Hoofdremcilinder … Senantor 23 mm pasttt ?

Forumindex Forums Modellen Manta Hoofdremcilinder … Senantor 23 mm pasttt ?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269510
    Noordpoolgsi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 March 2009

      Ff vraag omtrent een hoofdremcilinder ombouw.

      Welke kan ik het beste nemen ?
      Van senator of zijn er nog andere opties om een directer remgevoel te krijgen.

      Aangezien mn manta hoofdremcilinder er niet meer uitziet :P en ik toch bigger is better wil :afro

      :hmmz

      Er komen stahlflex remleidingen op met astra gsi 54mm klauwen en ”barry” schijven op.

      #18264304
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Jow misschien wel een goede tip als je toch super wilt remmen en het echte tik stil gevoel wilt hebben:

        Omega B nemen V6 deze hebben een 1 inch boring ala 25,4mm voor de vooras en een dubbel membraan bekrachtiger deze is veeeeeeel sterker als die kleine Senator A Monza rommel.

        Ik zou ff de Omega B hrc en bekrachtiger passend maken,die heb ik zelf ook in gebruikt op mijn Monza A1 met 100% tevredenheid vs de kleine 23,81 hrc en enkel membraams bekrachtiger.

        #18264305
        Noordpoolgsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 March 2009

          :afro Zal eens kijken op de sloop morgen. king:

          #18264306
          Manta-aero
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Je moet wel even opletten of de rembekrachtiger fatsoenlijk past, en niet tegen je binnenscherm aan komt. Een oplossing die redelijk plug en play is, is de Rekord 2.2 rembekrachtiger + Senator 23.8mm hoofdremcilinder.

            #18264307
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Die Omega B dingen zijn relatief simpel passend te maken en kwa maat zullen ze altijd passen aangezien ze kleiner zijn:
              Rekord E heeft dezelfde maat als bekrachtiger als een Monza A2.

              Ik zou echt voor B omega gaan ff T stuk plaatsen en klaar is kees stelt niks voor die ombouw en je hebt super veel remkracht voor je $.

              #18264308
              Freestyler
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 January 2006

                @GSE wrote:

                Die Omega B dingen zijn relatief simpel passend te maken en kwa maat zullen ze altijd passen aangezien ze kleiner zijn:
                Rekord E heeft dezelfde maat als bekrachtiger als een Monza A2.

                Ik zou echt voor B omega gaan ff T stuk plaatsen en klaar is kees stelt niks voor die ombouw en je hebt super veel remkracht voor je $.

                Ben, hier moet ik je even op corrigeren.
                De bekrachtiger van rekord E past haast 1 op1 in de manta B (enkel de stang iets van 12 cm inkorten die aan het rempedaal komt, en de beugel achterop de bekrachtiger verwijderen)
                De bekrachtiger van senator A past enkel na de zelfde aanpassing aan de bekrachtiger, NADAT je een aardige bult in de carrosserie gemept hebt. Deze is namelijk een heel stuk groter.

                Kan het weten, daar ik ze beide naast mekaar gehad heb, en die van een senator A ooit eens met veel moeite in een manta B geknutseld heb. Samen met de HRC van de senator A. Dit op de originele remmen (vaste klauwen) was een wereld van verschil. Je hoefde de rem maar te aaien, of je zat met je kop tegen de voorruit. Die omega B shit heb je in een manta echt niet nodig, vergeet niet dat een manta al snel 4-500 kg lichter is tov monza

                #18264309
                Maartuh
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 August 2004

                  Vind het wel interessant eigenlijk om te weten, wat moet er voor die omega remmenspul aangepast worden?
                  Als dat makkelijk te doen is en de onderdelen zijn misschien beter verkrijgbaar is dat toch mooi om te weten?

                  #18264310
                  JOZO
                    Lid sinds:
                    29 September 2006

                    Heb een Rekord E2 bekrachtiger (idd zoals Freestyler beschrijft kan het zo gemonterd worden) en een HRC van een BMW E30 (diameter ??). Voorklauwen van een Omega 2.4i en achter van een Alfa 155.
                    Remt best!

                    #18264311
                    Freestyler
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 January 2006

                      @Maartuh wrote:

                      Vind het wel interessant eigenlijk om te weten, wat moet er voor die omega remmenspul aangepast worden?
                      Als dat makkelijk te doen is en de onderdelen zijn misschien beter verkrijgbaar is dat toch mooi om te weten?

                      Rembekrachtiger van de rekord E2 (en aanpassen: beugel achter verwijderen, draad door tappen op de stang die aan het rempedaal komt, en daarna stang 12 cm inkorten)

                      Dan kun je de HRC van de senator A (23.8 mm) zo 1 op 1 plaatsen zonder verdere aanpassingen.

                      Bij de HRC van de senator B en omega B V6, zul je de bekrachtiger over moeten nemen van de senator B. ivm andere bevestiging op de bekrachtiger. Echter is het boutpatroon achter op iets anders waardoor er 2 gaten bij geboord moeten worden. Verdere aanpassingen gelijk aan die van de rekord E2.
                      Maar geen idee of die wel in een manta past kwa diameter…..

                      De HRC van een senator B 24V (ook 23.8 mm) past (uiteraard) op de bekrachtiger van de senator B, maar zul je een T stuk voor de voorste remmen moeten plaatsen (ivm maar 2 aansluitingen op de HRC)
                      Of HRC Omega B V6 (25.4 mm) maar ook hier moet je een T stuk plaatsen op de voorste remmen.

                      #18264312
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Ik heb hier op de sloop in mijn jonge jaren eens een bekrachtiger van een Rekord E 18S afgehaalt en deze was 100% gelijk kwa maten als mijn toenmalige 1983 Monza A2.
                        Misschien was der dan al een grote op die Rekord gezet maar ik heb altijd gedacht dat een E2 Rekord dezelfde maten rem bekrachtiger had een Monza/Senator A2.

                        In ieders geval kwa maten passen Senator B en Omega B veel beter in een Manta als Monza Senator A2.

                        Senator B werkt met plus minus dezelfde factor bekrachteging als Omega B kwa bekrachtiger maar de hoeveelheid saus die je verplaatst is bij een Omega B is meer,aangezien Senator B en Omega B dezelfde remklauwen hebben heb je bij een Omega B meer het tik op de rem en stil gevoel dan bij een Senator B.

                        Maar aangezien de Manta maar kleine remzuigers heeft met weinig remvloeistof is Omega B spul misschien wat overkill,ik heb zelf wat grotere klauwen erop zitten als standaard bij een Senator B/Omega B.

                        Als je bv denkt aan Senator B remmen op een Manta te bouwen nl 296x28mm schijven met de bijbehorende klauwen is Omega B spul wel leuk,dan is het echt tik en stil wat ik persoonlijk fijner vind als een pedaal wat je een kwart kunt indrukken maar daar zijn de meningen over verdeelt…

                        #18264313
                        Freestyler
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 January 2006

                          @GSE wrote:

                          Als je bv denkt aan Senator B remmen op een Manta te bouwen nl 296x28mm schijven met de bijbehorende klauwen is Omega B spul wel leuk,dan is het echt tik en stil wat ik persoonlijk fijner vind als een pedaal wat je een kwart kunt indrukken maar daar zijn de meningen over verdeelt…

                          Denk dat je dan eerder gaat hebben dat de banden idd zo stil staan. Maar de auto nog niet. Iets met te veel remdruk op een te lichte auto (te weinig druk op de wielen voor die remmen)

                          #18264314
                          GSE
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 August 2006

                            Mijn vader heeft ook een manta een 87tiger met een 18S motor met 5 bak,en daar heb ik laatst een remklauw van reviseert maar persoonlijk vind ik het hele standaard remsysteem onder bemeten:
                            Massieve kleine schijven,kleine hoofdremcilinder,kleine bekrachtiger.

                            Die Manta remt na mijn idee waardeloos af fabriek dwz het had stukke beter gekunt voor een paar cent meer….

                            Ik snap mensen goed dat ze de remmen aanpakken bij een serie manta.

                            #18264315
                            Freestyler
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 January 2006

                              Ik had destijds in mijn 75er B manta de bekrachtiger van een senator A (zoals ik al zei, past niet zonder de carrosserie te verneuken), HRC senator A.
                              En voor de rest was die wagen standaard. Dus standaard veren, dempers, stalen velgen met 175/80 banden, standaard schijven en standaard vaste klauwen. Maar met die setup, ging de wagen van 50-0 binnen 9 mtr!

                              #18264316
                              GSE
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 August 2006

                                En nu komt mijn ervaring:
                                Monza A1 standaard remmen zoals op de mijne zaten=waardeloos echt waardeloos hard stampen weining vertragen

                                Monza A1 standaard schijven + klauwen maar dan met Omega B HRC + bekrachtiger=super echt een goedkope super upgrade echt tik en stil

                                Monza A1 330mmx30 schijven en dubbelzuiger klauwen met Omega B HRC + bekrachtiger=kwa vertraging een ietsie pietsie meer geworden maar echt geen wonderen vs setup 2 maar na 5 jaar zitten de eerste blokken de nog op met de schijven in haast nieuw staat,en de kleine standaard 271×22 schijven en blokjes waren in no time krom.

                                En dan heb ik nog een Monza GSE met 100% serie remmen met werkend ABS dus=23,81mm hrc en grote enkelmembraans bekrachtiger 271×22 schijven met zwevende klauwen en dit is ronduit bagger te noemen als ik van de A1 naar de A2 overstap dan denk ik keer op keer keer wat remt dat ding slecht…

                                Dus neem een betere bekrachtiger met grotere HRC en je zult een wereld van verschil mee maken kwa remvertraging en pedaal druk,mijn broer heeft bv een Monza met de grote 298×28 schijven van een B senator maar hrc en bekrachtiger zijn origineel,ding remt echt niet veel beter als een serie monza…
                                Grote schijven en klauwen/remblokken haalt niks uit voor de vertraging (weinig in ieders geval) de druk die de blok tegen de schijf drukt zorgt voor de vertraging…

                                #18264317
                                Freestyler
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 January 2006

                                  Zoals ik al eerder zei, je kunt Monza en Manta niet met mekaar vergelijken.

                                  Punt 1 hebben ze beide totaal verschillende remmen (zo heeft mnta bv enkel trommels achter en geen schijven)
                                  Punt 2 verschillen ze 500 kg.

                                  Maar je post bevestigt wel wat ik al eerder zij. De remmen op de manta zijn goed, enkel de HRC niet.
                                  Dus deze vervangen voor bekrachtiger van rekord E2 met HRC van senator A. En je hebt serieuze ankers zonder hard te hoeven trappen. Zonder aanpassingen aan het systeem zelf, de HRC is namelijk plug and play.

                                  Geen gedoe met omega B, helemaal niet nodig op een manta. Met voldoende druk zijn zelfs de 246 schijven icm trommels achter ruim voldoende.
                                  Dat beetje extra druk is de extra aanpassingen niet waard (in een manta dan, in een monza is dat een ander verhaal, gewoon omdat dat een veel zwaardere kist is)

                                  Maar dit gaat weer behoorlijk off topic.

                                  De makkelijkste upgrade die echt de moeite waard is met minimale moeite, is de HRC van senator A monteren, icm de bekrachtiger van Rekord E2. Als extra upgrade zou je nog voor geventileerde schijven voor kunnen gaan (van rekord E 2.2)

                                  #18264318
                                  Emiel-Manta
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    23 January 2007

                                    Om nog maar even ietsje meer offtopic te gaan,

                                    Ik heb voor mijn manta een remmenset klaar liggen die bestaat uit 260mm Honda prelude schijven en 4pots Volvo 240t klauwen.
                                    Achter BMW e30 schijven icm Golf 3 klauwen,
                                    Vol doet de Senator HRC icm Bekrachtiger van Rekord dan nog, of moet ik dan toch iets zwaarders pakken?
                                    Het moet GOED en HARD remmen straks, dus ik moet niet tegen de maximale capaciteit van de HRC aan zitten, dan gaat het geheid een keer fout..

                                    #18264319
                                    GSE
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 August 2006

                                      Moet je ff de zuiger diameter oppervlakte berekenen van die volvo klauwen en dat x4 doen en dan moet je uitkomst lager zijn als de oppervlakte van een 54mm zuiger x2 als dat zo is gaat de 23,81mm hrc wel.

                                      #18264320
                                      RacesconaB204
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 December 2009

                                        @Noordpoolgsi wrote:

                                        Aangezien mn manta hoofdremcilinder er niet meer uitziet :P en ik toch bigger is better wil :afro

                                        Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar waarom zou je persé een grotere diameter hoofdremcilinder willen?
                                        -Hoe groter de diameter van de hoofdremcilinder hoe minder (pedaal) slag nodig is om de remmen te laten aangrijpen – dat klopt, maar bij mijn 4-zuiger Áudi TT-RS Brembo klauwen vóór en Volvo 240 achter, voldoet de standaard HRC nog steeds. Belangrijk is wel dat je geen overmatig kromme/ingesleten schijven hebt en wiellagerspeling.
                                        -Hoe groter de diameter van de HRC, hoe harder je moet trappen om zelfde remdruk op te wekken (daarom hoort er ook vaak een grotere bekrachtiger bij).

                                        Het is ook maar net wat je voorstelling is bij ‘hard-remmen’; hierboven lees ik vaak – met heel weinig trapkracht een hoge oliedruk opwekken; voelt als hard remmen.
                                        Dat gaat op zolang je relatief lage snelheden rijdt en niet van de berg af. Want je kunt je HRC/rembekrachtiging nog zo groot maken, maar wanneer de remschijven niet groot genoeg zijn (onvoldoende warmte kunnen afvoeren), dan is het remgevoel heeeeel snel weg….en dat voelt echt niet goed. Ook de kwaliteit van de remvoering/blokken kan een groot verschil maken.

                                        Een ander groot nadeel van een te grote rembekrachtiging is mijns inziens dat je het remmen dan heel lastig juist kunt doseren. Zeker bij een schrik-reactie blokkeer je de wielen (in een auto zonder ABS) onbedoeld veel te snel met alle gevolgen van dien.

                                        #18264321
                                        Noordpoolgsi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 March 2009

                                          Schijven en blokken zijn nieuw.
                                          Achterkant de trommels zijn ik schat 1000 km oud.

                                          Ik had het gevoel met de standaard gte/gsi remmerij dat het allemaal ”stampen” op het pedaal was om echt tot stilstand te komen.
                                          Helemaal als je 2-3 vol had geremd.
                                          Kan natuurlijk idd aan de kwaliteit van de remblokken liggen (half versleten , en vast goedkoopste soort)

                                          Vergelijkings materiaal is eigenlijk alleen mn astra turbo ook standaard remmen 254 remmen voor nieuw en blokken en dat remde gevoelsmatig al 10x beter dan die ongeventileerde manta schijven.
                                          Ook na 2-3 keer hard remmen.

                                          Zodoende.

                                          Miss toch maar eens een net gsi/gte setje van een manta scoren dan. :hmmz :hmmz

                                          #18264322
                                          Noordpoolgsi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 March 2009

                                            En heb hiervoor een corsa a gehad met c20xe en daar kon je het verschil van corsa hrc (1.3s) en kadett gsi hrc (2.0 16v 22mm) ook al goed vernemen remt gewoon directer …

                                            Stap voor de grap eens in een niewere vw-audi of seat en rem eens haha je kopt je vooruit er zowat uit.

                                            #18264323
                                            jacobnoorlander
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              21 March 2013

                                              Vanuit de theorie gezien is de beste oplossing: Een grote rembekrachtiger, een kleine hrc en een grote diameter remzuigers. dat in combinatie met grote dikke schijven voor een betere warmte dissipatie zit je goed.

                                              Som voor het hydrolische gedeelte:
                                              F = Kracht (gaat in Newtons, 1 kg = 10 Newton
                                              P = druk (gaat in Pascal, 1 bar = 100000 Pascal) (1 Pascal = 1 Newton per vierkante meter)
                                              A = Oppervlak (in vierkante meters)

                                              F = P vermenigvuldigt met A
                                              Oppervlak van een cirkel is (Pi/4) vermenigvuldigd met de diameter in het kwadraat.
                                              Oppervlak van de kant met zuigerstang is het grootste oppervlak – het kleinste oppervlak.

                                              Voor de bekrachtiger en de schijven spreekt het voor zich denk ik, het enige waar je tegenaan kan lopen met grote remklauwen en een kleine hrc is dat je iets meer pedaalslag zou hebben maar dat is te verwaarlozen als je systeem goed ontlucht is.

                                              #18264324
                                              GSE
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 August 2006

                                                Persoonlijk mijn mening dan:
                                                Vind ik het tip op het pedaal en stil het mooist hard en diep moeten trappen hou ik echt niet van.

                                                Ik heb hier 3 monza,s:
                                                1 maal helemaal origineel met werkende abs en die remt echt waardeloos vind ik persoonlijk nl hard trappen en weinig vertragen
                                                2 een Monza GSE met Senator 24V schijven en klauwen en de rest origineel deze remt iets beter maar zeker geen wereld wonder.
                                                3 een Monza met Omega B hrc en bekrachtiger met grote schijven en klauwen en die remt na mijn idee het mooist,en persoonlijk zou ik graag nog meer het tip stil gevoel hebben zoals bv een passat dat heeft das echt tik en stil.

                                                Net je smaak der bij die graag wat willen doseren maar als ik mijn pedaal weg nog iets kan verkleinen met minder druk door simpelweg een andere hrc en bekrachtiger te nemen zal ik dat zeker doen,en zeker blokkeren de wielen in een auto zonder abs als je hard remt in een schrik reactie maar blokkeren of niet niet blokkeren zal niet veel uitmaken voor de vertraging denk…

                                                Ik wil het liefst super gevoelige remmen waar je niet met loden zolen een halve meter op moet stampen om een reactie te krijgen.

                                                #18264325
                                                jacobnoorlander
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  21 March 2013

                                                  Ik vind inderdaad ook dat remmen goed moeten aangrijpen, bij mijn manta heb ik staal omvlochten remslangen daarvoor. In combinatie met omega b v6 klauwen en schijven voor en golf gti klauwen met bmw 325 schijven achter vind ik het beter remmen dan een nieuwe golf. :D
                                                  Hoofdzaak is denk ik toch dat remmen direct moeten aanvoelen, dat wekt vertrouwen.

                                                  #18264326
                                                  Arv
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    27 October 2006

                                                    Ik heb in mijn A Manta de Omega V6 rembekrachtiger met HRC gebouwd met Rekord 2.2E remklauwen, en dat remt echt super! Is vergelijkbaar met een moderne auto, iets aantippen en je voelt meteen een geweldige vertraging.
                                                    Doordat de diameterc van de bekrachtiger groter was dan orig. heb ik wel het binnenscherm aan moeten passen. Maar geloof me, dit was zeer de moeite waard!

                                                    Achter heb ik gewoon de serie trommels zitten zonder remdruk regelaar. Op de voorremmen heb ik ook staal gevlochten kabels zitten.

                                                    #18264327
                                                    GSE
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 August 2006

                                                      Kijk das eens super setup:
                                                      Zeer standvast in termen van verslijt + zeer goedkoop ivm met dure setje.

                                                      Ik zou ook zoiets op een Manta B bouwen,dan heb je super gevoelige remmen die je maar hoeft aan te tikken en die super te doseren zijn.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.