iemand ervaring met een X20XEV en een TH180 bak

Forumindex Forums Techniek Ecotec iemand ervaring met een X20XEV en een TH180 bak

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264515
    RamSwa72
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 February 2014

      Hallo is er iemand die mij kan vertellen of er een TH180 automaatbak aan een X20XEV omega blok past
      of nog beter heeft iemand hier ervaring mee
      met vriendelijke groet Ramon

      #18222202
      theunm
        Lid sinds:
        29 June 2004

        gaat hem niet worden
        bak is voor een zgn cih motor en die heeft de startmotor aan de anderkant.
        en het is maar een 3bak

        #18222203
        RamSwa72
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 February 2014

          Hallo Theunm
          Enig idee welke bak zonder elektronica wel past?

          #18222204
          theunm
            Lid sinds:
            29 June 2004

            ik snap niet waarom je met alle geweld een bak zonder elektronica wilt

            van oudere is het rendement helemaal k als je het vergelijkt met een handbak
            de met elektronica hebben in ieder geval een lockup .

            wat je kunt uitzoeken is welke signalen bv een set uit een omega nodig heeft om te funktioneren.

            het schakelen gaat op motor toerental en gasstand

            #18222205
            RamSwa72
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 February 2014

              Ik zal je in het kort even uitleggen wat de bedoeling is

              Ik heb in 2010 te horen gekregen dat ik een zenuwenspier ziekte heb, voor een hoop mensen die dit ook hebben/of ervaren houd het leven op!
              Dit geld niet voor mij , ik heb juist hierdoor meer levens kracht dan ooit.
              Mede daardoor hebben wij een campertje (hymer/Blitz bj 1981) gekocht zodat ik niet aan huis gekluisterd hoef te zijn.
              dus die camper betekend gewoon heel veel voor mij.

              Maar nu het punt waarom ik opzoek ben naar die X20XEV combi met automaat.

              In de camper ligt een Vauxhall/Bedford 2.3L lagedruk motor met 80 pk deze zit vast aan de TH180 automaatbak , mede hierdoor een verbruik van 1 op 5
              Gezien ik volledig ben afgekeurd en niet hoog vermogend ben is dit voor ons erg kostbaar plus erg goed mee komen met het verkeer doet hij ook niet.

              Dus ik wil een andere moderne en bedrijfszekere motor gaan plaatsen maar door mijn handicap moet het wel een automaat zijn
              de camper heeft een eigen gewicht van 1870kg dus een x20xev van 136pk zou dit in principe makkelijk moeten trekken.

              En waarom een automaat zonder elektronica, omdat ik denk dat dit het meest makkelijk is met inbouwen omdat de camper qua elektronica een dinosaurus is .
              een motordraadboom aanpassen gaat mijn zelf nog wel lukken ( rekening houdend met elektrische brandstofpomp en koelfan)
              Maar dit bij een moderne automaat is volgens mij andere koek , en daar door iets waar ik mijn vingers niet aan durf te branden.

              Heb al op meerdere forums info of hulp gevraagd maar nog niet het gewenste resultaat , ondanks ik zelf wel wat technische kennis heb.

              autogas en diesel zijn geen optie

              (voor ik ziek werd was ik werkzaam als onderhoudsmonteur van cnc metaalbewerking machines mat als hobby auto’s sleutelen)

              Dus hier mee hoop ik jou vraag beantwoord te hebben *ik snap niet waarom je met alle geweld een bak zonder elektronica wilt*

              Gouden tips en hulp is altijd welkom al moet ik de motor swap wel lowbudget doen denk aan zo een 800 tot 1000 euro

              Met vriendelijke groet Ramon

              #18222206
              Honza
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 June 2004

                Jeetje, ik heb geen verstand van de RWDautomaten, maar als je een x20xev uit een Omega pakt, met de bijbehorende automaat.
                Ergens uit de jaren 90. Toen was er toch ook nog niet bijzonder veel elektronica? Iig niet onoverkomelijk denk ik.
                Alleen geen idee hoe je dan qua ophangpunten uit komt.

                Ik weet dat de buurjongens bij de loods, een Omega aan het slopen zijn voor 6 cilinder motor met bak (denk handbak) om in hun Blitz te bouwen. Maar die moeten denk ook alle ophangpunten zelf maken.

                Op zich een leuke uitdaging. Maar heb er helaas geen ervaring in om je te helpen.

                Bij de FWD blokken en bakken is het redelijk LEGO en plug&play, hoe dat bij de RWD is, geen idee.

                Succes iig!

                #18222207
                theunm
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  kun je niet beter een omega met automaat zoeken en dit er inhangen.
                  en dan de kabelboom “snoeien” en je hebt gelijk alle coolers

                  waar je bij een injectie motor om moet denken is de aanvoer naar je pomp dat deze voldoende diameter heeft.
                  bij de motorzelf krijg je een probleem met het carter jou blitz heeft de bult naar achter.
                  de ecotec heeft de bult naar voren.

                  as je wel voor een bak met elektronica gaat is er een vraagteken mbt de snelheidssensor.

                  een poosje geleden stond er een hymert in almere een met een v6 met uit gebrande kabelboom.
                  dus dat kan ook als je de kabels goed legt.

                  #18222208
                  RamSwa72
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 February 2014

                    ik heb de keuze uit drie blokken een 2.6 dual-ram uit een senator een X20XEV uit een omega met weinig km en een 2.4cih maar deze motor heeft eerst revisie nodig (olie pomp probleem mee geweest) dus die valt sowieso af

                    Met de 2.6 dual-ram schiet ik denk weinig op wat betreft het brandstof gebruik , al moet ik er bij melden dat ik geen snelheid duivel dus 1 op 9 is al beter dan 1 op 5 plus punt PeKa’s genoeg

                    De X20XEV lijkt mijn de beste keuze dan zeker omdat ik dus niet hard rijd moet 1 op 11 goed haalbaar zijn

                    Met de ophanging zie ik geen leeuwen en beren op mijn pad dat is niet meer als 2 motorsteunen en een bak steun bij RWD
                    Misschien dat ik de aandrijfas moet aanpassen maar dat is ook geen probleem

                    Komt toch de elektronica van de omega automaat weer om de hoek kijken Pfffffffff , het blijft voor mijn een moeilijk punt
                    Ik weet dat er ook een senatorbak was zonder elektra maar die zijn zo schaars dat ze dus niet betaal baar zijn .

                    #18222209
                    theunm
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      als de cih goed was geweest was het een beter keuze.

                      de cf “2” was voorzien van een opel motor benzine en diesel.

                      je huidige motor ligt schuin.
                      als je niks aan het carter veranderd staat waarschijnlijk klem in de motor ruimte.
                      je niet genoeg hoogte boven de vooras.

                      en of je de gewenste verbetering in verbruik gaat realiseren is maar de vraag.
                      met moet wel een muur van 6 m2 door de wind verplaatsen.

                      #18222210
                      RamSwa72
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 February 2014

                        Hahaha, ja die muur lol
                        ik heb al via via een carterpan met bult aan de achterkant en met aanzuigbuis die evt onder de x20xev past dus daar had ik idd al rekening mee gehouden

                        Die ford motor pas ik voor die kan het gevecht met die muur ook niet aan plus dat het ook een zuipschuit is heb ooit een taunus gehad die had ook dorst

                        Wil echt voor injectie gaan en het liefst recent

                        Het klopt ook dat de motor schuin geplaats is en niet in het midden van de camper ( lijkt er op dat ze bij Bedford nog wat oude motoren kwijt moesten hahaha)
                        overigens is er ook een CF geweest met een 3.0e motor maar alleen geleverd in de UK

                        #18222211
                        theunm
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          het klinkt heel leuk heb de motor al.

                          ik heb al een paar ombouwen van fwd op mijn naam staan maar je verkijkt je er elke keer weer op
                          wat je aan kleine dingetje toch elke keer weer nodig bent.

                          goedkoop ombouwen is een schadeauto kopen met met complete aandrijflijn en radiatoren heel ed.
                          en wat je niet nodig hebt verkopen en de rest in het ijzer.

                          en voor je motorsteunen moet je met een lasapp in de weer

                          #18222212
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Denk het zeker voor het verbruik en de gang wel aan te raden is een geregelde 4traps automaat te plaatsen.
                            De automaat is hier namelijk de main reson van het hoge verbruik.

                            We hebben een Bedford Blitz hier gehad met de 2.3 vauxhall erin, met een hand 4bak.
                            Deze kwam voor zo’n oude motor nog goed mee, en deed boj de eigenaren op vakantie zo’n 1op9 gemiddeld.

                            Dat betrof een dubbellucht cf350 met flinke caravan op het chassis gesleuteld.

                            Willem

                            Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

                            #18222213
                            RamSwa72
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 February 2014

                              Inmiddels heb ik een Opel Omega (1995) gevonden met achter schade
                              het is er een met een AR35 4bak automaat de motor is een X20se met 115pk
                              de omega heeft 160,000 gelopen en gaat er van uit dat er nog wel een ton tegen aan kan
                              groot onderhoud was volgends de rekeningen pas gedaan (koppakking/waterpomp/distributie + rollen)
                              Heb er even mee gereden en hij reed super fijn en schakelde boterzacht ondanks de achter schade

                              Ben vandaag begonnen met het uitbouwen van de complete kabelboom
                              Als ik dat gedaan heb gaat ik deze uitpluizen en pas maken voor mijn oldtimer camper
                              Ik wil het klokkenspel ook pas maken voor de camper dus zal een hoop uit gepluisd gaan worden (TIPS ZIJN WELKOM)

                              Ook loop ik later tegen een probleem met het inbouwen van het motorblok JaJa de bult van de carterpan
                              Zijn er ook nog ander opties dan het carter van een Manta 18S ??

                              Vandeweek weer een update :hmmz

                              #18222214
                              theunm
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                voor die pan
                                hangt er vanaf hoe handig je met een lasapp bent.
                                bij een voorwiel aandrijver zijn er geleverd met een stalen pan.
                                en die dan verbouwen.

                                en ik zou kontakt opnemen met de bedfordbelangenclub.
                                op hun oude site stonden meerdere ombouw varianten alleen die info staat niet meer online

                                #18222215
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Even wat anders, het belhouse van de TH180 is als het geod is demonteerbaar, daarna kun je zelf een juiste maken. Was dat niet handiger geweest. Ik denk ook dat de X20XEV en X20SE voor het gewicht toch wat aan de lichte kant is. De 2.3 heeft volgensmij bijna een evenhoog koppel. Dan zou je voor een 2.2 of V6 moeten gaan.

                                  #18222216
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    Of een Cih 6 in lijn of 2.2 2.4

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.