Inhouden en vacuüm probleem Astra G X16SZR ’99

Forumindex Forums Modellen Astra Inhouden en vacuüm probleem Astra G X16SZR ’99

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275207
    AstraG711
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2015

      Hallo,

      Ik heb nu al een tijdje een vreemd probleem met mijn Astra G GL X16SZR ’99,
      De auto houd (voornamelijk als ‘ie warm is) iets in bij gas geven en wanneer je het gas iets lift of langzaam loslaat (afremmen op de motor) begint ‘ie te “bokken”, het voelt net alsof je heel snel achter elkaar gas geeft en weer loslaat..
      Je ziet dit ook duidelijk aan de toerenteller die dan gaat schommelen.
      Het lijkt ook alsof de auto met warme motor ineens minder vermogen heeft.
      Wanneer de auto stationair draait zie je de toerenteller ook schommelen en hoor je de motor onregelmatig lopen.
      Ook is er een soort vacuüm probleem in de tank, er blijft zelfs zóveel lucht in de tank aanwezig dat de benzinemeter soms helemaal op Full staat en wanneer ik de tankdop los draai komt er echt enorm veel lucht uit en hoor je de benzine gewoon “borrelen” in de tank.
      Qua temperatuur is het ook een vreemd verhaal want hij gaat altijd eerst over de 90′ graden tot ong. 95′ dan slaat dan koelfan aan en zakt de temperatuur netjes terug tot net onder de 90′.

      Wat is er inmiddels allemaal al gedaan?
      – Gasklephuis schoongemaakt (deze was overigens niet eens echt smerig)
      – Diverse Vacuümslangen vervangen o.a. die van de map sensor (deze was wel poreus)
      – Gaatje in de oude tankdop geboord, dit hielp niet, nieuwe tankdop gehaald tevens zonder resultaat dus nu laat ik de tankdop er gewoon los opzitten
      – Tankontluchting schoon geblazen
      – Gisteren de pakking van het inlaatspruitstuk vervangen en koelvloeistof ververst, meteen de carterontluchting gecontroleerd en de slangen schoongemaakt.

      Helaas heeft dit allemaal niet geholpen..
      De Astra heeft inmiddels 241.000km gelopen en heeft bij 235.000km nog een beurt gehad met verse olie, filters, bougies..
      De EGR is in het verleden al vervangen dus ik vermoed niet dat het hieraan kan liggen..
      Ook heeft ‘ie in het verleden een Koprevisie gehad..

      De Opel dealer vond het eerst niet nodig om ‘m uit te lezen omdat het hun puur mechanisch lijkt? een kennis van mij heeft de auto nog wel uitgelezen (met een universeel apparaat) en er waren idd geen fouten aanwezig. :wtf

      Een hele lap tekst maar hopelijk kan iemand mij hier adviseren waar ik het zoeken moet…
      Mijn dank is groot… :wors

      #18309349
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Tankontluchting verstopt en tankontluchtingsklepje werkt mischien niet goed.

        EDIT: Haal het rubber bij de tankdop maar eens weg, zal wel goed vol met zand zitten lost dat eerst maar eens op,
        Je zuigt waarschijnlijk je tank gewoon vaccuum en dus krijgt de motor een brandstof tekort.

        #18309350
        AstraG711
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2015

          @Haasje17 Bedankt voor je reactie,
          Ik zal het tankontluchtingsklepje nog eens laten nakijken en morgen direct maar ff kijken naar dat rubber bij de tankdop.
          Het lijkt inderdaad alsof de motor wanneer deze warm is te weinig brandstof krijgt want hij reageert dan ineens heel sloom en futloos..
          Sinds vandaag is er trouwens ook de melding “INSP” op het display verschenen, dit heeft toch te maken met een servicebeurt? Dit lijkt mij echter wel een beetje snel gezien de auto 6000km terug nog een beurt heeft gehad..? Of kan het ergens anders mee te maken hebben?

          #18309351
          b07
            Lid sinds:
            24 February 2009

            het INSP lampje gaat elke 15000 km branden als die niet gereset word, dit kan je zelf doen

            1 Resetknop van de dagteller indrukken als de auto uit staat.
            2 Resetknop van de dagteller ingedrukt houden en dan het contact aan zetten.
            3 “INSP” gaat nu knipperen. Daarna verschijnen er vier streepjes.
            4 De resetknop van de dagteller kan nu losgelaten worden.
            5 Vanaf dat moment ben je verlost van de INSP melding.

            kijk ook is naar de slangen die onder de gasklep zitten aangesloten, daar zit 1 dun vacuüm slangetje en, 1 wat dikkere slang voor de carter ontluchting die gaat ongeveer naar het midden van de kleppendeksel.
            deze zie je normaal niet omdat dat grote zwarte ding boven op de gasklep zit,deze moet je er dus afhalen om het te kunnen zien. als die slangetjes kapot zijn of los zitten krijg je valse lucht.

            wat ook vaak voorkomt en, wat ik zelf ook heb mee gemaakt met een x16szr is dat de gasklep pakking kapot gaat, dit zie je ook pas als je de gasklep demonteert

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.