info voor iedereen met een versleten pookknop van een Vec C / Signum

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum info voor iedereen met een versleten pookknop van een Vec C / Signum

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18358451
    wesselhartman
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 June 2011

      Hoi,

      Ik ben een tijdje aan het stoeien geweest met de versleten pookknop in mijn Sig. Het probleem is dat deze zich niet 1-2-3 laat vervangen omdat de knop niet gemaakt is om los te halen van de stang (al heb ik ook her en der gelezen dat hij juist vanzelf los komt en niet meer vast wil).

      In mijn eerste poging heb ik geprobeerd de knop opnieuw te bekleden met een leren hoesje ‘op maat’. Die zijn voor een paar euro online te koop. Dat opnieuw bekleden was echter onbegonnen werk. Na 1 poging had ik al in de gaten dat dat opnieuw bekleden hem niet ging worden.

      Als tweede optie heb ik bij de sloop geïnformeerd wat een nette gebruikte pook moest kosten: €90,-. Met het risico dat die de dag na installatie ook begint te slijten.

      Derde optie was het verwijderen van de koopknop van de stang (waar hij dus eigenlijk niet voor is gemaakt) om zo een nieuwe knop er op te kunnen zetten. Ik kwam op inet verschillende technieken tegen waarbij met grof geweld de knop van de stang werd geslagen of getrokken. Ik heb dit ook voorzichtig geprobeerd maar zat geen beweging in. Wilde er ook geen grof geweld op gebruiken met het risico de kunststof onderdelen van het schakelmechanisme kapot zouden gaan.

      Maar gelukkig kun je hem ook zonder grof geweld er af krijgen:
      1) het plastic kapje waar de versnellingen op staan omhoog wippen en recht omhoog er af trekken (als hij nog netjes is en beide pootjes aan de onderkant zijn nog heel dan kun je er vast nog wel iemand anders blij mee maken)

      2) het leer (voor zover nog aanwezig) er af trekken. Hieronder zit een rubber achtige knop. Eventueel insnijden en ook er af trekken

      3) je houdt nu alleen nog een metalen knop over. Als je veel geduld hebt kun je deze met een metaal zaagje inzagen. Als je minder geduld hebt (zoals ik) kun je de slijptol er in zetten (rest van je interieur goed afdekken!). Het metaal van de knop vonkt niet tijdens het slijpen. het metaal van de pook wel. Dus zodra het begint te vonken weet je dat je er door heen bent. Overigens is het niet nodig om hem overal helemaal door en door te slijpen. Op een gegeven moment kun je een grote platte schroevendraaier in de slijpsleuf zetten en de knop open wrikken. Paar voorzichtige tikjes aan de onderkant van de knop en hij komt er zo afzetten. let op, na het slijpen is de knop goed heet!

      Nu je koopknop er af is kun je er een nieuwe pookknop opzetten, Of je kunt via ebay een mooie combi van knop en pookhoes met een lichtje in een kleur naar keuze op de versnellingsaanduiding kopen.

      #18358459
      Stefan662
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 August 2012

        En dat noem je ZONDER geweld ?   :wacko:

        #18358461
        wesselhartman
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 June 2011

          haha jup, kun je beter leven met de term ‘gepast geweld’? ;)

          wat ik er iig mee bedoelde: ik heb niet als een gek tegen de onderkant van de knop lopen slaan of er volle bak aan lopen trekken.

          #18358503
          marson
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 June 2009

            wesselhartman,

            ik vind het een zeer nuttige how to.

            Bedankt voor het delen hiervan, ik weet zeker dat meerdere mensen hiermee hun voordeel,kunnen doen  :good:

            #18358629
            Outzy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 August 2015

              Wat een afzetter die sloop. 90 euries? Is ie gek ofzo. Mag hopen dat ie spik splinter nieuw is dan :).

              Ik heb destijds ( voor een mod ) een Astra H pook gekocht ( meen dat het van een 1.7 diesel kwam ), met frame binnenwerk. Dus alles behalve de bekabeling. Die kan je zo 1 op 1 overzetten. En kan je uiteindelijk meer mee doen als je wilt dan een vectra c1 pook. Enkel ff op ebay een ander lederenhoesje kopen ( is er 1 inclusief frame/roostertje te koop, die raad ik aan ).

              Ik had toen ook eerst me knop eraf getrokken. Iets wat achteraf niet had gehoeven. Ik ben op de achterbank gaan zitten. In zijn 4 gezet. En wezen trekken en minimaal wrikken. Hij zit met iets van een soort kit ofzo vast. Eenmaal los wil hij er soms wel eens af springen.

              anyways, das mijn input :)

               

              Oh ja, die Astra H pook koste me 35 euries via internet. Van een sloop uit A’dam.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.