Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Hoe warm wordt de motor met deze kou topic (thermostaat?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2012 om 11:17 #17245949
Mijn motor wordt in deze kou op een 50-80 weg niet warmer dan 75-80 graden. Op de snelweg haalt ie maar net de tachtig. Stationair laten lopen naar 90 en eroverheen dat de fan aanspringt doet ie nog wel (in de file zelfs vaak). Ik vrees toch dat mijn thermosstaat langzaam aan vervanging toe is (ook omdat bij warm weer mijn motor snel boven de 90 graden uitkomt en de fan dus vaak aanspringt). Motor is de x1.8xe1. Ik vermoed dat mijn thermosstaat gedeeltelijk open blijft staat. Ik heb het opel winterplan, dus qua kosten zit het wel goed.
Ben benieuwd naar andere motortemperaturen en ik hoop advies.31 januari 2012 om 11:29 #17985578Mijn x18xe1 op LPG wordt wel 85 graden, behalve als ik de blazer vol open zet op warme lucht, dan looptie terug naar de 80.
Mijn thermostaat is nog geen 3 jaar oud, dus ga er vanuit dat die nog wel goed is. LPG kost ook een hoop warmte, dus het is niet zo gek bij mij dattie iets terug loopt31 januari 2012 om 11:36 #17985579Ik heb inderdaad ook de blower aanstaan, dat scheelt ook iets. Maar een thermosstaat moet dit toch kunnen opvangen?
31 januari 2012 om 12:05 #17985580Dat zou wel moeten ja ;)
Maar je koelvloeistofniveau is wel goed?1 februari 2012 om 10:32 #17985581koelvloeistof is prima, ik hoef nooit bij te vullen. Vanochtend kwam de thermosstaat niet onder de 80. Ik ga de dealert maar eens even bellen wat zij ervan vinden.
1 februari 2012 om 10:51 #17985582Niet onder de 80?
Das prima dan toch?1 februari 2012 om 11:56 #17985583De bedoeling is dat de thermostaat de koelvloeistoftemperatuur constant houdt. Is je koelvloeistoftemperatuur laag dan hoort de thermostaat dicht te zijn. Is hij dat niet, begint de radiator meteen het doorstromende koelvloeistof te koelen. Resultaat, de motor komt niet op temperatuur, zeker niet als het ook nog vriest.
Is de koelvloeistoftemperatuur op de gewenste temperatuur, dan gaat de thermostaatklep open en daalt de temperatuur weer. Omdat de thermostaat (redelijk) langzaam reageert neemt de klep een stand in die afhankelijk is van het geleverde motorvermogen, immers destemeer vermogen er gevraagd wordt destemeer verlies (in de vorm van warmte) heb je en die moet worden afgevoerd zodat de klep verder open moet.1 februari 2012 om 12:16 #17985584Wil dit dan zeggen dat mijn thermosstaat (is helaas meteen het hele huis) langzaam aan minder wordt/dan wel half open blijft staan en dus vervangen moet worden?
1 februari 2012 om 17:28 #17985585Ja, helaas wel.
1 februari 2012 om 20:12 #17985586Vandaag een vlinke rit gemaakt van 400KM met stukken overdag -8 graden in het zuiden. Temperatuur meter gaf gewoon net voor het midden streepje 88graden aan. Het duurt alleen veel langer voor de motor warm word. Ik rij dan wel geen 1.8 maar een 2.0 16V DI Diesel.
2 februari 2012 om 21:07 #17985587Ik was gisteren bij opel in Elst en zij gaven aan dat inderdaad volgens hen de thermosstaat slecht was (naar aanleiding van mijn verhaal). Ik heb mijn winterplan in Wijchen afgesloten, dus ik moet via hen een eventuele reparatie uitvoeren. Ik hoop dat zij ook vinden dat deze vervangen moet worden .2 maanden terug gaven zij na inspectie aan dat de termosstaat nog werkte. Klopt in feite ook, maar niet zoals het hoort dus! :hmmz
2 februari 2012 om 21:10 #17985588Daar heb je dus inderdaad je Winter Certificaat voor. Word het gratis vervangen Opel garantie.
2 februari 2012 om 21:58 #1798558980 graden is niet raar hoor, met deze temperaturen..
Mijn 1.6 16V Combo word nu ook niet warmer dan 80 graden.. terwijl deze normaal op 90 staat, dad deed ie vorig jaar, en het jaar ervoor ook…
Thermosstaat was 2jaar geleden nog nieuw (origineel Dealer exemplaar)
De Vectra 2.5 V6 werd gister ook niet warmer als 80 a 82graden op de meter… normaal rond de 88 graden (sinds de nieuwe motor erin ligt) met de 2.5 was dat eigenlijk altijd 82graden / Zelfs Volgas op de Autobahn)
Willem
3 februari 2012 om 11:07 #17985590Wat een mooi temperatuur onder volle belasting. king: :thumb
3 februari 2012 om 14:39 #17985591Hoi ieders,
Zojuist een profiel aangemaakt en meteen al een vraag :wtf (zal me binnenkort ook ff netjes voorstellen ;) )
Ik heb een vectra c uit 2002 met een 1.8XE motor op gas.
De laatste weken kwam ie nauwelijks op temperatuur en met kachel aan (climate controle) viel die zelfs terug.
Dus zojuist de thermostaat vervangen en een testritje gemaakt.
Buiten is het -7,5 graden en het sneeuwt. king:
Stationair tijdens het ontluchten steeg de temp mooi boven de 80 en bleef ook met de kachel aan erboven.
Tijdens de testrit kwam ie niet eens tot aan de 80 en met gebruik van de kachel viel ie zelfs weer terug… :swear
Mij is verteld dat deze auto zichzelf ontlucht, door hem warm te laten draaien met kachel op koud en ventilator uit, daarna de temp van de kachel op warm, weer even laten lopen, dan afwisselend om de paar minuten de ventilator laten draaien.
Klopt dit wel, ik gok dat er toch ergens nog lucht in zit oid, of zou er iets anders mis zijn? :hmmzMet vriendelijke groet,
Maarten -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.