Hulp bij elektrische spiegels Corsa B

Forumindex Forums Modellen Corsa Hulp bij elektrische spiegels Corsa B

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18361215
    juzbeingme
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 September 2018

      Hoi allemaal,

      Zoals de topic titel al aangeeft een vraagje over het aansluiten van elektrische spiegels bij een Corsa B uit 1999. Ik weet dat het een uitgekauwd onderwerp is en het is niet mijn bedoeling om het weer te gaan herkauwen. Dus voordat iedereen me erop afschiet…hear me out.

      Ten eerste is het niet mijn bedoeling te vragen of het mogelijk is. Want ik weet dat het kan:
      1) Auto is gewoon voorbereid
      2) Je moet alles zelf gaan trekken
      Aangezien ik er geen kaas van gegeten heb en mijn vader er niet echt het nut van inziet én absoluut geen zin heeft om alles zelf te moeten trekken, gaat het dus vooral om optie 1). De spiegels aansluiten als de auto al voorbereid is.

      Ten tweede is het niet mijn bedoeling iemand te vragen hoe het allemaal precies zou moeten etc. etc.. I did my research. O.a. zag ik dat er van marcin een goede How To topic op het forum staat.

      Hierin zit tevens mijn probleem. In dat topic wordt met name uitgelegd hoe je alles zelf zou moeten bekabelen wanneer de auto niet voorbereid is, terwijl dit niet aan de orde zal zijn. Auto is voorbereid en het gebeurt, of het gebeurt niet. Ofwel, aangezien ik het puur moet doen op dat wat ik gelezen heb, hoopte ik eigenlijk dat wanneer ik hier een beetje uitleg hoe ik het begrijp dat ernaar gekeken moet worden klopt, voordat ik dadelijk een hoop zut ervoor aanschaf en het niet blijkt te kloppen. Dit met name omdat ik in eerste instantie dacht dat het er alleen om ging of er een stekkertje achter het deurpaneel hangt en het nu lijkt alsof er wel meer bij komt kijken.

      Dus bij deze of iemand kan kijken of ik het goed begrepen heb en mijn vragen weet te beantwoorden:

      Materialen:
      – Elektrische en verwarmde buitenspiegels (bestuurder + passagier) → zijn altijd ook verwarmd? en zijn deze gewoon fatsoenlijk op de sloop te vinden?
      – 2 Afdekkappen interieur (bestuurder + passagier), waar geen gat meer zit voor de handmatige bediening
      – Bovenste deel van de deurgreep bestuurderskant met de knoppen erin voor de elektrische spiegels → is deze ook fatsoenlijk op de sloop te vinden?
      – Relais voor de spiegelverwarming (GM 90 159 406) → zijn deze makkelijk te vinden?

      Is de auto voorbereid: (Hier gaat het mij dus ook vooral om)
      – Controleren of de kabelbomen die naar de deur leiden voorbereid zijn (bestuurder + passagier) → in de How to van marcin staat hierin hoe een voorbereide eruit ziet
      – Controleren of er een wit stekkertje achter de deurbekleding zit (bestuurder + passagier), hier zouden dan de spiegels op aangesloten worden
      – Controleren of  de groepen voor de zekeringkast voorbereid is (stekker zit onder het dash bij de bestuurderskant) → in de How to van marcin staat hierin welke nummers voorbereid moeten zijn
      – Zit er een zekering van 10A in slot 17 (deze zou aanwezig moeten zijn al) → anders is het neem ik aan een kwestie van een zekering bijpluggen?
      – Controleren achter het dashboardkastje of er een voorbereiding is voor het relais → dit weet ik niet zeker, maar het lijkt alsof het wel nodig is dit te controleren…?

      Aansluiten: (Hier dus of ik het inderdaad goed begrepen heb)
      – Als bovenstaande voorbereid is dan is het een kwestie van plug ’n play met de elektrische spiegels → Het is dan dus niet meer het geval dat er extra kabels getrokken moeten worden?
      – Niet vergeten achter het dashboardkastje het relais in te pluggen omdat het anders allemaal alsnog niet werkt.

      Heel verhaal, I know, maar dit is hoe ik het begrepen had, en ik dacht als ik dat uitwerk dan kunnen jullie wellicht ook gemakkelijker zien of ik nog iets over het hoofd zie.

      Hopelijk klopt het zo inderdaad en weet iemand van jullie mijn vragen te beantwoorden :help:

      Groeten,
      Daisy

       

      #18361227
      Malina
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 November 2016

        Hallo Daisy,

        De onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen. Alleen de spiegels waren in mijn situatie lastiger te vinden.
        Omdat je dan afhankelijk bent van de juiste kleur of je moet ze overspuiten natuurlijk. Mocht je in de buurt van Haarlem wonen, ik heb nog wat onderdelen liggen ;)
        Ik raad je aan – voordat je alles gaat bij elkaar zoeken – om te bepalen of de ‘carrosserie kabelboom’ aanwezig is.
        Anders zal er meer inzet nodig zijn en extra tijd kosten om het werkend te krijgen. Maar dat heb je al gelezen in de how-to.
        Als die kabelboom er is dan zou ik op zoek gaan naar de spiegels.
        De andere onderdelen zijn goed te verkrijgen.

        Succes!

        #18361228
        TWA
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 June 2010

          Hoi Daisy,

          Gewoon vragen, soms zijn er haters maar meestal (gelukkig) meer mensen die graag helpen  B-)

          Hierboven al een paar beste tips, maar als aanvulling op jouw vragen:

           

          – Elektrische en verwarmde buitenspiegels (bestuurder + passagier) → zijn altijd ook verwarmd?

          Japs, zodra je de achterruit verwarming inschakelt, gaan de spiegels mee (mits de vorige eigenaar natuurlijk een goedkoop, niet verwarmend, spiegeltje heeft geïnstalleerd).

          – Bovenste deel van de deurgreep bestuurderskant met de knoppen erin voor de elektrische spiegels → is deze ook fatsoenlijk op de sloop te vinden?

          Tja, meestal als je al de verwarmde, elektrische spiegels vind, zit de schakelaar er ook bij (als niemand je voor is geweest) . Helaas vind je in de meeste Corsa B modellen op de sloop geen elektrische spiegels  :unsure:

          – Zit er een zekering van 10A in slot 17 (deze zou aanwezig moeten zijn al) → anders is het neem ik aan een kwestie van een zekering bijpluggen?

          Japs

          Controleren achter het dashboardkastje of er een voorbereiding is voor het relais → dit weet ik niet zeker, maar het lijkt alsof het wel nodig is dit te controleren…?

          Ik dacht ook een relais, maar kan me vergissen tussen Corsa en AstraG/VectraB welke een andere zekeringenkast hebben (multitimer).

          – Als bovenstaande voorbereid is dan is het een kwestie van plug ‘n play met de elektrische spiegels

          Klopt

          → Het is dan dus niet meer het geval dat er extra kabels getrokken moeten worden?

          Niet als alles voorbereid is idd. Als de kabels wel naar de deur lopen, maar achter je deurkaart niets voorbereid is, zou je hooguit ook de kabelboom uit de deur van je donorauto mee moeten nemen. Het is wel aan te raden + als je echt een luxe donor hebt kan je zelfs dan de elektrische ramen er uit halen en inbouwen   :yahoo:

          – Niet vergeten achter het dashboardkastje het relais in te pluggen omdat het anders allemaal alsnog niet werkt.

          Geef je al zelf antwoord op je eerdere vraag  :rolling:

          Heel verhaal, I know, maar dit is hoe ik het begrepen had, en ik dacht als ik dat uitwerk dan kunnen jullie wellicht ook gemakkelijker zien of ik nog iets over het hoofd zie.

           

          Hopelijk klopt het zo inderdaad en weet iemand van jullie mijn vragen te beantwoorden

          Je hebt je huiswerk goed gedaan  :applause01:

          Hopelijk heb ik een beetje duidelijk antwoord kunnen geven op de meeste vragen. Mocht je niets kunnen vinden op de sloop, of je mist iets, stuur een PM naar @marcin

          Wie weet heeft hij wat je zoekt.

          Good luck, enjoy (zal makkelijk zijn en een leuke accessoire, helemaal icm elektrische ramen  B-) ) en blijf je vragen vooral posten  :toppie:

           

          Greetz Emiel

          #18361230
          Malina
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 November 2016

            Kleine toevoeging over het knopje voor de bediening van de elektrische spiegels + spiegelverwarming.
            Er zijn twee modellen knoppen, een met de optie om de spiegelverwarming in te schakelen en eentje waarop deze optie niet zit.

            Zoals hier is te zien:

            [quote quote=18225825]Dopje van de spiegels bedoel je dit dingetje mee? Dat knopje wip je er heel eenvoudig af met een kleine platte schroevendraaier, vanaf de door jouw gekochte schakelaar. En dan het knopje overzetten op de schakelaar in jouw auto. Hoef je niks te verbouwen. PS Het wordt op prijs gesteld dat je jezelf even voorstelt in het daarvoor bestemde forumgedeelte ;)[/quote]

            (quote afkomstig uit dit topic)

            #18361296
            juzbeingme
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 September 2018

              Hallo allemaal,

              Dank voor de reacties. Fijn om te weten dat ik in ieder geval begrijp wat de bedoeling is. Helaas blijkt dus dat er wel een stekker in de deur ligt, maar de kabelboom die naar de deur leidt al niet meer voorbereid is (aangezien mijn auto centrale deurvergrendeling en elektrische ramen heeft en de onderste 3 pinnen in de stekker mist, ga ik ervan uit dat deze drie de aansluiting zijn voor elektrische spiegels). Dat betekent dus ook dat het er voor nu niet in gaat zitten om de spiegels om te zetten naar de elektrische versie.

              Wie weet dat dit nog wel ooit in de toekomst gaat gebeuren, dus dan zou ik alsnog geholpen zijn met de informatie die jullie me hier hebben weten te geven. Bedankt in ieder geval!

              #18361300
              Malina
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 November 2016

                Oké als ik je goed begrijp heb je dus de geschikte kabelbommen in de deuren zitten.
                Het enige wat nu nog mist zijn drie draden:

                1. 26 blauw bestuurderszijde naar 26 passagierszijde;
                2. 27 grijs bestuurderszijde naar 26 passagierszijde;
                3. 30 zwart/wit bestuurderszijde naar 4 zwarte rechthoekige stekker links.

                Klopt dat?

                #18361301
                juzbeingme
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 September 2018

                  Ik dacht dat ik inderdaad wel de juiste stekkertjes in de deur had zien zitten. Eventueel kan ik in het weekend van 3-4 november daar even foto’s van maken. Weet het zo niet heel zeker omdat mijn vader er half mee bezig was en we eigenlijk gestopt zijn omdat de stekker niet kloppend was en verder te gaan met wat interieurpanelen eruit te halen om daar wat mee te kunnen gaan doen.

                  Om even de foto uit jou How to te pakken en dan maar aan te geven welke miste in mijn auto. Als het goed is zijn dat inderdaad de 26,27 en 30. Overigens kan ik je niet vertellen hoe de stekker er aan de passagierszijde eruit ziet. Al kan ik me indenken dat er geen verschil zal zitten tussen bestuurderszijde en passagierszijde.

                  In de rode driehoek dus de drie aansluitingen die missen in mijn kabelboom.
                  Deurkabelboom

                  Daarbij komt dan dus nog dat ik gezien de beperkte tijd afgelopen weekend en de andere dingen die nog moesten gebeuren niet verder gegaan ben met controleren of de zekeringkast en dergelijke voorbereid is…

                  #18361319
                  Malina
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 November 2016

                    Dat zou fijn zijn als je de goede kabelbomen in de deuren al hebt   :good:
                    Als het slechts drie draden zijn die nog getrokken moet worden, dan is het nog te doen, althans dat is mijn mening.
                    En dan heb je een mooie optie erbij!

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.