Hoe warm wordt de motor met deze kou topic (thermostaat?)

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Hoe warm wordt de motor met deze kou topic (thermostaat?)

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245949
    pieterrademakers
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 August 2011

      Mijn motor wordt in deze kou op een 50-80 weg niet warmer dan 75-80 graden. Op de snelweg haalt ie maar net de tachtig. Stationair laten lopen naar 90 en eroverheen dat de fan aanspringt doet ie nog wel (in de file zelfs vaak). Ik vrees toch dat mijn thermosstaat langzaam aan vervanging toe is (ook omdat bij warm weer mijn motor snel boven de 90 graden uitkomt en de fan dus vaak aanspringt). Motor is de x1.8xe1. Ik vermoed dat mijn thermosstaat gedeeltelijk open blijft staat. Ik heb het opel winterplan, dus qua kosten zit het wel goed.
      Ben benieuwd naar andere motortemperaturen en ik hoop advies.

      #17985578
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Mijn x18xe1 op LPG wordt wel 85 graden, behalve als ik de blazer vol open zet op warme lucht, dan looptie terug naar de 80.
        Mijn thermostaat is nog geen 3 jaar oud, dus ga er vanuit dat die nog wel goed is. LPG kost ook een hoop warmte, dus het is niet zo gek bij mij dattie iets terug loopt

        #17985579
        pieterrademakers
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 August 2011

          Ik heb inderdaad ook de blower aanstaan, dat scheelt ook iets. Maar een thermosstaat moet dit toch kunnen opvangen?

          #17985580
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Dat zou wel moeten ja ;)
            Maar je koelvloeistofniveau is wel goed?

            #17985581
            pieterrademakers
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 August 2011

              koelvloeistof is prima, ik hoef nooit bij te vullen. Vanochtend kwam de thermosstaat niet onder de 80. Ik ga de dealert maar eens even bellen wat zij ervan vinden.

              #17985582
              RISL
              Moderator
                Lid sinds:
                24 January 2011

                Niet onder de 80?
                Das prima dan toch?

                #17985583
                HOT ROD
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 March 2009

                  De bedoeling is dat de thermostaat de koelvloeistoftemperatuur constant houdt. Is je koelvloeistoftemperatuur laag dan hoort de thermostaat dicht te zijn. Is hij dat niet, begint de radiator meteen het doorstromende koelvloeistof te koelen. Resultaat, de motor komt niet op temperatuur, zeker niet als het ook nog vriest.
                  Is de koelvloeistoftemperatuur op de gewenste temperatuur, dan gaat de thermostaatklep open en daalt de temperatuur weer. Omdat de thermostaat (redelijk) langzaam reageert neemt de klep een stand in die afhankelijk is van het geleverde motorvermogen, immers destemeer vermogen er gevraagd wordt destemeer verlies (in de vorm van warmte) heb je en die moet worden afgevoerd zodat de klep verder open moet.

                  #17985584
                  pieterrademakers
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 August 2011

                    Wil dit dan zeggen dat mijn thermosstaat (is helaas meteen het hele huis) langzaam aan minder wordt/dan wel half open blijft staan en dus vervangen moet worden?

                    #17985585
                    HOT ROD
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 March 2009

                      Ja, helaas wel.

                      #17985586
                      Dolby
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 May 2008

                        Vandaag een vlinke rit gemaakt van 400KM met stukken overdag -8 graden in het zuiden. Temperatuur meter gaf gewoon net voor het midden streepje 88graden aan. Het duurt alleen veel langer voor de motor warm word. Ik rij dan wel geen 1.8 maar een 2.0 16V DI Diesel.

                        #17985587
                        pieterrademakers
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 August 2011

                          Ik was gisteren bij opel in Elst en zij gaven aan dat inderdaad volgens hen de thermosstaat slecht was (naar aanleiding van mijn verhaal). Ik heb mijn winterplan in Wijchen afgesloten, dus ik moet via hen een eventuele reparatie uitvoeren. Ik hoop dat zij ook vinden dat deze vervangen moet worden .2 maanden terug gaven zij na inspectie aan dat de termosstaat nog werkte. Klopt in feite ook, maar niet zoals het hoort dus! :hmmz

                          #17985588
                          Dolby
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 May 2008

                            Daar heb je dus inderdaad je Winter Certificaat voor. Word het gratis vervangen Opel garantie.

                            #17985589
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              80 graden is niet raar hoor, met deze temperaturen..

                              Mijn 1.6 16V Combo word nu ook niet warmer dan 80 graden.. terwijl deze normaal op 90 staat, dad deed ie vorig jaar, en het jaar ervoor ook…

                              Thermosstaat was 2jaar geleden nog nieuw (origineel Dealer exemplaar)

                              De Vectra 2.5 V6 werd gister ook niet warmer als 80 a 82graden op de meter… normaal rond de 88 graden (sinds de nieuwe motor erin ligt) met de 2.5 was dat eigenlijk altijd 82graden / Zelfs Volgas op de Autobahn)

                              Willem

                              #17985590
                              Dolby
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 May 2008

                                Wat een mooi temperatuur onder volle belasting. king: :thumb

                                #17985591
                                Maartjinski
                                  Lid sinds:
                                  3 February 2012

                                  Hoi ieders,

                                  Zojuist een profiel aangemaakt en meteen al een vraag :wtf (zal me binnenkort ook ff netjes voorstellen ;) )
                                  Ik heb een vectra c uit 2002 met een 1.8XE motor op gas.
                                  De laatste weken kwam ie nauwelijks op temperatuur en met kachel aan (climate controle) viel die zelfs terug.
                                  Dus zojuist de thermostaat vervangen en een testritje gemaakt.
                                  Buiten is het -7,5 graden en het sneeuwt. king:
                                  Stationair tijdens het ontluchten steeg de temp mooi boven de 80 en bleef ook met de kachel aan erboven.
                                  Tijdens de testrit kwam ie niet eens tot aan de 80 en met gebruik van de kachel viel ie zelfs weer terug… :swear
                                  Mij is verteld dat deze auto zichzelf ontlucht, door hem warm te laten draaien met kachel op koud en ventilator uit, daarna de temp van de kachel op warm, weer even laten lopen, dan afwisselend om de paar minuten de ventilator laten draaien.
                                  Klopt dit wel, ik gok dat er toch ergens nog lucht in zit oid, of zou er iets anders mis zijn? :hmmz

                                  Met vriendelijke groet,
                                  Maarten

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.