Hobbelmobiel: "bevroren banden"?

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Hobbelmobiel: "bevroren banden"?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229781
    CorsaB5drsX14XE
      Lid sinds:
      24 January 2010

      Heb nu misschien 1,5 – 2 maanden onder mijn Corsa Btje 15 inch lmv’s zitten met Dunlop winterbanden.
      Velgen als nieuw (demo velgjes geweest)
      En winterbanden nieuw.
      Hele zwikje is gemonteerd en gebalanceerd.
      Alles goed en wel tot 2 dagen terug.

      Heb de auto op een vrijdagavond geparkeerd aan huis. (na door de sneeuw geboenderd te hebben)
      Ben er toen zaterdagavond mee weggegaan (stond nog in de dikke sneeuw), en al gauw had ik last van een trilling in de auto.
      En dan niet een beetje in je stuur maar echt alsof je vierkante velgen hebt. Echt schudden gewoon.
      Duidelijk aan de rechtervoorkant toen overigens.
      Gestopt bij een tankstation, even gekeken, iets los? band lek?
      Niks van dit, verder gereden: na een tijdje steeds minder tot geen last. Auto heeft toen een hele avond in een ondergrondse garage gestaan.
      S’ nachts weer naar huis gegaan, enkel toen niet harder dan 40/50 (daaronder merkte je het ook niet) gereden ivm 20cm sneeuw.

      Nou rij ik vandaag weer met de auto naar het werk en hobbelt hij verschrikkelijk, terugweg idem en nog wel erger eigenlijk.
      Gestopt; bandenspanning gechecked, hoefde niet gek veel bij om tot 2.2 te komen.

      Nou hoor ik links en rechts dat het kan dat de banden als het ware bevroren zijn? ook zie je door de velg heen behoorlijk veel sneeuw (hele wielkast zit vol), en is het begrijpelijk dat als een klein loodje al zoveel inpact heeft, dat zo’n klomp in de velgrand dat ook kan.
      Enkel vorig jaar reed ik gewoon op 16inch zomervelgen en en daarvoor nog even op 14 inch en had ik nergens last van.

      Voor zover ik me kan herinneren heb ik geen stoepje geraakt of iets. Ik ga er dus even vanuit dat het spul goed gemonteerd is (geen losse bouten o.i.d.)
      De auto heeft voor een veerpoot- en een draagarmbrug. (wellicht dat dit het effect versterkt?)

      Wie heeft die wel eens gehad en kan bevestigen dat dit een logische verklaring is?

      #17777645
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        IJs en bagger aan je wielen lijkt me dezer dagen een hele logische verklaring . Heel nederland is momenteel bedekt met 30 cm sneeuw.

        Daarnaast ligt er ook veel troep op het wegdek, zoals ijsklompen welke van andere auto’s afkomen.

        Ik zou het even lekker afwachten, en als de weg weer schoon is, dan even opnieuw testen op trillingen.

        #17777646
        svdk20
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 August 2009

          kan ijs in je velg zitten dit geeft een onbalans.
          of er kan een loodje van af zijn.

          ff velgen wassen kijken of alles ijsvrije is en of er geen lijm resten van loodjes zitten.
          geen lijm resten dan een test ritje maken is het weg weet je de oorzaak.
          is het niet weg terug naar de banden boer alles ff laten checken. das mijn mening althans

          #17777647
          Astraman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 July 2004

            Ik heb vooral bij mijn zomerbanden dat als de banden koud zijn ze hobbelen, verdwijnt na 10 minuten. Het loopvlak van de band is aan kant iets of wat ingedrukt, zit plat kantje aan en als je gaat rijden moet die band weer rond worden als het ware. Ik denk niet dat dat bij jou het probleem is hoor aangezien je er eerder nog geen last van hebt gehad.

            #17777648
            CorsaB5drsX14XE
              Lid sinds:
              24 January 2010

              @ Astraman: lijkt me toch juist wel dat dat bij mij kan?
              Juist toen het nog niet goed koud was en vroor ging het goed, nu ineens problemen.
              Gemiddeld duurt de rit naar de zaak (heen of terug) 30 minuten.
              Gemiddelde snelheid vandaag was hooguit 40/50. Warm worden die banden dus niet…

              @ Senatorman: verlaagde Corsa met kuipjes en bruggen dan weet je wel wat stuiteren is, die klappen die krijgt van die opgevroren klompjes is hele andere koek, die klompjes is gewoon BAM. snoeihard duurt 1 milisec en klaar.
              Dit is gewoon hobbel paardje hobbel duidelijk iets in de auto wat fout is.

              Ik twijfel vooral om ermee te rijden, vanwege die draagarmbrug kan een klein tikje op het wiel al genoeg zijn om eronder gelijk 2 kanten krom te trekken, hoop dus dat dat niet het geval is. Kan me dus echt niet heugen dat dat gebeurd kan zijn, anders gaat die brug er echt onder vandaan dan zou bij het minste tikje blijkbaar zoiets al kunnen gebeuren!

              #17777649
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Dat valt zat mee hoor, heb een aanrijding gehad met mijn wagen. Heel de linker voorkant in de kreukels. Ook met een onderste veerpootbrug.

                Het linker voorwiel stond maar iets verkeerd na de crash.

                Met dit weer is het lastig om een goeie diagnose te stellen, trillen en lawaai heb je zoiezo wel met dit weer.

                Als je het echt niet vertrouwd kan je altijd nog naar de garage gaan. Maar dan ben je weer geld kwijt.

                #17777650
                Fearless
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2005

                  [rquote=1820874&tid=138828&author=svdk20]kan ijs in je velg zitten dit geeft een onbalans.
                  of er kan een loodje van af zijn.

                  ff velgen wassen kijken of alles ijsvrije is en of er geen lijm resten van loodjes zitten.
                  geen lijm resten dan een test ritje maken is het weg weet je de oorzaak.
                  is het niet weg terug naar de banden boer alles ff laten checken. das mijn mening althans[/rquote]

                  Dat zegt ook niks.

                  Na het balanceren van licht metalen wielen wordt 9 van de 10 keer het oude plaklaagje van het oude stukje lood niet weggehaald.
                  Als ze dat wel zouden doen is er weer kans dat de velg beschadigd…

                  #17777651
                  RonaldH
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Verhoog je bandenspanning,vinden winterbanden wel fijn.

                    Ik heb ze op 2.5bar staan.

                    Ik heb ook dunlops,perfect in de sneeuw,maar moet ze volgend jaar vervangen.

                    Ze zijn al 7 jaar en op droog wegdek,is de grip snel weg

                    #17777652
                    arjontje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2006

                      Net wat 14xe zecht, Jou banden spanning is ook te laag.

                      Voor een winterband moet je hem met minimaal 0,2 bar hoger zetten.

                      Tevens denk ik ook dat het ijs resten zijn die er voor zorgen dat de auto trilt.
                      Maar een bezoekje aan de banden boer kan nooit kwaad.

                      #17777653
                      Astraman
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 July 2004

                        [rquote=1820878&tid=138828&author=CorsaB5drsX14XE]@ Astraman: lijkt me toch juist wel dat dat bij mij kan?
                        Juist toen het nog niet goed koud was en vroor ging het goed, nu ineens problemen.
                        Gemiddeld duurt de rit naar de zaak (heen of terug) 30 minuten.
                        Gemiddelde snelheid vandaag was hooguit 40/50. Warm worden die banden dus niet…[/quote]

                        Jah maar ik praat echt over de eerste minuten en met koud bedoel ik eigenlijk als je net gaat rijden. Ik bemerk het verschil zomers ook. Vandaar dat ik zei dat het je dan eerder ook wel opgevallen was.

                        #17777654
                        svdk20
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 August 2009

                          [rquote=1820890&tid=138828&author=Fearless][rquote=1820874&tid=138828&author=svdk20]kan ijs in je velg zitten dit geeft een onbalans.
                          of er kan een loodje van af zijn.

                          ff velgen wassen kijken of alles ijsvrije is en of er geen lijm resten van loodjes zitten.
                          geen lijm resten dan een test ritje maken is het weg weet je de oorzaak.
                          is het niet weg terug naar de banden boer alles ff laten checken. das mijn mening althans[/rquote]

                          Dat zegt ook niks.

                          Na het balanceren van licht metalen wielen wordt 9 van de 10 keer het oude plaklaagje van het oude stukje lood niet weggehaald.
                          Als ze dat wel zouden doen is er weer kans dat de velg beschadigd…
                          [/rquote]

                          dit klopt enkel staat in de eerste topic van de starter al dat het nieuwe velgen waren

                          #17777655
                          tmug
                            Lid sinds:
                            4 July 2007

                            Soms, heel soms komt het voor dat er water in de band/velg komt omdat ze zijn opgepompt met een compressor waar geen vochtafscheider op zit, en deze langzaam vollopen (compressor zelf). Spuit je vocht in je wiel/band.

                            #17777656
                            CorsaB5drsX14XE
                              Lid sinds:
                              24 January 2010

                              Nu met het “betere weer” geen last meer.

                              Tevens zijn de banden op 2,5 gezet.
                              Moet wel zeggen dat ik het altijd netjes bij hou en ze sowieso wel op 2,2/2,3 staan altijd.
                              Heb wel het idee dat rv wellicht een spijkertje o.i.d. erin heeft.

                              Voorlopig alles weer naar wens dus!
                              :agent

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.