De foto’s komen van de x18xe1 in mijn Astra Coupé, maar gelden voor iedere x18xe1.
Eerst haal de je motorcover eraf door je olievuldop en de twee boutjes eraf te schroeven. Daarna de olievuldop er weer om te voorkomen dat er vuil in komt.
Aan de bestuurderskant van de motor zit de EGR-klep:
Trek eerst de stekker eruit en schroef dan de twee bouten eraf.
Wanneer het pijpje op de laatste foto dicht zit met roet, kun je dit lossteken met een schroevendraaier en tegelijkertijd stofzuigen.
Bij mij is het dus erg schoon.
Vervolgens de EGR-klep even goed inspuiten met remreiniger, poetsen en dan even invetten met WD40.
Hierna kun je ‘m weer terugmonteren met een nieuwe pakking. Dit kan een dichte pakking zijn (als je ‘m buiten werking wilt stellen) of een open pakking, waar ik voor gekozen heb.
Twee boutjes er weer in, stekker erin (anders krijg je foutmelding) en klaar!