Hoe een tank te repareren

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Hoe een tank te repareren

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250758
    Freestyler
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 January 2006

      Aangezien ik een paar kleine gaatjes in de tank had, was ik opzoek gegaan naar een nieuwe/goede 2de handse tank voor mijn senator A.

      Viel even tegen wat ik allemaal vond.

      Toen van schoonpa de tip gekregen om het gat dicht te solderen met een stuiver. Zo gezegd zo gedaan.

      Hier de gaten in tank:

      Even goed schoon gemaakt en de gaten iets duidelijker gemaakt:

      De benodigdheden:

      Verder heb ik nog een soldeerbout van 75W gebruikt en een hete lucht pistool.

      Aller eerst alles goed ingesmeerd met S39 en de stuiver op zen plek gelegd:

      Daarna met het hete lucht pistool alles goed verhit, zodanig dat de tin (3mm dik) net aan begon te smelten.
      Met de soldeerbout heb ik het daarna verder laten smelten (met de hete lucht er nog op)
      Dit resulteerde in heel mooi vloeien van de tin.

      En voila, het eind resultaat:

      stukken goedkoper dan wat er gevraagd wordt voor een nieuwe tank.

      #18049781
      HOT ROD
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 March 2009

        Mooi gelukt maar je had ook een plaatje koper kunnen gebruiken. Het gaat er gewoon om dat je een groter oppervlak hebt en niet alleen de gaatjes opvult. Voor het solderen is het ook het beste als je zo min mogelijk ruimte hebt tussen tank (in dit geval) en plaatje.
        Maar zoals opgemerkt, heel goed gelukt. :thumb

        #18049782
        Opel_Bjorn
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 May 2008

          Gooit er toch ineens een nieuwe tank onder. Ik had bij men Monza ook last van roest die de pomp mee opzoog. Ik heb op Ebay Duitsland een nieuw exemplaar gekocht voor 80€.

          #18049783
          zoefke
            Lid sinds:
            16 July 2012

            gekunt da toch ook met de tig lassen gewoon plaatje er op en zonder toevoegmateriaal kunde da lassen en als ge da goegelast hebt lekt da ook nie

            #18049784
            Freestyler
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 January 2006

              @Bjorn, voor Monza idd genoeg te vinden, die is namelijk gelijk aan Rekord E caravan, commodore C caravan, en omega A caravan.
              Senator heeft een andere tank.
              Voor A senator 1 nieuwe bij M&M dronten voor “slechts” €350.

              En dat vind ik gewoon teveel (netjes uitgedrukt).

              Lassen kan ook, maar met benzine damper erin vind ik dat niet echt een optie…
              Zelf weten natuurlijk ;)
              Maar met deze manier komt er geen open vlam bij.

              @Hotrod, plaatje had ook gekunt, maar had enkel nog een 5 ct stuk :P

              #18049785
              HOT ROD
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 March 2009

                Nouja, is in iedergeval beter als met een Euro ! ;)

                #18049786
                zoefke
                  Lid sinds:
                  16 July 2012

                  @Freestyler wrote:

                  @Bjorn, voor Monza idd genoeg te vinden, die is namelijk gelijk aan Rekord E caravan, commodore C caravan, en omega A caravan.
                  Senator heeft een andere tank.
                  Voor A senator 1 nieuwe bij M&M dronten voor “slechts” €350.

                  En dat vind ik gewoon teveel (netjes uitgedrukt).

                  Lassen kan ook, maar met benzine damper erin vind ik dat niet echt een optie…
                  Zelf weten natuurlijk ;)
                  Maar met deze manier komt er geen open vlam bij.

                  @Hotrod, plaatje had ook gekunt, maar had enkel nog een 5 ct stuk :P

                  ja eerste vullen met water en dan leeg laten lopen en op gelost alle dampen zijn er uit niet aan gedacht goed punt

                  #18049787
                  Freestyler
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 January 2006

                    plus dat je daarna al het water er weer uit moet zien te krijgen. Anders zuigt de pomp eerst het water op, voordat hij de benzine aanzuigt. Water is namelijk zwaarder dan benzine.
                    Maar heb geen las apparaat hier. Plus als de plaat wat dunner is, brand je er zo doorheen.
                    Met solderen heb je daar geen last van.

                    #18049788
                    Bavel
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      2 November 2008

                      Even een kleine opmerking voor die genen die dit lezen en het zelf ook willen doen
                      gebruik hierbij wel zuurvrije S39 anders krijg je geheid weer oxidatie op dat punt ;)

                      gr Rob

                      #18049789
                      gertjuh1968
                        Lid sinds:
                        20 February 2011

                        knap gedaan :thumb
                        is je auto weer 5 cent meer waard :jerry

                        #18049790
                        Bavel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          2 November 2008

                          en een muntstuk gebruiken uit het zelfde bouwjaar als de wagen is ook wel grappig :D

                          #18049791
                          blitznl30
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 November 2004

                            een tank kan je ook lassen zonder dat je er eerst water in doet,je sluit hem aan op de uitlaat van je auto en laat dan de uitlaatgassen door de tank gaan.
                            dan is alle benzinedamp weg en kan je lassen

                            #18049792
                            Goofy44
                              Lid sinds:
                              7 June 2011

                              @Bavel wrote:

                              en een muntstuk gebruiken uit het zelfde bouwjaar als de wagen is ook wel grappig :D

                              Toen waren er nog gen euro’s en ik denk dat er nog maar weinnig stuivers in omloop zijn ;) ;) :D :D

                              #18049793
                              Manta 24V
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 September 2004

                                Ik repareer de laatste tijd heel wat tanks van oldtimers. (ze weten me weer te vinden) ook bouw ik ze om naar Injectietanks.

                                Bij deze een reparatie van een Senator A2 tank waar het retourbuisje afgerot was.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.