[HOW-TO] – Astra H – tablet in dashboard inbouwen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra H – tablet in dashboard inbouwen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345216
    Hilko
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 October 2008

      Mijn stappenplan

      Informatie over de mogelijkheden zoeken
      Profiteer van de ervaringen van anderen, dus kijk vooral diverse filmpjes op YouTube en probeer uitleg en ervaringen op fora en foto’s te bestuderen. Er zijn diverse Russische, Turkse en andere “Oostblok”-filmpjes die voor zichzelf spreken of waar Google-translate evt. kan helpen.
      Een beetje handigheid, technisch inzicht, materiaalkennis en kluservaring spreekt natuurlijk voor zich.

      Materialenlijst samenstellen en spullen kopen
      Uit de vele info blijkt de NEXUS 7 2013-versie de beste keuze te zijn. Deze heb ik gescoord via eBay (weliswaar niet voor een prikkie, maar wel van goede kwaliteit).
      Ook de voeding is belangrijk. Dit moet een omvormer van 12 V naar 5 V zijn met een minimale capaciteit van 1,5A. Dit om de tablet tijdens het gebruik in de auto tegelijkertijd goed en snel te kunnen opladen.
      Voor de verbinding tussen tablet en omvormer is een zgn. OTG-kabel nodig. Deze zorgt voor zowel de voeding als de aansluiting van een externe bron, zoals bijv. een USB-stick, telefoon o.i.d. voor (muziek)bestanden en gegevensuitwisseling. Deze kabel moet van goede kwaliteit zijn, om de vereiste 1,5A door te laten. De mijne heb ik bij GalaxyWorld gekocht (zoek: Micro USB OTG host Y-kabel met usb male power kabel + tegelijk opladen).
      Wat je verder nodig hebt hangt vooral af van welke opzet je wilt, zoals bijv.met behoud van de eigen headunit of een alternatief hiervoor en of er een AUX-ingang mogelijk is (zoals op de CD70/DVD90?). Ik heb ervoor gekozen mijn CDC40 te behouden, vanwege de prima geluidskwaliteit, behoud van het originele uiterlijk, boordcomputerinfo en stuurwielbediening. Helaas is hierop geen AUX-ingang mogelijk (tenzij omslachtig via DAB), dus heb ik de FM-converter nodig.
      Omdat het display verplaatst moet worden naar de dakconsole, is een verlenging van 15 draden nodig. Hiervoor heb ik twee 9-aderige (PC-)kabels gebruikt (zie ook de HOW TO -verplaatsen display naar dakconsole)
      Op de sloperij heb ik een displayvenster en de displayhouder gekocht voor het montagewerk van de tablet.
      De omvormer 12V-5V en de FM-converter heb ik ingebouwd in een DVD-houder uit een oude PC en wordt geplaatst in het dashboardkastje. Hierin zit ook het relais voor de contactgeschakelde voeding en de USB-ingang van de OTG-kabel voor externe bronnen.
      Voor de NEXUS 7 heb ik Timur’s Kernel gebruikt.
      Voor de technische info heb ik een OBD2 iDongle Bluetooth gekocht met verlengkabel met haakse stekker (i.v.m.het terug kunnen plaatsen van het afdekplaatje). Voor het uitlezen hiervan is veel software beschikbaar. Ik heb voor TorquePro gekozen.
      Verder zijn uiteraard verschillende stekkertjes, plugjes, bedrading, krimpkousjes e.d. nodig.

      Tablet voorbereiden

      Voordat de NEXUS 7 2013 ingebouwd kan worden, heb ik ‘m voorzien van Timur’s kernel.
      Volgens de handleiding van Timur moet de tablet eerst “geroot” worden. Eerst moet je nagaan welke soort tablet je hebt (de “wifi-versie” of de “SIM-kaart-versie”), zodat je de juiste versie downloadt en gebruikt. Zorg er trouwens voor dat je tablet volledig is opgeladen, voordat je begint.
      Het aanpassen van de tablet vraagt doorzettingsvermogen, zeker als je, net als ik, hier geen ervaring mee hebt. De handelingen worden op de website van Timur beknopt uitgelegd en ik kan hier weinig aan toevoegen. Door te blijven proberen is het me toch gelukt.

      Passen en meten
      Voordat ook maar ergens de zaag in is gegaan, heb ik eerst het centrale deel van het dashboard verwijderd en geprobeerd alles te passen en te meten. Van mijn tablet heb ik een kartonnen versie gemaakt met de exacte buitenmaten en schermgrootte.
      Het is mij opgevallen dat de stekker van het bovenste stekkerblokje van de schakelaars voor de alarmlichten, sportstand, stoelverwarming e.d. bepalend is voor de positie van de tablet. Deze kan er niet boven geplaatst worden, want dan komt de bovenzijde van het scherm te hoog te zitten. Dus, de positie van de tablet is net achter het stekkerblokje. Dat betekent een ingreep in de bevestigingspunten van de standaard-display, maar voordat ik dit kan doen, moet eerst het display verwijderd worden. Ik heb er voor gekozen deze te verplaatsen naar de dakconsole.

      Verplaatsen display naar dakconsole

      Om ruimte in het dashboard te maken, heb ik ervoor gekozen het display te verplaatsen naar de dakconsole. Zie de speciale “How to” voor een verdere toelichting.

      Randapparatuur plaatsen
      Voor de randappartatuur, zoals de omvormer 12V-5V en de FM-converter heb ik een DVD-houder uit een oude PC gebruikt en deze geplaatst in het dashboardkastje. Aan de bovenzijde linksachter heb ik een gat gemaakt voor de doorvoer van de bedrading. Deze randapparaten worden gevoed met een directe voedingsdraad van de accu die geschakeld wordt via een relais op een contactgeschakelde draad (het losse draadje van de sigarettenaansteker). Voor het aanleggen van de directe voedingsdraad vanaf de accu heb ik de “How to – Astra H – Voedingskabel leggen” gebruikt. De aardedraad voor alle onderdelen is aangesloten op het stalen frame achter het dashboardkastje. Hierachter zit nl. al een standaard aardedraad aangesloten. De USB-ingang voor de tablet (via de OTG-kabel) zit nu ook in het dashboardkastje, maar kan/zal evt. later nog een plaatsje in het dashboard zelf krijgen.

      Plaatsen tablet
      De displayhouder (het plastic kastje waarin de verplaatste display zat) wordt de bevestiging van de tablet. Omdat deze te ver naar voren zit (vlak achter het stekkerblokje) heb ik de voorzijde ca. 5 mm afgezaagd. Het overgebleven framepje heb ik aan de binnenzijde gevuld met een stukje multiplex. Hierop heb ik 5 beugeltjes van aluminium met rubber geplaatst voor de bevestiging van de tablet. Door het gebruik van kleine slotboutjes en sleuven in de alu stripjes is de tablet nog een paar mm te verschuiven. Let ook op de plaatsing van de beugeltjes, deze kunnen uiteraard niet vóór de aansluitpoortjes zitten.

      Met de juiste aansluitkabeltjes en een beetje handigheid zit de tablet nu zo op zijn plaats.

      Framepje
      Deze moet ik nog maken. Zodra hij klaar is volgt deze tekst en de foto.

      #18347005
      MOSHterd
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 February 2016

        Klinkt best interessant. Helaas zijn de foto’s niet meer zichtbaar :unsure:

        #18347038
        Hilko
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 October 2008

          Tja, ik zie net dat Photobucket alle 3rd-party-toegang tot mijn foto’s heeft geblokkeerd.
          Jammer, hoor, maar ik ga er geen betaald abonnement voor nemen. Stuur me gerust een persoonlijk bericht en ik kan je de foto’s toesturen.

          Overigens is het zeker een interessant project. Het kost veel tijd, maar dan krijg je er ook wat voor terug.
          Met het framepje ben ik nog even bezig, maar dat gaat ook lukken.

          #18348445
          Hilko
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 October 2008
          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.