hoe maak je een extra 12volt aansluiting

Forumindex Forums Modellen Astra hoe maak je een extra 12volt aansluiting

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222495
    mik83
      Lid sinds:
      10 June 2009

      Kan iemand mij vertellen hoe je een extra 12v aansluiting
      maakt ????

      Ik zou hem dan het liefst achterin de kofferbak willen

      en hoe zit dat dan met draden,trekken,kan hem bv op de lampen aansluiten of moet je helemaal van tot achter draden gaan trekken ????

      en waar kan je die dan het beste langstrekken ????

      ik hoor het wel van jullie,mis heeft iemand nog een mooie how to do ??? schema

      hopelijk krijg ik veel reacties

      gr mik83

      #17688352
      GooneyBird
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 February 2010

        Lampen aansluiten zou ik niet doen, dan doet je 12V het alleen als je licht aan staat. (Of, als je het echt professioneel wil doen, als je remt of achteruit rijdt. :D )

        Je zou even kunnen kijken of iemand hier een schema heeft, en ‘m bijvoorbeeld van je sigarettenaansteker in het dashboard pakken. Dan is ie ook meteen gezekerd en geschakeld (dus als je contact uit is, is de poort ook uit. Geen lekstroom, en iets als bv. een koelbox trekt je accu niet leeg). Let dan wel op als je 2 dikke verbruikers aan beide poorten hangt, dat kan problemen geven als je over de waarde van de zekering heen gaat (die ik natuurlijk niet zo even uit mijn hoofd weet, dat zou te makkelijk zijn.:D)

        #17688353
        boxum56
          Lid sinds:
          8 January 2008

          Sigarettenaansteker is een goede optie, maar pas op met twee grote gebruikers tegelijk (bijvoorbeeld laptop i.c.m. met koelkast). Beter is om een geschakelde plus op te zoeken in de zekeringskast en vanaf daar een nieuwe draad te trekken. Deze wordt dan geschakeld door het contactslot; de sigarettenaansteker is dit in sommige gevallen ook.
          Als je dus rijdt (en de dynamo laadt de accu op) staat er spanning op deze draad, zodra de motor uit is niet. Je trekt dan niet de accu leeg als je bijvoorbeeld een half uurtje staat uit te rusten langs de snelweg.

          Een geschakelde plus kun je vrij makkelijk vinden door wat te meten en te proberen i.c.m het contactslot. De meeste mensen trekken de draad via de dorpels naar achteren. De massa kun je overal op een redelijk stuk staal van het chassis verkrijgen. Vergeet niet een (zwevende) zekering te plaatsen (en niet een te groot aantal ampere, 15 is zat) i.v.m. de veiligheid. Het is allemaal niet zo heel moeilijk maar probeer het veilig te houden. Je zult niet de eerste zijn die door kortsluiting en brand zijn auto moet missen.

          Mijn extra 12V aansluiting zit in het plastic schot achter in de kofferbak (astra F) en werkt nog steeds prima. Het is goed zelf te doen.

          Gr, Boxum56.

          #17688354
          sw_reijnders
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 October 2005

            als je een trekhaak hebt, zou ik um gewoon daarvan pakken.
            zit die op een 7-polige?
            op mijn 13-polige iig wel . . . zowel geschakeld als constant.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.