[HOW-TO] – Kadett C – Koopwijzer

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Kadett [HOW-TO] – Kadett C – Koopwijzer

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261856
    RISL
    Moderator
      Lid sinds:
      24 January 2011

      Bij het aanschaffen van een Opel Kadett C zijn de volgende punten aandachtspunten.

      Plaatwerk:
      De latere modellen van de Opel Kadett C werden gemaakt van gerecycled staal. Dit staal had geen optimale samenstelling (te laag koolstofgehalte). Hierdoor was het staal wat sterker aan roestvorming onderhevig, dan het staal dat werd gebruikt voor de eerdere modellen C Kadetts. Het kan opvallen, dat, wanneer je op zoek bent naar een Kadett C, de oudere exemplaren (van 1973 tot ongeveer 1977) relatief vaker in betere vorm zijn.
      Controleer roest bij:
      – Bevestiging van de voorschermen aan de dorpels
      – Bevestiging van de voorscherm bij de schutplaat
      – De voorschermen boven de koplampen (bij de C1) of bij de richtingaanwijzers (C2)
      – De voorschermen ter hoogte van de A-stijlen
      – Binnen- en buitendorpels, voornamelijk bij de aansluiting met het voor- en achterscherm
      – Omslagranden van de wielkast
      – Hoeken bij de dorpels en kofferruimte
      – Binnenwielkuip rond de steunplaat van de achterbankgordels
      – De schokdemperbevestigingspunten (zowel voor- als achter)
      – Onderaan de deuren (waar binnen- en buitenplaat samenkomen)
      – Insteeklijstje voor het buitenste raamrubber
      – Bevestigingspunten van de zijspiegels (onder de zijruit, in het geval van sportspiegels in de ruithoek van het portier)
      – Aansluiting achterplaat met kofferbodem
      – Aansluiting zijscherm met zijpanelen
      – Verstevigingshoekjes boven de achterlichtkastjes, tussen de achterplaat en zijpanelen
      – Onder de motorkap: boven de koplampen/richtingaanwijzers bij de voorschermen
      – De oortjes van de frontplaat (plaatwerk links en rechts van de koplampen)
      – Accubak
      – Schutplaat van voorfront, links en rechts
      – De bevestigingspunten voor de achterbankgordels op de binnenschermen
      – Reservewielbak
      – Kofferbodem, links en rechts rond de draagbalken
      – Chassisbalken kofferbodem, links en rechts
      – Torsiebalkje hoog achterin de voorste wielkasten
      – Veerschotels van de achteras

      Techniek:
      – Bij de motorblokken komt het voor dat de waterpomp begint te lekken. Dit is echter makkelijk weer op te lossen door hiervoor een nieuwe pakking te kopen. Een nieuwe waterpomp is daarnaast ook niet echt duur.
      – Indien een motor onregelmatig loopt, kan dit diverse oorzaken hebben. Naast een haperende ontsteking, waarbij de oorzaak vaak ligt bij contactpunten, verdelerkap, en bougie(kabel)s, kan ook de carburateur voor problemen zorgen. Als de motor langere tijd niet heeft gedraaid, is de kans aanwezig dat de rubber O-ring is uitgedroogd, waardoor deze barst en er ‘valse lucht’ wordt aangezogen. Vervanging van de ring is de eenvoudige oplossing.
      – Als de versnellingsbak kraakt tijdens het schakelen zijn waarschijnlijk de synchromeshes versleten. Over het algemeen maken de versnellingsbakken van de Kadett C 1.2 wel enig geluid. Dit kan echter geen kwaad.
      – Voor de voorwielophanging zijn geen echte noemenswaardige problemen te melden. Let er wederom op dat het materiaal niet is doorgeroest en dat alle onderdelen die aan de vooras zijn geschroefd nog in goede staat zijn.
      – De stuurinrichting bevat een kruiskoppeling die uitgedroogd of gescheurd kan zijn, waardoor er speling ontstaat op de stuuras. De kruiskoppeling verbindt de stuuras met de stuurinrichting. Vervangen van deze koppeling is een klusje dat enige handigheid vereist, maaar het is zonder speciaal gereedschap uit te voeren. Een nieuwe koppeling kost ongeveer 45,- tot 60,- euro.
      – Sportief rijgedrag heeft tot gevolg dat de achteras van de Kadett C nogal wat te verduren heeft. Het zingende geluid van een straaljager uit de cardan is duidelijk geen goed teken.
      Er kan ook roestvorming optreden in de veerschotels! Dit kan tot afkeur leiden bij de periodieke keuring. Ook de kruiskoppeling van de tussenas heft soms het nodige te verduren gehad. Als hier speling in aanwezig is wordt het hoog tijd voor een nieuwe tussenas. Revisie van de kruiskoppeling is ook mogelijk.
      – Als voor een Kadett C motorblok onderdelen nodig zijn, dan is het gewoon mogelijk ook onderdelen van motorblokken uit andere Opel modellen te halen; over het algemeen worden dezelfde motorblokken gebruikt.

      Overige aandachtspunten:
      – Bevestiging van de stoelen. Ga eens op een stoel zitten en wip flink op en neer. Als de stoel of de bodem vreemd kraakt, dan heb je kans dat tussen de bevestiging van de stoelen (een verstevigde plaat) en de bodemplaat water is gaan zitten. Dit is relatief makkelijk te verhelpen door er zelf weer een nieuwe plaat in te lassen (deze is zelf gemakkelijk te fabriceren). Speciaal geval is hierbij de rechterstoel. Op het punt van de stoelversteviging is namelijk ook het chassisnummer van de auto aangebracht. Voor de A.P.K. geldt dat het chassisnummer te lezen moet zijn. – Raamrubbers (en roest eronder)
      – Het achterruitrubber kan water doorlaten door ophoping van roest in de sponning. Via de hoedenplank loopt het water de auto in. Links- en rechtsachter in de hoeken van de hoedenplank zitten gaatjes waardoor het water naar de kofferruimte kan.
      – In het geval van de City en Caravan: water kan ook de kofferruimte in komen via de holle ruimte bovenop de achterastunnel. Dit wordt veroorzaakt doordat zich in deze achterastunnel 2 openingen bevinden voor het doorsteken van de schokdempers. De dempers worden bevestigd aan een dwarsbalk, welke tussen de wielkasten en op de tunnel gelast is. De hierdoor ontstane holle ruimte is nauwelijks tegen roest beschermd en het plaatwerk kan op de naden doorroesten. De carrosseriekit waarmee de ruimte naar buiten toe is afgedicht laat uiteindelijk los, de naden gaan lekken en laten water door.
      – Afdichtingsrand van het kachelhuis kan lekken (symptoom is natte bodem bij het voetenruim van de voorinzittenden. In dit geval ook de bodem controleren op roest.
      – Op de A-stijlen zijn een verstevigingsbalkjes aangebracht. Deze zogenoemde “torsiebalkjes” zijn gelast boven in de hoek van A-stijl en binnenscherm en ze zijn sterk aan roestvorming onderhevig.
      Doordat ze nauwelijks gelakt werden en enkel door een bitumencoating ‘beschermd’ werden, zijn ze bij vrijwel elke C Kadett wel doorgeroest (geweest). Je kunt deze alleen bekijken door je hoofd in de binnenschermen te steken en de A-stijlen te bekijken

      Algemene info:
      Een hardnekkig gerucht binnen de wereld van de Opel Kadett C is, dat de auto’s in Antwerpen gebouwd, slechter van kwaliteit zouden zijn, dan de exemplaren gebouwd in Russelsheim.
      Er is echter geen enkele bron die dit kan bevestigen.

      Informatiebron: http://www.opelkadettc.net

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.