[HOW-TO] – Corsa B – Astra F – Kadet E Ontstekings problemen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Corsa, Combo [HOW-TO] – Corsa B – Astra F – Kadet E Ontstekings problemen

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 0 reacties.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244460

    seccondbest
    • Topics 13
    • Reacties 68
    • Offline
    • Lid sinds:
      25 October 2011

    Je rijd naar huis en de volgende keer dat je instapt doet je corsa het niet meer!

    wie kent het niet?
    Een van de meest voorkomende problemen is de ontsteking, er zijn een paar onderdelen die regelmatig kapot gaan,
    Als een van de onderdelen slecht of niet werkt ligt het hele systeem plat.

    hier is een kleine how to met betrekking op een paar van die onderdelen.

    Ik ga er gemaks halve van uit dat er nieuwe bougies gekocht zijn!

    De TOERENGEVER!
    Dit is een onderdeel dat zit binnen in en gaat vaak kapot
    De VERDEELKAP
    kan vochtig zijn en dan krijg je uitslag en dus slechte verbinding
    De Bobine
    deze geeft de hoogspannings stroom aan de verdeler
    De module (niet zeker wat die doet) hoort bij de bobine

    Stap EEN!
    Hebben we een vonk? [ja/nee]

    *** haal de bougie kabel los van 1 van de bougies haal de bougie uit het motorblok en plug hem terug in de kabel, leg de schroefdraad van de bougie op het metaal van het blok en vraag iemand om de motor te starten. Als het goed is zie je een duidelijke vonk aan de bougie. ***

    [JA] we hebben een vonk! (dan is de ontsteking misschien niet je probleem)
    [Nee] er is dus geen vonk! (dan is er dus een probleem met de ontsteking)

    Stap TWEE!

    de VERDEELKAP!

    neem een philips (kruiskop) schroevendraaier en schroef de twee schroeven die de verdeelkap vasthouden los en trek de verdeelkap er af.
    als je aan de binnenkant kijkt zitten er 5 pootjes in EEN in het midden (koolstof stift) en vier er omheen (koper of metaal kleurig)

    Zijn al deze pootjes schoon [ja/nee]

    [ja] de pootjes zijn schoon (ga verder met stap 4)
    [nee] de pootjes zijn niet schoon

    als de pootjes niet schoon zijn (goen witte uitslag) dan is er vocht in je verdeelkap geweest of aanwezig een nieuwe verdeelkap kan dan de beste oplossing zijn maar probeer eerst eens om die pootjes voorzichtig schoon te maken met wat fijn schuurpapier.

    Stap DRIE!

    De ROTOR

    nu de verdeelkap er af is kun je de ROTOR zien zitten, haal de rotor eraf die kan er zometeen maar op 1 manier weer op dus wees niet bang.
    De ROTOR heeft in het midden een koper contact zitten, daar mag geen gaatje in zitten (zowel dan moet die vervangen worden)
    Kijk eens naar de brede koperen top zit daar ook uitslag op? maak die dan ook even schoon.

    Stap VIER!

    Ok de verdeelkap en rotor zijn schoon dan is de kans dat de TOERENGEVER kapot is
    deze zit vast met EEN maatje 13 moer direct onder de toerengever!

    Maar eerst gaan we de stekker eens bekijken deze zit vast aan de toerengever (er zit er maar 1) haal de stekker los en kijk aan de binnenkant van de stekker of deze niet (groen/wit) is uitgeslagen zo ja dan schoonmaken met een stukje schuurpapier.

    Als de stekker uitgeslagen is dan is de tegenpool waarschijnlijk ook uitgeslagen, de tegenpool zit vast aan de toerengever.

    haal de moer los die de toerengever vasthoud aan het blok en neem de plaat weg.
    voor je de TOERENGEVER uit je blok trekt even markeren zodat je weet hoe die er op zat!
    Ok nu hebben we de TOERENGEVER er uit draai hem zodat je de stekker ziet zitten en bekijk de stekker als die is uitgeslagen dan goed schoonmaken.

    als de stekker en de tegenpool allebei schoon zijn dan is het een grote kans dat de TOERENGEVER zelf stuk is, dit gebeurd helaas heel vaak.

    haal een andere op de sloop (of een nieuwe) en bouw hem in zo als de oude eruit kwam.
    even goed kijken naar je merkteken zodat hij er zo precies mogelijk in terug gaat.
    Vast zetten en dan de rotor er op
    nu komt het leuke gedeelte de verdeelkap, deze kan er op 2 manieren op
    1 de goede
    2 180 graden gedraaid (onderste boven)

    sommige hebben het cijfer EEN op de verdeelkap anderen niet het is geen probleem volg de stappen hier onder en het komt vanzelf goed.

    Op de TOERENGEVER staat een merkteken dit wijst naar 1 (de eerste cilinder)
    plaats de verdeelkap op de toeren gever
    neem de langste bougiekabel en plaat die op de verdeelkap bij het merkteken (EEN)
    steek de andere kant op cilinder 1 dit is de meest linkse cilinder als je voor de motor staat

    dan nummer 2
    dit is op de verdeelkap recht onder nummer 1 neem de op een na langste bougie kabel de andere kant gaat op cilinder 2

    nummer 4 met de klok mee is dit de bougie die na de 2 komt op de verdeelkap de andere kant gaat op cilinder 4

    nummer drie is de laatste.

    dan in het midden gaat de korte kabel naar de bobine

    nu alles weer op zijn plaats zit even proberen maar.

    als het nog niet werkt dan kan het de bobine zijn, of de module of een sensor op het blok, of een storing in de ECU.

    Deze how to is alleen vanwege de toerengever

    Graag aanvullingen of fouten even melden dan kan ik het aanpassen!!

    succes

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.