[HOW-TO] – Corsa C – Afdoppen EGR Z14XE, Z16SE en Z18XE

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Corsa, Combo [HOW-TO] – Corsa C – Afdoppen EGR Z14XE, Z16SE en Z18XE

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243624
    sw_reijnders
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 October 2005

      Deze how-to is bruikbaar voor:
      Z14XE(L), Z16SE, Z16XE, Z18XE(L), X18XE1 en X16XEL type II uit een Corsa C, Astra G of H, Vectra B of C.
      En wellicht nog andere motoren die dezelfde basis hebben.

      Allereerst een stukje tekst over wat is nu precies de EGR-klep.
      EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation of in het nederlands Uitlaatgas Recirulatie klep.
      Een deel van de uitlaat gassen wordt dus uit het uitlaatspruitstuk via deze klep terug gevoerd in de motor om opnieuw verbrandt te worden.

      Dat is leuk voor het milieu, maar niet voor je motor :roll:

      Naast uitlaatgassen wordt namelijk ook vuil en roet wat ontstaat tijdens de verbanding weer terug je motor in gevoerd.
      Wat vaak voor kapotte EGR-kleppen zorgt en andere storingen en mankementen.
      Deze vervuiling ontstaat vooral bij een koude motor en met “Het Nieuwe Rijden” (motoren moeten goed warm worden en schoon branden ;))

      En omdat er veel storingen optreden heeft zelfs Opel hier een officiële modificatie voor gemaakt.
      Een blind-pakking

      Deze pakking is zo gemaakt dat de klep wel kan bewegen, maar de doorvoer is afgesloten.

      Hoe deze pakking te monteren:
      Als voorbeeld heb ik deze gemonteerd in een Corsa C GSi met een Z18XE motor

      Benodigdheden:
      Een Torx-bit setje (voor inwendige Torx bouten)
      Een Torx doppen setje (voor uitwendige Torx bouten)
      Een schroevendraaier
      Een spuitbus Remmenreiniger
      Een spuitbus WD40 kruipolie

      als eerste waar zit dat beest????
      De klep is goed bereikbaar en zit rechts op het motorblok tussen het motorblok en de ABS-pomp (mits aanwezig) in.
      Bij de Z16SE is deze boven de motor op het inlaatspruitstuk geplaatst.

      Na de kap gedemonteerd te hebben, is de klep beter zichtbaar.
      Haal de stekkers los van de bobine brug en van de EGR klep.
      Spuit deze desnoods even in met wat WD40, dan komen ze makkelijk los (dit zal geen kortsluiting veroorzaken!!).
      Spuit ook de 2 bouten van de EGR-klep even in. Dit zijn de 2 uitwendige torx bouten op de uiteinden van de klep.

      De klep zit dus met 2 uitwendige torx-bouten vast op het huis.
      Als de kruipolie lekker ingewerkt is, kun je deze eenvoudig losschroeven met een ratel, verlengstukje en een torx dop.

      Als de klep gedemonteerd is, ziet het er als volgt uit.
      In mijn geval nog vrij schoon, maar je zou dit eventueel wat schoon kunnen maken met een doek.
      Spuit er NIET te veel remmenreiniger in, dit gaat namelijk recht naar je uitlaat en remmenreiniger is vrij explosief als het warm wordt :roll:

      en een foto van de oude en de nieuwe pakking naast elkaar. Verschil is duidelijk lijkt me.

      Als de EGR-klep erg vervuild is, kun je deze ook reinigen met wat Remmenreiniger en een Doek
      Hierna eventueel nablazen met wat perslucht en goed inspuiten met WD40.

      De nieuwe pakking kan weer op de klep en de montage gebeurd in omgekeerde volgorde.

      #17947010
      Teppe
        Lid sinds:
        17 September 2013

        Opel-vrienden,

        Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik me eerst even voorstellen zodat jullie weten welk vlees er in de kuip komt ;)

        Ik ben een 34-jarige Balenaar (Belgie) en hou me in men vrije tijd bezig met het kuisen van het wagenpark (Audi A4 break 2006) en Opel Corsa 13 CDTI 2006, sporten, de zoon van 7 jaar en natuurlijk het vrouwke entertainen.

        Het onderhoud van de auto’s probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, heb geen technische achtergrond maar ik ben nie bang om men handen vuil te maken, snappie?

        Sinds dit weekend ondervind ik een klein probleem met de corsa. Verklikkerlichtje is beginnen branden op mn dashboard, heb even opgezocht in de handleiding wat het was:

        Index zegt: ‘Uitlaatgassen’
        Uitlaatgascontrole
        Branden van het verklikkerlicht bij draaiende motor
        Storing in het systeem dat de uitlaatgassen reinigt. De toegestane uitlaatgaswaarden kunnen worden overschreden. Onmiddelijk hulp van een werkplaats inroepen.

        Heb vandaag “de buis is goed gekuist” :D en dus een ferm stuk op de autostrade gereden tegen 4000 toeren, maar het lampje blijft branden. Dacht dat dit mogelijke roet wel zou wegblazen…
        Omdat de motor niet inhoudt, ik ondervind helemaal niks speciaals bij het rijden vind ik dit toch wel vreemd en zou ik aan jullie even advies willen vragen wat het zou kunnen zijn.Ik heb de corsa gekocht toen er 57.000 km op de teller stonden, deze had toen pas een groot onderhoud gehad (met vervanging van de EGR-klep), nu staan er 67.000 km op de teller.

        Nu ik bovenstaande lees lijkt het me de EGR klep te zijn, nu is mijn vraag of bovenstaande how to ook geldt voor een corsa cdti 1300 van bouwjaar 2006?

        alvast bedankt voor een reactie en beste groeten,
        Teppe

        #17947011
        liviu2004
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2014

          For the engines which Opel specified EGR blanking, there is also a new ECU software to disable EGR functions. Corsa C at least is not part of this software change. Therefore, fitting this blanking valve may do some good to your engine exhaust but combustion flow is not anymore correct calculated.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.