Hmmm niet best voor ons oude slagschip liefhebbers

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Hmmm niet best voor ons oude slagschip liefhebbers

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257063
    peter777
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 January 2011

      http://www.knac.nl/2013/04/15/overleg-mrb-vrijstelling-oldtimers-mislukt/” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Wat ik hier uit begrijp is dat er iig 25% mrb moet worden betaald.

      #18126596
      Stender
      Moderator
        Lid sinds:
        5 April 2009

        Dat is toch alsnog een schijntje. Het kan veel en veel erger.

        #18126597
        peter777
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 January 2011

          Heb je gelijk in. Sloop de gastank er uit, en dan betaal ik 1/4 van 217 euro da’s 54,25. Nog goed te doen. Alleen lange ritten gaan een dure aangelegenheid worden.

          #18126598
          mantadevil
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            wat dacht je van een amerikaan van 2200 kg op lpg ;) . die dingen gaan straks wel goedkoper worden denk ik .

            #18126599
            charlois187
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 June 2009

              Er zit nog een addertje onder het gras.
              Je bent verplicht om je auto tussen december en februari te schorsen.
              Doe je dit niet, moet je gewoon het volle pond aan
              wegenbelasting betalen…. En dat is (in mijn geval) veel.

              Ik ben bang dat onze gekoesterde oldies dalijk enkel
              nog voor oudijzerprijzen verkocht worden.

              #18126600
              rinus de boer
                Lid sinds:
                2 July 2004

                Ik probeer het allemaal maar een beetje aan de positieve kant te bezien. Het had veel erger kunnen worden, als over alle young- en oldtimers houderschap betaald had moeten worden. Dan hadden we pas echt een vet probleem gehad. Dus met de nieuwe regeling zit ik persoonlijk niet zo mee.

                Het geld graaien van Den Haag is er altijd geweest, en dat zal niet veranderen. Milieuoverwegingen zijn alleen maar een dooddoener, anders zouden LPG rijders niet zo gepakt worden. De grens van 40 jaar is ook vreemd, want in veel andere landen geldt een grens van 30 jaar. Dus er is wat dat betreft geen sprake van een Europeese eensgezindheid wat Nederland betreft.

                Voor mij persoonlijk betekend het, dat ik voor de Monza 120 Euro per jaar kwijt bent (het maximale bedrag per jaar dus) en voor de Kadett plm 5 a 6 tientjes. Beide rijden op benzine. Ach, daar is overheen te komen. Zeg, dat het me hooguit 200 Euro meer per jaar gaat kosten, dat is dan nog geen 2 tientjes per maand meer lasten. Daar drink ik geen borrel minder om en rij ik geen kilometer minder voor.

                En dat er drie maandjes niet gereden mag worden (ik vraag me af wie dat gaat kontroleren), sois…. De Monza is dan sowieso in z’n winterslaap, en de Kadett rijdt dan ook niet veel. Dan neem ik 1 van de Audi’s wel. Ik was van plan om voor de volgende winterseizoen wintersloffen voor de Kadett aan te schaffen. Nou, dat bespaar ik nu dus ook weer.

                Maar ik snap, dat iedereen in een andere persoonlijke situatie zit, en goed bij zichzelf te rade moet gaan. Feit is wel, dat de markt voor oudere diesels en LPG auto”s nu op z’n gat gaat, dus we zullen er een boel zien straks op de diverse autoverkoopsite’s.

                By the way, je hoeft je auto niet te schorsen. Je mag alleen niet rijden tijdens deze maanden. Wordt je gepakt tijdens een controle, dan moet je alsnog voor een heel jaar MRB betalen.

                #18126601
                cooperdude
                  Lid sinds:
                  18 October 2006

                  Moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat onze Blitz 42 jaar oud is… 2400Kg op LPG de volle mep betalen is mij een beetje te gortig..

                  #18126602
                  Family man
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 August 2012

                    @rinus de boer wrote:

                    En dat er drie maandjes niet gereden mag worden (ik vraag me af wie dat gaat kontroleren), sois…. De Monza is dan sowieso in z’n winterslaap, en de Kadett rijdt dan ook niet veel. Dan neem ik 1 van de Audi’s wel. Ik was van plan om voor de volgende winterseizoen wintersloffen voor de Kadett aan te schaffen. Nou, dat bespaar ik nu dus ook weer.

                    Maar ik snap, dat iedereen in een andere persoonlijke situatie zit, en goed bij zichzelf te rade moet gaan. Feit is wel, dat de markt voor oudere diesels en LPG auto”s nu op z’n gat gaat, dus we zullen er een boel zien straks op de diverse autoverkoopsite’s.

                    By the way, je hoeft je auto niet te schorsen. Je mag alleen niet rijden tijdens deze maanden. Wordt je gepakt tijdens een controle, dan moet je alsnog voor een heel jaar MRB betalen.

                    maar waarom dan niet schorsen als het mogelijk is….

                    Onze oldtimer is al een tijd in restauratie en was all risk verzekerd, was dacht ik iets van 280 euro per jaar.
                    Ik betaalde dit bedrag vooruit, nu bleek bij schorsing werd de premie stopgezet/opgeschort en wanneer de auto weer gaat rijden dat dit bedrag verrekend word met de volgende premie.

                    Onze auto word eind maart 2014 40 jaar, dit zou inhouden dat ik wanneer je in dec, jan, feb niet mag rijden nog voor 1 maand wegenbelasting moet betalen.
                    Dat maakt niets uit, maar uit principe wil ik dit eigenlijk niet, bovendien maakt het mij niet uit of ik 1 maart of 31 maart de weg weer op ga in het nieuwe seizoen.
                    Daarom auto schorsen per 31 oktober (in mijn geval, want rijd eigenlijk toch niet meer in november) te schorsen (iets van 22,50 ofzo) voor 5 maanden dus per jaar, daarmee 116,50 euro uit te sparen aan allrisk verzekering (nog even navragen of dit nogsteeds zo is/hoe dit dan precies werkt).
                    Dit is een voordeel van pakweg 94 voor dit jaar. (met aftrek van schorsingskosten) als ik de ook de andere komende jaren doe dan levert me dit het volgende op:

                    Na 6 jaar bespaar ik daarmee 564 euro, genoeg voor 2 taxaties (verplicht elke 3 jaar a 100 euro), dan nog 364 euro over, genoeg voor 3 apk’s (elke 2 jaar verplicht a 29,95 per stuk)Daarme 274 euro alsnog over en dat is ELK jaar weer genoeg (iets meer als 45 euro) voor 5 liter castrol 20w50, oliefilter en carterringetje.
                    Laat de zomer maar komen!

                    De auto moet overigens eerst op de rollerbank/carbs afgesteld worden..loopt nu 1 op 8, hoort 1 op 10/11 te zijn, met 1 op 10 ben ik al tevreden!, aangezien de auto op bp ultimate(98) met loodvervanger rijdt verdien ik de kosten van de runs (ongeveer 300 euro) weer vlug terug (ongeveer 6 a 7 duizend KM), bijkomstig voordeel is dat ik dan ook weer wat pk’s en Nm;s terugwin!

                    #18126603
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      By the way, je hoeft je auto niet te schorsen. Je mag alleen niet rijden tijdens deze maanden. Wordt je gepakt tijdens een controle, dan moet je alsnog voor een heel jaar MRB betalen.

                      Kijk, niet te hoeven schorsen lijkt me vreemd, als het RDW intern steekproefsgewijs controleert,
                      dan hang je wel voor een heel jaar MRB, tenzij de controle extern gaat plaatsvinden.
                      En dat zien ik ze niet gaan doen, met die software tegenwoordig, kunnen ze alles
                      bij elkaar koppelen, verzekering en MRB. De post met de rekening is dan zo verstuurd naar je adres. :hmmz

                      Ik ga voor safe, schorsen gaat tussen de 20 en 30 euro kosten,
                      dus dat met die 120 euries op 150 euro totaal voor onze bolide. :thumbup

                      #18126604
                      rinus de boer
                        Lid sinds:
                        2 July 2004

                        Nou, we gaan het wel zien. Ik heb tot nu toe alleen maar gelezen, dat je dire maanden niet mag rijden. Maar ik heb niet gelezen met zoveel woorden, dat je de auto dan ook daadwerkelijk moet schorsen.

                        #18126605
                        klasse1985
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 March 2009

                          Ja is niet echt mooi dat schorsen gedeelte. Zou vor mij betekenen of volle wegenbelasting betalen of weer een tweede auto kopen.
                          Heb een hekel aan nieuwe autos. Moet je naar de garage brengen om te repareren enzo brrrr….
                          Waarom is die volle wegenbelasting niet alleen voor de LPG rijders?
                          Dacht dat ik wel genoeg belasting betaalde met die 400km op een tank van 100 euro.
                          Was toch zo’n 70% belasting toch?
                          Heb je eindelijk een kabinet waar groenlinks niks meer te vertellen heb krijg je dit.
                          Maarja genoeg frustratie we kijken wel weer wat er gebeurt.

                          #18126606
                          peter777
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 January 2011

                            Toen ik gisteren de verzekering van de paarse monza naar de groene ging zetten werd er wel specifiek gevraagd naar het kenteken van mijn daily. Dat was eerst niet zo, dus de verzekeringen doen er ook al een beetje aan mee…

                            #18126607
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              Dacht ook eerst dat die regel er eerst was,
                              bij het hebben van een oldtimer dat een jongere auto op naam verplicht was,
                              zo ja, dan hebben de verzekeringen het ‘probleem’ idd in de handen gespeeld van Den Haag. :hmmz

                              Maar affijn, we zullen zien of de verzekeringspremie volgend jaar met 25% daalt :afro

                              #18126608
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                Die zal wel met 25% stijgen. Alles wordt toch alleen maar duurder. Het enigste wat goedkoper wordt zijn de bezittingen van de burgers die al betaalt zijn zoals huizen en auto’s

                                #18126609
                                mantadevil
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  vrees dat de verzekering omhoog gaat ,denk dat er ineens heel wat goed getaxeerde oldies totall los ,de plomp in ,af fikken enz enz .
                                  dingen zijn immers stukken minder waard en zo brengen ze nog wat op waardoor de verzekeringen weer stijgt ivm te veel uitgekeerde schades

                                  #18126610
                                  peter777
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    21 January 2011

                                    Zie ook dat de premie met 25 euro omhoog is gegaan. 102,95 WA…

                                    #18126611
                                    Family man
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 August 2012

                                      @mantadevil wrote:

                                      vrees dat de verzekering omhoog gaat ,denk dat er ineens heel wat goed getaxeerde oldies totall los ,de plomp in ,af fikken enz enz .
                                      dingen zijn immers stukken minder waard en zo brengen ze nog wat op waardoor de verzekeringen weer stijgt ivm te veel uitgekeerde schades

                                      Goede oldtimers leveren altijd wel geld op, misschien voor sommige leeftijden niet meer in NL, maar in DLD, CH, B is dat anders, met ebay kom je een heel eind…

                                      #18126612
                                      hans-rekord-e
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        27 January 2011

                                        citaat van de minister ,
                                        Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
                                        motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
                                        zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
                                        een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
                                        december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.

                                        vraag ,
                                        Dit betekend dus wel dat de auto ook niet op een parkeerplaats mag staan dus moet je wel schorsen toch ? maar ook als je schorst mag dit niet dus moet je wel de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te stallen of gewoon de volle mep betalen ?

                                        #18126613
                                        peter777
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 January 2011

                                          @hans-rekord-e wrote:

                                          citaat van de minister ,
                                          Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
                                          motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
                                          zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
                                          een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
                                          december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.

                                          vraag ,
                                          Dit betekend dus wel dat de auto ook niet op een parkeerplaats mag staan dus moet je wel schorsen toch ? maar ook als je schorst mag dit niet dus moet je wel de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te stallen of gewoon de volle mep betalen ?

                                          Bij schorsing moet je het voertuig van de openbare weg onttrekken. Met andere woorden, hij moet opgeslagen zijn op een prive terrein. Volgens mij was het zelfs zo dat het kenteken afgedekt moet worden als je hem bijvoorbeeld op je oprit zet en de auto nog zichtbaar is vanaf de straat. Maar weet dat niet 100% zeker.

                                          #18126614
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            Ik weet dat wel cker
                                            En een oud collega van me ook die heeft der al eens een boete voorgehad

                                            Zijn auto was al jaren geschorst
                                            Was zelfs niet rijklaar
                                            Wegens een verbouwing heeft die auto een paar dagen
                                            Hooguit 2 week
                                            Op zijn eigen oprit voor de garage gestaan
                                            Maar inderdaad zichtbaar vanaf openbare weg

                                            Meteen een boete

                                            T moet echt niet gekker worden in dit land
                                            Nu mag je weer gaan betalen voor auto.s waar al 25 jaar belasting voor betaald is
                                            Terwijl je nu nog nieuwe belasting vrije zogenaamd schone auto.s kan kopen……..

                                            Lpg is zo.n beetje de schoonste brandstof
                                            Maar mag je gewoon 100% weer voor gaan betalen

                                            Dan mag je ook nog eens 3mnd niet in je oldtimer gaan rijden
                                            Of 75% meer betalen……

                                            Straks moet je nog 3 maand je huis uit
                                            Of je woz gaat met 75% omhoog.

                                            Of mag je 3 mnd geen seks met je eigen vrouw hebben
                                            Want anders moet je daar ook nog belating over betalen
                                            Ben echt blij met onz stemrecht. Daar hebben we wat aan :fy1

                                            #18126615
                                            GSE
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 August 2006

                                              Tja dit alles is de politiek zijn schuld…

                                              Zolang wij een regering hebben die graag brussel en oost en zuid europa en africa ondersteunt zullen de nederlanders moeten betalen…En de medelanders op de flat hebben toch niks dus moet de werkende man het maar betalen….

                                              Stem anders en misschien is der dan hoop…Op dat het beter gaat want het is niet alleen die auto die 1500/2000€ per jaar is wel overheen te komen maar alles rond om ons gaat naar de klote:
                                              Pensioenen Zorg AOW huizenmarkt banen WW….

                                              En wij betalen maar aan brussel en geven zo graag geld naar het buitenland voor ontwikkelingshulp en hier slaat de armoede toe….Wat een fijne regering dat ze zo blind als een mol…

                                              #18126616
                                              kywieman
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                20 February 2009

                                                Het is ook mogelijk om in plaats van het afgetopte kwarttarief de reguliere motorrijtuigenbelasting te betalen. Dan kan er het gehele jaar gebruik gemaakt worden van de openbare weg. Ook blijft het mogelijk om de auto te schorsen waarbij de huidige regels voor schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. De keuze voor het afgetopte kwarttarief geldt voor minimaal één kalenderjaar. Het is niet mogelijk om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsing als het kwarttarief.
                                                Lees meer via BNR en zie de brief van staatssecretaris Weekers over het akkoord aan de Tweede Kamer.

                                                Komt van: http://www.oldtimernederland.nl/info/motorrijtuigenbelasting.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                #18126617
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG installatie komt geen overgangsregeling. Auto’s met een LPG installatie die in de originele staat worden hersteld komen in aanmerking voor de overgangsregeling voor benzine auto’s.

                                                  LPG lijkt me schoner voor het milieu, maar het levert helaas minder op in kas dan benzine.
                                                  Heel simpel komt het erop neer dat het hier om de Euries gaat voor Den Haag.
                                                  accijns op benzine zit nu op ongeveer 80 eurocent per liter,
                                                  terwijl de prijs van 1 liter lpg in deze omgeving rond de 70 eurocent ligt,
                                                  reken maar uit de inkomsten die zij, let op, denken te behalen.

                                                  Maar zoals altijd zullen het slechte rekenaars blijven, daar in Den Haag,
                                                  want niet alleen lpg- bedrijven gaan inkrimpen, ook leveranciers van auto onderdelen,
                                                  omdat niet alleen de dieselrijders maar ook een flink aantal benzinerijders
                                                  zullen gaan stoppen met hun hobby of [belastingvrij rijden] :hmmz

                                                  Daarbij durf ik nog iets verder te denken,
                                                  de [grote] steden, die het al zwaar hebben door die EUROPA-crisis,
                                                  gaan moeilijker bereikbaar worden voor onze oldies,
                                                  omdat we geen lpg, dus niet ‘schoon’ zijn, zullen gemeenten belasting gaan heffen,
                                                  die waarschijnlijk of landelijk of regio gaan gelden,
                                                  met een evt aankoop van een sticker wordt de lucht weer helder voor de eigenaar en gemeente. :wtf

                                                  Ping, Ping Ping, dat is waar het om eerste instantie om draait, Mi Lieu :mrgreen:

                                                  #18126618
                                                  Massa Wietjen
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 October 2011

                                                    We zijn oldtimer rijdend Nederland allemaal voor onszelf aan het kijken en rekenen wat het kost en dat het nog wel meevalt , maar het valt niet mee , wanneer houdt het op , wat pakken ze ons straks af en we slikken het allemaal maar. Ik ben er schijtziek van. Maar wat er ook gebeurt mijn opels pakken ze niet af. :puke :puke :puke :puke :puke

                                                    #18126619
                                                    peter777
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      21 January 2011

                                                      Naja, met elke regeling kun je wel weer creatief omgaan. Viel me ook op dat er veel “oldtimer” W124’s reden van na de facelift en die waren allemaal “omgebouwd”. Door dat geouwehoer heeft de regeling zichzelf de nek omgedraaid. Ik vind dat het hebben van een belaste wagen verplicht zou moeten zijn om een oldtimer belastingvrij te mogen rijden. De monza heb ik nooit als primaire wagen gehad, en heb altijd netjes wb betaald voor mijn zakjapanner. Op die manier betaal je relatief weinig om je slagschip gratis op de weg te mogen houden. De regeling zoals die er nu is vind ik zwaar ruk omdat je in de winter niet mag spelen in de sneeuw met de achterwiel aandrijver. Daarnaast moet ie verplicht achter slot en grendel. Met als klap op de vuurpijl het moeten verwijderen van de LPG tank waardoor die vervuilend wordt. Met als gevolg dat je straks met je niet katalysator benzinebak de grote steden niet meer in komt. AL mijn spul staat in de stad. Denk dat de Duitse regelgeving hier ook zal worden toegepast. De beperkende factor is erger dan die 120 euro per jaar…..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 45)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.