hoge toeren, en gebruik olie

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren hoge toeren, en gebruik olie

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17211354
    2e-c14nz
      Lid sinds:
      5 June 2009

      Hey mensen even een paar vraagjes.

      Ik weet dat de 1.8 16v vaak veel toeren maakt op lage snelheid, maar is het normaal dat je bij 110 km/u al op 3500 zit? Ook verbruikt hij vrij veel olie, maar er komen geen walmen uit de uitlaat.

      Hangen deze 2 dingen samen, of is er iets anders aan de hand? Hoeveel olie hij verbruikt per 1000 km moet ik navragen mocht dit nodig zijn. Het gaat hier overigens om een zafira a.

      ps, ik weet dat er vaak dit soort vragen gesteld worden, maar ik vond niet echt het zelfde probleem (als je het zo mag noemen) dus ik wilde zekerheid boven alles dus vandaar dat ik het eventjes samenvat :D Bij voorbaat dank!

      #17510583
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Toerental komt overeen met de CR bak.

        3800tpm bij 120km/u

        Olieverbruik komt helaas vaker voor bij deze motoren, maar word niet veroorzaakt door het hoge toerental.

        Olieverbruik komt vaak met de tijd en kan op varschillende manieren ontstaan.

        Slijtage:
        – Kleprubbers die wat harder slijten dan normaal (komt vaker voor)
        – zuigerveren: door koud hard rijden of veelal in te laag toeren de motor laten werken
        – Cilinderwanden: Zelfde als bij zuigerveren.

        Onderhoud:
        – Onjuiste olie in de motor (best voorgeschreven is 5w40 volsynthetisch).
        – Carterventilatie verstopt

        Willem

        #17510584
        2e-c14nz
          Lid sinds:
          5 June 2009

          he wilem, bedankt voor de reactie!

          De olie die je noemt wordt al gebruikt. De rede dat ik de vraag stelde is omdat het erg nerveus rijdt, je bent al snel geneigd om naar de 6e versnelling te gaan ook al gaat dit niet. We zullen het in de gaten houden.

          Sander

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.