Hoe te zuinig rijden?

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Hoe te zuinig rijden?

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 26 tot 32 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17625949
    wim-v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 August 2005

      Ehh comfort laten we achterwege he… :jerry:jerry

      We hebben het over Zuinog rijden ja….

      Benzine is al duur zat.. haha… :jerry

      Inderdaad rijden zoals het prettig is inderdaad….

      dat doe ik ook, maar houd wel van redelijk laag toerig rijden..

      willem

      #17625950
      Plf
        Lid sinds:
        31 January 2010

        Ja same here. Vroeger reed ik altijd vrij ‘opgefokt’. Toen is een tijd geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden, gewoon voor de lol. En ik moet zeggen, het rijdt gewoon superlekker als je is niet haastig probeert te zijn, maar gewoon met het verkeerd meerijdt. Alhoewel af en toe is ff flink optrekken of een bocht omhoeken ook lekker blijft.

        Spreuk van de dag:

        Rijdt zuinig en scheur met mate.

        #17625951
        Hawke
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Zal wel uitzondering wezen (en dit is heel gevaarlijk om zo te zeggen :) ), maar ik rij al 6 jaar op stukken waar ik 50 mag in de 5.
          Van 120.000 naar 245.000 km op de teller. Ik ben er redelijk ervan overtuigt dat dit originele koppeling is. Dus zo heel slecht kan dat allemaal niet zijn in mijn geval.
          En dat is dus inclusief regelmatig goed doortrappen via de 3 naar de 100 km/u, indien toegestaan.

          Beetje appels met peren vergelijken tussen een grote en kleine motor en bijbehorende versnellingsbakken.

          Remlichten zijn je beste vrienden, naar mijn mening…. Om daar al negatief over te gaan doen is ook iets wat toch wel een meningsverschil of twee zal oproepen. Meestal sportieve doorrijder (borderline bumperklever) tegen defensieve rijder :P.

          #17625952
          brobbel1
            Lid sinds:
            8 June 2008

            als je 50 rijdt in de 5.
            krijg je dan niet een ontiegelijke slome auto.
            en als je dan naar de 120 gaat.
            dat de wagen dan t veel werk moet doen.
            en dan wel weer extra gaat nemen.
            ik rij 50 in de 3.
            en met de manta in zijn 2.
            mischien heb ik het fout hoor.

            #17625953
            Flpke
              Lid sinds:
              27 August 2008

              Toen ik een paar jaar geleden begon met lessen werd er ook al gesproken over het “nieuwe rijden” en “zuinig rijden”

              Ik heb toen geleerd dat als je bv van een rotonde afkwam, op een weg waar je 50 mag dat je hem van de 2 door moet trekken naar de 50 en dan overschakelen naar de 4.

              En van de 3 doortrekken naar de 80 en dan overschakelen naar de 5..

              Bij het naderen van een rotonde op een 80 weg, uit laten rollen, terug naar de 4 afremmen op de motor, naar de 3 afremmen op de motor, in de 2, rotonde op, rotonde af, overschakelen naar de 3, doortrekken naar de 80 en overschakelen naar de 5..

              Ook bij een 80 weg, bij naderen van een doorgaande weg in een dorp waar 50 gereden mag worden, uitlaten rollen in de 5, en zorgen dat je zonder af te remmen bij de ingang van het 50 km/h zone 50 rijd en overschakelen naar de 4.

              Tenminste als ik het me goed herinner….

              Maarja, dat is natuurlijk niet meer het rijden wat ik nu doe:D
              Met de Corsa kan ik niet naar de 5 want die heb ik niet, en met de Kadett is het niet mogelijk om langzaam te rijdenking:

              #17625954
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Sja, die regeltjes zijn opzich best leuk en werken prima op modernere auto’s.
                Oudere auto’s hebben er weinig aan, helaas.

                Grootste verschil is dat een moderne auto de brandstof toevoer volledig stopt zodra je het gas loslaat. Daardoor houden de wielen de motor draaiend.
                Een oudere auto heeft dat niet en zal juist brandstof blijven inspuiten. Die kan je dan beter uit laten rollen met je voet op de koppeling. Dan heeftie alleen het verbruik van het stationair draaien.

                En wat betreft schakelen maakt het volgens mij vrij weinig uit of je van 2->4 en 3->5 doet. Vooral met kleinere motoren kom je in de 3 niet over de 100kmh zonder je motor tegen de rev-limit te duwen.
                Dus wat dat betreft lijkt het me zwaar ongezond voor het motorblok.
                Daarbij is meer toeren ook meer brandstof verbruik, en ga je van veel naar weinig verbruik, maar je veel verbruik periode is wel langer en heftiger.
                Soepeltjes van 2 naar 3 naar 4 met minder hoge toeren is volgens mij net zo zuinig. Je bent dan alleen constant wat minder heftig aan het verbruiken.
                Per saldo is het volgens mij dus even zuinig. En als het al zuiniger is, is het zo marginaal dat het toch geen ruk uitmaakt.

                #17625955
                EVD
                  Lid sinds:
                  24 September 2009

                  Zuinig rijden = EGR killers!
                  Behalve bij mijn oude tractor blok dan:D

                7 berichten aan het bekijken - 26 tot 32 (van in totaal 32)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.