Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Hoe te zuinig rijden?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 maart 2010 om 12:22 #17218310
Advies van jullie nodig zoals het topic al zegt !!
Wat is nou zuinig rijden binnen in de stad, meteen doorschakelen naar zen 5 of tot aan de 4. En versnelling 5 meer voor de snelweg bedoeld?
7 maart 2010 om 13:12 #17625925Zelf rij ik vrijwel altijd in de stad in z’n 4, in welke auto dan ook. en natuurlijk uit laten rollen, en pas op het laatste moment terug schakelen. En natuurlijk vroeg verder schakelen. Wat ik ook niet snap, is dat veel nieuwe auto’s een start en stop systeem hebben en dat dit beter zou zijn voor het milieu.. Nu schijnt het zo te zijn dat het uitschakelen van de motor pas zuiniger/beter voor het milieu wordt, wanneer deze langer dan 2 minuten uit staat. Nu lijkt het me behoorlijk iritant zo’n systeem daar niet van. Maar ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
7 maart 2010 om 14:08 #17625926dit vind ik altijd interessant, men zegt altijd zo lang mogelijk in de versnelling uit laten rollen.
is inderdaad beter voor verbruik, maar als je de snelweg bijvoorbeeld afkomt, scheelt het een heel stuk met remmen als je alle versnellingen terug schakeld en is ook beter voor de bak dan van 5 naar de 2.
dus uitrollen in de versnelling scheeld wel in verbruik, maar het kost remblokken/voering, naar mijn id7 maart 2010 om 14:23 #17625927Ligt een beetje aan hoe de motor hierop reageert.
Bij constante snelheid kan ik heel goed 50 in de 5 rijden. Dan moet je niet willen versnellen, maar als je zuinig wil rijden is dat te proberen. Al zijn te lage toerentallen ook niet goed voor een motor, heb ik me wel eens laten vertellen.
Bij versnellen gewoon terugschakelen. Ik ben dan wel weer zo dat ik een tussensprintje wel leuk vindt. Dus dan gaat het al snel van de 5 naar de 3 om vlot van 50 naar 80 of 100km/h te gaan ;).
(verbruik door gunstige woon/werk route 1:13.5 tot 1:14.5)Ik laat de auto ook graag uitrollen, maar wil dat niet zo doen dat ik anderen ga ophouden. Bij een rood stoplicht of spoorweg overgang dan vooral. Beetje afremmen op de motor, maar vooral de snelheid eruit laten rollen in de versnelling.
Motor uitzetten lijkt me bij de meeste auto’s toch ongunstig. Je moet lang stilstaan, of een manier hebben om hem heel efficiënt weer te starten.
7 maart 2010 om 14:27 #17625928origineel gepost door JohnSmith
dit vind ik altijd interessant, men zegt altijd zo lang mogelijk in de versnelling uit laten rollen.
is inderdaad beter voor verbruik, maar als je de snelweg bijvoorbeeld afkomt, scheelt het een heel stuk met remmen als je alle versnellingen terug schakeld en is ook beter voor de bak dan van 5 naar de 2.
dus uitrollen in de versnelling scheeld wel in verbruik, maar het kost remblokken/voering, naar mijn idUitlaten rollen is wel degelijk beter.
Terug schakelen kost je idd minder remvoering, maar wel meer aan koppeling slijtage (welke uiteindelijk wezenlijk duurder is)
Dat het beter is voor de bak is onzin. Ligt er helemaal aan met welke snelheid je terug naar de 2 schakelt (of je doet dat met 50, of je doet dat met 30) en hoe hard je aan de pook trekt.Ook valt het grotere verbruik van de remvoering reuze mee als je op tijd begint met gas los te laten (ik ken een rij instructeur die op deze wijze les geeft, en die doet gemiddeld een 70.000 km op een setje remblokken en nog langer met zen platen. Vind ik respectabele waardes voor een leswagen)
7 maart 2010 om 16:44 #17625929Intressante tips allemaal !
meer tips zijn welkome :thumbup:thumbup7 maart 2010 om 16:53 #17625930Dat nieuwe rijden is drama voor de egr…
7 maart 2010 om 17:02 #1762593150 in z’n 4 rijden?!
Probeer maar eens langzaam te fietsen in de zwaarste versnelling. ‘Zuinig’ rijden is echt slecht voor motor, er komt echt veels te veel kracht te staan op bepaalde onderdelen. Plus dat je motor enorm ‘lui’ wordt.
Zelf rij ik alleen zuinig door uitrollen enzo, en in mijn eigen auto is zuinig rijden sowieso een utopie :P
7 maart 2010 om 17:07 #17625932origineel gepost door Onderbroekie
Advies van jullie nodig zoals het topic al zegt !!Wat is nou zuinig rijden binnen in de stad, meteen doorschakelen naar zen 5 of tot aan de 4. En versnelling 5 meer voor de snelweg bedoeld?
Zuinig rijden in de stad:hmmz:hmmz
Wel als je onzuinig wilt rijden moet je in de stad zijn:vertag
En als je bij vijftig in zijn vijf wilt rijden moet je helemaal zelf weten, maar het is niet goed voor je motor.
Nog ff wachten dan zijn er wel van die electrische wagentjes, dan rij je zuinig.:D:kewlpicsp.s. volgens mij heb je nog niet zo lang een rijbewijs, heb je dan het nieuwe rijden niet geleerd?
7 maart 2010 om 17:25 #17625933origineel gepost door jethro
origineel gepost door Onderbroekie
Advies van jullie nodig zoals het topic al zegt !!Wat is nou zuinig rijden binnen in de stad, meteen doorschakelen naar zen 5 of tot aan de 4. En versnelling 5 meer voor de snelweg bedoeld?
p.s. volgens mij heb je nog niet zo lang een rijbewijs, heb je dan het nieuwe rijden niet geleerd?
Idd heb hem pas een maandje of 2 :D
Nieuwe rijden?? huh??
7 maart 2010 om 20:11 #17625934heb ik dan zo;n vage bak verhouding.
als ik 50 in zijn 5 rijd dan slaat de motor bijna af ;)rij altijd 50 in zijn 3 dan draait de motor netjes 2000 toeren.
je hoort gewoon aan de motor dat hij het fijner vind dan 50 in zijn 4. (vooral als de motor koud is!)7 maart 2010 om 20:19 #17625935omdat ik net mijn rijbewijs heb, en me wijs heb laten maken door mensen om me heen. Dat ik binnen de stad in ze 4 moet rijden… En op de snelweg pas in zen 5 omdat je dan harder dan 50km rijdt..
Maar me rij instructeur die heeft me altijd wijs gemaakt, dat ik door moet schakelen naar zen 5 zodat je zuiniger rijdt.
Ik weet ben een zeur :jerry maarjaa ik ga zuinig met me spullen om vandaar dat ik jullie advies vraag…
En wat ik nu rij is een corsa b gsi x16xe.
7 maart 2010 om 21:10 #17625936je moet de motor laag in toeren houden bij constant rijden.
te laag resulteerd ook in een hoger verbruik.
Met de 1.6 16V kan ik wel een 50 in 4 rijden, in 5 is te laag in toeren..
ik heb een cursus nieuwe rijden voor voertuigen boven de 3500kg gehad.
en daarbij is vooral het uitrollen de truck.
Accelereren doe je het liefst vlot, maar niet overdreven.
houd de motor in een zuinig toerengebied, met de 1.6 16V kan je dan schakelen rond de 2500 a 3000 toeren.
bij op tijd zien van een rood licht of andere situatie war op tijd gereageerd kan worden kan je direct een stand terug schakelen, en dan terug schakelen naar 3000 toeren ongeveer, en met terug schakelen kan je ook 2 versnellingen pakken, en uit laten rollen..
de meeste moderne auto’s hebben een uitloop schakeling, deze stopt de aanvoer van brandstof tijdens gaslos afremmen op de motor, deze gaat weer brandstof geven als de motor onder de 1200 a 1500 toeren komt, mooiste is om daarboven te blijven met uitrollen.
willem
7 maart 2010 om 22:25 #17625937auto laten staan.
of span er paarden voor.ik doe er niet aan mee gewoon gas geven zo als de auto het wil.
7 maart 2010 om 22:49 #17625938Bandenspanning altijd controleren:D Stikstof zuiniger?:hmmz en goed onderhouden verder hou ik wel van vlot rijden:angel
8 maart 2010 om 07:43 #17625939Met de corsa kunnen we ook makkelijk in 50 in z’n 4 rijden. Nja 50, hij wijkt een beetje af, maar het klopt ongeveer. Heb het trouwens een aantal jaar geleden ook gehad met rijlessen, dat het zuiniger zou zijn wanneer je je auto uit laat rollen. Het liefst zo lang dat je auto begint te trillen omdat je in een te hoge versnelling rijd bij een te lage snelheid. Het was toch maar een golf, dus als die kapot gaan… :jerry
8 maart 2010 om 09:51 #17625940Ik schakel nooit over naar z’n 5 :P
Overigens, uit laten rollen in de versnelling met een carburateur maakt toch geen verschil, die blijft brandstof verbruiken, bij een injectie wordt er gewoon niks ingespoten, dus dan is het wel zuiniger.
Bij een carb kan je beter in z’n vrij zetten en uitlaten rollen, maar da’s uiteindelijk wel weer minder voor je remblokken ;)
8 maart 2010 om 10:34 #17625941ik heb eens een keer een blog van iemand gelezen die er z,n hobby van maakte zuinig te rijden,
hij parkeere ook altijd zijn auto met de neus naar de straat, zodat je als hij koud is in 1 keer kan weg rijden,
als je moet keren wanneer de moter koud is verbruikt hij meer als dat hij warm is. dat was de gedachten er achter.
heb het zelf ook wel eens geprobeerd, en ik haalde een 1 op 20 op mijn c16nz moter.
maar als puntje bij paaltje komt kan je beter op de weg letten als op je brandstof verbruik (denk ik) alleen af en toe tanken :P
8 maart 2010 om 19:35 #17625942:angelik rijdt met m’n dodge altijd 1:3 zowel in de stad als op de snelweg
14 maart 2010 om 12:39 #176259435 is alleen goed voor op de snelweg…
lekker 50 in z’n 5 gaan rijden schiet niet op, net wat fearless aangeeft: het wordt een drama met je egr + je trapt je motor onder z’n toeren wat je koppeling ook niet echt leuk vind (veren in je plaat).
Het moderne tijden rijden klinkt interessant tot je een jaar verder bent en je motor sterk vervuild is (zowel je gasklephuis/inlaatspruitstuk en egr), en waardoor hij dus weer meer gaat verbruiken…14 maart 2010 om 14:14 #17625944lig eraan of je kids heb
zoja dan dan zou ik 8 gaten in je bodem maken en dan met zn alle beentjes er doorheen en lopen hihihihih.
nee ff zonder gein de 5e versnelling gebruikte wij alleen op de snel weg erbij.maar ik rij nu lekker automaat.
14 maart 2010 om 18:16 #17625945je kan best redelijk laag toeren rijden indien constant op vlakke weg word gereden..
zo kan ik met de vectra wel in 4 rijden bij 50km.u (+/-1500 toeren) met in het achterhoofd dat je bij de minste acceleratie moet terug schakelen, en rijd daarom meestal in 3 in de stad (+/-2000tpm) bij 50km/u, dat rijdt nog prettiger ook.
oja, wat EGR, Afdoppen die rommel…
en vervuilen, die kans krijgt de Vectra niet hoor..
Willem
14 maart 2010 om 19:22 #17625946ga je 50 in zijn 5 rijden is dat niet alleen maar kl*te met versnellen maar ook met afremmen/uitlaten rollen.
daarom kan je beter 50 in zijn 4 of liever in zijn 3 rijden, dat is beter voor je motor met versnellen en al laat je optijd je gas los, remt de motor weer wat af.met auto rijden moet je vooruit kijken (zeg ik altijd als ik hard rijd) maar dit geld ook voor zuinig rijden.
veel mensen kijken alleen naar de auto voor zich, gaan die remlichten branden gaan ze zelf ook remmen,
tegenwoordig veel aut. en die houden tijdens uitrollen vaak de voet lichtjes op de rem, kijk er langs en bepaal gewoon zelf of dat je remmen nodig vindt.15 maart 2010 om 21:32 #17625947origineel gepost door rooiepeet
ga je 50 in zijn 5 rijden is dat niet alleen maar kl*te met versnellen maar ook met afremmen/uitlaten rollen.
daarom kan je beter 50 in zijn 4 of liever in zijn 3 rijden, dat is beter voor je motor met versnellen en al laat je optijd je gas los, remt de motor weer wat af.met auto rijden moet je vooruit kijken (zeg ik altijd als ik hard rijd) maar dit geld ook voor zuinig rijden.
veel mensen kijken alleen naar de auto voor zich, gaan die remlichten branden gaan ze zelf ook remmen,
tegenwoordig veel aut. en die houden tijdens uitrollen vaak de voet lichtjes op de rem, kijk er langs en bepaal gewoon zelf of dat je remmen nodig vindt.Dat is geheel afhankelijk van de motor..
bij de Vectra-V6 is dat wel zo met die Ellenlange 1e 2e en 3e gang.
3>4 en 4>5 is heel weinig toerenval bij de V6.
Mijn Combo wil ik echt niet lang in 3 houden bij 50km/u zit ik toch goed op 3000 toeren.
Willem
15 maart 2010 om 21:37 #17625948Redelijk vlot optrekken, niet te langzaam en op wegen waar je constante snelheden kan rijden, proberen rond de 1500-2000 toeren te zitten. Dit is uiteraard zonder dingen als afremmen of motorslijtage.
Uiteindelijk denk ik dat je toch moet rijden zoals je het zelf het comfortabelst vind.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.