Het rode lampje op het dashboard.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Het rode lampje op het dashboard.

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218750
    keeshaven
      Lid sinds:
      12 March 2010

      Goedenavond waarde Opel rijders,

      Ik ben ook nieuw op deze site en zoal het e.e.a. opgestoken als gast lezer. Doch ik heb ook wat te vragen over mijn (goede) Zafira uit 2000. (gekocht in 2001)
      Een paar maanden geleden is er een rood lampje op mijn dashboard gaan branden. Het bleek aan de airbags enof veiligheidsriem spanners toe te horen. Ik ben bij de Opeldealer geweest en die heeft de computer uitgelezen met als resultaat: De veiligheidsriemspanner van de rechter voorstoel had een waarde van 2,8 Ohm en dat was net 0,1 Ohm teveel. Dat zou neerkomen op een nieuwe spanner. Met inbouwen mee zou dat best eens op een paar honderd Euri kunnen komen. Wel, daar stap ik niet zomaar gelijk in. Dit om reden dat ik mijn hele elektricien ben geweest dus een nadere meting van mijzelf zou niet verkeerd zijn.
      En voor de goede zei gemeld: Een niet zo goed contact makende stekker maakt wel een paar honderd Euro uit. Na enig getob heb ik de stekker onder de stoel los gekregen. En bij Ohm meting geven beide spanners (van de voorstoelen) een waarde van 1,1 Ohm.

      Deze Ohmse waarde bevreemde mij zeer, dus een andere Ohm meter ter hand genomen. Die gaf 9 Ohm aan als waarde. Dat was wel een erg groot verschil. Dan maar een volgende Ohm meter gepakt. En ook die gaf weer een geheel andere waarde. Wel, …. het is te begrijpen dat ik daar eerst eenheid in wil hebben. Anders is elke meting onbetrouwbaar. En daar ben ik nu mee doende.

      Ondertussen zei gemeld, dat bij het meten van lage waarden de desbetreffende meter + zijn componenten van zeer grote invloed kan zijn op de meting.

      Na een proefmeting met één van de meters op losse weerstanden en herberekening van de aangewezen waarde kom ik uit op een waarde van 2,5 Ohm voor de spannerweerstand van mijn veiligheidsriemen. (beide)
      Dat wil nog niet zeggen dat ik er ben, het is slechts een uitslag van één externe proefmeting. Maar ik ga nog verder er mee, doch dat komt.

      Nu begrijp ik vanuit de garage dat die Ohmse waarde tussen een bepaald minium en maximum moet zitten. Welnu, kan iemand mij dat vermelden ?

      En begrijp ik het goed, dat wanneer deze weerstand 0 Ohm wordt, de airbags afgaan ?

      Verder heb ik op jullie site gelezen dat die spanner wel eens opnieuw gespannen is. Hoe zit dat ?

      Als laatste heb ik nog te melden over het rode lampje in het dashboard.
      Bij het eerste moment ging het lampje aan en bleef constant branden vanaf het moment dat het sleutelcontact gemaakt werd.
      Doch nadat ik de reset volgens procedure (dagteller, remdruk, contact) had gemaakt verdwijnt het lampje even, maar komt het na ± 2 sec. weer terug.
      Kan iemand zeggen hoe dat zit ? (De bedrading zit allemaal weer vast)

      Kan het zijn dat de zaak weer in orde is, maar dat de garage de computer weer moet resetten.
      Dat het storingslampje dan pas echt weg is. (Duur geintje vind ik. € 30 om op een knopje te drukken, zeker als je dat een paar maal hebt.)

      In afwachting van jullie visie verblijf ik met vriendelijke groet,

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.