[HOW-TO] – Astra H – OEM Sfeerlichtjes Deurhendel

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra H – OEM Sfeerlichtjes Deurhendel

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251826
    Jefkere
      Lid sinds:
      6 August 2011

      Geachte forumleden,

      Allereest wil ik deze How-To aanprijzen als informatief en ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele schade die iemand oploopt indien hij deze How-To volgt.

      Sommige Astra’s vanaf 2006 is mij verteld hebben deurhendelverlichting, nietecht iets super speciaal, maar wel een leuk-goedkoop hebbedingetje. Hieronder een foto van hoe het er uitziet in het donker:

      Sommige wagens hebben een voorbereiding al is geen maatstaaf voor, wel kan ik zeggen dat de mensen met een GTC of zonder elektrisch bedienbare achterruiten minder (lees:bijna geen) kans hebben. Ik heb een GTC en heb de voorbereiding dan ook niet.

      Benodigdheden
      – Platte schroevendraaier
      – Torx 25
      – Lampjes (Rechts: GM #13157439/ Links: GM #13157438 )
      – Clips achteraan de tweeter, breken sowieso af bij verwijderen of blijven zitten, waardoor je ze met een tang moet verwijderen en dus toch kapot zijn. Er zijn er zowel links als rechts 3 dus – 6x GM #90560163 (Kost vrijwel niets)

      Installatie
      1. Verwijderen van de tweeter
      Best je raam laten zakken tot helemaal beneden, dan je vingers achter de tweeter steken en trekken, komt snel los en de clipjes breken toch of blijven zitten. Gooi je best gewoon weg en gebruik de nieuwe.

      2. Verborgen schroeven zichtbaar maken
      Er zitten 3 schroeven verborgen.
      Een schroef zit achter de hendel, platte schroevendraaier moet je op de plaats van de blauwe pijl zetten. Het plastiek plakje lost snel.

      De 2 andere schroeven zitten achter de cover van de deurgreep, te verwijderen door naar boven te duwen.

      3. Schroeven allemaal lossen
      Schroeven zijn allemaal Torx 25. Er zijn in totaal 8 schroeven.
      De eerste drie zijn al genoemd/getoond in punt 2.
      De overige 5 zijn aangeduid op de volgende foto’s

      4. Deurkaart losmaken
      Dit is het “moeilijkste” gedeelte.
      Je start best onderaan. Als je de achterkant van de tweeter bekeken hebt, dan weet je hoe hij vast zit. De deurkaart zit rondom ook zo vast, alleen met gelijkaardige clips die veel groter zijn en niet hoeven te breken als je een bepaalde handeling toepast.
      Op de foto hieronder is aangeduid waar die clips zitten.

      Je bent best dat je zoals de foto aan de kant naar achter (van de wagen) begint en aan de zijkant van de deurkaart hem naar binnen en terwijl eraf duwt.
      Zoals op deze foto… Misschien maakt dit het wat duidelijker, je zal zijn, hij komt zo los en de clips blijven mooi in de deurkaart zitten, dus je hoeft er niet aan te komen. Bij de herinstallatie gewoon een goeie duw tegen geven en hij klikt er weer op.

      Je zal zien dat dan de onderkant van de deurkaart helemaal los is, maar hij bovenaan nog blijft zitten. Dit komt omdat hij in 4 ijzeren haakjes “hangt”. Als hij eraf is wordt het duidelijk, je moet de deurkaart heffen vanaf de tweeter-kant toe. Zo komt hij eraf. Als hij eraf is zal duidelijk worden hoe de metalen hangers werken en dit is ook de stap waarmee je start bij de herinstallatie.

      5. Voorbereiding of bekabelen
      Nu je de deurkaart losgemaakt hebt, kan je hem best laten steunen op de grond, tenzij je graag de kabel voor de deurhendel losmaakt, zodat je hem helemaal kan verwijderen. Ik vond dit niet nodig.
      LET OP!! De mensen die de voorbereiding hebben kunnen meteen naar punt 6 gaan. Als je de voorbereiding hebt, zie je een kabeltje dat vastgeplakt is aan de originele kabelboom die in de deur loopt. Zoniet, kan je deze stap volgen om je lampje te bekabelen. Er is wel wat sooldeerwerk nodig.

      Je verwijdert de stekker van het bedieningspaneel van de ramen. (Dit is een foto van de passagierskant, die van de bestuurderskant is groter en heeft een borgbeugel, dus schrik niet als het niet dezelfde is!) Verwijder ook een deel van de isolatietape zodat je genoeg werkruimte hebt.

      Dit zijn de draden die je nodig hebt.

      Let op!! Aan de bestuurderskant heb je 2 bruine kabeltjes, ik heb daar het dikste genomen, al vermoed ik dat beiden hetzelfde zijn.

      De lampjes dienen dan ook te voorzien worden van 2 draden. Dit kan je door ze op de pinnetjes te solderen binnenin.
      Bij dit heb ik hulp gekregen van iemand die meer weet van elektriciteit, namelijk Opel-Mark, evenwel actief op dit forum.

      Strip dan de bruine en zwarte draad ongeveer een centimeter zodat je wat ruimte hebt en soldeer hem netjes aan elkaar, zorg ervoor dat je hem nadien even mooi met isolatietape bekleedt. Voor diegeen die minder handig zijn, kan je ook steeds een “scotch lock” gebruiken, draadje links en andere draad rechts, dichtknijpen en ze zijn verbonden, al vind ik dit niet zo’n goede methode.

      6. Aansluiten en plaatsen lampje
      Voor deze met de voorbereiding kan je gewoon de stekker aansluiten, voor deze die gesoldeerd hebben is dit uiteraard automatisch al aangesloten.
      Op de plaats van het lampje zit nu een kunststof kapje.
      (Sorry voor de niet zo scherpe foto)
      Dit is nu wat je aan de andere kant ziet

      Schuif nu simpelweg het lampje op gelijkaardige wijze op die plaats, mogelijk moet je er wel wat kracht voor gebruiken.

      7. Herinstallatie deurkaart
      Je kan nu eerst het lampje eens testen door je sleutel simpelweg op het contact te zetten, deze branden namelijk gelijk met de knopjes op je paneeltjes in de deuren.

      Kijk of de witte clips op hun plaats zijn blijven zitten in de deurkaart, toch één gebroken? Niet erg, ik denk dat de kaart met wel genoeg vastzit hoor. Hij zal er heus niet afvallen.

      Je start de herinstallatie door de deurkaart bovenaan in de ijzeren houdertjes te hangen, je zet de rand tegen het rubber van het raam, duw het tegen het rubber en tegelijk naar onder. Je moet een klik horen als hij op zijn plaats zit. Je werkt best van links naar rechts, zo sla je niets over.

      Duw dan op de plaats van de witte clips en je zou ook een klik moeten horen, al is dit niet altijd, meestal voel je het wel als hij op zijn plaats zit.

      Schroef alles terug op z’n plaats en zet de afdekplaatjes aan de deurhendel en aan de deurgreep weer op z’n plaats.

      Doe dan hetzelfde aan de andere kant!

      Tijd: 20 minuten per kant als je auto voorbereid is, tweede deurkaart gaat zoals je wel weet al een stuk sneller.

      Mochten er vragen zijn kan u mij steeds een PM sturen, deze beantwoord ik met plezier!

      – Jefkere

      #18061888
      BadBert
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 December 2008

        Is dit originele lampje te vervangen door een ander lampje met wat meer lichtopbrengst?
        zelfs als het pikkedonker is, zie ik eigenlijk niets van deze lampjes. Mag van mij wel wat meer licht geven (evenals het lampje in de achtuitkijkspiegel overigens)

        #18061889
        TvhR
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 September 2011

          Alles kan zolang je maar je kabels zekeringen etc er op aanpast.

          #18061890
          mayhem
            Lid sinds:
            13 June 2006

            @Jefkere wrote:

            Sommige Astra’s vanaf 2006 is mij verteld hebben deurhendelverlichting, nietecht iets super speciaal, maar wel een leuk-goedkoop hebbedingetje. Hieronder een foto van hoe het er uitziet in het donker:

            Sommige wagens hebben een voorbereiding al is geen maatstaaf voor, wel kan ik zeggen dat de mensen met een GTC of zonder elektrisch bedienbare achterruiten minder (lees:bijna geen) kans hebben. Ik heb een GTC en heb de voorbereiding dan ook niet.

            Mijn GTC uit 2005 is origineel voorzien van deze verlichting..

            #18061891
            Dave440
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 September 2013

              Ik heb deze mod ook uitgevoerd, en eerlijk is eerlijk: Je moet weten dat ze erin zitten, anders merk je er helemaal niets van… Wel staat het mooi.

              #18061892
              BadBert
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 December 2008

                @Dave440 wrote:

                Ik heb deze mod ook uitgevoerd, en eerlijk is eerlijk: Je moet weten dat ze erin zitten, anders merk je er helemaal niets van… Wel staat het mooi.

                Mja, precies, je ziet ze bijna niet, zelfs niet in het donker….
                iets feller lampje erin zou mooier zijn denk ik.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.