Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Het nieuwe i200 i240 en 400 topic
- Dit onderwerp bevat 512 reacties, 79 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 december 2017om 16:24 door H-400.
-
AuteurBerichten
-
8 september 2011 om 19:06 #17850127
Ik heb me vandaag laten wijsmaken dat de i200’s een genummerde reeks waren?
Klopt dat? (is het eerste wat ik ervan hoor)En zo ja, waar is de nummering te vinden?
8 september 2011 om 20:19 #17850128het is geen genummerde reeks, niet qua chassisnr. wel is er een serie van ±10 stuks geweest met opeenvolgende kentekens hier in Nederland.
28 september 2011 om 06:32 #17850044Hoe zit het nu met die i nummers? Ik weet i200, i240, i400, maar zie ook weleens i3000 en i2800. Zijn er nog meer i nummers bekend? Wat zijn de specs van de i3000 en i2800?
28 september 2011 om 12:23 #17850046van de i (Irmscher)nrs zijn de volgende modellen gemaakt (en in productie)
i2000: Ascona B (2.0S met dubbele solex 40/45mm)
i200: Manta-B (naar keuze 2.0e met 125pk en 2.0e met 110Pk)
i240: Manta-B (2.4e met 136pk)
i400: Manta-B en Ascona-B (2.4 16V met 144pk)
i300: Manta-B (3.0e 6-cil. 180pk)
i2800: Manta-B (2.8e 6-cil.)i3000 is geen officieel Irmscher/Opel model, evenals de i2000 manta.
verder blader dit maar eens door: http://www.mantab.secudo.net/cms/front_content.php?idcat=105
daar staat nog zo’n discussiemodel, de i400CC, eigenaar beweert dat het origineel is, anderen zijn van mening dat het om de irmscher 16V gaat die destijds in de autosalon van Geneve ten toon gesteld werd.
Ik denk eerder ook dat laatste, er zijn te veel toevalligheden.
28 september 2011 om 14:15 #17850045:thumb
7 oktober 2011 om 18:06 #178501297 oktober 2011 om 18:18 #17850130mijn manta I240r under construction
16 oktober 2011 om 12:30 #17850131xj 90 vk reed jij vorig weekend niet in de gemeente losser?
16 oktober 2011 om 14:29 #17850132nee dat was ik niet mijn :hmmz
17 oktober 2011 om 13:54 #17850133De “originele” ACDelco Manta 400 is ook weer opgedoken, na 10 jaar winterslaap.
en hij is te koop –> http://www.rallycarsforsale.net/clas/index.php?ct=fsrcy&md=details&id=57676
18 oktober 2011 om 21:22 #17850134Nou welke forummer koopt hem ?? king:
18 oktober 2011 om 21:37 #17850135ik durf haast wel met 100% te garanderen dat niemand hier op dit forum die auto gaat opkopen.
18 oktober 2011 om 21:49 #17850136@henk 400rr wrote:
ik durf haast wel met 100% te garanderen dat niemand hier op dit forum die auto gaat opkopen.
Kunnen we hem niet stiekem omruilen :D
18 oktober 2011 om 22:03 #17850137Nee, absoluut niet, dan is de lol er echt af.
Dit soort auto’s zijn “investeringen” geworden net als een schilderij, ermee rijden is kapitaalvernietiging en bovendien, er wordt alleen gepraat over de auto, geen reservedelen. dus als je hiermee rijd is dat echt een bodemloze put.
Je kan voor dat geld beter een Subaru huren/kopen, dan heb je meer lol van je geld.
19 oktober 2011 om 04:36 #17850138er mee rijden is zonde mooi met een kleedje er over in de schuur laaten staan
21 oktober 2011 om 23:16 #17850140Onlangs trok een bepaalde titel mijn aandacht:
400er back from Kenia dank Ralf Antweiler!
met de onderstaande foto
Net zoals de berichtgeving rondom de Kadett 400 waar Walther Röhl het WK in 1982 gewonnen zou hebben (was een ascona 400) leert dat wie verder leest en kijkt toch in de regel wat meer te weten komt.
Back from Kenia – unrestauriert!
Ralf Antweiler bringt zur Show einen von max. 4 oder 5 gebauten Werks – Manta 200 Gruppe B, der seit 1985 in Kenya und Tanzania unterwegs war. Er entdeckte den Wagen 2009 in Nairobi und schaffte ihn 2010 dorthin zurück, wo er mal hergekommen war. Das Fahrzeug wird in seinem aktuellen unrestaurierter Zustand gezeigt.Het gaat dus om een Manta 200 groep B, op zich meer bijzonder dan de grote broer de Manta 400, ook gezien de geringe aantallen die gebouwd zijn van deze uitvoering, zeker in “Werks” uitvoering.
Dhr. Antweiler is hier trouwens nauw bij betrokken, maar heeft zo z’n contacten binnen de oude Opel teams die nog wel eens op de hoogte zijn van degene die dit soort wagens overgekocht hebben.Aangeboden werd deze manta destijds maar echt veel met het complete pakket zijn er niet verkocht, meestal werd alleen de motor/bak overgenomen, maar nooit echt het onderstel.
De motor was een 2.0 ltr. met de zg “schwedenkopf” en het onderstel was de normale assen met 5-gaats ombouw, ook de versnellingsbak was interessanter dan het std. model.
Hierdoor waren de i200’s die daarvoor de grp B homologatie hadden moeilijk van de rest te onderscheiden.Dit is er ook eentje, deze bestaat inmiddels niet meer, is gesloopt
22 oktober 2011 om 07:30 #17850141interesant :thumb :thumb volgend jaar ook deze auto in de eifel ???
22 oktober 2011 om 07:35 #17850142voor de liefhebbers het hele verhaal
http://www.hundert5.de/home/articles/motorcity.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
wie gaat er naar toe ???
http://www.hundert5.de/steel.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
het is dat het zo ver rijden is en ik helaas moet werken ….
22 oktober 2011 om 14:25 #17850143Er wordt wel weer een i200 groep B samengebouwd op basis van de homologatie, deze zal waarschijnlijk binnen een paar jaar bij de SlSw te zien zijn, hoe dat met deze wordt is moeilijk te zeggen.
Ik weet wie Ralf is, hoe hij d’r uit ziet, maar ik ken hem echter niet persoonlijk.
Voor mij is de reis wat te ver om hier even bij te kijken, de rest wat erbij zit lijkt me niet interessant genoeg om deze trip te ondernemen.
24 oktober 2011 om 09:17 #17850144@henk 400rr wrote:
van de i (Irmscher)nrs zijn de volgende modellen gemaakt (en in productie)
i2000: Ascona B (2.0S met dubbele solex 40/45mm)
i200: Manta-B (naar keuze 2.0e met 125pk en 2.0e met 110Pk)
i240: Manta-B (2.4e met 136pk)
i400: Manta-B en Ascona-B (2.4 16V met 144pk)
i300: Manta-B (3.0e 6-cil. 180pk)
i2800: Manta-B (2.8e 6-cil.)i3000 is geen officieel Irmscher/Opel model, evenals de i2000 manta.
verder blader dit maar eens door: http://www.mantab.secudo.net/cms/front_content.php?idcat=105
daar staat nog zo’n discussiemodel, de i400CC, eigenaar beweert dat het origineel is, anderen zijn van mening dat het om de irmscher 16V gaat die destijds in de autosalon van Geneve ten toon gesteld werd.
Ik denk eerder ook dat laatste, er zijn te veel toevalligheden.
Hoi Henk,
Kan ik zonder de nokkenas te bekijken weten of ik met een 110pk i200 of met een 125pk i200 te maken heb? De code op een irmscher nokkenas is een IKA555 had ik gehoord. Kan ik nog ergens anders afleiden of het om een 125pk gaat ?
Dank
24 oktober 2011 om 09:43 #17850145Nou, het is als met vele zaken, je weet het pas zeker als je alles bekeken hebt, maar je hebt wel zaken die de boel aannemelijk maken, dwz: met de grens van zekerheid dat je ervanuit mag gaan dat het zo is.
De sper in de achteras bijv., als er “spezialöl” of “specialoil” in het deksel staat dan kan je ervanuitgaan dat er eentje in zit, maar niet altijd is dat zo en dat het er niet in staat wil ook weer niet zeggen dat het er niet in zit.
Dit heeft alls met de tand des tijds te maken.De i200 motor had zo ook zijn eigen coderingen, een normale 2.0E motor had als motornr. “2.0E-(motornr)” erin staan, bij de i200 motor was dit “2.0iE-(motornr.)”, ditzelfde geld voor de kop, waar normaal X20E…. staat of P20E… zou nu ook een “i” toegevoegd moeten zijn.
In zo’n geval mag je aannemen dat er een (vlgs fabrieksopgaaf) 125Pk motor in zit, de ontsteking zelf zou ook een ander nr moeten hebben en/of een andere onderdrukdoos, maar die kenmerken weet ik zo niet.
Origineel zat er op het kleppendeksel een sticker met daarbij de afstelgegevens van de nokkenas stoters.
De 110pk versie i200 was hier niet geleverd en de motor zelf was niet anders dan de motor in de GSI/GTE en de latere GT uitvoeringen.
29 oktober 2011 om 06:41 #178501461 november 2011 om 06:10 #17850147Als ik veel te veel geld zou hebben, had ik die AC Delco i400 gekocht :D Niet mee rallyrijden uiteraard, maar af en toe een rondje Amersfoort/Zeewolde, Harderwijk en terug over de A28 moet kunnen toch?
1 november 2011 om 10:55 #17850148Uiteraard, d’r zijn wel meer verzamelaars met dezelfe gedachte, sommigen rijden nooit mer, een andere rijd er zo nu en dan een blokje mee om.
‘t is wel zo, de 1 kan de verleiding ‘m even diep in te trappen wat meer weerstaan dan de ander en onderhoud van zo’n ding is erg kostbaar.
8 november 2011 om 07:40 #17850149Rally Twente
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.