Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › hoge temperatuur Vectra B 2000, 1.8 16v
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juli 2016 om 18:31 #17277466
goede avond,
gisteren heb ik de thermostaat vervangen van mijn Vectra B station uit 2000, de oude bleef open staan en de temperatuur kwam niet boven de 80 graden, hij was kort voor een verhuizing kapot gegaan, en heb hem nog even laten zitten, tijdens de verhuizing is met het achteruit rijden de temperatuur een keer richting het rode gegaan, is er NIET in geweest, daarvoor is de temperatuur nog nooit boven de 100 graden geweest in de 2 jaar ik de auto heb, ook niet als ik lang in de file of iets dergelijks stond,
sinds ik de nieuwe thermostaat er in heb en de koelvloeistof heb vervangen, heb ik er vanmorgen nog een ritje oud hout mee gereden naar de stortplaats en bleef de temperatuur mooi rond de 90/100 graden, ook met het achteruit rijden en poosjes stationair draaien.
toen ik afgelopen middag de auto weer pakte om even boodschappen te doen, is de auto in 5 minuten 3 keer bij het rode geweest, koelvloeistof peil gecontroleerd, dat was normaal zoals het hoort, toen heb ik besloten om de dop van het reservoir los te draaien, natuurlijk voorzichtig, op het moment dat ik hem los draaide, steeg het koelvloeistof niveau enorm, bijna tot aan de rand, dop weer gauw vast gedraaid
zodra ik de motor uitschakel als hij zo hoog is, en de auto weer op contact zet dan geeft de temperatuur meter 90 graden aan, de ventilator hoor ik ook niet draaien als hij de hoge waardes aangeeft.
weet iemand wat hier het probleem kan zijn
Mvg
25 juli 2016 om 18:35 #18323566wat doen de rest van de meters op je dashboard??
heb bij mij dat als de rest goed is en dat nu bij mij de accu door is maar de dynamo nog goed is.. dat al m`n meters gaan dansen bij de start en dat ook m`n temperatuurmeter naar het rode schiet.. en als ik gas geef zodat er voldoende spanning is de meter wee terug tussen 80 a 90 graden blijft…25 juli 2016 om 18:42 #18323567meter doen precies wat ze altijd ook al deden, geen vreemde uitschieters, geen lampjes die extra gaan branden, of langer aan blijven dan normaal, accu is 3 jaar oud en kan een uurtje of 6 met de radio aan staan en dat hij nog steeds aanslaat, al heeft hij er wel een beetje moeite mee, maar dat is logisch, ik rijd tevens nooit super snel met de auto, max is bij mij 120 km/h, maar zit 95% van de tijd op maximaal 100 km/h
en normaal voor dat de thermostaat er mee ophield en voor dat ik hem heb vervangen heeft hij nooit vreemde waardes op het dashboard aangeven
25 juli 2016 om 18:46 #18323568hmm ok.. vreemd..
je gaf al aan dat de fans nogal laat aanslaan.. eens kijken of de schakel module nog z`n werk doet.. die wil nog wel eens kapot gaan… als het goed is zit de module tussen de 2 fans in en is een klein blokje…25 juli 2016 om 18:48 #18323569ok, zal morgen even kijken, heb de auto vanmiddag aan de kant gezet bij een familie lid, en kon daar de auto van lenen aangezien ik nog een ritje moest doen, dus mijn auto staat daar nu af te koelen, dus ik ga daar morgen ochtend even heen om te kijken
26 juli 2016 om 04:33 #18323570Goede massa leggen van accu min pool naar Carroserie en motor.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 juli 2016 om 05:53 #18323571@auke123 wrote:
goede avond,
gisteren heb ik de thermostaat vervangen van mijn Vectra B station uit 2000, de oude bleef open staan en de temperatuur kwam niet boven de 80 graden, hij was kort voor een verhuizing kapot gegaan, en heb hem nog even laten zitten, tijdens de verhuizing is met het achteruit rijden de temperatuur een keer richting het rode gegaan, is er NIET in geweest, daarvoor is de temperatuur nog nooit boven de 100 graden geweest in de 2 jaar ik de auto heb, ook niet als ik lang in de file of iets dergelijks stond,
sinds ik de nieuwe thermostaat er in heb en de koelvloeistof heb vervangen, heb ik er vanmorgen nog een ritje oud hout mee gereden naar de stortplaats en bleef de temperatuur mooi rond de 90/100 graden, ook met het achteruit rijden en poosjes stationair draaien.
toen ik afgelopen middag de auto weer pakte om even boodschappen te doen, is de auto in 5 minuten 3 keer bij het rode geweest, koelvloeistof peil gecontroleerd, dat was normaal zoals het hoort, toen heb ik besloten om de dop van het reservoir los te draaien, natuurlijk voorzichtig, op het moment dat ik hem los draaide, steeg het koelvloeistof niveau enorm, bijna tot aan de rand, dop weer gauw vast gedraaid
zodra ik de motor uitschakel als hij zo hoog is, en de auto weer op contact zet dan geeft de temperatuur meter 90 graden aan, de ventilator hoor ik ook niet draaien als hij de hoge waardes aangeeft.
weet iemand wat hier het probleem kan zijn
Mvg
Uw koelventilator werkt niet.
26 juli 2016 om 06:47 #18323572Hij is gister morgen wel gewoon aangeslagen als hij bij de 100 graden was, en gister middag is hij ook nog een paar keer aangeslagen toen hij bij de 100 was, toen hij begon met over de 100 tegaan toen deed hij niks
Ik moet zometeen naar mijn werk en dan neem ik hem mee en dan zal ik zien wat hij aangeeft en doet
26 juli 2016 om 07:22 #18323573Zo uit getest, vectra 5 minuten stationair laten draaien, daarna 10 km gereden, alles mooi op 90 graden, vervolgens stationair laten draaien net zoals in een file, temperatuur ging naar de 97/98 graden en de ventilator sloeg aan, temperatuur zakje naar ongeveer 93/94 graden, dat gebeurde 3 keer, gewoon door laten draaien, steeg vervolgens naar ongeveer 105 zonder dat de ventilator aansloeg, toen de motor maar uitgezet om te laten afkoelen
27 juli 2016 om 21:42 #18323574afgelopen avond even een filmpje gemaakt van wat er precies gebeurd
https://www.youtube.com/watch?v=lSvsaFEoGyU” onclick=”window.open(this.href);return false;
de ventilator sloeg aan bij de 100 graden, en daarna steeg de temperatuur zeer snel, na dat ik de motor uitschakelde draaide de ventilator nog steeds
27 juli 2016 om 23:22 #18323575@wim-v6 wrote:
Goede massa leggen van accu min pool naar Carroserie en motor.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
28 juli 2016 om 16:54 #18323576Kan ik daar een kabel voor gebruiken van een oud electrisch apparaat of moet ik speciale kabel ophalen
28 juli 2016 om 16:56 #18323577@auke123 wrote:
Kan ik daar een kabel voor gebruiken van een oud electrisch apparaat of moet ik speciale kabel ophalen
kunt bij een willekeurige auto audio zaak een meter versterker kabel kopen en 2 connectors.. heb ik zelf ook en werkt erg goed..
dunnen kabels van apparaten thuis zijn niet geschikt voor gebruik van een auto…28 juli 2016 om 17:20 #18323578Oke, heb nog een kabel van een oud Tv en koelkast, maar dat beter niet gebruiken dus
28 juli 2016 om 17:35 #18323579idd.. de isolatie van de kabel kan vaak niet goed zijn i.v.m. de warmte die van de motor af komt..
als je kijkt naar de huidige massa kabel aan je auto tussen de accu en chassis dan zul je zien dat die van de tv of koelkast dunner is…28 juli 2016 om 17:37 #18323580Zal kijken zodra ik tijd heb
31 juli 2016 om 07:28 #18323581@auke123 wrote:
afgelopen avond even een filmpje gemaakt van wat er precies gebeurd
https://www.youtube.com/watch?v=lSvsaFEoGyU” onclick=”window.open(this.href);return false;
de ventilator sloeg aan bij de 100 graden, en daarna steeg de temperatuur zeer snel, na dat ik de motor uitschakelde draaide de ventilator nog steeds
Dit heb ik ook gehad.
Leg maar goede dikke EXTRA massa kabels aan van de accu MIN pool naar de motor en carroserie.
Doordat de ventilatoren gaan draaien word er veel stroom getrokken, en dat vraagt dus ook veel van de massa verbindingen, waardoor je zwerf spanning krijgt over de MIN.
Daar gaan metertjes en dergelijke heel raar op doen.(Meet voor de gein met een multimeter de SPANNING tussen je accu MIN pool en metaal van je motorblok als de vinnen draaien.
Motor zelf word nu niet te warm, de meter klopt niet.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
1 augustus 2016 om 02:24 #18323582Ik zou zeggen volg de advies van wim-v6 hij heeft het al meerdere keren gepost in jou topic. Ik heb dit ooit ook gehad en dankzij wim en arjontje de oplossing gevonden. Zoek anders even naar mijn topic.
6 augustus 2016 om 08:44 #18323583Ik heb een dikke versterker kabel gehaald en tussen het chassis en blok gedaan en chassis accu
6 augustus 2016 om 08:45 #18323584heb de auto goed warm gereden en daarna stil gezet, temperatuur steeg tot aan de 98/100 graden en toen de ventilator aansloeg daalde de temperatuur in plaats van dat hij steeg, ik zal komende week nog even beugels halen om alles definitief vast te maken
het was genoeg om 1 kabel vanaf het blok naar het chassis te doen vanaf de tilbeugel onder de luchtbuis, achter het luchtfilter langs naar de rechter radiator bevestiging. en 1 kabel van af de linker radiator bevestiging via de zijkant langs de accu en vul hals van de ruitensproeier aan de min pool
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.