how-to Z22SE CCV-BYPASS olie verbruik drastisch verminderen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Motoren How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine how-to Z22SE CCV-BYPASS olie verbruik drastisch verminderen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274680
    cliffvxr
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 April 2010

      Hallo Z22SE rijders hier een beknopte how-to voor het maken van een CCV-Bypass (Cliff Carter Ventilatie Bypass) :angel :D
      Is jou olie verbruik erg hoog en zit ook je inlaat vol met olie sludge drap dan is deze Bypass zeker het overwegen waard ,bij mijn blok doet het wonderen! olie verbruik was 1 liter olie op 1200km en na de bypass 1500km gereden oliepeil nog steeds op max !!!!!! en een inlaat die brandschoon blijft!!!
      Bypass gemonteerd bij een kmstand van 181.000km bj2000 Astra G station.
      ps : Is je blok af geragd cq versleten dan gaat dit ook niet helpen natuurlijk :vertag

      Demonteer je kleppendeksel en boor een gat van 9,5mm in de middelste carter-vent kanaal van de kleppendeksel aan de inlaat zijde !!! boor het gat zo laag mogelijk en tap daar vervolgens draad in van m10x1,0 .
      monteer vervolgens de recht verloop lucht knelkoppeling m10/6mm met locktide en koperen ring
      Bypass1
      dop vervolgens je EGR af ik heb een plaatje gemaakt met 1 gat erin zodat de EGRklep gewoon weer terug geplaatst kan worden zodat er geen EGR-cheater nodig is
      bypass2
      demonteer de EGR pijp en slijp er een stukje vanaf een cm of 7 en monteer een luchtknel koppeling m14/6mm door middel van een stukje tuinslang of iets dergelijks
      Bypass3
      monteer een extra o-ring 2mm zodat hij volledig afsluit in het inlaat spruitstuk
      Bypass4
      ik heb vervolgens voor extra steun nog een rvs beugel gemaakt
      Bypass5
      Bypass6
      Bypass7
      monteer de kleppendeksel terug op het blok met een nieuwe pakking vet eerst de deksel in zodat de pakking goed blijft zitten tijdens montage heel belangrijk met name bij de 6 rechthoekige cartervent kanalen !!!!
      maak de hard kunststof luchtleiding op maat 6mm buiten diameter knel alles goed samen zodat er een binnendiameter overblijft van net aan 3 mm!!!
      Bypass8
      Bypass13
      waarom hard kunststof leiding ???? nou de leideng komt tussen de injectorrail en draadboom rail te liggen waar weinig ruimte is en ik wil niet de kans lopen dat de leiding wordt dicht gedrukt vandaar een harde leiding
      Bypass9Bypass10

      dan netjes de kap er weer op en gasss
      Bypass11

      Bypass12

       

      uitlaat zal in het begin nog wat walmen maar dat is alle olie bende die nog in het inlaatspruitstuk ligt ,maar je olie verbruik zal drastisch verminderen :jerry

      #18305664
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Heel erg bedankt voor de How to. :thumb

        Maar als ik de foto zo zie heb je de orgineel carterventilatie slang niet meer terug aangesloten naar de luchtfilter klopt dit?

        #18305665
        cliffvxr
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 April 2010

          @Dolby wrote:

          Heel erg bedankt voor de How to. :thumb

          Maar als ik de foto zo zie heb je de orgineel carterventilatie slang niet meer terug aangesloten naar de luchtfilter klopt dit?

          Graag gedaan :thumb
          Maar de Carter beluchting slang moet gewoon terug gemonteerd worden op de originele manier tussen kleppendeksel en aanzuigbuis ( zie allerlaatste foto met de afwerkkap erop)

          Qua materiaal kosten kom je nog niet aan de €10,-
          Knel koppelingen ,luchtslang + insteek hulzen zijn te verkrijgen bij de betere ijzerwaren handel en wil je de kosten echt drukken dan even binnen lopen bij een vrachtwagen trailer service :angel
          Kosten om de EGR af te doppen en dat steuntje had ik niet die heb ik zelf gefabriceerd king:
          Maar je kan ook een dichte pakking kopen bij de dealer alleen heb ik daar geen prijzen van :hmmz

          #18305666
          cliffvxr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 April 2010

            oliepeil 1855 km na ccv-bypass net onder max :thumb

            #18305667
            cliffvxr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 April 2010

              hier een 2016 update van de z22se ccv-bypass
              aanpassing /aansluiting van de kleppendeksel blijft het zelfde alleen de aansluiting op de EGR leiding veranderd .
              ik had bij de oude versie de egr afgesloten dmv een plaat met 1 gat zodat de egr-klep gewoon terug op zijn originele plek kon.
              maar nu nemen we een dichte plaat en plaatsen de egr-klep scheef zodat er aan de inlaat zijde ruimte over blijft voor de bypass aansluiting. ( mocht je de egr-klep vervangen voor een egr-cheater of de egr laten wegschrijven dan hoef je hem natuurlijk niet terug te plaatsen)

              ccv bypass 2016 1_zpsusltuy9v

               

              ccv bypass 2016_zpsvi2sacs1
              rode stip is de plaats van de bypass aansluiting.
              28811050-a6d4-4124-bd98-424f2a41d5c6_zpswcr4pk00 (1)

              dit is denk ik een iets nettere en makkelijkere oplossing dan de egr-pijp aanpassen :jerry

              benodigde materiaal;
              2x inschroef knelkoppeling 6x g1/8
              luchtleiding 6mm ( 50cm)
              2x insteekhuls die strak in de luchtleiding past
              egr blindplaat zelf maken of kopen bij de dealer met pakking
              ps de inschroef knelkoppelingen zijn online te koop voor €2.63 per stuk maar de luchtleiding alleen op rollen van 25 meter :cry
              mijn tip neem dit lijstje over en loop een trailer-service binnen of vrachtwagen werkplaats

              #18305668
              Dolby
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2008

                Heel erg bedankt Cliffvxr. :wors :thumb

                Ik heb al de EGR klep afgedopt doormiddel van een Opel blind plaat gemonteerd. Maar zoals ik nu de foto’s bekijk heb ik nu geen ruimte om
                die bypass slang van egr aansluiting naar gasklep aan te sluiten?

                #18305669
                cliffvxr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  15 April 2010

                  @Dolby wrote:

                  Heel erg bedankt Cliffvxr. :wors :thumb

                  Ik heb al de EGR klep afgedopt doormiddel van een Opel blind plaat gemonteerd. Maar zoals ik nu de foto’s bekijk heb ik nu geen ruimte om
                  die bypass slang van egr aansluiting naar gasklep aan te sluiten?

                  Zo te zien zit de originele EGR pijp van jou blok naar je inlaat spruitstuk er nog op dus dan komt de bypass slang van je kleppendeksel direct op de EGR blindplaat
                  Je moet dan alleen in de blindplaat een gat boren en draadtappen boven het kleine gaatje die nu onder de blindplaat zit ! Zodoende hoef je niet die EGR pijp aan te passen
                  Jij bent al voorbereid voor de 2016 bypass versie :wors :thumb

                  #18305670
                  johannes2
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 July 2007

                    Hallo,

                    Nog even een vraagje wat doe je met de originele egr leiding in de 2016 versie afdoppen of gewoon laten zitten?

                    #18305671
                    cliffvxr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 April 2010

                      @johannes2 wrote:

                      Hallo,

                      Nog even een vraagje wat doe je met de originele egr leiding in de 2016 versie afdoppen of gewoon laten zitten?

                      Hallo Johannes in de 2016 versie blijft de EGR leiding intakt ( moet zelfs ) want dat wordt dan de carterventilatie verbindingsleiding van EGR blindplaat naar het inlaat spruitstuk :thumb

                      #18305672
                      Dolby
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 May 2008

                        Top Cliff. Ik zal kijken wanneer ik kan zodat we het samen kunnen uitvoeren. al vast bedankt voor alle informatie. :thumb

                        check pm

                        #18305673
                        Wim T
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          16 May 2016

                          Hallo Cliff,
                          Is het belangrijk dat de bypass slang aan de inlaatzijde komt?
                          Ik heb hem aan de uitlaat zijde gemaakt omdat het middelste kanaal aan de inlaat zijde verstopt zit.
                          Ik heb ondertussen 1200 km gereden en nog steeds heb ik een hoog olie verbruik.
                          Ik ga binnenkort eens eerst de motor flushen, misschien dat het iets helpt.

                          #18305674
                          cliffvxr
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 April 2010

                            Hallo Wim
                            JA het is heeeelll belangrijk dat de aansluiting in het middelste kanaal aan de inlaatzijde komt
                            Want het kanaal die bij jou dicht zit is juist het probleem en met de bypass BYPASS je dan dat dicht zittende kanaal !!!!!!
                            Zo als jij het nu hebt gedaan heeft het totaal geen zin :vertag

                            #18305663
                            Wim T
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              16 May 2016

                              Maar zitten er dan klepjes in de ventilatiekanalen in het kleppen deksel?
                              Ik heb nu wel onderdruk in het motorblok.
                              @cliffvxr wrote:

                              Hallo Wim
                              JA het is heeeelll belangrijk dat de aansluiting in het middelste kanaal aan de inlaatzijde komt
                              Want het kanaal die bij jou dicht zit is juist het probleem en met de bypass BYPASS je dan dat dicht zittende kanaal !!!!!!
                              Zo als jij het nu hebt gedaan heeft het totaal geen zin :vertag

                              #18305675
                              cliffvxr
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                15 April 2010

                                Hallo Wim T
                                Aan de INLAAT ZIJDE zit er inderdaad een soort klepje in de kleppendeksel !!!
                                Bij de eerste 2.2 modellen loopt dat kanaal met klepje ( in de kleppendeksel!) van de linker kanaal naar het middelste kanaal en bij de latere modellen na 2002 loopt hij van de rechter naar de middelste !
                                Kort samen gevat de bypass komt /moet altijd aan gesloten worden op het middelste kanaal van de kleppendeksel aan de INLAAT zijde , monteer je hem ergens anders dan kan het blok nog steeds zijn carterdruk NIET kwijt of hij gaat juist olie mee zuigen !

                                #18305676
                                Wim T
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  16 May 2016

                                  Hallo cliffvxr,
                                  Helaas ik heb de bypass omgebouwd maar hij gebruikt nog steeds veel olie.
                                  toch bedankt.

                                  #18305677
                                  cliffvxr
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    15 April 2010

                                    @Wim T wrote:

                                    Hallo cliffvxr,
                                    Helaas ik heb de bypass omgebouwd maar hij gebruikt nog steeds veel olie.
                                    toch bedankt.

                                    Zonde dan moet je toch gaan denken aan klepseals / olieschraapveren die overleden zijn :hmmz :cry

                                    #18339884
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Begrijp ik nou goed dat op deze motor origineel geen vacuum verbinding zit vanaf de kleppendeksel naar de inlaat?? Dat is namelijk bijna altijd de reden dat er olie in de inlaat komt bij allerlei motoren als deze verbinding verstopt raakt. Dan gaan mensen vaak allerlei onzin dingen kopen zoals olie catch tankjes, wat alleen maar een symptoombestrijding is, waarmee je sludgevorming niet tegen gaat meer, en door ontbreken van vacuum op de motor ontstaat er druk op het carter, waardoor er op andere plaatsen olie gaat lekken.

                                      Ik geloof dat je hier een goede modificatie tepakken hebt, maar ik verbaas me er over dat Opel geen vacuumverbinding er op ontworpen heeft??

                                      #18339971
                                      Dolby
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 May 2008

                                        @Vinci, Nee je hebt het verkeerd. Opel heeft zeker een vacuüm verbinding vanaf kleppendeksel naar inlaat. Maar bij de Z22se blokken loopt deze verbinding niet extern maar intern. Namelijk via cilinder 2/3 zit een verbinding die uitkomt in de inlaat. Maar deze zitten bij veel Z22se blokken verstopt waardoor je bijna of geen carterontluchting meer hebt. Waardoor inderdaad het olie verbruik omhoog gaat. IK heb samen met Clif bij mij ook deze By-pass uitgevoerd maar bij mij heeft het helaas niet geholpen. Bij mij is voor 90% zeker te zeggen dat mijn zuigerveren versleten zijn. Maar dat gaat mij te veel geld kosten voor de reparatie. 2,5 jaar geleden toen ik mijn Zafira 2.2 16V (Z22se) 2de hands kocht was het 1 liter olie op 1500KM. Maar inmiddels 45.000KM verder is het helaas gemiddeld olie verbruik van 1 liter op 500KM geworden. Niet leuk. Maar voor de rest rijd de auto heerlijk soepel met goed.

                                        PS: Bij Cliff zelf heeft deze By-Pass wel goed geholpen. Hij had namelijk ook een hoog olie verbruik en na uitvoering van deze By-Pass is zijn Olie verbruik heel erg verminderd. Dacht van 1 liter olie op 1000KM naar 1 liter olie op 4000 KM. ;)

                                        [quote quote=18339884]Begrijp ik nou goed dat op deze motor origineel geen vacuum verbinding zit vanaf de kleppendeksel naar de inlaat?? Dat is namelijk bijna altijd de reden dat er olie in de inlaat komt bij allerlei motoren als deze verbinding verstopt raakt. Dan gaan mensen vaak allerlei onzin dingen kopen zoals olie catch tankjes, wat alleen maar een symptoombestrijding is, waarmee je sludgevorming niet tegen gaat meer, en door ontbreken van vacuum op de motor ontstaat er druk op het carter, waardoor er op andere plaatsen olie gaat lekken.

                                        Ik geloof dat je hier een goede modificatie tepakken hebt, maar ik verbaas me er over dat Opel geen vacuumverbinding er op ontworpen heeft??

                                        [/quote]

                                        #18340010
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Okay, had in elk geval goed gezien dat hij niet meer buiten langs op het vacuum zit, wat natuurlijk mega onhandig is, want doordat het na verloop van tijd verstopt wil je er bij kunnen juist. Ik zeg, ingebouwde kortere levensduur weer dit!

                                          Had je al een compressietest gedaan eigenlijk?

                                          #18341241
                                          lepomada
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Ik overweeg ook om bovenstaande aanpassing te gaan uitvoeren. Alleen vraag ik mij af of die 4 mm leiding ook niet snel verstopt raakt?

                                            Bij mij valt het verbruik nog enigszins mee: ca 1 liter op 1500 a 2000km (schatting) km.stand 196000 bj:2001

                                            #18341251
                                            Dolby
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 May 2008

                                              @Vinci, Heb bij mij inderdaad al een compressie test uitgevoerd. En heb al forte oil toegevoegd maar helaas mijn olie verbruik is niet veranderd. Ben afgelopen week geweest voor de APK waar mijn Zafira A zonder problemen is doorgekomen. Mijn blok heeft nu bijna 240.000KM gelopen. Het blok rijdt heerlijk alleen het olie verbruik is veel te hoog. Gemiddeld 1 liter op 500KM. :(

                                              [quote quote=18340010]Okay, had in elk geval goed gezien dat hij niet meer buiten langs op het vacuum zit, wat natuurlijk mega onhandig is, want doordat het na verloop van tijd verstopt wil je er bij kunnen juist. Ik zeg, ingebouwde kortere levensduur weer dit!

                                              Had je al een compressietest gedaan eigenlijk?

                                              [/quote]

                                              #18341252
                                              Dolby
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 May 2008

                                                @Lepomada, Als je wilt kun je even bij deze link kijken. Daar krijg je een inzicht hoe Cliff voor mij de By-pass heeft uitgevoerd. Mogelijk zijn dan voor jouw heel veel vragen beantwoord.

                                                Link naar mijn Garage over mijn auto: http://opel-forum.nl/forums/topic/dolby-zafira-2-2-16v-elegance-compressie-test-z22se/page/8/

                                                [quote quote=18341241]Ik overweeg ook om bovenstaande aanpassing te gaan uitvoeren. Alleen vraag ik mij af of die 4 mm leiding ook niet snel verstopt raakt?

                                                Bij mij valt het verbruik nog enigszins mee: ca 1 liter op 1500 a 2000km (schatting) km.stand 196000 bj:2001

                                                [/quote]

                                                #18345366
                                                ph.dam1951
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 July 2017

                                                  hallo ik zou ook graag de bypass van de carter ontluchting willen gaan maken
                                                  maar ik krijg de foto~s niet te zien
                                                  ik doe het niet goed waarschijnlijk maar kan iemand mij helpen, of toe sturen
                                                  bij voorbaat mijn hartelijke dank

                                                  #18345367
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Dat krijg je er van als mensen waardeloze hosting sites gebruiken in plaats van imgur.com

                                                    #18345387
                                                    walter22
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      18 November 2009

                                                      Ik heb de By pass precies gemaakt zoals beschreven. Dus op de middelste poort de aansluiting in het blok en in de afblindplaat van de EGR klep de andere aansluiting. Precies als de foto’s. Dus de EGR met 1 bout vast en dan het gat zo dicht bij mogelijk van het blok waar dus niet de plunjer van de EGR normaal in beweegt de aansluiting in getapt. Het lijkt nu of mijn auto juist enorm olie zuipt. lijkt op 1 liter op zo’n 150 km. Hij walmt niet en de kleppendekselpakking lekt ook nergens. Ik snap er niks van.
                                                      Als het niet beter wordt dop ik de by pass maar weer af en dan maar elke 1200 km wat olie erbij.

                                                      Zo het beter zijn om bijvoorbeeld ipv 5w40 castrol 10w40 te gebruiken of maakt dat niks uit?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.