[HOW-TO] Vectra C1 neus conversie naar C2 model

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Vectra, Signum [HOW-TO] Vectra C1 neus conversie naar C2 model

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253594
    jraaf
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 January 2008

      Hierbij een poging om een how2 te maken voor de ‘Nosejob’ die ik heb gedaan op mijn C1 uit 2004.
      Voorbereiding is hier de sleutel en houd er rekening mee dat als je het netjes wilt doen qua afwerking aan de niet zichtbare delen je een slijptol en grondlak tegen roest nodig hebt :afro Voorts gaat het hier om een niet af fabriek xenon model. Ik kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de juistheid van deze how2! dan wel eventuele gevolgen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste montage van de diverse onderdelen op je vec. Onderstaande beschrijving is zo als ik het gedaan heb king: Rijd er nu inmiddels een jaar mee rond naar alle tevredenheid. Wellicht ten overvloede, mijn bumper versie is een originel OPC en zal er dan ook iets anders uitzien als je een standaard C2 bumper gebruikt.

      Als laatste tip. Loop de sloop af naar onderdelen dat scheelt je al gauw 70% op de kosten.

      Benodigdheden:

      Linker voor scherm
      Rechter voor scherm
      Wielkuip links en rechts (is niet noodzakelijk maar geeft een betere afwerking op het aansluiten van de bumper op het voorscherm)
      Motorkap
      Motorkap steun (De C2 heeft geen gasdrukveer meer, kunt er voor kiezen om de gasdrukveer over te zetten maar dan moet je gaan boren in de motorkap)
      Koplampen (vergeet de stelmotoren niet, bekabeling is verder het zelfde)
      Voorbumper
      Grill met chromestrip en logo
      Chrome randje onderkant grill

      Vooraf :afro

      Stap 1, Open de motorkap.
      Stap 2, 4 schroeven, 2 links en 2 rechts uit de bovenste grillplaat verwijderen.

      Stap 3, 4 spreidnieten aan de onderkant van de bumper verwijderen.

      Stap 4, Het stuur van het stuurslot halen en de wielen helemaal insturen zodat je bij de wiel kuip kan. (herhaal dit voor de andere kant)
      Stap 5, Wielkuip schroeven en spreidnieten loshalen.

      Stap 6, Bumper links voor naar voren trekken, ongeveer 1 CM en dan voorzichtig aan beide kanten naar opzij trekken. Zo klikt ie uit het systeem.
      Stap 7, Eventueel aanwezige mistlamp, koplampsproeiers en temp meter los klikken en dan de gehele bumper naar je toe halen.

      Stap 8, Koplampen stekker loshalen en op de drie bevestigingspunten losschroeven en uit nemen.

      Stap 9, Motorkap losschroeven op de uiteinden. 4 stuks in totaal en er af halen.

      Stap 10, (de snelle en ‘vieze’ manier)Onderdorpel spreidnieten 2 stuks van af het voorwiel gezien aan de onderkant naar binnen drukken. Hierdoor kun je met de hulp van een 2de persoon de dorpelafdekking iets naar buiten trekken om bij de onderste schroeven van het voorscherm te komen. Kunt er ook voor kiezen om de gehele dorpelafdekking te verwijderen maar dat is een hoop extra werk.

      Stap 10, Deur openen en aan de binnen kant in het midden en boven aan de schroeven verwijderen.

      Let op het is de kleine links.

      Stap 11, Knipperlichten verwijderen, aan de voorkant iets er uitwippen met een plasticje en dan naar voren schuiven en contact uitklippen.
      Stap 12, Zijschermen op de bovenkant van de motor ruimte losschroeven, en er af halen.

      Stap 13, Plastic balk. Op de bumperbalk verwijderen. Hiervoor de pompnagels kapot maken. De Plastic balk heb je straks niet meer nodig.

      Nu is de Neus zo goed als gestripped.

      tricky part: De oude zijschermen dragen één stelschroef bevestiging voor de koplamp net zo als het nieuwe zijscherm. Echter heeft het oude type een soort van steunplaat op het chassis en de nieuwe niet. Die steunplaat is een metalen strip van ongeveer 3 cm bij 20 cm en loopt horizontaal evenredig aan de voorkant van het zijscherm. Aan de bestuurderskant zit ie pal /naast je reservoir voor de ruitesproeier. Kan niet missen.

      Je kunt er voor kiezen om ‘m er af te slijpen POINT OF NO RETURN! Want dan past je oude zijscherm niet meer. Of naar beneden om te buigen. Hij moet in ieder geval uit de weg anders komen je nieuwe zijschermen er net op en past je hele bumper niet.

      Let er op dat als je één onderdeel uit het ‘lood’ hebt de rest ook scheef komt.

      Stap 14, zijschermen monteren, gebruik een meter om de naden te meten tot de deur en de hoogte tot de dorpel. Max 4 mm afwijking schrijft OPEL voor bij carros werkzaamheden.

      Stap15, Motorkap steun monteren op motorkap en bestuurders zijpaneel.


      Stap 16, Motorkap monteren, nog niet geheel vast zetten. Eerst voorzichtig pas maken met zijschermen.
      Stap 17, Koplampen monteren en met een meetlaat van af de bumperbalk einde op meten voor centreren.

      Stap 18, Motorkap goed afstellen in combinatie met koplampen.
      Stap 19, Koplampen testen op werking.
      Stap 20, Voorbumper in elkaar zetten als je niet al een complete hebt. Het best kun je een complete nemen, dus met verstevigingsplaat en onder en boven grill en logo. Dit scheelt je zeker een uur werk. Voorbumper monteren in omgekeerde volgorde

      Eindresultaat



      Voor vragen over het in elkaar zetten van de voor bumper een PM.
      Groet jraaf

      #18083780
      jraaf
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 January 2008

        @Eddyvec C wrote:

        Ziet er echt goed uit. Nog 1 vraagje, hoe lang ben je in totaal mee bezig geweest?

        We zijn met 2 man van 10.00 tot 18.00 bezig geweest. Een derde persoon heeft de koplampen ondertussen in elkaar gezet want daar moest ook nog alles in en op. Ik had dan wel ruim 1 1/2 uur nodig om die OPC bumper in elkaar te krijgen. Die bestaat uit 12 onderdelen :swear Werden we niet echt vrolijk van.

        Al met al is het met 2 man goed te doen binnen een dag. Je moet vooral niet overhaast dingen doen. Zit veel proef passen en meten bij. Gewoon omdat het de eerste keer was :afro

        Groet jraaf

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.