[HOW-TO] – Vectra C – stuurwiel vervangen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Vectra, Signum [HOW-TO] – Vectra C – stuurwiel vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257406
    CAlberts
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 December 2010

      Het stuurwiel vervangen is kinderlijk eenvoudig, maar vergt vooral enig geduld. king:

      Wat heb je nodig:
      – platte schroevendraaier
      – Torx T50

      Voordat je begint is het verstandig de accupolen los te halen. De airbag is namelijk een explosief en je wilt niet dat hij op wat voor wijze dan ook getriggerd word om te springen, terwijl jij er mee bezig bent. Na 10 a 15 minuten kun je aan de slag.

      Het beginpunt:

      1. Allereerst moet je twee gaten vinden, aan de achterzijde van je stuur. Draai je stuur zo, dat je er makkelijk bij kunt. (onderstaand plaatje heb ik even van internet geleend)

      2. Steek nu met de platte schroevendraaier hier recht in. Je moet namelijk een veertje waar de airbag mee vast zit, naar het midden schuiven. (Achter het rondje komt je schroevendraaier uit. Nu moet je het veertje naar links zien te schuiven, zodat deze in het rode vierkant ruimte maakt en de airbag los klikt). Je kunt best een beetje trekken aan de airbag, om hem mee te helpen. Doe dit uiteraard links en rechts. Dit kost geduld! Het duurde bij mij 15 minuten voordat ik het los had… [onderstaande foto is van iets later in het proces]

      3. Als je de airbag los heb, moet je de twee airbagkabels loshalen. Sommige (oudere C1’s) hebben 1 kabel.

      4. Hierna moet je de zwarte stekker voor de stuurbediening loshalen

      5. Zorg dat je nu het stuur recht zet en de schroef loshaalt met een torx T50 schroevendraaier/bit en haal het stuur eraf.

      6. Voordat je het nieuwe stuur er op zet, moet je goed opletten dat het gedeelte dat er nu nog op zit, goed uitgelijnd is op elkaar. De stekker aansluitingen moeten boven zitten, op zo’n manier dat de witte pijltjes rechtsonder tegenover elkaar staan (op de foto zit het binnenste pijltje/driehoekje achter de stekker en zit dus verkeerd!)

      7. Nu alles in omgekeerde volgorde en je bent klaar!

      #18138049
      Meonemium
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 July 2013

        Als ik de stuurwielbediening en het kapje onderop wil los halen
        Van een 3spaaks stuurwiel, gebruik ik dan de andere 3 schroeven op je plaatje waar je de achterkant ziet?

        Gr. Johan

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.