Het P130 probleem >> Feest :) Opgelost! ECU! Dank Liviu2004.

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Het P130 probleem >> Feest :) Opgelost! ECU! Dank Liviu2004.

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274057
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Ik heb problemen met P130 meldingen. Ik ben twee lamda sensoren aan het proberen:
      – Een universele Bosch, die ik nog had liggen
      – Een gloednieuwe sensor van FSRS, die naar wat ik gehoord heb alleen “originele onderdelen levert”. Op het doosje staat echter Delphi, en nergens GM.

      Nu is het zo dat geen van beiden lambda sensoren het perfect doen, maar die van Bosch lijk wel een beetje beter.

      Waar ik mee zit is achter het vermoeden dat ik met een P130 fout van doen heb die niet door de Lambda 1 zelf wordt veroorzaakt. Bij het lezen op het web blijkt dat bijna iedereen bij een P130 melding zijn lambda sensor vervangt (en ik dus ook :sleeping), maar op het web kom ik vaak tegen dat mensen dan niet uit de problemen zijn, en dat er heel wat andere oorzaken worden genoemd:

      LIJSTJE GE-UPDATE OP 3-11-2015 OM 10:11

      • Langzaam stervende MAS sensor (3x)
      • EGR ventiel (3x)
      • Stekker of kabelfout lambda sensoren (1x)
      • Bovenste kabelboom vervangen (1x) <-- Update 3-11-2015. Probleem opgelost na vervangen kabelboom.
      • ECU aarding <-- Update 3-11-2015. Sensor signalen lopen in coax en zijn gevoelig. Opgelost na verbeteren motor aarde.
      • Barst in uitlaat pijpen bij lambda sensoren (1x)
      • Kapot flex stuk in de uitlaat (1x)
      • Bougies (1x uit voorzorg vervangen)
      • Ontstekingsmodule (1x)
      • Gasklep en vacuum slang vervuiling (1x)
      • Benzinepomp druk en vervuild brandstoffilter (1x)
      • Thermostaat (1x)
      • Motor ECU (2x) <-- Update naar 2x 3-11-2015. ECU keurde "oude" sensoren te snel af. 4x nieuwe sensor elke 6 mnd.
      • Lambda 2 verouderd (1x)

      Analyze: Het lijkt er op of de motor in de toestand komt “Closed loop (Using O2 sensors)” en dan even naar de lamda sensor 1 kijkt, maar intern nog even doorgaat om de waarde 0.4V te gebruiken, en als de gemeten waarde niet binnen een verwachtte band ligt, gaat de motor over naar “Open loop (System failure)”, en gaat door de gemeten waarde door 0.4V te vervangen. Daarbij wordt dan een foutmelding P130 gegeven, terwijl de afwijkende 02 waarde ook door andere oorzaken kan komen.

      Mijn vragen zijn:
      – Is mijn analyze juist?
      – Is het lijstje met “andere oorzaken goed”? Moeten er dingen bij, of af, of moet de prioriteitsvolgorde anders? of zo?

      Welke ervaren vakman heeft een aanvulling hierop?

      (Aub geen hobbyisten antwoorden…het hele internet lijkt al vol te staan met incomplete verhalen…laten we als hobbyisten onderling elkaar niet van de regen in de drup helpen)

      #18300606
      SimpleFace
        Lid sinds:
        14 July 2014

        Grote kans dat de lambda sensor een gevolg is en niet de oorzaak van het probleem. Wat is de reactie van de motor trouwens? Merk je er nog iets aan of is het enkel eem lampje?

        #18300607
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          SimpleFace: Verder rijdt hij geweldig. Verbruik weet ik trouwens niet, ik ben te nonchalant om dat zelf bij te houden. Ik zal in de boordcomputer kijken, maar ik weet zeker dat het hoog is want ik rij al 4 maanden “Open Loop”.

          Mijn enige achterdocht en twijfel is dat ik, tegen mijn wens in, toch een nieuwe lambda sensor heb gekocht die geen echte origineel is maar Delphi. Het kost me 199 euro om een echt origineel te krijgen via FSRS, dus eigenlijk wil ik wel heeeeeel zeker zijn dat het niet een van die andere oorzaken is.

          #18300608
          rinus747
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 May 2010

            Het aantal commentaren is nu wel erg laag. Betekent dat dat mijn lijstje aardig compleet en op orde was? Of betekent het dat er heel weinig echte professionals op dit forum zijn?

            #18300609
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              misschien handig om van deze 2 topic 1 topic te maken.. het gaat immers over het zelfde onderdelen… los van de werking en het stickertje….
              en mensen zitten niet op 2 topics tegelijk te tikken…

              #18300610
              rinus747
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 May 2010

                bart…..dat andere topic zal vanzelf uitsterven, want het is opgelost. De door fsrs geleverde sensor was een namaak van Delphi, en is dus niet zo goed als een echt origineel van GM, die overigens met 199 euro 2x zo duur is, en uit een fabriek van Bosch komt, hetgeen ook te zien is aan de gebruikte draad kleuren wit-zwart-wit-grijs zoals bij Bosch gebruikelijk is.

                #18300611
                SimpleFace
                  Lid sinds:
                  14 July 2014

                  Namaak Delphi bestaat niet. Een Delphi is gewoon een ander merk wat overigens prima werkt. Over je opmerking met professionals: er zijn weinig mensen met een glazen bol inderdaad. Diagnose zal toch hands on moeten gebeuren.
                  Vervolgstap kan zijn om de ecu uit te sluiten, je kan bij liviu2004 terecht om eens te testen met een van zijn ecu’s.
                  Draadboom van sensor naar ecu doormeten kan ook eerst nog.

                  #18300612
                  rinus747
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 May 2010

                    Na nog wat lezen op engelse internet sites wat extra mogelijke oorzaken gevonden, en het lijstje helemaal bovenaan aangevuld op 3-11-2015 om 10:11

                    #18300613
                    rinus747
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 May 2010

                      Opgelost is het met mijn Z18Xe nog niet, en ik heb wel van alles gecontroleerd, en heb mijn portemonnee nog bijna gesloten gehouden, want ik geef niet graag geld uit aan onderdelen zonder dat ik zeker weet dat ze vervanging nodig hebben.

                      Nieuwe thermostaat en sensor. Ik reed vaak 80C en nu exact 92C. Bij 92C is de motor trouwens niet probleemlozer!
                      Gasklep gereinigd
                      Ook gaatje dat uitkomt in de slang naar kleppenhuis gereinigd
                      Spruitstuk en katalysator gecontroleerd op lekken
                      Flexbuis in de uitlaat gecontroleerd
                      Alle lambda’s optisch bekeken. Zagen er allemaal goed uit.
                      EGR klep heb ik niet….dus dat veroorzaakt ook geen probleem
                      Sterk vervuild luchtfilter vervangen
                      3 jaar oud brandstoffilter vervangen
                      Nieuwe bougies (terwijl de oude best nog redelijk waren)
                      Alle cylinderdrukken gemeten. Lagen netjes tussen 15 en 16 bar
                      Injector reinigingsmiddel in de tank gegooid (In 14 jaar was nog nooit iets aan injectors gedaan). Intussen 1/4 van de volle tank opgereden
                      Benzine druk gemeten (Was mooi 3.8 dus in range 3.7 tot 3.9)
                      Allerlei lambda sensors verwisseld en weer terug geplaatst. Een nieuwe Bosch universal als Lambda 1 is de beste (0.8V )
                      Met de nieuwe Delphi als Lambda 1 gaat het duidelijk slechter (0.7V ). Die heb ik aan de kant gelegd.
                      Kabelboom waar Lambda 1 door gaat gecontroleerd
                      Van beide Lambda’s verwarmingssignaal en verwarmings spiraal gecontroleerd
                      Lambda signalen gemeten met miltimeter en ook met een oscilloscoop
                      Geconstateerd dat de ECU van beide sensoren signalen krijgt van 0.8. Lambda 2 komt trouwens niet boven 0.7.
                      Ik heb met een electronisch trucje het Lambda1 signaal 0.15Vdc weten verhogen zodat signaal “hoger leek”. Dat had geen effect.
                      De oorspronkelijke 3 jaar oude Lambda 2 doet het denk ik goed….Ik heb spanningen van 0.1 tm 0.7 gezien.
                      Zes jaar oude MAS sensor waarden gecontroleerd en die leken goed. Stationair 3gr. Inlaat temperatuur klopt.
                      Desondanks MAS sensor schoongemaakt met penseel en wasbenzine. Alles leek trouwens schoon. Waardes opnieuw gecheckt. Alles nog steeds ok

                      De motor komt nog regelmatig in “Open loop” en dat veroorzaakt geregeld P130. Het motor management lampje gaat iets minder vaak aan dan enkele dagen geleden. Als de motor wat koeler is, of als het regent, of als ik de toeren hoog houdt (>2500) lijkt de kans op foutmeldingen wat kleiner. Verder rijdt hij helemaal prima!

                      Wat ik kan doen is nog:

                      Massa draad van motorblok controleren
                      Nieuwe MAS sensor er in. Ik denk aan een Bosch van circa 170 euro.
                      Nieuwe Lambda 2. Ik denk aan Bosch Universal van circa 50 euro, en niet een origineel van 210 euro
                      Andere ECU proberen
                      Nieuwe Lambda 1 en wel een origineele GM van 210 euro, (terwijl de Bosch Universal het heel goed lijkt te doen)

                      Nadeel van deze laatste 4 akties is dat ik geen bewijs heb dat er iets niet deugt. Mogelijk gooi ik geld over de balk. Ik heb helaas geen ruilonderdelen om eens wat te proberen.

                      Wel gedraagt de motor zich beter als alles koel is of regenachtig. Daarom wil ik met de MAS sensor vervanging beginnen.

                      Ik kan natuurlijk allemaal dure originele onderdelen gaan kopen, maar voor je het weet geef je 1000 euro uit aan een wagen die maar 1000 euro inruilprijs waard is. Dat maakt me huiverig. Daarom breng ik hem ook niet graag naar de vakgarage. Die lossen het wel op, maar zetten zonder remming alle dure componenten er in een keer in, en laten me dokken.

                      Heeft iemand nog ideeën voor andere prioriteiten? Of andere acties die ik vooraf nog kan proberen?

                      #18300614
                      rinus747
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 May 2010

                        Uiteindelijk toch maar 2xLambda sensoren gekocht (Bosch direct fit samen circa 250 euro) en MAS unit (Origineel via FSRS circa 200 euro). Bestaande onderdelen waren allemaal ouder dan 6 jaar, dus ze waren zo wie zo binnenkort aan vervanging toe. Is wel veel geld voor een auto van 1000 euro inruilwaarde, en als hij verder niet zo perfect was had ik het niet gedaan. Ik heb lang zitten twijfelen.

                        Als ik originele Lambdas zou hebben besteld was ik over 400 euro kwijt aan 2 sensoren en dat was mij een brug te ver.

                        Of het gaat helpen is nog afwachten. Als het niet helpt blijft aleen de ECU over en weet ik dat verder alles 100% in orde is.

                        Een week pauze dus…..Tenzij iemand na mijn vorige post nog ideen heeft…..Wie kan nog helpen?

                        #18300615
                        SimpleFace
                          Lid sinds:
                          14 July 2014

                          Gezien je uitgebreide metingen aan de lambda zal het me verbazen als het daar aan blijkt te liggen. Ben ook erg benieuwd wat het is. Ik had denk ik toch eerst een ecu test laten doen bij liviu. Dat is goedkoper dan 2 nieuwe onderdelen vervangen zonder zekerheid.

                          #18300616
                          rinus747
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 May 2010

                            Als livu vlak bij had gewoond had ik dat zeker gedaan, maar het is meer dan 2 uur rijden enkele reis. Het verwisselen van de ECU en een testrit had zeker betrouwbare resultaten opgeleverd.

                            Testen bij ACtronics kan wat betreft afstand wel (10 minuten afstand), maar die doen een electronische test. In dit geval vertrouw ik dat niet. Als het de ECU al is dan is het probleem:
                            1) Ofwel intermittent
                            2) Ofwel temperatuursafhankelijk
                            Dat is beide niet goed testbaar op een electronische tester

                            Tja soms moet je kiezen zonder exacte gegevens te hebben. Het blijft een gok, en ik moest kiezen.

                            De oude onderdelen waren trouwens allemaal ouder dan 6 jaar, dus als het niet de oorzaken waren, waren ze binnenkort toch wel aan de beurt. Ik hoop dat ik er weer een goede en betrouwbare auto aan over ga houden. Hij rijdt als nieuw. en klinkt als nieuw.

                            #18300617
                            liviu2004
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 April 2014

                              Bent je zeker dat je niet wilt dat ik kom naar uw plaats?

                              #18300618
                              rinus747
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 May 2010

                                Nee dat weet ik nog niet zeker…..Ik wacht eerst af tot de nieuwe onderdelen bezorgd worden. Ze zijn al betaald…..Als dat niet helpt dan zie ik wel verder. Het kan zijn dat ik hulp bij de ECU nodig heb.

                                #18300619
                                opeltechniek
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  20 March 2010

                                  Zowel P0130 als P0170 zijn vaak te wijten aan een niet juist functionerende LMM.
                                  Dit is het snelste te controleren om deze gewoon even te proberen..
                                  ECU vervangen doe je als laatste en een P0130 is zelden of nooit een defecte ECU dan had je wel meer problemen gehad..

                                  #18300620
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    @opeltechniek wrote:

                                    Zowel P0130 als P0170 zijn vaak te wijten aan een niet juist functionerende LMM.
                                    Dit is het snelste te controleren om deze gewoon even te proberen..
                                    ECU vervangen doe je als laatste en een P0130 is zelden of nooit een defecte ECU dan had je wel meer problemen gehad..

                                    … dus lmm loshalen en kijken of er wat veranderd??

                                    #18300621
                                    opeltechniek
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      20 March 2010

                                      Nee LMM vervangen door een origineel exemplaar want in deze is er ontzettend veel imitatie rotzooi te koop!!
                                      Of even een goed functionerende lenen..

                                      #18300622
                                      liviu2004
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 April 2014

                                        P0130 is lambda circuit storing, niets te maken met lmm. :hmmz

                                        #18300623
                                        opeltechniek
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          20 March 2010

                                          We wachten af :angel

                                          #18300624
                                          liviu2004
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 April 2014

                                            Tot hij verandert de ecu.

                                            #18300625
                                            rinus747
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              31 May 2010

                                              Mr Opeltechniek, Luvia, en anderen

                                              Hier nog even een tussenresultaat na weken pauze door het bestellen en terugsturen van verkeerd geleverde lambda sensoren:

                                              De P130 fout is er nog steeds, en de Lambda sensoren zijn het probleem niet, en ik heb al veel oorzaken uitgesloten (zie de hele rij posts hierboven). Ik heb echter op een USA forum gelezen hoe iemand met dezelfde maandenlange ellende uiteindelijk de zaak oploste met het vervangen van de knock sensor, en dat was wel het allerlaatste waar hij aan dacht.

                                              Ik heb toen mijn sensor connector los genomen. Terecht kreeg ik fout P325, maar het mooie was dat de P130 fout ineens weg was. De motor rijdt mooi closed loop, en de lambda spanningen zijn zoals ik ze verwachtte.

                                              Iemand raadde mij aan om de oude sensor los te nemen, de contact vlakken goed te reinigen, en met 20Nm weer vast te zetten, maar daar is het weer niet mooi genoeg voor ;). De sensor heeft het 14 jaar goed gedaan, en het lijkt mij vreemd als hij na al die tijd “ïneens” los zit. Er is mij gezegd dat er roest onder kan komen, maar alles ziet er heel schoon uit.

                                              Ik heb vandaag dus maar een nieuwe sensor besteld om eens te kijken wat dat doet.,,,,,,wordt vervolgd

                                              #18300626
                                              opeltechniek
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                20 March 2010

                                                Ja Rinus van een afstand is het altijd moeilijk oordelen en zo leren we elke dag weer iets bij..
                                                Ik zit al ruim 30 jaar aan Opels te sleutelen maar deze had ik nog niet voorbij zien komen.
                                                Ik weet wel dat we ooit toen de eerste x16xel kwamen dat we veel van die sensoren losnamen en weer vastzetten met inderdaad 20Nm maar da ging volgens mij om een buitendienstoplossing voor een ander probleem.
                                                Ik hoop dat je hiermee je storing verhelpt. We zullen het horen en zien.

                                                #18300628
                                                rinus747
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  31 May 2010

                                                  Even een update/tussenstand

                                                  De motor draait nog steeds op het randje van goed/fout met af en toe een P0130 fout.
                                                  De knock sensor was het niet. Het geeft wel een beetje verbetering, maar is niet de echte oorzaak.
                                                  Vandaag bij de garage even een gloed nieuwe originele GM Lambda 1 er in gehad.
                                                  De fout bleef. Ik weet nu 100% zeker dat het niet aan de Lambda sensor ligt. Die sensor ligt nu weer terug bij hun in het magazijn.

                                                  De circel wordt steeds kleiner, eigenlijk blijft alleen de ECU over.
                                                  Ik heb wel nog een ernstige cilinder 4 misfire gehad. 2 sec flink schokken.
                                                  Dat brengt me terug in een dilemma: Zou het misschien toch de bobine unit zijn? Of gewoon de ECU?
                                                  Ik ga de oscilloscoop maar weer eens aan de ontsteking hangen. En een bobine unit lenen.
                                                  Ik heb nog 6 maanden tot de APK keuring….en wordt intussen arm, want het verbruik is aan de hoge kant.

                                                  #18300629
                                                  the-duke
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 August 2007

                                                    Misschien idee:
                                                    http://www.amtgarageforum.nl/opel/zafira/inhouden-motor-lampje-en-code-p0130-9732.html&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                    pak wel een originele dan..

                                                    Gr,
                                                    The Duke

                                                    #18300630
                                                    rinus747
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      31 May 2010

                                                      the duke:

                                                      Dat zijn hele goede punten inderdaad! Maar helaas voor mij had ik dat 10 jaar geleden al gedaan.

                                                      Verder maak ik dat opgeboorde 2mm gat bij de rubber slang naar het vacuum deel van de gasklep iedere keer schoon direct na het reinigen van de gasklep zelf.

                                                      Nu is wel het lijstje van alle mogelijke oorzaken weer wat completer!

                                                      Blijft dus over: ECU, of toch bobine

                                                      Vriendelijke groeten, Rinus

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.