Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Hoe een tank te repareren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 juli 2012 om 11:34 #17250758
Aangezien ik een paar kleine gaatjes in de tank had, was ik opzoek gegaan naar een nieuwe/goede 2de handse tank voor mijn senator A.
Viel even tegen wat ik allemaal vond.
Toen van schoonpa de tip gekregen om het gat dicht te solderen met een stuiver. Zo gezegd zo gedaan.
Hier de gaten in tank:
Even goed schoon gemaakt en de gaten iets duidelijker gemaakt:
De benodigdheden:
Verder heb ik nog een soldeerbout van 75W gebruikt en een hete lucht pistool.
Aller eerst alles goed ingesmeerd met S39 en de stuiver op zen plek gelegd:
Daarna met het hete lucht pistool alles goed verhit, zodanig dat de tin (3mm dik) net aan begon te smelten.
Met de soldeerbout heb ik het daarna verder laten smelten (met de hete lucht er nog op)
Dit resulteerde in heel mooi vloeien van de tin.En voila, het eind resultaat:
stukken goedkoper dan wat er gevraagd wordt voor een nieuwe tank.
22 juli 2012 om 14:13 #18049781Mooi gelukt maar je had ook een plaatje koper kunnen gebruiken. Het gaat er gewoon om dat je een groter oppervlak hebt en niet alleen de gaatjes opvult. Voor het solderen is het ook het beste als je zo min mogelijk ruimte hebt tussen tank (in dit geval) en plaatje.
Maar zoals opgemerkt, heel goed gelukt. :thumb22 juli 2012 om 14:36 #18049782Gooit er toch ineens een nieuwe tank onder. Ik had bij men Monza ook last van roest die de pomp mee opzoog. Ik heb op Ebay Duitsland een nieuw exemplaar gekocht voor 80€.
22 juli 2012 om 15:27 #18049783gekunt da toch ook met de tig lassen gewoon plaatje er op en zonder toevoegmateriaal kunde da lassen en als ge da goegelast hebt lekt da ook nie
22 juli 2012 om 16:57 #18049784@Bjorn, voor Monza idd genoeg te vinden, die is namelijk gelijk aan Rekord E caravan, commodore C caravan, en omega A caravan.
Senator heeft een andere tank.
Voor A senator 1 nieuwe bij M&M dronten voor “slechts” €350.En dat vind ik gewoon teveel (netjes uitgedrukt).
Lassen kan ook, maar met benzine damper erin vind ik dat niet echt een optie…
Zelf weten natuurlijk ;)
Maar met deze manier komt er geen open vlam bij.@Hotrod, plaatje had ook gekunt, maar had enkel nog een 5 ct stuk :P
22 juli 2012 om 17:41 #18049785Nouja, is in iedergeval beter als met een Euro ! ;)
22 juli 2012 om 23:24 #18049786@Freestyler wrote:
@Bjorn, voor Monza idd genoeg te vinden, die is namelijk gelijk aan Rekord E caravan, commodore C caravan, en omega A caravan.
Senator heeft een andere tank.
Voor A senator 1 nieuwe bij M&M dronten voor “slechts” €350.En dat vind ik gewoon teveel (netjes uitgedrukt).
Lassen kan ook, maar met benzine damper erin vind ik dat niet echt een optie…
Zelf weten natuurlijk ;)
Maar met deze manier komt er geen open vlam bij.@Hotrod, plaatje had ook gekunt, maar had enkel nog een 5 ct stuk :P
ja eerste vullen met water en dan leeg laten lopen en op gelost alle dampen zijn er uit niet aan gedacht goed punt
23 juli 2012 om 06:38 #18049787plus dat je daarna al het water er weer uit moet zien te krijgen. Anders zuigt de pomp eerst het water op, voordat hij de benzine aanzuigt. Water is namelijk zwaarder dan benzine.
Maar heb geen las apparaat hier. Plus als de plaat wat dunner is, brand je er zo doorheen.
Met solderen heb je daar geen last van.23 juli 2012 om 09:53 #18049788Even een kleine opmerking voor die genen die dit lezen en het zelf ook willen doen
gebruik hierbij wel zuurvrije S39 anders krijg je geheid weer oxidatie op dat punt ;)gr Rob
23 juli 2012 om 09:56 #18049789knap gedaan :thumb
is je auto weer 5 cent meer waard :jerry23 juli 2012 om 10:14 #18049790en een muntstuk gebruiken uit het zelfde bouwjaar als de wagen is ook wel grappig :D
23 juli 2012 om 10:46 #18049791een tank kan je ook lassen zonder dat je er eerst water in doet,je sluit hem aan op de uitlaat van je auto en laat dan de uitlaatgassen door de tank gaan.
dan is alle benzinedamp weg en kan je lassen26 juli 2012 om 17:33 #18049792@Bavel wrote:
en een muntstuk gebruiken uit het zelfde bouwjaar als de wagen is ook wel grappig :D
Toen waren er nog gen euro’s en ik denk dat er nog maar weinnig stuivers in omloop zijn ;) ;) :D :D
30 juli 2012 om 20:55 #18049793Ik repareer de laatste tijd heel wat tanks van oldtimers. (ze weten me weer te vinden) ook bouw ik ze om naar Injectietanks.
Bij deze een reparatie van een Senator A2 tank waar het retourbuisje afgerot was.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.