Hortende en stotende zafira B, egr klep en software

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Hortende en stotende zafira B, egr klep en software

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235335
    mennie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 July 2008

      Hallo, Ik heb een hele tijd een hortende en stotende zafira B (1,9 DTL uit 2006) gehad.
      Bij het verkeerslicht kon ik zeer regelmatig niet op trekken en op de snelweg niet meer in te halen door het totale verlies van vermogen. Incasseren en vriendelijk zwaaien naar de andere bestuurders. Ook ging hij vaak stotteren.

      Na veel lezen op dit forum, na uitlezen van de software en op advies van vriend jutoma, heb ik de garage de egr klep laten vervangen.
      Het probleem van totaal vermogens verlies was nu weg. Het stotteren kwam doordat ik naast een egr probleem (vermogen) ook nog het wegvallen van de druk van de ’turbo?’ had, is mij verteld. je hoorde tijdens optrekken een soort ggrrffff geluid. Dit zou iets met het aflaten van de druk te maken hebben. Die combi met egr klep zorgde voor het stoten en horten.

      Gisteren is door de Opel garage de software uit 2007 van de motor vervangen door software van 2011.
      Wauw… Wat een verbetering. Naast dat ik dat grrfff geluid niet meer hoor heb ik geen verlies meer.

      Ik hoop dat jullie ook wat hebben aan deze informatie.
      O ja dit geintje koste maar € 43,00
      De egr klep vervangen koste mij overigens totaal ca €260,00

      #17851097
      patrick91
        Lid sinds:
        31 August 2010

        Prima post om mee te starten!
        Ik heb er nog niets aan maar wel goed om te weten.

        #17851098
        TJINNE
          Lid sinds:
          7 December 2005

          Ik hoop dat jullie ook wat hebben aan deze informatie.
          O ja dit geintje koste maar € 43,00
          De egr klep vervangen koste mij overigens totaal ca €260,00 [/rquot

          Das wel heel goedkoop hoor €260 voor een EGR-klep te vervangen , ik hoor hier bedragen van €400 zonder werk :swear Ik heb me ook laten wijsmaken dat je naar een Fiat garage moet gaan om de dichting te bestellen tussen de klep en de inlaat , die zou namelijk maar 4 kleinere gaatjes hebben in plaats van één groot gat en daardoor veel minder vervuilen, weet iemand of dat klopt :wors

          #17851099
          Frank1607
            Lid sinds:
            29 September 2010

            Bij mij is het probleem dat ie geen vermogen heeft onder de,pakweg 2200 toeren.Dan krijg ik een hik rond de 2300tr en trekt ie ineens vol door.
            Dit zou een probleem zijn van een vervuilde ERG.Deze heb ik proberen los te maken om te reinigen,maar dat lukte niet.Het type EGR wat op mijn Zafira (1,9 cdti uit 2006/Z 19 DTH motor) aanwezig is,zit onder ook nog eens met 2 inbussen vast…en daar kan je echt niet bij.(de 3 zeskanten en 2 zijkant-inbussen,kreeg ik wel los)
            Dus heb ik toch maar een afspraak gemaakt met de garage om de klep te laten reinigen of vervangen.
            Die “hik” zou ook wel eens een turbo-gat kunnen zijn.Maar is me nooit eerder opgevallen.

            #17851100
            Herbert
              Lid sinds:
              3 November 2008

              Indertijd heb ik bij een ander automerk de ERG-klep gewoon gedemonteerd en ‘het gat’ met een plaatje afgedicht. De auto kwam glansrijk door de APK en alle problemen van onregelmatig lopen en rijden waren opgelost, inmiddels al weer zo’n 50.000 km….
              Het betrof een benzine-uitvoering.

              #17851101
              Frank1607
                Lid sinds:
                29 September 2010

                ff correctie;
                De motor die ik heb is niet Z 19 DTH maar Z 19 DTL en daar zit deze EGR op:

                http://s152.photobucket.com/albums/s164/spartelrat/?action=view&current=klep.jpg

                #17851102
                Frank1607
                  Lid sinds:
                  29 September 2010

                  Deze week met een afgedopte EGR rondgereden en probleem van de hik en vermogenverlies was totaal weg.
                  Vandaag nog maar eens een poging gedaan om die klep los te krijgen,dit keer met goed gereedschap.
                  het lukte en heb deze zuiver gemaakt….daar zat veel roet is….gewoon bomvol.
                  Met WD40 de pen v/d solenoid gangbaar gemaakt en alles teruggezet,uurtje werk.
                  Hij gaat weer als de brandweer.

                  #17851103
                  bert.
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    16 December 2009

                    [rquote=1915835&tid=145992&author=Frank1607]Deze week met een afgedopte EGR rondgereden en probleem van de hik en vermogenverlies was totaal weg.
                    Vandaag nog maar eens een poging gedaan om die klep los te krijgen,dit keer met goed gereedschap.
                    het lukte en heb deze zuiver gemaakt….daar zat veel roet is….gewoon bomvol.
                    Met WD40 de pen v/d solenoid gangbaar gemaakt en alles teruggezet,uurtje werk.
                    Hij gaat weer als de brandweer.[/rquote]

                    Hai Frank, heb zelfde motortype als jij in de Zafira. Ook problemen lijken erop, maar mijn vraag: waar vind ik die EGR-klep ongeveer? Zonder eerst naar de dealer te hoeven gaan, want ik begrijp dat schoonmaken goed zelf te doen is.
                    Kun jij me misschien verder helpen, of anders iemand die ook dit probleem had?? M.vr.groeten, bert

                    #17851104
                    Frank1607
                      Lid sinds:
                      29 September 2010
                      #17851105
                      bert.
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        16 December 2009

                        [rquote=1916623&tid=145992&author=Frank1607]hey Bert,

                        De egr zit rechts achter aan de motor.zie foto ,je kan alleen moeilijk bij die onderste 2 inbusbouten.
                        http://s152.photobucket.com/albums/s164/spartelrat/?action=view&current=Z19DTL.jpg&newest=1
                        http://s152.photobucket.com/albums/s164/spartelrat/?action=view&current=egrZ19DTL.jpg&newest=1

                        [/rquote]

                        Hai Frank,
                        Dankjewel voor je reaktie en de duidelijke foto’s.
                        Mooie velgen heb je eronder zitten!! 17 inch?
                        m.vr.gr., bert.

                        #17851106
                        Frank1607
                          Lid sinds:
                          29 September 2010

                          Graag gedaan Bert ,die velgen zijn 18 inch
                          Misshien wel iets voor jou,de prijs valt goed mee,hoewel ,ik kocht ze in een aanbieding met banden 225 voor 600 euro;
                          http://www.4velgen.com/nl/velgen-opel-zafira_a_b-18-1971-0-split-32-362-6.htm?Page=0

                          #17851107
                          Frank1607
                            Lid sinds:
                            29 September 2010

                            was vorig jaar bij velgenwereld

                            http://www.velgenwereld.nl/

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.