[HOW TO] – Astra G – Coming Leaving Home Module

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW TO] – Astra G – Coming Leaving Home Module

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239560
    derartz
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 January 2011

      Hierbij een how to over het installeren van een coming / leaving home module in een Astra G.
      Tevens is ook beschreven op welke manier het mistlicht meegeschakeld wordt met grootlicht, terwijl mislicht nog wel als normaal te gebruiken is (zonder grootlicht dus).
      (WIM-V6)

      Een coming / leaving home module zorgt ervoor dat de koplampen/mistlampen en achterlichten een x tijd gaan branden zodra de auto geopend of gesloten wordt. Het idee hier achter is dan dat de weg naar de voordeur verlicht wordt door de auto en oprit dus beter zichtbaar is.

      Filmpje:

      Know how
      Als eerste wil ik graag onderstaande mensen bedanken voor hun mede ideeen en know how:
      -WIM-V6
      -MIRAGE
      -HAASJE 17
      -THE REAPER

      Wat heb je nodig:

      Setje torx schroevendraaiers.
      Fatsoenlijke sordeerbout (ik gebruikte een Weller 100 watt)
      Kniptang
      Stringtang
      Standaard doorsnee platbek en kruiskop schroevendraaiers
      Multimeter
      Krimpkous en isolatietape
      Tywraps
      Standaard autorelais voor hulp contact mistverlichting
      3 diodes 1N40007 (1A, 1000V)
      JOM Coming home module (gm-stuningparts) bijgeleverde documentatie is alleen wel bagger, klopt helaas niet.

      Elektrische schema:
      Hieronder staat het schema zoals het aangesloten moet worden. De 2 blauwe vaken opel elektra bevat onderdelen van de auto. Custom elektra is het geen wat toegevoegd is

      Afkortingen:
      MUT Multitimer opel
      K1 Opel relais mistlicht
      K2 Opel relais grootlicht
      K3 Overbrug / hulp relais mistverlichting te schakelen
      K1’1 Schakelcontract relais K1
      K1’1 Schakelcontract relais K1
      K2’1 Schakelcontract relais K2
      K3’1 Schakelcontract relais K3

      F1 Zekering cominghome module
      F2 Opel zekering dimlicht links, kenteken verlichting
      F3 Opel zekering dimlicht rechs
      F4 Opel zekering misverlichting
      F5 Opel zekering grootlicht

      LP1 Soldeerpunt 1 op witte draad in zekeringkast richt grootlicht relais
      LP2 Soldeerpunt 2 op bruine draad in zekerkingkast afkomstig van grootlicht relais
      LP3 Soldeerpunt 3 op grijs groene draad achter lichtschakelunit
      LP4 Soldeerpunt 4 op rode draad achter lichtschakelunit
      LP5 Soldeerpunt 5 op zwart/gele draad pin 51 (deur sluiten signaal)
      LP6 Soldeerpunt 6 op zwart/rood draad pin 54 (deur openen signaal)

      X1 Groene 80 polige connector links van de koppeling
      D1 Diode (1N4007) voorkomt dat stadslicht opnieuw ingeschakeld wordt door de cominghome module nadat lampen uitgezet worden met de opel lichtschakelunit
      D2 Diode (1N4007) voorkomt dat het grootlicht niet gaat branden zodra de cominghome module ingeschakeld wordt.
      D3 Diode (1N4007) ) voorkomt dat de mistlampen ingeschakeld worden door de cominghome module nadat lampen uitgezet worden met de opel lichtschakelunit
      RW Richting Aanwijzer
      RV Rechts voor
      RA Rechts achter
      LV Links voor
      LA Links achter
      KT Kenteken verlichting
      F1 Zekering 1

      Aan de slag…
      Als eerste moet je de zekeringkast naar benedenhalen. Achter de zekeringkast komen namelijk alle draden centraal binnen waar extra draden aan gesolteerd moeten worden.
      1. Schroef hiervoor links onder het stuur het assortimentenbakje los, waarna de zekeringkast zichtbaar wordt.

      2. Trek aan de grijze lip onder de zekeringkast zoda deze verder naar voren komt.
      Haal vervolgens alle grote zekeringen relais eruit, wat ruimte bespaard.
      Schroef tevens ook de twee torx schroeven los waarmee de zekering kast nog vast zit aan de bovenkant.

      3. Ontkoppel de zwarte grote stekker van de multitimer welke rechts op de zekeringkast zit en probeer deze naar boven weg de duwen zodat deze niet in de weg zit bij het naar beneden halen van de zekering kast.

      4. Nu is het een kwestie van geduld en met beleid de zekering kast naar beneden trekken. Je kunt het helemaal naar beneden halen. Zodra dat gelukt is demonteer je de achterste zwarte plastic kap van de zekeringkast, waarna alle draden zichtbaar worden.

      5. Met behulp van het opel boekje kun je herleiden welke draden op welke zekeringen zitten en welke kleuren je dus nodig hebt. Voorbeeld. deze witte draad is het stuursignaal voor het grootlicht hiervan heb ik de isolatie dus open gesneden (ader intakt gelaten) en mijn eigen draad er aan gesolteerd. hierna afgetaped. (zie laspunt 1 op het schema)

      Op de witte draad heb ik laspunt1 gemaakt.
      Op de bruine draad welke links naast de witte draad in de zekeringkast gaat heb ik laspunt 2 gemaakt.

      Voorbeeld wat ik bedoel met isolatie lossnijden maar ader intakt laten:

      ik wilde de opel bekabeling graag helemaal in takt laten, dus deze niet doorknippen. mocht nou ooit toch zo’n kabelschoentje los gaan, dan kan het dus gebeuren dan zomaar m’n lampen uitvallen tijdens het rijden. Daarom heb ik de bestaande draad open gelegd en en nieuwe draad eraan gesolteerd. Als dat nieuwe draad dan ooit los laat om welke reden dan ook, dan is blijft m’n licht wel gewoon branden, maar werkt de coming home gewoon niet meer. Eventueel kun je ook met kabelschoenen werken.
      6. Zo moet je met de multimeter nagaan welke draden je nodig hebt, maar met mijn schema erbij kan het niet heel moeilijk zijn. De kleurcodes van de draden kloppen gewoon. Achter de zekeringkast moet voornamelijk het extra mistlicht relais aangesloten worden.

      7. Nu gaan we de draden opzoeken van het stadslicht en de voeding ervan. Het beste is om de lichtschakelunit te demonteren en vervolgens het schakelcontact van de coming home module parallel over de lichtschakelaar te solderen. (Dank aan MIRAGE).
      Trek de lichtschakelaar uit zodat de interieurverlichting aangaat. Druk nu met een fittingschroevendraaier door het kleine gaatje tegen een lipje aan waarna de knop losgetrokken kan worden.

      8. Vervolgens zie je links en rechts twee gaatjes zitten. In deze gaatjes zitten lipjes die naar binnen gewipt moeten worden met twee schroevendraaiers. Zodra deze lipjes door twee schroeven draaiers naar binnen gewipt worden, kan de lichtschakelunit eruit gehaald worden.
      Dit is zo’n lipje…

      r en rechter kant:

      Het duurde bij mij even voordat ik door had hoe het zat.

      9. Nu het binnenwerk losschroeven van de lichtschakel unit. 3 torx schroeven. 1 is direct zichtbaar bij het eruit halen van lichtschakelunit. Die andere twee zitten achter de lammelen van het ventielatieroosten. Die zie je pas als je met een zaklamp door de het rooster heen schijnt.
      Met als resultaat dat je de achterkant van de connector te zien krijgt:

      Aan de dikkere rode draad moet je laspunt 4 maken.
      Aan de dikkere grijs groene draad moet je laspunt 3 maken.
      De gele draad is voor de koplampen, die heb ik niet gebruikt omdat ik aftermarket xenon heb en ik niet wil dat m’n xenon telkens aan en uit geschakeld wordt door de coming home module.

      Nu hebben we alle schakeldraden op de bestaande draden aangesloten. De volgende uitdaging is naar het zoeken van de draden van het centrale deurvergrendelingssysteem. Dank aan: THE REAPER, HAASJE 17.
      Deze draden bevinden zich in de groene 80 polige connector links van de koppeling:

      Zodra je de auto open maakt komt er 12 volt op draad Zwart/rood te staan PIN 54 van de groene connector. Laspunt 6 op het schema.
      Zodra je de auto dicht maakt komt er 12 volt op draad zwart/geel te staan PIN 51 van de groene connector. Laspunt 5 op het schema.
      LET OP: Er zijn medere draden met de kleuren zwart/geel. De draad dit je dus nodig heb is pin 51. Dit kun je zien aan de cijfers op de connector.
      Dit zijn die draden:
      .

      Vervolgens alles testen en terug bouwen zodra alles werkt. Mocht het niet werken dan alles goed nalopen.
      Let op dat je de diodes in de goede kant sordeerd. Het grijze streepje van de diode moet aan de sperkant zitten. Vanaf deze kan kan er dus geen stroom door de diode, andersom wel.

      Succes ermee!!!

      #17899442
      Gmdk
        Lid sinds:
        20 August 2012

        Ik heb vandaag een poging gewaagd om mijn module over te zetten naar de mistlichten en stadslicht zoals deze how to omschrijft ivm xenon. Maar ik liep vast op een aantal dingen.. Zoals; Waar laat je de “hulp relais”? Bij mij waren allen relais plaatsen namelijk al bezet..

        En mijn 2de vraag is: Waarom een hulp relais? kabeltje van je module en een extra kabel van je grootlicht signaal draad met 2 diodes naar de mistlicht relais zou toch ook kunnen?

        #17899443
        thereaper
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 March 2011

          de hulprelais kun je ook ergens achter of naast je zekeringskast kwijt,
          wel alle pootjes goed solderen als je geen voetje gebuikt voor de relais. en alles goed isoleren om kortsluiting te voorkomen.
          de hulprelais is nodig omdat de relais van de mistlampen word gestuurd door de multitimer dus niet ‘zomaar’ een – en + heeft
          graag zekere voor het onzekere! :D

          #17899444
          derartz
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 January 2011

            een follow me home module is niet meer dan een tijdrelais met enkele extra opties.
            het hulprelais heb ik gewoon weg gestopt tussen draden achterin het zekeringkastje. Deze is nodig om bij groot licht ook het mist licht mee te schakelen. Zo kun je dus seinen met je mistlampen, maar zodra het mistlicht ingeschakeld wordt, middels het bekende mistlamp knopje, dan mag het grootlicht natuurlijk niet aan gaan…. daar is dat relais voor.

            Die twee ingebouwde diodes zorgen er ook voor om ongewenst gedrag tegen te gaan.

            #18438223
            Nigel van Noort
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 September 2021

              Welke draaden zijn voor alleen de stadslichten en de achterlichten? Want ik wil met een remote schakelaar de lampen aan kunnen zetten en uit. Zodat ik bijvoorbeeld in de donker me auto makkelijker kan vinden :good:

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.