hoe aan te sluiten

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie hoe aan te sluiten

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210163
    IMpY
      Lid sinds:
      18 July 2005

      ik heb een vraag hoe ik dit moet aansluiten.

      Heb 2 versterkers 1 condensator 1 subwoofer en 2 hoedeplankspeakers.

      je hebt dan accu met zekering kort erbij dan naar condenstator en dan verdeelblok voro naar 2 versterkers te gaan. Achter pak je de massapunten centraal weg naar de condensator dan weer een verdeelblok voor de 2 versterkers en de remote kan ik gewoon doorlussen van radio naar condensator naar beide versterkers ofniet?

      Verder wil ik heb zo maken dat als ik de radio aan heb staan als ik stil sta dat hij 1 accu leeg trekt en als ik dan wil starten een knop om moet zetten om de 2e accu te laten werken deze start dan en vervolgens onder het rijden wil ik beide accu’s laten opladen. Als ik dan weer lang dvd kijk bij stilstaan moet ik deze knop weer omzetten en dan trekt hij maximaal 1 accu leeg.

      Hoe is dit te regelen?
      Ik hoop dat me dit iemand duidelijk kan uitleggen.

      groeten Twan

      #17488733
      Roelof
        Lid sinds:
        30 June 2004

        2x 2kanaals versterkers?

        – Accu -> zekering -> lange pluskabel naar achter -> relais-> verdeelblok-1
        – Massa (gordelbout) – dikke massakabel – verdeelblok-2.
        – 2e accu aansluiten op verdeelblok
        – zorg dat de verdeelblokken dicht bij de versterkers staan om van daar de voeding te trekken.
        – op de verdeelblokken ook met korte kabels de condensator (akls de 2e accu dicht erop zit is een condensator niet nodig).
        – de aansturing van het relais sluit je aan op het contactslot
        – eventueel een weerstand van 100 ohm over het schakelcontact van het relais
        – woofer gebrugd op de ene versterker
        – 2 speakers op de andere versterker.
        – radio remote naar achter, opsplitsen naar de 2 versterkers
        – Radio Line out naar achter, via een Y-kabel opsplitsen naar 2 versterkers of:
        – indien de radio een woofer out kent -> 2 linekabels naar achter trekken.
        – Radio geel en rood samen op de plus accu voor.

        #17488734
        IMpY
          Lid sinds:
          18 July 2005

          radio kent apparte line out dat snapte ik. zat alleen met de voedingskabels.
          maar wat voor relais moet ertussen? en waar zorgt deze dan voor?

          dacht 1x 2 kanaals voor hoedeplank boxen en 1x 4 kanaals voor subwoofer (gebridged)

          maar als ik het goed begrijp met dat relais schakelt die dan de 2e accu uit als die van contact afstaat? zo jah dan moet ik de stroom voorziening van de radio ook anders maken want deze schakelt uit als de auto niet op contact staat.
          Of hoe moet ik dit dan zien? Kan dit ook door middel van een eigen schakelaar? Of moet ik dan dat relais aansturen door middel van deze schakelaar?

          Laad de dynamo wel beide accu’s genoeg op?

          groeten Twan

          #17488735
          Roelof
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Misschien wel handig om aan te geven over wat voor versterkers en hun (RMS) vermogens we praten, Als we het maar over een paar honderd watt hebben is een setup met een 2e accu niet echt nodig.

            Een 4 kanaals versterker bruggen op een woofer geeft mij het idee dat je nog 2 kanalen over houdt of heb je een dubbel spoels woofer?

            Wat het relais betreft, ja, die schakelt de stroomvoorziening van de 2e accu met de versterkers los van je normale accu. Welk type…. in de speciaalhandel (electronica of car-audio) zijn zware relais te vinden.
            Je radio had ik al aangegeven dat je zowel de constante spanning als de schakeldraad (meestal rood en geel) gezamelijk op de + aangesloten moeten worden, op welke accu is om het even.

            #17488736
            IMpY
              Lid sinds:
              18 July 2005

              – een condensator 1 Farad.

              – Rockford Fosgate FRC 2269 (hoedeplank speakers) 150w
              icm een JBL 2 x 60 Watt RMS @ 4 Ohm (http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=CS60.2&CheckProduct=Y)

              – JBL basrol 1000w 250w RMS

              icm een Rockford Fosgate versterker Punch 200 a4 met de volgends de specificaties:
              4x25w RMS aan 4 ohm
              4x50w RMS aan 2 ohm

              De 2e accu is de bedoeling alleen om als backup te gebruiken (gaat niet om veel vermogen bij versterkers inderdaad), mocht de ene leeg raken. Heb nog een dvd klapscherm radio vn pioneer erin zitten.

              Je moet het dus eigelijk gewoon zien van dat ik de 2e accu er met startkabels aan ga hangen op het moment dat mijn normale accu leeg is geraakt. Enkel is het wel de bedoeling om de 2e accu te laten opladen. Met de radio moet ik dus constante spanning blijven behouden en niet zodat als ik van contact afzet dat hij uitvalt wat ik nu heb? Dit kan ik niet blijven behouden dus als ik het goed begrijp?
              Is dit mogelijk en zo ja hoe?

              De hoedeplank speaker alleen maar hoge tonen laten spelen lijkt me dan ook het beste ofniet?

              groeten Twan

              #17488737
              IMpY
                Lid sinds:
                18 July 2005

                of de versterkers net ruilen met elkaar?

                groeten Twan

                #17488738
                Roelof
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Je versterkerkeuze voor de woofer klinkt goed, je houdt 160 watt over.
                  Je moet die 4 kanaals 2x bruggen

                  Je praat dus over 260 watt wat niet byzonder is. Eventueel de voorspeakers op de radio kom je niet verder dan een 340 watt, echt geen stroomvreter wat bij een goede bekabeling zeker geen condensator of een 2e accu benodigd.

                  #17488739
                  IMpY
                    Lid sinds:
                    18 July 2005

                    hoe bedoel je met 160 watt over?
                    en de 4 kanaals 2 keer bruggen voor de bassbox dan? of hoe moet ik dit zien? heb hem nu 1 keer gebridged staan. Of zoals ik al zei de versterkers omruilen met elkaar? Dus bassbox bridge en beide hoedeplank speakers ook nog eens?
                    De voorboxen laat ik zowieso voorlopig op de radio staan inderdaad.

                    het gaat inderdaad niet om veel vermogen enkel wil ik een reserve accu dat de auto wel nog start:p is al eens gebeurd dat die niet meer starte namelijk. En de accu is nieuw! Maar heb tog nog een 2e accu hier staan vandaar dat ik daaraan dacht.

                    Groeten Twan

                    #17488740
                    Roelof
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Oeps, verkeerd gekeken….

                      De 2 kanaals in brug op de woofer (1x 160 watt)
                      de 4 kanaals in 2x brug op de hoedenplank speakers (2x 50 watt)

                      De 4 kanaals zal je nooit maximaal op de woofer kunnen gebruiken ;)

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.