Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Hmmm niet best voor ons oude slagschip liefhebbers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 april 2013 om 14:40 #17257063
http://www.knac.nl/2013/04/15/overleg-mrb-vrijstelling-oldtimers-mislukt/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Wat ik hier uit begrijp is dat er iig 25% mrb moet worden betaald.
15 april 2013 om 14:47 #18126596Dat is toch alsnog een schijntje. Het kan veel en veel erger.
15 april 2013 om 14:52 #18126597Heb je gelijk in. Sloop de gastank er uit, en dan betaal ik 1/4 van 217 euro da’s 54,25. Nog goed te doen. Alleen lange ritten gaan een dure aangelegenheid worden.
15 april 2013 om 16:09 #18126598wat dacht je van een amerikaan van 2200 kg op lpg ;) . die dingen gaan straks wel goedkoper worden denk ik .
26 april 2013 om 11:19 #18126599Er zit nog een addertje onder het gras.
Je bent verplicht om je auto tussen december en februari te schorsen.
Doe je dit niet, moet je gewoon het volle pond aan
wegenbelasting betalen…. En dat is (in mijn geval) veel.Ik ben bang dat onze gekoesterde oldies dalijk enkel
nog voor oudijzerprijzen verkocht worden.26 april 2013 om 12:04 #18126600Ik probeer het allemaal maar een beetje aan de positieve kant te bezien. Het had veel erger kunnen worden, als over alle young- en oldtimers houderschap betaald had moeten worden. Dan hadden we pas echt een vet probleem gehad. Dus met de nieuwe regeling zit ik persoonlijk niet zo mee.
Het geld graaien van Den Haag is er altijd geweest, en dat zal niet veranderen. Milieuoverwegingen zijn alleen maar een dooddoener, anders zouden LPG rijders niet zo gepakt worden. De grens van 40 jaar is ook vreemd, want in veel andere landen geldt een grens van 30 jaar. Dus er is wat dat betreft geen sprake van een Europeese eensgezindheid wat Nederland betreft.
Voor mij persoonlijk betekend het, dat ik voor de Monza 120 Euro per jaar kwijt bent (het maximale bedrag per jaar dus) en voor de Kadett plm 5 a 6 tientjes. Beide rijden op benzine. Ach, daar is overheen te komen. Zeg, dat het me hooguit 200 Euro meer per jaar gaat kosten, dat is dan nog geen 2 tientjes per maand meer lasten. Daar drink ik geen borrel minder om en rij ik geen kilometer minder voor.
En dat er drie maandjes niet gereden mag worden (ik vraag me af wie dat gaat kontroleren), sois…. De Monza is dan sowieso in z’n winterslaap, en de Kadett rijdt dan ook niet veel. Dan neem ik 1 van de Audi’s wel. Ik was van plan om voor de volgende winterseizoen wintersloffen voor de Kadett aan te schaffen. Nou, dat bespaar ik nu dus ook weer.
Maar ik snap, dat iedereen in een andere persoonlijke situatie zit, en goed bij zichzelf te rade moet gaan. Feit is wel, dat de markt voor oudere diesels en LPG auto”s nu op z’n gat gaat, dus we zullen er een boel zien straks op de diverse autoverkoopsite’s.
By the way, je hoeft je auto niet te schorsen. Je mag alleen niet rijden tijdens deze maanden. Wordt je gepakt tijdens een controle, dan moet je alsnog voor een heel jaar MRB betalen.
26 april 2013 om 12:25 #18126601Moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat onze Blitz 42 jaar oud is… 2400Kg op LPG de volle mep betalen is mij een beetje te gortig..
26 april 2013 om 14:46 #18126602@rinus de boer wrote:
En dat er drie maandjes niet gereden mag worden (ik vraag me af wie dat gaat kontroleren), sois…. De Monza is dan sowieso in z’n winterslaap, en de Kadett rijdt dan ook niet veel. Dan neem ik 1 van de Audi’s wel. Ik was van plan om voor de volgende winterseizoen wintersloffen voor de Kadett aan te schaffen. Nou, dat bespaar ik nu dus ook weer.
Maar ik snap, dat iedereen in een andere persoonlijke situatie zit, en goed bij zichzelf te rade moet gaan. Feit is wel, dat de markt voor oudere diesels en LPG auto”s nu op z’n gat gaat, dus we zullen er een boel zien straks op de diverse autoverkoopsite’s.
By the way, je hoeft je auto niet te schorsen. Je mag alleen niet rijden tijdens deze maanden. Wordt je gepakt tijdens een controle, dan moet je alsnog voor een heel jaar MRB betalen.
maar waarom dan niet schorsen als het mogelijk is….
Onze oldtimer is al een tijd in restauratie en was all risk verzekerd, was dacht ik iets van 280 euro per jaar.
Ik betaalde dit bedrag vooruit, nu bleek bij schorsing werd de premie stopgezet/opgeschort en wanneer de auto weer gaat rijden dat dit bedrag verrekend word met de volgende premie.Onze auto word eind maart 2014 40 jaar, dit zou inhouden dat ik wanneer je in dec, jan, feb niet mag rijden nog voor 1 maand wegenbelasting moet betalen.
Dat maakt niets uit, maar uit principe wil ik dit eigenlijk niet, bovendien maakt het mij niet uit of ik 1 maart of 31 maart de weg weer op ga in het nieuwe seizoen.
Daarom auto schorsen per 31 oktober (in mijn geval, want rijd eigenlijk toch niet meer in november) te schorsen (iets van 22,50 ofzo) voor 5 maanden dus per jaar, daarmee 116,50 euro uit te sparen aan allrisk verzekering (nog even navragen of dit nogsteeds zo is/hoe dit dan precies werkt).
Dit is een voordeel van pakweg 94 voor dit jaar. (met aftrek van schorsingskosten) als ik de ook de andere komende jaren doe dan levert me dit het volgende op:Na 6 jaar bespaar ik daarmee 564 euro, genoeg voor 2 taxaties (verplicht elke 3 jaar a 100 euro), dan nog 364 euro over, genoeg voor 3 apk’s (elke 2 jaar verplicht a 29,95 per stuk)Daarme 274 euro alsnog over en dat is ELK jaar weer genoeg (iets meer als 45 euro) voor 5 liter castrol 20w50, oliefilter en carterringetje.
Laat de zomer maar komen!De auto moet overigens eerst op de rollerbank/carbs afgesteld worden..loopt nu 1 op 8, hoort 1 op 10/11 te zijn, met 1 op 10 ben ik al tevreden!, aangezien de auto op bp ultimate(98) met loodvervanger rijdt verdien ik de kosten van de runs (ongeveer 300 euro) weer vlug terug (ongeveer 6 a 7 duizend KM), bijkomstig voordeel is dat ik dan ook weer wat pk’s en Nm;s terugwin!
26 april 2013 om 15:27 #18126603AnoniemLid sinds:
1 January 1970By the way, je hoeft je auto niet te schorsen. Je mag alleen niet rijden tijdens deze maanden. Wordt je gepakt tijdens een controle, dan moet je alsnog voor een heel jaar MRB betalen.
Kijk, niet te hoeven schorsen lijkt me vreemd, als het RDW intern steekproefsgewijs controleert,
dan hang je wel voor een heel jaar MRB, tenzij de controle extern gaat plaatsvinden.
En dat zien ik ze niet gaan doen, met die software tegenwoordig, kunnen ze alles
bij elkaar koppelen, verzekering en MRB. De post met de rekening is dan zo verstuurd naar je adres. :hmmzIk ga voor safe, schorsen gaat tussen de 20 en 30 euro kosten,
dus dat met die 120 euries op 150 euro totaal voor onze bolide. :thumbup26 april 2013 om 19:54 #18126604Nou, we gaan het wel zien. Ik heb tot nu toe alleen maar gelezen, dat je dire maanden niet mag rijden. Maar ik heb niet gelezen met zoveel woorden, dat je de auto dan ook daadwerkelijk moet schorsen.
26 april 2013 om 19:58 #18126605Ja is niet echt mooi dat schorsen gedeelte. Zou vor mij betekenen of volle wegenbelasting betalen of weer een tweede auto kopen.
Heb een hekel aan nieuwe autos. Moet je naar de garage brengen om te repareren enzo brrrr….
Waarom is die volle wegenbelasting niet alleen voor de LPG rijders?
Dacht dat ik wel genoeg belasting betaalde met die 400km op een tank van 100 euro.
Was toch zo’n 70% belasting toch?
Heb je eindelijk een kabinet waar groenlinks niks meer te vertellen heb krijg je dit.
Maarja genoeg frustratie we kijken wel weer wat er gebeurt.26 april 2013 om 20:23 #18126606Toen ik gisteren de verzekering van de paarse monza naar de groene ging zetten werd er wel specifiek gevraagd naar het kenteken van mijn daily. Dat was eerst niet zo, dus de verzekeringen doen er ook al een beetje aan mee…
26 april 2013 om 20:45 #18126607AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dacht ook eerst dat die regel er eerst was,
bij het hebben van een oldtimer dat een jongere auto op naam verplicht was,
zo ja, dan hebben de verzekeringen het ‘probleem’ idd in de handen gespeeld van Den Haag. :hmmzMaar affijn, we zullen zien of de verzekeringspremie volgend jaar met 25% daalt :afro
26 april 2013 om 21:24 #18126608AnoniemLid sinds:
1 January 1970Die zal wel met 25% stijgen. Alles wordt toch alleen maar duurder. Het enigste wat goedkoper wordt zijn de bezittingen van de burgers die al betaalt zijn zoals huizen en auto’s
27 april 2013 om 06:53 #18126609vrees dat de verzekering omhoog gaat ,denk dat er ineens heel wat goed getaxeerde oldies totall los ,de plomp in ,af fikken enz enz .
dingen zijn immers stukken minder waard en zo brengen ze nog wat op waardoor de verzekeringen weer stijgt ivm te veel uitgekeerde schades27 april 2013 om 08:42 #18126610Zie ook dat de premie met 25 euro omhoog is gegaan. 102,95 WA…
27 april 2013 om 09:32 #18126611@mantadevil wrote:
vrees dat de verzekering omhoog gaat ,denk dat er ineens heel wat goed getaxeerde oldies totall los ,de plomp in ,af fikken enz enz .
dingen zijn immers stukken minder waard en zo brengen ze nog wat op waardoor de verzekeringen weer stijgt ivm te veel uitgekeerde schadesGoede oldtimers leveren altijd wel geld op, misschien voor sommige leeftijden niet meer in NL, maar in DLD, CH, B is dat anders, met ebay kom je een heel eind…
27 april 2013 om 22:20 #18126612citaat van de minister ,
Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.vraag ,
Dit betekend dus wel dat de auto ook niet op een parkeerplaats mag staan dus moet je wel schorsen toch ? maar ook als je schorst mag dit niet dus moet je wel de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te stallen of gewoon de volle mep betalen ?28 april 2013 om 02:31 #18126613@hans-rekord-e wrote:
citaat van de minister ,
Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.vraag ,
Dit betekend dus wel dat de auto ook niet op een parkeerplaats mag staan dus moet je wel schorsen toch ? maar ook als je schorst mag dit niet dus moet je wel de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te stallen of gewoon de volle mep betalen ?Bij schorsing moet je het voertuig van de openbare weg onttrekken. Met andere woorden, hij moet opgeslagen zijn op een prive terrein. Volgens mij was het zelfs zo dat het kenteken afgedekt moet worden als je hem bijvoorbeeld op je oprit zet en de auto nog zichtbaar is vanaf de straat. Maar weet dat niet 100% zeker.
28 april 2013 om 07:37 #18126614AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik weet dat wel cker
En een oud collega van me ook die heeft der al eens een boete voorgehadZijn auto was al jaren geschorst
Was zelfs niet rijklaar
Wegens een verbouwing heeft die auto een paar dagen
Hooguit 2 week
Op zijn eigen oprit voor de garage gestaan
Maar inderdaad zichtbaar vanaf openbare wegMeteen een boete
T moet echt niet gekker worden in dit land
Nu mag je weer gaan betalen voor auto.s waar al 25 jaar belasting voor betaald is
Terwijl je nu nog nieuwe belasting vrije zogenaamd schone auto.s kan kopen……..Lpg is zo.n beetje de schoonste brandstof
Maar mag je gewoon 100% weer voor gaan betalenDan mag je ook nog eens 3mnd niet in je oldtimer gaan rijden
Of 75% meer betalen……Straks moet je nog 3 maand je huis uit
Of je woz gaat met 75% omhoog.Of mag je 3 mnd geen seks met je eigen vrouw hebben
Want anders moet je daar ook nog belating over betalen
Ben echt blij met onz stemrecht. Daar hebben we wat aan :fy128 april 2013 om 12:48 #18126615Tja dit alles is de politiek zijn schuld…
Zolang wij een regering hebben die graag brussel en oost en zuid europa en africa ondersteunt zullen de nederlanders moeten betalen…En de medelanders op de flat hebben toch niks dus moet de werkende man het maar betalen….
Stem anders en misschien is der dan hoop…Op dat het beter gaat want het is niet alleen die auto die 1500/2000€ per jaar is wel overheen te komen maar alles rond om ons gaat naar de klote:
Pensioenen Zorg AOW huizenmarkt banen WW….En wij betalen maar aan brussel en geven zo graag geld naar het buitenland voor ontwikkelingshulp en hier slaat de armoede toe….Wat een fijne regering dat ze zo blind als een mol…
28 april 2013 om 14:21 #18126616Het is ook mogelijk om in plaats van het afgetopte kwarttarief de reguliere motorrijtuigenbelasting te betalen. Dan kan er het gehele jaar gebruik gemaakt worden van de openbare weg. Ook blijft het mogelijk om de auto te schorsen waarbij de huidige regels voor schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. De keuze voor het afgetopte kwarttarief geldt voor minimaal één kalenderjaar. Het is niet mogelijk om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsing als het kwarttarief.
Lees meer via BNR en zie de brief van staatssecretaris Weekers over het akkoord aan de Tweede Kamer.Komt van: http://www.oldtimernederland.nl/info/motorrijtuigenbelasting.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
28 april 2013 om 16:24 #18126617AnoniemLid sinds:
1 January 1970Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG installatie komt geen overgangsregeling. Auto’s met een LPG installatie die in de originele staat worden hersteld komen in aanmerking voor de overgangsregeling voor benzine auto’s.
LPG lijkt me schoner voor het milieu, maar het levert helaas minder op in kas dan benzine.
Heel simpel komt het erop neer dat het hier om de Euries gaat voor Den Haag.
accijns op benzine zit nu op ongeveer 80 eurocent per liter,
terwijl de prijs van 1 liter lpg in deze omgeving rond de 70 eurocent ligt,
reken maar uit de inkomsten die zij, let op, denken te behalen.Maar zoals altijd zullen het slechte rekenaars blijven, daar in Den Haag,
want niet alleen lpg- bedrijven gaan inkrimpen, ook leveranciers van auto onderdelen,
omdat niet alleen de dieselrijders maar ook een flink aantal benzinerijders
zullen gaan stoppen met hun hobby of [belastingvrij rijden] :hmmzDaarbij durf ik nog iets verder te denken,
de [grote] steden, die het al zwaar hebben door die EUROPA-crisis,
gaan moeilijker bereikbaar worden voor onze oldies,
omdat we geen lpg, dus niet ‘schoon’ zijn, zullen gemeenten belasting gaan heffen,
die waarschijnlijk of landelijk of regio gaan gelden,
met een evt aankoop van een sticker wordt de lucht weer helder voor de eigenaar en gemeente. :wtfPing, Ping Ping, dat is waar het om eerste instantie om draait, Mi Lieu :mrgreen:
28 april 2013 om 20:44 #18126618We zijn oldtimer rijdend Nederland allemaal voor onszelf aan het kijken en rekenen wat het kost en dat het nog wel meevalt , maar het valt niet mee , wanneer houdt het op , wat pakken ze ons straks af en we slikken het allemaal maar. Ik ben er schijtziek van. Maar wat er ook gebeurt mijn opels pakken ze niet af. :puke :puke :puke :puke :puke
28 april 2013 om 21:09 #18126619Naja, met elke regeling kun je wel weer creatief omgaan. Viel me ook op dat er veel “oldtimer” W124’s reden van na de facelift en die waren allemaal “omgebouwd”. Door dat geouwehoer heeft de regeling zichzelf de nek omgedraaid. Ik vind dat het hebben van een belaste wagen verplicht zou moeten zijn om een oldtimer belastingvrij te mogen rijden. De monza heb ik nooit als primaire wagen gehad, en heb altijd netjes wb betaald voor mijn zakjapanner. Op die manier betaal je relatief weinig om je slagschip gratis op de weg te mogen houden. De regeling zoals die er nu is vind ik zwaar ruk omdat je in de winter niet mag spelen in de sneeuw met de achterwiel aandrijver. Daarnaast moet ie verplicht achter slot en grendel. Met als klap op de vuurpijl het moeten verwijderen van de LPG tank waardoor die vervuilend wordt. Met als gevolg dat je straks met je niet katalysator benzinebak de grote steden niet meer in komt. AL mijn spul staat in de stad. Denk dat de Duitse regelgeving hier ook zal worden toegepast. De beperkende factor is erger dan die 120 euro per jaar…..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.