HET KADETT 4X4 TURBO TOPIC :

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling HET KADETT 4X4 TURBO TOPIC :

25 berichten aan het bekijken - 1,151 tot 1,175 (van in totaal 1,294)
  • Auteur
    Berichten
  • #17494884
    kadett4x4
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 July 2004

      De kadett bij een maatje van me op de brug geparkeerd, en ga nu toch maar eens werk maken van de carterpan.
      nu kan hij mooi een paar daagjes uitlekken, om alles zo droog mogelijk te monteren.
      En hoop nu dan eens een lek vrije motor te krijgen.

      groeten.

      #17494885
      kadett4x4
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 July 2004

        Tot nu toe is de carterpan nog steeds droog :jerry :jerry :jerry
        wat ik wel vreemd vond, dat je bij de alu pan het boutje midden achter bijna niet bij kon, en bij de stalen kun je er bijna met je hand tussen komen.
        heb alleen nu nog een kleine lekkage waar ik helemaal geen zin in heb, de krukaskeerring aan de bakzijde.
        zou er voor het goede, de complete motor en bak weer uit moeten halen.
        4×4 is leuk, maar met sleutelen zit die tussenbak vaak in de weg bij een kadett.
        dus daar moet ik ook nog een keer zin voor maken.

        groeten.

        #17494886
        motormuis012
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 October 2012

          niet alleen bij een kadett maar ook bij een vectra/calibra is er kut bij te kunnen komen .

          #17494887
          Mr. Bone
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 September 2009

            @kadett4x4 wrote:

            Tot nu toe is de carterpan nog steeds droog

            :thumb

            #17494888
            kadett4x4
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 July 2004

              Ondekte pas dat hij weer lekte, en dat er te veel olie in zat.
              terug de brug op, en kijken.
              nu bleek ook mijn bumper aan de binnenkant vol olie te zitten, dus was er iets anders aan de hand.
              na wat onderzoek, kwamen we er achter dat de intercooler buizen vol olie zaten :cry :cry
              na ongeveer een liter olie eraf te laten, en de boel schoon te maken, was ik bang dat de turbo er na nog geen 500km de brui aan gegeven had.
              Het verhaal aan botter te hebben verteld, schijnt de turbo er op deze manier de olie die er teveel in zit, zo weg te werken.
              binnenkort als ik weer tijd heb, ga ik het intercoolertraject eens goed schoonmaken.
              voor de rest geen problemen meer, gelukkig!!!!!

              groeten.

              #17494889
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Radiateurs uit China zijn nogal een gok, je hebt er goede bij, maar een Chinees gooit niks weg, en duwt de B-keus er vaak net zo hard doorheen. En dan nog, het is net als die van TX motorsport, ik heb er nog aardig lang mee gedaan, maar zo’n constructie zou haast een leven lang mee moeten kunnen gaan. Bij mij een paar jaartjes, maar bij velen veel minder dan een jaar.

                Kan je er stukke beter eentje bij Hartgers laten maken.

                #17494890
                kadett4x4
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 July 2004

                  zo, vandaag een mooie roadtrip op en neer naar varsseveld gemaakt.
                  naar de turbo meeting bij tvs geweest.
                  veeeeel gezien, en bekeken.
                  stonden toch een enkele dikke monsters tussen, en creatieve knutselaars.
                  zo zie je dat overal wel ergens een plaats is voor een turbo.
                  volgend jaar weer :thumb

                  groeten.

                  #17494891
                  kadett4x4
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 July 2004

                    Het is weer zover :swear :swear .
                    na een lange tijd geen lek te hebben gehad, op de krukaskeering na, begint het gezeik weer.
                    toen ik pas de auto verzette, lag er weer een redelijke plas olie onder.
                    binnenkort de brug weer op om te kijken wat er lekt, en dan maar eens spullen gaan bestellen.
                    ruk er dan de complete motor uit, en stop niet voor hij droog is.
                    maar dit moet nu dus weer komen als de meetings weer beginnen, dus probeer het uit te stellen tot na de zomer.
                    zoniet, dan word het verrekt strakke planning.
                    ik houd jullie op de hoogte.

                    groeten.

                    #17494892
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Weer de bakzijde? Kan een spoor in je krukas gesleten zijn, maar wat vaker voorkomt is dat de lip verbrandt. Dit kun je voorkomen door met de montage de binnenste rand van de keerring geheel vol te blaffen met vet, zodat het gelijk gesmeerd is en een barriere ontstaat tegen lekken.

                      Wat ook van belang is dat het carter niet onder druk komt te staan, wat bij een turbomotor natuurlijk een groter risico is, dat via het inlaattraject, via de kleppendeksel terug in het carter druk wordt opgebouwd. Dan kan je keerringen blijven vervangen…

                      Ik heb de carterventilatie van de LET niet zo gedetailleerd op m’n netvlies staan, maar voor je rembekrachtiging is er een vacuumpomp aanwezig volgens mij, en die moet volgens mij dan ook je carterventilatie doen?? Je moet in elk geval iets van actieve afzuiging op je blok hebben, zodat er vacuüm getrokken wordt op het carter, en olie zo juist naar binnen gezogen wordt.

                      #17494893
                      kiyamizio
                        Lid sinds:
                        5 February 2010

                        Een c20let heeft geen vacuum pomp. Er zit bij mijn een terug slag klepje in de slang vanaf het kleppendeksel miss dat die lek is bij jouw.

                        #17494894
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          En waar sluit je dan de rembekrachtiger op aan?

                          #17494895
                          Mr. Bone
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 September 2009

                            Precies hetzelfde als bij een XE, op je inlaatspruitstuk

                            #17494896
                            corsabc20xe
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 June 2011

                              Klopt als je gaat remmen laat je je gas los en dan is er voldoende onderdruk na je gasklephuis.
                              Maar als de een richtings-klep kapot is en boost doorlaat. dan ben je idd je carter onder druk aan het zetten.

                              #17494897
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                Ja natuurlijk, dan zit de gasklep gewoon dicht en maakt hij wel vacuum.

                                Maar inderdaad, je zet dan mogelijk toch druk op het carter, en zo verlies je misschien ook wel wat boost.

                                #17494898
                                Mr. Bone
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 September 2009

                                  Er is ook vacuum als de gasklep open staat Vinci, zolang je maar geen boost op bouwt. Als ik bv 120 op de snelweg rijdt is er continu vacuüm terwijl me gasklep gedeeltelijk open staat, geef ik dan vol of veel gas en de turbo spoelt op, is er idd overdruk ipv vacuüm.

                                  Het doel van die eenrichtingsklep is je rembooster slang is dat er geen slush/olie van je inlaatspruitstuk je rembooster in kan, anders zou binnen no time bij een olieboot je hele koektrommel vol zitten, :jerry .
                                  Dit geldt uiteraard voor iedere motor, turbo of niet.

                                  #17494899
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Ja, snap het, is zoals al werd gezegd het zelfde idee als bij atmosferisch.

                                    We bedoelen alleen niet de eenwegklep naar de rembooster, waardoor het carter druk opbouwt is mogelijk de klep naar de carterontluchting, die zit op de kleppendeksel.

                                    #17494900
                                    Mr. Bone
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 September 2009

                                      In de kleine karterslang vanaf deksel naar gasklep zit ook idd een eenrichtingsklep. Die zorgt er voor dat de carterdampen wel na de inlaat gaan en de boost in de inlaat niet terug naar je Klepdeksel. 9 van de 10x zijn deze stuk en sta je dus bv 1 bar boost terug het deksel in te stampen. Dus waar je bij een XE dit gaatje opboort voor dat slangetje, moet je hem bij een LET afdoppen. Want je blijft keerringen VV op die manier.

                                      #17494901
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Dan gaat hij met rustig toeren en gas los bij schakelen dus wel elke keer een beetje lopen bokken, net zoals een XE dat doet als dat kanaaltje verstopt zit. En er komt dan via de dikke ventilatieslang weer oliedrap omhoog.

                                        Mijn ervaring is dat die motoren het mooist en lekkerst lopen als je alles origineel hebt en goed werkend. Tenzij je consessies wil doen met een mooie ronde loop en gasresponse in ruil voor heel veel meer vermogen, dan snap ik dat wel, maar als je een betrouwbare turbomotor wilt die lekker loopt denk ik dat je alles beter zo veel mogelijk origineel kan laten.

                                        Zo’n terugslagklep is waarschijnlijk gewoon nog verkrijgbaar en dan zou ik hem persoonlijk gewoon lekker vervangen.

                                        #17494902
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Hier nr. 7:

                                          En die is gewoon nog beschikbaar. Onderdeelnr. 90423045 en kost om en nabij de drie tientjes ex. verzendkosten.

                                          #17494903
                                          corsabc20xe
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            18 June 2011

                                            ja en dan bij 10 even een dun boortje erdoor dat het net iets groter word en niet meer verstopt. ben je van je carterdruk probleem verlost

                                            #17494905
                                            kadett4x4
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 July 2004

                                              Hey jongens, bedankt voor alle reacties en tips.
                                              volgens mij zit de klep erbij mij niet op, of is dat niet mogelijk?
                                              ga er binnenkort werk van maken, dus bestel die klep maar vast voor de zekerheid, kapot of niet.
                                              ik hou jullie op de hoogte :thumb

                                              groeten.

                                              #17494904
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Sta op het punt een bestelling te maken, dus gooi ik hem er gelijk bij voor je Gerwin! :thumbup Dat scheelt weer orderkosten voor je…

                                                #17494906
                                                kadett4x4
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 July 2004

                                                  Goed bezig vincent, ik hoor het wel als je hem hebt :thumb

                                                  groeten.

                                                  #17494907
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Oh en ja, die kan er zomaar niet tussen zitten, maar zoals bij een XE. En het kan zomaar zijn dat dat normaliter niet eens druk in het carter geeft omdat het gewoon, zoals gewoonlijk, verstopt zit…

                                                    #17494908
                                                    Mr. Bone
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      21 September 2009

                                                      Die klep gaat om de haverklap kapot en heb je weer hetzelfde probleem. Of je moet zin hebben om na iedere rit die k*tklep te controleren, :hmmz .

                                                      Die LET van mij had hetzelfde probleem, bleef maar keerringen en pakkingen eruit drukken en olie lekken, logisch als je 1.2 bar je carter in staat te drukken, :argue .

                                                      Afgedopt en weg is het probleem.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,151 tot 1,175 (van in totaal 1,294)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.