[How-To] – Ford V6 in een opel rekord E2 bouwen

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244993
    hans-rekord-e
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 January 2011

      Laatste update 06-08-2012

      Bij deze een beschrijving van wat ik gedaan heb om een Ford 2000cc V6 in een Rekord E2 te bouwen. Kijk regelmatig voor updates want dit gaat nog even duren voordat de how-to compleet is.

      Als eerste moest de carterpan veranderd worden, want Opel heeft de bult aan de voorzijde zitten en Ford aan de achterzijde.

      De eerste foto is de orginele carterpan van de Ford

      Dit is de verlaste versie van de Ford carterpan. De hoogte bij het vlakke gedeelte is 7 cm geworden, anders kan je de oliepomp niet kwijt

      Hier zie je de orginele en de verlaste pannen naast elkaar waar je goed kunt zien dat de bult verplaatst is

      Dit zijn de twee aanzuigbuizen voor de oliepomp, de pijp is 25 cm verlengt en het plaatje is om een extra steun te maken voor de aanzuigbuis, hiervoor is een loos m6 gat beschikbaar in het blok.

      Dit is ervoor ……….

      En dit is erna ……..

      Als het blok (los) ligt kan je de aandrijfas gaan aanpassen, het stuk wat in de bak van de Opel gaat (het Hardy stuk of hoe dat ook mag heten ) die met de 3 bouten, past ( maar niet helemaal lekker ) op de aandrijfas van Opel ,zodat ik alleen de aandrijfas 18cm heb moeten inkorten.( later is dit nog 8 cm meer geworden door andere constructie , zie verderop )
      De positie van het blok met de automatenbak kon ik zo kiezen dat de orginele baksteun ( ook het gedeelte met het rubber )van de Opel erweer onder kon ( alleen de brede plaat waar de steun op zit ondersteboven monteren ) en dan kan je het orginele bevestigingspunt van de Ford bak gebruiken ,alleen even in de lijn van de gaten die al in de steun zitten precies in het hart een gat boren dan zit hij ook goed gecentreerd , de motor zit 3 cm uit het hart gemeten bij de krukaspoelie (links is dit 300mm en rechts is dit 330 mm)

      06-01-2012 : vandaag de motorsteunen pas gemaakt , fotos volgen nog

      06-03-2012 de fotos van de astap van de aandrijfas , hier heb ik het gedeelte van de ford as afgedraaid en het stuk van de opel as uitgedraaid zodat ik zo veel mogelijk de orginele aandrijfas kan gebruiken , de aansluiting van ford en opel met de drie bouten kwam wel bijna helemaal overeen maar vond dit toch beter , inmiddels is dit aan elkaar gelast en hangt de motor weer in de auto met aandrijfas eronder
      Hier dan de foto van het linkeruitlaatspruitstuk, het is een heel bouwwerk geworden maar je hebt maar heel weinigruimte bij je stuurhuis , de rechterzijde kon orgineel blijven

      Ik heb er een fordautomaat bij in gebouwd en kon de orginele schakelhendel van ford op de orginele plek inbouwen ,dit is een foto zonder middenconcole

      En zo ziet het eindresultaat eruit ,komen nog wat fotos bij de diverse delen van de uitleg

      Eigenlijk tot zover de beschrijving, verder kan ik niets meer aan toevoegen .
      diverse delen zijn gewoon beter om te bekijken aan de auto zelf.
      ik hoop bij de diverse meetings ed alles aan iedereen te kunnen laten zien .
      zal nog wat fotos erbij plaatsen hier en daar maar dat zal nog even op zich laten wachten
      Na de bouwvak gaat de auto naar de plaatwerker om diverse reparaties uit te voeren alvorens ik 7 sep naar de rdw moet voor de kentenaanpasing.
      ik zal in het forum een topic starttn over de restauratie van de opel

      #17969352
      hans-rekord-e
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 January 2011

        het heeft ff geduurt maar ik ben vrijdag bij de rdw geweest en krijg nu de v6 op kenteken , geen aanmerkingen op de inbouw !

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.