hulp bij aansluiten radio. GELUKT!!!

Forumindex Forums Modellen Corsa hulp bij aansluiten radio. GELUKT!!!

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248471
    Peter Reedijk
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 July 2011

      Is er iemand hier die mij kan vertellen welke kleuren er op wat moeten worden aan gesloten.
      Het is voor mijn corsa a3 en deze heeft totaal geen radio voor berijding.
      Ik heb inmiddels alle speaker snoeren getrokken 3 naar de kofferbak (2xspeaker 1x woofer).
      1 naar de rechter voordeur en 1 naar de linker voordeur.
      De bruine draad gaat op de min pool geloof ik en dan ergens op het chassis.
      De rode draad op de plus,maar waar moet die heen?
      En dan de speaker snoeren op welke kleuren moet ik deze aan sluiten?
      En waar zijn de gele,rode,blauwe en zwarte snoeren voor die aan de radio zitten?
      Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
      En als er nou iemand in de buurt van strijen woont die me bij deze klus wil helpen dat mag natuurlijk ook altijd ;) .



      #18016868
      sjaakomega
        Lid sinds:
        3 May 2012

        Die foto waar je 8 draden vast hebt zijn je luidsprekers, 2 voor en 2 achter.

        daarnaast de rode draad is continu plus,meet met een multitester welke draad dat is in jou auto.deze houd je geheugen van je radio zenders en instellingen vast.

        de gele is remote plus,dus moet 12 volt krijgen als je bv je contact aanzet.

        zwart is massa,dus aan het chassis of massadraad van de auto,soms pakt de radio ook massa via bv je antenne.

        blauw is remote draad om bv je versterker of electrische antenne aan te sturen.

        sucses :thumbup

        #18016869
        StinG
          Lid sinds:
          27 May 2011

          juist
          wit en grijs is een set en paars en groen ook ( 2 speakers voor en 2 speakers achter )

          #18016870
          sjaakomega
            Lid sinds:
            3 May 2012

            nog even aanvullend,die grote rode draad met zekering gaat naar je versterker direct vanaf je pluspool van de accu
            die kleine draad is je massa,die dicht bij je versterker aan je chassis bevestigd word.
            daarnaast moet je de remotedraad van je radio naar je versterker trekken(blauw)om hem aan te schakelen als je de radio aanzet.
            en niet te vergeten een rca kabel voor je audio signaal :thumb

            Mocht je er niet uitkomen je bent van harte welkom hier is sint maartensdijk :thumb

            #18016871
            Peter Reedijk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 July 2011

              @sjaakomega wrote:

              nog even aanvullend,die grote rode draad met zekering gaat naar je versterker direct vanaf je pluspool van de accu
              die kleine draad is je massa,die dicht bij je versterker aan je chassis bevestigd word.
              daarnaast moet je de remotedraad van je radio naar je versterker trekken(blauw)om hem aan te schakelen als je de radio aanzet.
              en niet te vergeten een rca kabel voor je audio signaal :thumb

              Mocht je er niet uitkomen je bent van harte welkom hier is sint maartensdijk :thumb

              Wat bedoel je met een rca kabel?

              #18016872
              Peter Reedijk
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 July 2011

                Heb een beetje zitten op internet en weet nu wat je bedoelt met rca kabel.
                Het enige probleem is dat ik geen aansluiting hier voor heb op mijn radio.
                Heb ik dus die rode en bruine kabel wel nodig?
                En waar haal ik dan mijn stroom vandaan voor mijn radio?
                Met die speakers kom ik er wel uit alleen kan ik bij een van die speakerdraden paars groen grijs of wit ook mijn sub zetten?

                #18016873
                sjaakomega
                  Lid sinds:
                  3 May 2012

                  Als je geen rca sluiting hebt is het lastig om je sub aan te sluiten,die rode kabel met zekering kun je mooi gebruiken voor de voeding van je radio.
                  de kant van de zekering sluit je aan op je + pool van je accu.

                  Dan kun je dus alleen 4 speakers aansluiten,de voeding voor je radio zal je dan van je accu naar binnen moeten trekken,
                  wel bij de accu een zekering tussen de voedingsdraad voor als je sluiting krijgt.

                  Mocht je geen voedingsdraad via je contact hebben,zal je de gele samen met de rode moeten verbinden,alleen je radio
                  moet je zelf elke keer uitzetten als je de auto verlaat.

                  En de sub kun je niet op de speakeruitgangen van je radio zetten,want dan komt er weinig geluid uit,zeker geen bas :D

                  er zijn wel converters te koop,van high naar low output,dan moet je wel weten wat je doet.

                  Maar wil je de subwoofer echt aansluiten??

                  #18016874
                  Peter Reedijk
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 July 2011

                    @sjaakomega wrote:

                    Als je geen rca sluiting hebt is het lastig om je sub aan te sluiten,die rode kabel met zekering kun je mooi gebruiken voor de voeding van je radio.
                    de kant van de zekering sluit je aan op je + pool van je accu.

                    Dan kun je dus alleen 4 speakers aansluiten,de voeding voor je radio zal je dan van je accu naar binnen moeten trekken,
                    wel bij de accu een zekering tussen de voedingsdraad voor als je sluiting krijgt.

                    Mocht je geen voedingsdraad via je contact hebben,zal je de gele samen met de rode moeten verbinden,alleen je radio
                    moet je zelf elke keer uitzetten als je de auto verlaat.

                    En de sub kun je niet op de speakeruitgangen van je radio zetten,want dan komt er weinig geluid uit,zeker geen bas :D

                    er zijn wel converters te koop,van high naar low output,dan moet je wel weten wat je doet.

                    Maar wil je de subwoofer echt aansluiten??

                    Ik heb die sub nog staan dus dacht sluit ik die ook aan.
                    Dus die rode kabel zet ik op de plus en breng die naar binnen met welke draad van de radio moet ik deze dan verbinden?

                    #18016875
                    sjaakomega
                      Lid sinds:
                      3 May 2012

                      Die rode moet je met de rode draad van je radio verbinden,kan niet missen,heb je geen 12 volt via je contact,
                      dan moet je bij de rode ook de gele draad verbinden,het nadeel is wel dat je zelf elke keer de radio aan en uit moet zetten als
                      je de auto verlaat ;)

                      #18016876
                      Peter Reedijk
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 July 2011

                        Nou het is uiteindelijk dan toch gelukt ik heb alleen nog 1 probleem en dat is dat wanneer ik het geluid FAD het geluid niet naar voor en achter gaat maar van links naar rechts.Kan iemand mij vertellen hoeik dit kan oplossen?

                        #18016877
                        sjaakomega
                          Lid sinds:
                          3 May 2012

                          Dan heb je de speakers verkeerd aan gesloten,je hebt 2 uitgangen voor en achter,dus even speakersdraden verwisselen :thumb

                          #18016878
                          Peter Reedijk
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 July 2011

                            @sjaakomega wrote:

                            Dan heb je de speakers verkeerd aan gesloten,je hebt 2 uitgangen voor en achter,dus even speakersdraden verwisselen :thumb

                            Dat dacht ik ook wel,maar weet jij toevallig welke kleuren waar voor zijn?
                            zijn wit en grijs voor voor en paars en groen voor achter of welke combinatie moet het zijn?

                            #18016879
                            sjaakomega
                              Lid sinds:
                              3 May 2012

                              dat is bij elke autoradio verschillend,meestal staat er een schema op je radio zelf,of hangt er een stickertje aan je speaker draden.

                              even 1 voor 1 aansluiten en je weet het :thumb

                              of even googlen met je modelnummer :thumb

                              #18016880
                              Peter Reedijk
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 July 2011

                                Nou het is uiteindelijk allemaal gelukt.Heb eerst rechtstreeks vanaf de accu de rode kabel getrokken met zekekering er tussen.Deze heb ik aan gesloten op de rode draad van de radio.Ik heb de zwarte en bruine draad die richting de sigarette aanstekker lopen gesplitst.Zo had ik gelijk een 12v draad en een min.De gele draad van de radio heb ik aan gesloten op de zwarte draad van de aanstekker(12V) en de zwarte draad van de radio zit op de bruine van de aanstekker(nul)en toen was er geluid.Alleen zaten de speaker draden nog niet goed rechts zat links of andersom en voor zat achter.Na een beetje puzzelen waren de witte en grijze draad voor de voor speakers en de groene en paarse voor de achter speakers.Had alleen nog graag mijn woofertje willen aansluiten maar om daar nu weer een versterker voor aan te schaffen.Heb voor de corsa maar €150,- betaald en dan word de instalatie nog duurder dan de auto zelf.Of is er nog een goedkoop alternatief om de woofer aan te sluiten?

                                #18016881
                                kaneelschep
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 November 2004

                                  Als die radio geen woofer uitgang heeft kan je alleen een goedkoop versterkertje kopen ;)
                                  Dingen kosten ook geen bal 2e hands. ;)

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.