Ik denk er aan om ABS totaal te verwijderen.

Forumindex Forums Modellen Omega Ik denk er aan om ABS totaal te verwijderen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18340696
    robert1701
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2005

      Ik heb al eens een ABS blok vervangen door één van mijn andere Omega’s, omdat er iets mis mee was en nu lijkt het weer zover te zijn.

      Ik trap bij het remmen halverwege weer even een stukje door. Alsof de pedaal ergens blijft achter hangen en het dan los laat om even dieper dan weer gewoon verder te werken.

      Vorige keer heb ik eerst de hoofdremcilinder vervangen. Omdat dat niet hielp heb ik de ABS blok vervangen en het euvel was verholpen.

      Ik ben het nu beu. Ik denk er aan om het ABS totaal te verwijderen.

      Er bestaan of bestonden Omega A’s zonder ABS, maar zijn de “non ABS” remleidingen nog ergens te verkrijgen?

      De hoofdremcilinder moet waarschijnlijk ook vervangen worden door een “gewone”. Dat heeft wel als voordeel dat je die mag reviseren, want een “ABS” hoofdremcilinder mag je niet reviseren, enkel vervangen.

      Toen ik heb leren rijden, bestond nog geen ABS en toen leerde men ons onder andere nog pompend remmen en remmen tot de laatste moment en te lossen om dan rond de hindernis te sturen. Die vaardigheden zijn blijkbaar allemaal verloren gegaan sinds de wagens ABS hebben.
      Je mag niet vergeten, een wagen met ABS remt minder dan één zonder. Die met ABS lost altijd eventjes de remmen terwijl één zonder continu blijft remmen.

      #18340701
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Heb momenteel ook een probleem met de ABS op mijn Omega A. weliswaar geen probleem met het pedaal maar met het controlelampje. Deze blijft branden en daarmee is de auto afgekeurd voor de APK.
        Afmelden gaat niet lukken zolang dit probleem niet opgelost gaat worden.

        het wordt dus nog even puzzelen en lukt het niet dan haal ik ook de abs er compleet uit.

        #18340708
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Die ABS uit die tijd is sowieso vrij primitief. Er wordt veel minder intelligent gemoduleerd dan met modernere ABS systemen. In mijn Kadett heb ik geen ABS en ben er blij om, heb wel eens in een met ABS gereden en om de haverklap ging de boel klapperdeklap NIET remmen in plaats van gewoon WEL remmen zoals ik gewend ben.

          Doe jezelf een lol een haal het er lekker uit!

          De remleidingen kun je zo vervangen voor koper of cunifer leidingen, en een beetje goede automaterialen/revisie winkel maakt ze zo voor je op maat. Een systeem zonder ABS is een stuk simpeler e n kan veel minder aan stuk gaan. Je moet alleen de basiscomponenten heel goed uitkiezen, met de juiste drukbegrenzers voor de achterkant en de juiste diameter hoofdremcylinder voor het type klauwen. Op http://www.ecat24.com/opel kun je zo in de catalogus vinden wat Opel er origineel op had zitten, en met de onderdeelnummers kun je bij de dealer of online de onderdelen (of vervangende) wel vinden.

          Je zult misschien wel even moeten kijken hoe het zit met je snelheidssignaal voor je tellerbak en/of cruise control.

          #18340739
          robert1701
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 November 2005

            [quote quote=18340708]Je zult misschien wel even moeten kijken hoe het zit met je snelheidssignaal voor je tellerbak en/of cruise control.
            [/quote]

            Dat zal geen probleem zijn. De snelheidsmeter/teller gaat nog met een kabel dacht ik.
            Cruisecontrole zit er zowiezo niet in.
            Dit is nog een pre-OBDII/OBDE wagen, spijtig genoeg. Anders kon ik de OBD-bus verbinden met de ECU van de LPG-installatie.
            Ik ben wel ergens een bedrijf tegengekomen die een sturing op maat kunnen maken voor je wagen of eender wat, maar ik heb de prijs niet durven vragen.

            Eerst die ABS eruit.
            Die website gebruik ik ook dikwijls http://ecat24.com/opel/catalog/types/1/29/ , maar die is ook niet volledig blijkbaar. De stalen remleidingen staan er niet bij.
            Ook de achterbrug is niet volledig. Enkel de diff wordt weergegeven, niets anders.
            Toch een leuke tool die website.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.