Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Hortende en stotende zafira B, egr klep en software
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 april 2011 om 22:06 #17235335
Hallo, Ik heb een hele tijd een hortende en stotende zafira B (1,9 DTL uit 2006) gehad.
Bij het verkeerslicht kon ik zeer regelmatig niet op trekken en op de snelweg niet meer in te halen door het totale verlies van vermogen. Incasseren en vriendelijk zwaaien naar de andere bestuurders. Ook ging hij vaak stotteren.Na veel lezen op dit forum, na uitlezen van de software en op advies van vriend jutoma, heb ik de garage de egr klep laten vervangen.
Het probleem van totaal vermogens verlies was nu weg. Het stotteren kwam doordat ik naast een egr probleem (vermogen) ook nog het wegvallen van de druk van de ‘turbo?’ had, is mij verteld. je hoorde tijdens optrekken een soort ggrrffff geluid. Dit zou iets met het aflaten van de druk te maken hebben. Die combi met egr klep zorgde voor het stoten en horten.Gisteren is door de Opel garage de software uit 2007 van de motor vervangen door software van 2011.
Wauw… Wat een verbetering. Naast dat ik dat grrfff geluid niet meer hoor heb ik geen verlies meer.Ik hoop dat jullie ook wat hebben aan deze informatie.
O ja dit geintje koste maar € 43,00
De egr klep vervangen koste mij overigens totaal ca €260,008 april 2011 om 18:55 #17851097Prima post om mee te starten!
Ik heb er nog niets aan maar wel goed om te weten.9 april 2011 om 08:21 #17851098Ik hoop dat jullie ook wat hebben aan deze informatie.
O ja dit geintje koste maar € 43,00
De egr klep vervangen koste mij overigens totaal ca €260,00 [/rquotDas wel heel goedkoop hoor €260 voor een EGR-klep te vervangen , ik hoor hier bedragen van €400 zonder werk :swear Ik heb me ook laten wijsmaken dat je naar een Fiat garage moet gaan om de dichting te bestellen tussen de klep en de inlaat , die zou namelijk maar 4 kleinere gaatjes hebben in plaats van één groot gat en daardoor veel minder vervuilen, weet iemand of dat klopt :wors
9 april 2011 om 09:21 #17851099Bij mij is het probleem dat ie geen vermogen heeft onder de,pakweg 2200 toeren.Dan krijg ik een hik rond de 2300tr en trekt ie ineens vol door.
Dit zou een probleem zijn van een vervuilde ERG.Deze heb ik proberen los te maken om te reinigen,maar dat lukte niet.Het type EGR wat op mijn Zafira (1,9 cdti uit 2006/Z 19 DTH motor) aanwezig is,zit onder ook nog eens met 2 inbussen vast…en daar kan je echt niet bij.(de 3 zeskanten en 2 zijkant-inbussen,kreeg ik wel los)
Dus heb ik toch maar een afspraak gemaakt met de garage om de klep te laten reinigen of vervangen.
Die “hik” zou ook wel eens een turbo-gat kunnen zijn.Maar is me nooit eerder opgevallen.9 april 2011 om 10:03 #17851100Indertijd heb ik bij een ander automerk de ERG-klep gewoon gedemonteerd en ‘het gat’ met een plaatje afgedicht. De auto kwam glansrijk door de APK en alle problemen van onregelmatig lopen en rijden waren opgelost, inmiddels al weer zo’n 50.000 km….
Het betrof een benzine-uitvoering.9 april 2011 om 11:05 #17851101ff correctie;
De motor die ik heb is niet Z 19 DTH maar Z 19 DTL en daar zit deze EGR op:http://s152.photobucket.com/albums/s164/spartelrat/?action=view¤t=klep.jpg
17 april 2011 om 16:15 #17851102Deze week met een afgedopte EGR rondgereden en probleem van de hik en vermogenverlies was totaal weg.
Vandaag nog maar eens een poging gedaan om die klep los te krijgen,dit keer met goed gereedschap.
het lukte en heb deze zuiver gemaakt….daar zat veel roet is….gewoon bomvol.
Met WD40 de pen v/d solenoid gangbaar gemaakt en alles teruggezet,uurtje werk.
Hij gaat weer als de brandweer.17 april 2011 om 16:26 #17851103[rquote=1915835&tid=145992&author=Frank1607]Deze week met een afgedopte EGR rondgereden en probleem van de hik en vermogenverlies was totaal weg.
Vandaag nog maar eens een poging gedaan om die klep los te krijgen,dit keer met goed gereedschap.
het lukte en heb deze zuiver gemaakt….daar zat veel roet is….gewoon bomvol.
Met WD40 de pen v/d solenoid gangbaar gemaakt en alles teruggezet,uurtje werk.
Hij gaat weer als de brandweer.[/rquote]Hai Frank, heb zelfde motortype als jij in de Zafira. Ook problemen lijken erop, maar mijn vraag: waar vind ik die EGR-klep ongeveer? Zonder eerst naar de dealer te hoeven gaan, want ik begrijp dat schoonmaken goed zelf te doen is.
Kun jij me misschien verder helpen, of anders iemand die ook dit probleem had?? M.vr.groeten, bert18 april 2011 om 17:16 #17851104hey Bert,
De egr zit rechts achter aan de motor.zie foto ,je kan alleen moeilijk bij die onderste 2 inbusbouten.
http://s152.photobucket.com/albums/s164/spartelrat/?action=view¤t=Z19DTL.jpg&newest=1
http://s152.photobucket.com/albums/s164/spartelrat/?action=view¤t=egrZ19DTL.jpg&newest=118 april 2011 om 20:15 #17851105[rquote=1916623&tid=145992&author=Frank1607]hey Bert,
De egr zit rechts achter aan de motor.zie foto ,je kan alleen moeilijk bij die onderste 2 inbusbouten.
http://s152.photobucket.com/albums/s164/spartelrat/?action=view¤t=Z19DTL.jpg&newest=1
http://s152.photobucket.com/albums/s164/spartelrat/?action=view¤t=egrZ19DTL.jpg&newest=1[/rquote]
Hai Frank,
Dankjewel voor je reaktie en de duidelijke foto’s.
Mooie velgen heb je eronder zitten!! 17 inch?
m.vr.gr., bert.19 april 2011 om 20:12 #17851106Graag gedaan Bert ,die velgen zijn 18 inch
Misshien wel iets voor jou,de prijs valt goed mee,hoewel ,ik kocht ze in een aanbieding met banden 225 voor 600 euro;
http://www.4velgen.com/nl/velgen-opel-zafira_a_b-18-1971-0-split-32-362-6.htm?Page=019 april 2011 om 20:14 #17851107was vorig jaar bij velgenwereld
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.