Ik merk bij me Opel corsa 1.2 2008 wanneer het erg koud is zie ik dat de koelvlo

Forumindex Forums Modellen Corsa Ik merk bij me Opel corsa 1.2 2008 wanneer het erg koud is zie ik dat de koelvlo

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18337578

    Yaakoub
    Participant
    • Topics 6
    • Reacties 34
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 December 2016

    Ik merk bij me Opel corsa 1.2 2008 wanneer het erg koud is zie ik dat de koelvloeistof erg snel leeg raakt. Weet iemand hoe dit kan en wat de oorzaken allemaal kan zijn?

    #18338159

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 4118
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Is het ook vochtig / nat links en / of rechts waar je je voeten neer zet?
    Dan is je kachelradiateur lek (die zit onder je dashboard).
    Is dat niet het geval, dan even je koelsysteem op druk laten zetten bij een garage bedrijf om te controleren waar het koelwater heen gaat.

    Koelvloeistof lekkage traceren – opsporen en verhelpen:

    Regelmatig koelvloeistof bijvullen of een plasje koelvloeistof op de bodemplaat of onder de auto? Het vinden van een koelvloeistof lekkage kan best lastig zijn. Zeker als het koelsysteem maar een kleine hoeveelheid koelvloeistof verliest. De lekkage van koelvloeistof kan aan de binnenzijde of aan de buitenkant van het motorblok aanwezig zijn. En natuurlijk ook niet te vergeten het gedeelte naar en van de kachel radiator in de auto zelf. Als men spreekt over inwendig koelvloeistof verlies van de motor is de oorzaak al snel een lekke koppakking. Als de koelvloeistof doorlekt naar een of meer cilinders is dit te herkenen aan extreem veel witte rook uit de uitlaat van de auto. Als de koelvloeistof doorlekt naar de olie kanalen is dit herkenbaar aan de witte drap die zich aan de peilstok van de motorolie bevind. Ook kan de koelvloeistof via een kapotte koppakking naar buiten toe doorlekken. Een lekkage aan de buitenkant van het motorblok is doorgaans een veel minder ernstige oorzaak. Denk daarbij aan lekkage van de koelslangen van het koelsysteem of aan de radiateur zelf maar ook bij de waterpomp of bij het thermostaathuis kan een lekkage ontstaan. Zo zit bij de waterpomp vaak een gaatje, waar als de waterpomp stuk is koelvloeistof uit weg zal lopen.
    Klein beetje koelvloeistof verlies:

    Bij een klein verlies van koelvloeistof is de oorzaak en plaatst extra moeilijk te traceren. Het is daarbij handiger om de motor van de auto eerst warm te rijden. Op dat moment is de thermostaat open en staat het koelsysteem onder druk. (draai daarbij nooit de dop van de radiateur open) Ook bestaat er gereedschap wat het mogelijk maakt om het koelsysteem doormiddel van een pomp onder druk te zetten. Hiermee zal een kleine lekkage sneller zichtbaar worden. Als het motorblok erg vuil is kan er voor gekozen worden om het motorblok eerst schoon te spuiten. Denk er dan wel aan om zoveel mogelijk uit de buurt te blijven van de auto elektronica en deze met bijvoorbeeld plastic zakken zoveel mogelijk af te dekken. Om overal goed onder en achter te kunnen kijken, is het gebruik van een spiegeltje in combinatie met goed licht ook een prima hulpmiddel bij het vinden van een koelvloeistof lekkage.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.