Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Het P130 probleem >> Feest :) Opgelost! ECU! Dank Liviu2004.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 december 2015 om 18:55 #18300627
Een dikke onvoldoende voor een van de Opel designers:
De ground verbinding van de ECU zit onder het beugeltje geklemd waarop ook de connectors van de knock-sensor zit.
Electrische verbindingen horen NOOIT aan mechanisch belasting te worden blootgesteld. Elke keer als je bij die stekers aan het werk gaat worden de elektrische verbindingen belast. Dat kan niet zonder problemen blijven.
Verder waren er een goedkope schroef en revet gebruikt. Die zaten helemaal vol roest. Dat komt ook mede omdat ze in aluminium vast zitten. Ook dat is wachten op problemen.
Helaas was dat het probleem niet. Waarschijnlijk kreeg de ECU een tweede aarde via de schroeven waarmee hij op de motor vast zit.
Hoe dan ook: Ik heb er nu een rubber lap onder liggen, en heb alles geïsoleerd voor de motor temperatuur. Het had allemaal geen invloed. Ik hoopte dat dit een clue zou opleveren omdat de problemen temperatuur afhankelijk waren. Een temperatuur geisoleerde ECU zou toch anders moeten reageren was mijn hoop, en dan zou ik 100% zeker weten wat de oorzaak is.
De kans dat het de ECU is daalt, en dat het bobine of krukas sensor of nokkenas sensor zijn stijgt. Het is dus nog niet opgelost.
Die aardschroef is trouwens wel degelijk een zwak punt! En het verklaart waarom alles zich een beetje anders gedroeg nadat ik de knock-sensor had vervangen: Ik had aan die beugel gezeten.
18 december 2015 om 22:09 #18300631Het is je LMM.
Nieuwe monteren en kenvelden resetten en dan is je probleem opgelost..
Ik weet niet waar je woont rinus maar ik heb zo’n LMM wel op voorraad om eventueel te proberen..18 december 2015 om 22:30 #18300632Opeltechniek:
Kijk het hele verhaal eens door. Ik heb bijna alles al geprobeerd.
De oude LMM leek goede waarden te geven.
Ondanks dat heb ik hem vervangen. Het maakte niets uit.Maar jouw aanbod om dingen even uit te proberen neem ik graag aan:
– Ik wil de bobine even wisselen
– En als dat niet werkt nokas en krukas sensor
– En als dat niet werkt de ECU zelf
De rest is al uitgesloten of is al nieuwElke prijs is OK, maar ik betaal voor materiaal dat het probleem oplost, plus de tijd, en ik lever terug wat niets oplost.
Wat heb je te leen? Heb je ook een Tech 2? Eigen garagebedrijf? Kunnen we een afspraak maken?….Ik woon in Vriezenveen, dus half uurtje rijden
18 december 2015 om 22:39 #18300633Je zegt het maar Rinus heb het meeste wel op voorraad anders wel een donorauto.
ik heb alle apparatuur die er nodig is.. ben erkend reparateur van opel19 december 2015 om 11:16 #18300634Vandaag ik maak en rondje enschede oldenzaal hoogeveen dan rotterdam. :)
19 december 2015 om 19:28 #18300635opeltechniek:…
Ik stuur je een persoonlijk berichtje.
Liviu:…
Als ik eerder geweten had dat je zo dichtbij zou zijn hadden we een afspraak kunnen maken….ik lees het nu pas 20.00 ‘s-avonds. Aan de andere kant, er is niet echt haast. De auto rijdt mooi, alleen niet Closed Loop en dus helaas met motor lampje aan, en met een beetje verhoogd verbruik, maar hij is goed bruikbaar.
Allemaal:…een vraag t.a.v. mogelijke oorzaak:….
Ik las net ergens dat kleppen kunnen plakken en dat daardoor de motor bijvoorbeeld te arm kan lopen en P0130 fout kan geven. Nu moet ik bekennen dat mijn laatste “jaarlijkse” olie verversing al weer 1 3/4 jaar geleden is. Ook heb ik al een blikje klepstoter-en-oliesysteem-reiniger klaar liggen en ook een nieuw filter, maar heb iedere keer alles uitgesteld. Ik wilde geen nieuwe olie doen in een auto die mogelijk op weg is naar de sloop. Kan het zijn dat dat de oorzaak is van de problemen? En moet ik maandag eerst maar eens het olie systeem onder hand nemen?
19 december 2015 om 19:50 #18300636@rinus747 wrote:
Liviu:…
Als ik eerder geweten had dat je zo dichtbij zou zijn
Ik wist het ook niet, was een late oproep.
18 juni 2016 om 13:51 #18300637Feest !!!. Alles is goed afgelopen.
Intussen een jaar probleemloos gereden, maar met een beetje hoog verbruik. Nu kwam de APK dichterbij dus alle mogelijke oorzaken maar weer langs gelopen en niets gevonden. Het moest dus wel de ECU zijn.
Hoewel ik met ZakhooiTM al een “halve” afspraak had dat hij volgende week nog eens contact zou opnemen omdat hij dan in de buurt was, kreeg ik ineens een mailtje van Liviu2004 dat hij vandaag op zaterdag al in de buurt zou zijn, en dat hij deze week net de goede ECU op de kop had kunnen tikken!
Het was er een uit een Omega, en zag er uit als nieuw omdat ze bij een omega netjes in een plastic doosje worden gemonteerd. Wel was er een klein verschil in typenummer:
De oorspronkelijke uit de Zagira A Z18XE uit 2002:
Siemens 5WK9 157 / GM 09 158 726Die uit een Omega:
Siemens 5WK9 158 / GM 24 426 542Ik weet niet of Liviu thuis het programma dat er in zat heeft moeten updaten, maar we hebben hem er vanochtend samen ingezet. En hij deed het gelijk op twee kleine hikjes na:
1) Er moest een waarde van iets met traction control in de configuratie goed gezet worden. Er ging een waarschuwingslichtje aan en er was een P??? foutmelding.
2) We hadden iets meer geduld moeten hebben. Na het “programmeren”/”koppelen” werkte niet alles gelijk. Ik heb ergens op internet gelezen dat er een vertraging zit tussen het geven van het software command, en het moment dat het geaccepteerd worden. Een beetje verbaasd hebben we drie keer gestart, en ons zitten afvragen wat er verkeerd zou kunnen zijn. Ook hebben we allerlei OpCom instellingen nog eens zitten bekijken. Toen nog maar eens geprobeerd, en toen deed alles het goed :)…..5 minuten tijd hadden we wel nodig….En dat is ook de tijd die genoemd werd voor die vertraging in acceptatie van de ECU.Bedankt allemaal voor de hulp. Al die andere oorzaken en adviezen hadden tot de oplossing kunen leiden, maar het bleek uiteindelijk de ECU. Bedankt ook aan ZakhooiTM, en uiteraard Liviu2004 king: .
Tijdens de proefrit zei Liviu nog: “Mensen proberen eerst van alles, en als laatste komen ze dan bij de ECU, en bij mij”.
Ik antwoordde toen: “Bij de vakgarage beginnen ze vaak bij de ECU. Eerst verkopen ze je graag een ECU voor 1000 euro, want dat is goed voor de winst :agent , en daarna kijken ze eens verder :hmmz “Hoe dan ook……het hele topic hierboven blijft mooi voor de toekomst, want alle mogelijke oorzaken van een P0130-Lambda1-fout zijn wel aan bod gekomen.
18 juni 2016 om 13:58 #18300638ps……en die Lambda sensoren zijn helemaal niet zo kritisch geloof ik. Ik ben geeindigd met een Bosch type L07 voorin en L602 achterin. De omega ECU begon er gelijk goed mee te draaien :)
18 juni 2016 om 17:55 #18300639@rinus747 wrote:
GM 09 158 726
Ik weet niet of Liviu thuis het programma dat er in zat heeft moeten updaten, m
726 zit nu in uw ecu, en ja, ik heb thuis alles nodig. ;)
18 juni 2016 om 18:31 #18300640Dat begrijp ik even niet. Wat bedoel je precies Liviu?:
Bedoelde je dat je thuis het Omega programma er uit had gehaald, en er het goede Zafira programma ar al in had gestopt?
En is 726 het nummer van het goede programma dat er nu in zit geprogrammeerd?
18 juni 2016 om 18:34 #18300641Uw nieuwe ecu heeft dezelfe software als uw oude ecu, dat is 09158726, so identiek met uw oude ecu.
18 juni 2016 om 18:41 #18300642Ik snap het
Perfect job :thumbup en goed voorbereid :thumbup
Het leuke is nu dat ik twee ECU’s heb. Een die helemaal goed is, en een die een bekend klein P0130 foutje heeft waar ik gewoon al een jaar me heb kunnen rijden.
Als ik ooit nog nieuwe storingen krijg kan ik ze snel verwisselen en kijken of de ECU iets te maken heeft met de nieuwe fout.
Verder heb ik begrepen dat ik kan wisselen zonder dat ik iets hoef te resetten of programmeren, dus dat gaat erg makkelijk :D Het kon niet beter :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.