Forumindex › Forums › Modellen › Astra › ik wil m'n 1.9 cdti (120ps/16v) chippen?!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 mei 2010 om 11:43 #17221026
Ik heb na 9 trouwe dienstjaren mijn oude vectra b(1.6/16v/286.000 km’s ingeruild) voor een astra H (1.9 cdti/120 ps/16V/6-2005) met nog geen 80.000 km’s. Anyway..
Het schijnt dat m’n motorblok(Fiat-makelij) ook in de AlfaRomeo 159 1.9 jtd zit… en via (betrouwbare?..) bronnen vernomen dat ze en-fabriek 150 pk-tjes meekrijgen en sommige zelfs 190.
Mijn astraatje rijdt wel erg lekker, maar kan altijd nog beter.
Is er iemand die in de provincie Brabant een goede Tuner weet; met goed technisch(lees: Eerlijk!) advies! Groetjes:afro10 mei 2010 om 15:50 #17669431Indien je motorcode Z19DTJ is heb je een 16V, de Z19DT 120pk is een 8V.
De techniek van de 120pk 16V is gelijk aan de 150pk.
150pk pregramma erop is niet mogenlijk.
Laten Chippen naar een 190pk gaat wel, bij EDS in duitsland, dan programmeren ze ook gelijk de EGR weg.
Willem
10 mei 2010 om 19:17 #17669432In Nederland kun je eventueel bij Mtec terecht. Zie banner op de forum site. Doen alleen de egr niet weg programeren.
11 mei 2010 om 05:54 #17669433Motorcode is idd z19dtj, maar nog een vraagje:
Blijft die egr-klep dan altijd dicht of in een bepaalde stand staan?Als ik het goed begrijp is de 120pk de ‘geknepen’ versie…
Maar er moet toch ergens een mechanisch verschil zijn omdat je niet het 150 pk-prog. kan laden. Naar dat verschil ben ik erg benieuwt omdat graag wil dat alles de “extra Oempf” kan doorstaan. gr Paulus11 mei 2010 om 11:57 #17669434Zoals ik begrepen heb van een Opel monteur is het verschil tussen de 120PK en 150PK dat er bij de 150PK versie een stangetje ergens tussen zit zodat een een soort variable timing krijgt. Ik zag het waarschijnlijk niet helemaal goed. Maar hoop dat je hier wat aan hebt het is dus inderdaad toch verschil tussen de 120PK en 150PK.
De Opel monteur die ik ken rade mij aan om een 120PK te kopen omdat er met de 150PK veel kleine probleempjes zijn met dat staafje wat ik probeerde te beschijven.
Groetjes,
Jos.
11 mei 2010 om 15:55 #17669435de z19dtj en z19dth zijn fysiek EXACT hetzelfde, bij de z19dtj staat ook gewoon z19dth op het blok. Enkel de software is anders.
Ze hebben dan ook beide dezelfde kwaaltjes (wervelkleppen / egr / vliegwiel). Het is helaas niet de beste motor van opel.
de j in de motorcode betekend ook “afgeknepen” (hier op het forum is ergens een tabel te vinden).
14 mei 2010 om 10:05 #17669436origineel gepost door Raynbow6
In Nederland kun je eventueel bij Mtec terecht. Zie banner op de forum site. Doen alleen de egr niet weg programeren.Supercoulant bedrijfje… dat Mtech. Ik een afspraak gemaakt voor Juni.
Bedankt voor de tip,{operation:flashpoint K.A.}
DIESELPOWER TO ALL!!!:afro
14 mei 2010 om 13:56 #17669437Supercoulant bedrijfje… dat Mtech. Ik een afspraak gemaakt voor Juni.
Bedankt voor de tip,{operation:flashpoint K.A.}
DIESELPOWER TO ALL!!!:afro
Je moet eens vragen aan hun of het waar is, dat als ze bij de opeldealer een reset doen, dat je dan opnieuw kan laten chippen. Dat ben ik wel tegengekomen, maar weet niet of het waar is.
7 juni 2010 om 18:55 #17669438Dus (vraag)-:wtf- Z19DTH is de 150pk versie, Z19DTJ is technisch identiek maar andere software en daardoor 120pk en de Z19DT is technisch anders- 8 kleppen. Zijn er ook andere technische verschillen, intercooler of turbo oid? Met andere woorden, mijn motor is een Z19DT, kan ik met beperkte aanpassingen daar 190 pk uit halen, of moet ik dat niet proberen?
7 juni 2010 om 19:04 #17669439AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door ischiev
Dus (vraag)-:wtf- Z19DTH is de 150pk versie, Z19DTJ is technisch identiek maar andere software en daardoor 120pk en de Z19DT is technisch anders- 8 kleppen. Zijn er ook andere technische verschillen, intercooler of turbo oid? Met andere woorden, mijn motor is een Z19DT, kan ik met beperkte aanpassingen daar 190 pk uit halen, of moet ik dat niet proberen?nope, je komt sowieso al 8 kleppen te kort:P
7 juni 2010 om 19:22 #17669440weet niet of je van plan bent veel km te gaan maken.
Persoonlijk niet zo te spreken over de 150 pk cdti van de baas.
de kleine probleempjes als egr en inlaatspruitstuk.
de wat grotere vliegwiel en de lagers van de bak.
en dat alles met maar 150k op de klok.in gun iedereen 250 pk uit zijn diesel.
laatst iemand gesproken die in de ex lease auto’s zit.
rijd een stukje mee zegt mooie auto welke motor zit er in.
Blijkt dat mijn ervaring niet uniek is.Ik wil je niks aan praten rijdt zelf 5k in de maand.
Dan kom je die “kleine ” dingetje wat eerder tegen.theun
7 juni 2010 om 19:24 #17669441:o Ja, ik leer snel van dit forum, ik kan wellicht een andere kop op de motor zetten, met 16 kleppen maar dan ben ik er niet. Ik zie al dat er nog meer verschillen zijn, wervelkleppen en besturing, volgens mij een grotere intercooler. Waarschijnlijk is het de moeite niet waard, dan had ik maar een andere auto met 150 pk moeten kopen.
7 juni 2010 om 19:34 #17669442laatst als leen fiets een 17cdti mee gehad.
loopt een tandje minder hard maar zeker niet verkeerd.ik denk dat en 8v of een 17cdti eerder betrouwbaarder zijn.
dat grotere vermogen kun je in ieder geval niks mee in de spits.
theun
7 juni 2010 om 19:46 #17669443Ik rijdt heel vaak tegen de file in de andere kant op, maar ben geen hardrijder. Betrouwbaarheid en “lekker rijden” is mij veel waard en ik ben blij met mijn 8v.
Maar toch even langs de chip-tuner…een beetje extra vermogen is wel lekker toch.
7 juni 2010 om 19:48 #17669444origineel gepost door theunm
weet niet of je van plan bent veel km te gaan maken.Persoonlijk niet zo te spreken over de 150 pk cdti van de baas.
de kleine probleempjes als egr en inlaatspruitstuk.
de wat grotere vliegwiel en de lagers van de bak.
en dat alles met maar 150k op de klok.in gun iedereen 250 pk uit zijn diesel.
laatst iemand gesproken die in de ex lease auto’s zit.
rijd een stukje mee zegt mooie auto welke motor zit er in.
Blijkt dat mijn ervaring niet uniek is.Ik wil je niks aan praten rijdt zelf 5k in de maand.
Dan kom je die “kleine ” dingetje wat eerder tegen.theun
De z19dtj/dth is inderdaad een behoorlijk gevoelige motor maar de meeste problemen worden eigenlijk veroorzaakt door de egr klep (inlaat kapot, turbo sensor snel vuil, egr zelf kapot etc). Het afdoppen van je egr (of laten uitprogrammeren door eds) zorgt ervoor dat de meeste problemen niet voorkomen.
7 juni 2010 om 19:59 #17669445Waar dop je de EGR af, aan de uitlaat- kant of aan de inlaat zijde? het maakt technisch natuurlijk geen verschil, ik heb het aan de uitlaat zijde gedaan, dus de uitlaat gassen komen nu niet meer bij de EGR klep. Ik heb wel nu het motor-lampje bij mijn tellers branden.
Zelf begrijp ik niet welke sensor de aanpassing opmerkt. Wordt de druk in de EGR gemeten? of de doorstroom? Ik heb niets kunnen zien. Mischien heb ik een stekkertje niet goed aangedrukt.7 juni 2010 om 20:41 #17669446ergens hier op het forum staat een how-to
zoeken op egr fiat ofzo dan vind je hem wel. Als je het goed doet krijg je geen storing (een pakking aan de inlaat kant met 4 gaten erin).
8 juni 2010 om 05:28 #17669447Heren, autoliefhebbers…
Aanstaande zaterdag wordt er in oirschot een andere ECU in mijn astraatje gezet…
185ps/400Nm:oIk zal er even aan moeten wennen en elke week even een kijkje nemen onder mijn motorkap. Misschien is een klein digitaal metertje voor olie- en koelwater temperatuur slim… om in de gaten te houden?
Misschien dat iemand weet of er turbolagerolie of turbouitlaattemp te meten is en die weet waar ik de bijbehorende toleranties kan opzoeken?Ik laat wel weten hoe dit project verloopt!
8 juni 2010 om 07:12 #17669448houd wel rekening met extra slijtage van je versnellingsbak aangezien die maar gemaakt is tot 320nm (M32). In de vectra gaat het wel makkelijker aangezien die bak wel tot 400nm kan (F40).
8 juni 2010 om 19:02 #17669449origineel gepost door Spacejam
Als je het goed doet krijg je geen storing (een pakking aan de inlaat kant met 4 gaten erin).Toch verbaast dat mij. Een motor heeft geen ogen en oren, maar wel sensoren. Er moet dan een sensor zijn die registreerd dat de EGR geblokkeerd is. Ik kan niet beredeneren welke sensor dat kan zijn. Het kan zijn in het uitlaattraject, dat geconstateerd wordt dat er geen doorstroming is- maar de melding kwam gelijk bij het opstarten terwijl de klep sowieso gesloten was. In de EGR zit geen sensor, enkel een aansturing van de klep, en daarna in de inlaat kan ik mij ook niets voorstellen van een sensor die de wijziging registreert. kan het niet zijn dat door het los halen van de stekkers en het schoonmaken van de EGR de melding is ontstaan en dat enkel de computer moet worden ge-reset?-offtopic
On topic is wel de vraag, wat doet een cpu reset met een chiptuning?8 juni 2010 om 19:44 #17669450De luchtmassa meter kan registreren dat de egr niet werkt!!!!
8 juni 2010 om 19:46 #17669451inderdaad door Flow te meten kan de storing gegeven worden.
maar ook als de sensor zelf vast zit en niet beweegd zal dit ook geconstateerd worden..
Willem
9 juni 2010 om 20:20 #17669452De LMM meet de hoeveelheid lucht die van het luchtfilter naar de motor gaat, of eigenlijk de hoeveelheid lucht die naar de turbo gaat. Als de retourklep(EGR) open gaat zal die hoeveelheid wat minder worden omdat er een weerstand ontstaat. De retourklep gaat pas open wanneer de motor weinig vermogen- en dus ook brandstof vraagt, op die momenten is er een heel goede verbranding met veel lucht(zuurstof). De motor loopt eigenlijk heel goed. Zo goed dat door de hitte ook een deel stikstof( N, 80% van de lucht om ons heen, volledig onschadelijk) zich met zuurstof (O, 20% van de lucht om ons heen- wel een beetje gevaarlijk maar essentieel voor ons) verbindt.
Het kan zijn dat de LMM bij het starten gelijk meldt dat er te veel lucht naar de motor gaat, maar een klein gat in de blokkade voor de retourklep(EGR) is naar mijn idee niet genoeg om veel tegendruk te veroorzaken die ook weer in de LMM te meten is en de foutmelding opheft.
Echter, ik zal mijn best doen om mijzelf fout te bewijzen.
Wim-v6 zegt dat ik eerst moet kijken of de sensor niet vast zit. De EGR op mijn motor bestaat uit een klep-gedeelte dat niet meer is dan een kraan en aluminium van kleur, en een besturing, een zwart motortje. Ik heb dit los gehaald. De klep kon ik niet bewegen maar zag er niet erg vuil uit, en ik hen niet erg hard op de plunjer gedrukt. het motortje was nieuw en helemaal los. Ik heb met WD 40 en koper spray alles ingespoten voor het monteren :hmmz, alsd ik nu heel veel tijd had zou ik stap voor stap alle mogelijke problemen uitproberen en kijken waar er een melding ontstaat.
Ik houdt graag de discussie levend, ik ben een beetje druk de komende tijd en kan niet dagelijks reageren maar hoop op veel reacties.10 juni 2010 om 07:10 #17669453eindelijk is mijn ipf geupdate door EDS en als het goed is kan ik mijn z19dtj vanmiddag chippen naar 160PK/340nm :)
10 juni 2010 om 13:16 #17669454en nu is hij gechipt :agent
Toch een bult extra power en op zich valt het redelijk binnen de marges van wat de auto aankan.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.