How to: Klepsteel rubbers vervangen zonder kop demontage

Forumindex Forums Techniek Cih How to: Klepsteel rubbers vervangen zonder kop demontage

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236275
    2000
    Moderator
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Ik begin bij het begin: Het olie verbruik van mijn sedannetje is de afgelopen weken gestegen naar 2,5 liter in de maand. In mijn achterhoofd hebbende dat ik eigenlijk niet veel rij, is dat veel te gek. tevens durfde niemand meer dicht achter me te rijden, want de rook was echt belachelijk.

      Nu was ik van plan om het gehele blok te reviseren, maar ik weet ook dat dat een paar jaar terug al gebeurt was, dus wat te doen?

      ik heb vandaag de stoute schoenen aan getrokken, en het één en ander geprobeerd op een 2.0E die ik nog in mijn bok had hangen. Het is eigenlijk goed te doen…….zo goed zelfs dat ik vandaag “even” gekeken heb wat er met de 2.4 loos was. Wat bleek, er was een klepsteelrubber helemaal stuk gelopen, hij lag helemaal los, en was totaal stuk. Die heb ik vervangen voor een gebruikte, en gelijk nieuwe besteld.
      Links de stuk gelopen uitvoering, recht de gebruikte :shock:

      Ok, nu de how to:
      Benodigheden: 50 cm flamco rail (of iets dergelijks) en 20 cm coax.

      Ik heb 2 gaten in de flamco rail geboord, 1 om de spietjes met een punttang te kunnen verwijderen, en 1 om de stelmoer er op te kunnen krijgen tijdens terug montage van het geheel.
      -Ik heb als eerste de tuimelaar verwijderd, en daarna met de stelmoer de flamcorail er bovenop gezet.
      -Bougie verwijderen, en dan het stukje coax (of iets dergelijks) via bougiegat onder de bewuste klep plaatsen. Met sleutel 19 op krukaspoulie draaien totdat het coax vast zit (wel kijken of de klep niet in de openingsslag zit)
      -Daarna met de flamcorail de veer van de klep naar beneden duwen tot de spietjes los komen. De klep zal iets zakken, maar dat is maar een mm of 2, dus je houd ruimte genoeg over om de spietjes met een punttang te pakken. Pas wel op dat ze niet vallen, of erger nog, dat ze ergens langs je nokkenas in de kop vallen.
      -Na het verwijderen van de spietjes de rail verwijderen, en je kan je ding doen.
      -Terug montage: zie verhaal hierboven, maar dan andersom beginnen (duh) :D

      (Vrij) Duidelijk te zien dat de spietjes los zitten.

      Hier in de praktijk:

      Uiteindelijk de flamcorail met een stukje koperdraad aan de motorkap vast gezet, zodat ik 2 handen vrij heb om de spietjes te verwijderen, dit maakt het iets makkelijker.

      Het stukje flamco rail met daarin 2 gaten:

      Uiteindelijk viel het mij erg mee, vooral voor iemand die zoiets nog nooit gedaan heeft :thumbup

      Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

      Gr. 2000

      #17864461
      Freestyler
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 January 2006

        Ipv de rail, kun je ook de klem die je ontsteking vast houdt aanpassen (gat opboren waar normaal de bout doorheen gaat).
        De vork past namelijk prima over de veer.

        Wel moet je dan iets maken om de klem omhoog te houden in het stoter gat (bout met dikke carr ring werkt daar goed bij)

        Helaas geen foto’s van.

        #17864462
        jethro
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 February 2008

          Wat aan de late kant……………?
          Verwijderen; tuimelaars, bougies. Zuigers op gelijke hoogte zetten. Hulpstuk in bougie gat waar perslucht op komt.
          En walla ge kunt de klepperdeklep rubbers vervangen.

          #17864463
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            Inderdaad even een oude bougie
            Leeg halen zodat je enkel de stalen onderkant overhoudt
            Daar las je Dan ff n buisje op waar je weer n snelkoppeling of druk slang zet
            Die aansluiten op je compressor en de klep blijft mooi dicht

            #17864464
            DevilraY
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 January 2005

              idd een ouwe bougie, luchtnippel op vast maken en 8 bar perslucht naar binnen

              #17864465
              postbusmanta
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 July 2004

                4 bar is voldoende.

                Let wel op dat de zuiger in het odp staat, voordat je er luchtdruk op zet. Anders maakt de kruk-as een onverwachte zwieper.

                Ik had het volgende gereedschap in elkaar gebakken:

                Het handvat mag echter veel langer, zodat je minder kracht hoeft te zetten.

                #17864466
                Freestyler
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 January 2006

                  @Freestyler wrote:

                  Ipv de rail, kun je ook de klem die je ontsteking vast houdt aanpassen (gat opboren waar normaal de bout doorheen gaat).
                  De vork past namelijk prima over de veer.

                  Wel moet je dan iets maken om de klem omhoog te houden in het stoter gat (bout met dikke carr ring werkt daar goed bij)

                  Helaas geen foto’s van.

                  Heb nog een oude foto gevonden.

                  Werkt perfect

                  #18424802
                  Geerte
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 May 2008

                    Is er misschien hier iemand die dat klusje voor mijn kan doen.

                    Niet meer nodig

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.