Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Hoe start je het best een auto?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2013 om 19:51 #18122882
Vind dit wel een mooi topic, sta er eigenlijk nooit echt bij stil ;)
Wat ik wel altijd doe is koppeling in en starten(heb auto vaak in de versnelling staan i.p.v. op de handrem). En automatisch vaak even de remmen intrappen, als ik op een parkeerplaats sta en meteen de snelweg op kan, zou anders de cruise control het niet doen.
Na een rit meestal de motor even 10 sec na laten draaien.
14 april 2013 om 14:35 #18122883Contact aan, in zijn vrij zetten en choke deels uitschuiven. 2 of 3 keer gaspedaal intrappen en dan klein beetje gas geven en starten. (Heb een carburateur)
14 april 2013 om 14:37 #18122884zou anders de cruise control het niet doen.
Is dat inderdaad zo dat je de cc unit als het ware moet activeren?
14 april 2013 om 15:10 #18122885@joop1970 wrote:
zou anders de cruise control het niet doen.
Is dat inderdaad zo dat je de cc unit als het ware moet activeren?
Ja hij wil eerst een rem signaal hebben alvorens de cc werkt
14 april 2013 om 17:24 #18122886Een soort beveiliging dus eigenlijk. Grappig, wist ik niet.
16 april 2013 om 20:51 #18122887Auto los, instappen, gordel om, spulletjes neerleggen (vaak in de voetruimte van de passagier als er niemand naast me zit).
Dan sleutel op Acc, halve seconde wachten (gewoonte van m’n oude auto, het startblokkeringssysteem was een beetje traag), voelen of de auto in z’n vrij staat, en dan starten. Slaat meestal na 3-4 slagen aan. Ik start nooit met ingetrapte koppeling of rem. Waarom weet ik niet, ik zet de auto altijd in z’n vrij en op de handrem weg. Dan rustig weg rijden en zodra de meter van de koelvloeistof uit de hoek komt de kachel pas naar warm. Koplampen doe ik pas na 100m aan. (Behalve ‘s avonds en ‘s nachts natuurlijk)
Uitzetten:
Inparkeren, radio en ventilator uitzetten, dan de motor uitzetten, gordel los, spulletjes pakken en uitstappen terwijl ik de b-stijl aan blijf raken. (Als ik dat niet doe krijg ik vaak leuke statische schokken, bij bepaald weer. Het is nu een soort van gewoonte geworden)Op de een of andere manier moet ik na het inparkeren:
– het stuur rechuit hebben staan
– de auto in z’n vrij en op de handrem
– radio uit en ventilator uit. Beide gaan uit met het contact, maar toch is het voor m’n gevoel ‘fout’ als deze nog aan stonden toen ik de auto uitzette. Ik ben raar.17 april 2013 om 13:37 #18122888@GooneyBird wrote:
Auto los, instappen, gordel om, spulletjes neerleggen (vaak in de voetruimte van de passagier als er niemand naast me zit).
Dan sleutel op Acc, halve seconde wachten (gewoonte van m’n oude auto, het startblokkeringssysteem was een beetje traag), voelen of de auto in z’n vrij staat, en dan starten. Slaat meestal na 3-4 slagen aan. Ik start nooit met ingetrapte koppeling of rem. Waarom weet ik niet, ik zet de auto altijd in z’n vrij en op de handrem weg. Dan rustig weg rijden en zodra de meter van de koelvloeistof uit de hoek komt de kachel pas naar warm. Koplampen doe ik pas na 100m aan. (Behalve ‘s avonds en ‘s nachts natuurlijk)
Uitzetten:
Inparkeren, radio en ventilator uitzetten, dan de motor uitzetten, gordel los, spulletjes pakken en uitstappen terwijl ik de b-stijl aan blijf raken. (Als ik dat niet doe krijg ik vaak leuke statische schokken, bij bepaald weer. Het is nu een soort van gewoonte geworden)Op de een of andere manier moet ik na het inparkeren:
– het stuur rechuit hebben staan
– de auto in z’n vrij en op de handrem
– radio uit en ventilator uit. Beide gaan uit met het contact, maar toch is het voor m’n gevoel ‘fout’ als deze nog aan stonden toen ik de auto uitzette. Ik ben raar.Rijd je altijd met koplampen aan?
Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2
17 april 2013 om 19:19 #18122889@sui785 wrote:
Rijd je altijd met koplampen aan?
Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2
Meestal wel. In het dorp vaak alleen met stadslicht aan overdag, maar op de snelweg gaat altijd het dimlicht aan. Ook op landwegen met van die mooie overhangende bomen gaat het dimlicht aan. Mijn auto is zilver en valt dus al snel weg tegen de achtergrond. Met lampen aan is ie net wat beter te zien.
17 april 2013 om 19:41 #18122890Handrem los, koppeling in sleutel omdraaien en zonnebril op :D
17 april 2013 om 20:14 #18122891Leuk topic, er zitten interessante dingen/tips tussen :)
Ik start met mn beide voetjes op de grond dus van de pedalen blijf ik af.
even 30 seconden laten draaien en dan rustig wegrijden.Rik ;)
17 april 2013 om 20:33 #18122892-koplampen aan voor een paar seconden
-koplampen uit
-wagen starten18 april 2013 om 06:26 #18122893@Jigsaw wrote:
-koplampen aan voor een paar seconden
-koplampen uit
-wagen startenDat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.
Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.18 april 2013 om 17:49 #1812289419 april 2013 om 08:42 #18122895@KadAstra-EF wrote:
@arjontje wrote:
@Jigsaw wrote:
-koplampen aan voor een paar seconden
-koplampen uit
-wagen startenDat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.
Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.Waarom eigenlijk eerst de koplampen aan ?
Rik ;)
hier door gaat er een stroom door de accu lopen.
Hierdoor warmt de accu op. En een warme is de capaciteit beter.19 april 2013 om 14:32 #18122896@arjontje wrote:
@KadAstra-EF wrote:
@arjontje wrote:
@Jigsaw wrote:
-koplampen aan voor een paar seconden
-koplampen uit
-wagen startenDat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.
Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.Waarom eigenlijk eerst de koplampen aan ?
Rik ;)
hier door gaat er een stroom door de accu lopen.
Hierdoor warmt de accu op. En een warme is de capaciteit beter.Ahaaa, slimme zet dus als je dat doet :thumb
Rik ;)
19 april 2013 om 17:00 #18122897@KadAstra-EF wrote:
@arjontje wrote:
@KadAstra-EF wrote:
@arjontje wrote:
@Jigsaw wrote:
-koplampen aan voor een paar seconden
-koplampen uit
-wagen startenDat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.
Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.Waarom eigenlijk eerst de koplampen aan ?
Rik ;)
hier door gaat er een stroom door de accu lopen.
Hierdoor warmt de accu op. En een warme is de capaciteit beter.Ahaaa, slimme zet dus als je dat doet :thumb
Rik ;)
Vooral met een oude diesel een aanrader.
Ik start altijd in ze vrij daarna lichten aan en gaan. Radio en versterkert enzo gaan vanzelf aan en uit.
15 mei 2013 om 15:13 #18122898Met starten draai ik gelijk de sleutel om ga niet wachten is ook geen diesel dus. Koppeling ingetrapt en meestal voet op de rem. Ik laat hem draaien, gordel omdoen en stadslichten aan of het moet donker zijn dan dimlicht. En dan rustig wegrijden vlot overschakelend met koude motor.
Als ik de auto uitzet wacht ik soms eventjes met sleutel omdraaien, laat de auto in de versnelling en zet de auto nooit op de handrem eigenlijk. Zet ook uit gewoonte de kachelknop op 0 en de radio zacht.
19 mei 2013 om 08:05 #18122899Onze ouwe golf3 TDi op de zaak >>
Contact aan > Direct doordraaien naar starten, Voorgloeien is nergens voor nodig, gewoon direct na aanslaan Knap!! gasgeven loopt ie gelijk lekker op 4 poten..
Houf ie nu al 4ton vol, en denk dat dat nog wel 2 a 3 ton goed gaat..Willem
19 mei 2013 om 08:10 #18122900Niet elke diesel wil direct aanslaan, als ik even kijk naar ons oud bedrijfs busje renault kangoo,,, met 1 kapotte gloeibougie eerst 3 keer voorgloeien contact aan/uit/aan/uit/aan
en starten doet ie wel met de nodige rookpluimen en lijkt net of er een doos knikkers in het blok zitten. eenmaal warm top wagentje :D19 mei 2013 om 08:27 #18122901Dat is dan geen 1.5 Dci
Die 1.8S en 1.9D motoren zijn inderdaad niet aan te krijgen, maar de gemiddelde direct ingespoten diesel wil wel aan zonder te gloeien.Mein LKW (vrachtwagen), een Mercedes Benz Atego heeft niet een een Voorgloei istallatie of Vlamstart inrichting.. en die loopt met -19 op de meter nog binnen enkele slagen, wel op 2 a 3 cilinders, en heel het plein is zwart, maar hij slaat wel aan…
Willem
19 mei 2013 om 08:30 #18122902inderdaad is al een oud wagentje met een 1.9D motor, loopt niet harder als 130 met moeite 140.
en 9 van de 10 keer denk ik er niet bij na als ik een auto start of het een diesel of benzine is gelijk starten, en de nieuwere diesel geven sowieso geen kick.
19 mei 2013 om 08:34 #18122903Ja, het fenomeen directe inspuiting is er al heel lang, alleen pas kort in de Personen auto’s.
Veel industrie diesels, en Truck diesels zijn al sinds jaar en dag Direct ingespoten, en hebben veelal geen voorgloeiinstallatie, hooguit een Vlamstart systeem (gloeidraad in het inlaat).
Willem
7 juni 2013 om 16:28 #18122904Hoe komt het eigenlijk dat als ik direct mijn wagen wil starten deze pas na veel aan te slagen, start. Terwijl dat als ik het contact op 2 zet en 5 sec wacht deze dan wel al na 3 slagen start? Het is een vectra 1.6 benzine (2007).
Sent from my LG-P880 using Tapatalk 4 Beta
7 juni 2013 om 18:31 #18122905wakker worden van de computer denk ik??
7 juni 2013 om 19:14 #18122906 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.