Hoog olieverbruik/tikkende nokkenas/ inhouden motor

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Hoog olieverbruik/tikkende nokkenas/ inhouden motor

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263304
    Blackbull
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 July 2004

      Beste forum leden,

      Wij rijden sinds een half jaar een Zafira A X1.8XE1 uit 2001. Nu zit ik met de volgende problemen:
      -De auto verbruikt zo’n liter olie op de 1000km
      -De nokkenas is hoorbaar
      -De motor houdt regelmatig in bij lage toeren.

      Nu heb ik na aanschaf de motor geflusht en vervolgens Kroon 5 w 40 erin gedaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de kleppen niet meer hoorbaar zijn, wel is de nokkenas nog hoorbaar. Ook heb ik de EGR afgedopt.

      Ik heb verder geen “mayo” aan de dop zitten en ook de koelvloeistof is mooi helder. Er zitten geen lekkages want de oprit is gewoon droog iedere ochtend.

      De twijfel zit hem in het volgende. Ik kan er wel een hoop geld in pompen om te zoeken waar het inhouden vandaan komt en om te proberen het getik weg te krijgen, maar ben bang dat dit weggegooid geld gaat zijn. Gezien het olie gebruik en het ratelende geluid bij de motor ben ik bang dat het voor mij een beter optie gaat zijn om naar een andere motor uit te gaan kijken.

      De huidige motor heeft 159.000 gelopen (auto is wel ingevoerd dus dit is niet te controleren)
      Vorig jaar is de d-riem en waterpomp vervangen.

      Wat is jullie mening over bovenstaande kwalen en met name het olie verbruik en het geratel?

      #18207691
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Poeh dat is een serieus olieverbruik, waarbij je je af moet vragen waar het blijft, hoe zien de uitlaatgassen eruit?

        #18207692
        Blackbull
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 July 2004

          Als hij stationair draait gewoon wit…
          Wel heb ik vorige week heen en weer vanuit Zevenaar naar Rotterdam gereden. Op de terugweg in het donker wilde ik versnellen van 100 naar 120 (in de 5 gaspedaal onderin). Toen ik in de achteruitkijkspiegel keek, zag ik in het lichtbeeld van mijn achterligger, dat de Zafira een een walm eruit gooide.

          #18207693
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Zijn meestal versleten zuigerveren laat eens een compressie test uitvoeren, is de druk te laag in een bepaalde cilinder doe er in beetje olie in en meet nog eens, als het dan wel goed is zijn je zuigerveren versleten.

            En tikkende motor zijn meestal de hydro klep stoters.

            #18207694
            Blackbull
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 July 2004

              Bedankt voor de tips allen. Deze week maar eens beraden wat ik ga doen. Ander blok erin, dit blok op laten knappen of de Zafira verkopen… :???:

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.