Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › HET KADETT 4X4 TURBO TOPIC :
- Dit onderwerp bevat 1,293 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 januari 2024om 15:46 door kadett 4×4.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2015 om 20:24 #17494884
De kadett bij een maatje van me op de brug geparkeerd, en ga nu toch maar eens werk maken van de carterpan.
nu kan hij mooi een paar daagjes uitlekken, om alles zo droog mogelijk te monteren.
En hoop nu dan eens een lek vrije motor te krijgen.groeten.
10 april 2015 om 05:53 #17494885Tot nu toe is de carterpan nog steeds droog :jerry :jerry :jerry
wat ik wel vreemd vond, dat je bij de alu pan het boutje midden achter bijna niet bij kon, en bij de stalen kun je er bijna met je hand tussen komen.
heb alleen nu nog een kleine lekkage waar ik helemaal geen zin in heb, de krukaskeerring aan de bakzijde.
zou er voor het goede, de complete motor en bak weer uit moeten halen.
4×4 is leuk, maar met sleutelen zit die tussenbak vaak in de weg bij een kadett.
dus daar moet ik ook nog een keer zin voor maken.groeten.
10 april 2015 om 20:12 #17494886niet alleen bij een kadett maar ook bij een vectra/calibra is er kut bij te kunnen komen .
10 april 2015 om 21:21 #174948876 mei 2015 om 19:57 #17494888Ondekte pas dat hij weer lekte, en dat er te veel olie in zat.
terug de brug op, en kijken.
nu bleek ook mijn bumper aan de binnenkant vol olie te zitten, dus was er iets anders aan de hand.
na wat onderzoek, kwamen we er achter dat de intercooler buizen vol olie zaten :cry :cry
na ongeveer een liter olie eraf te laten, en de boel schoon te maken, was ik bang dat de turbo er na nog geen 500km de brui aan gegeven had.
Het verhaal aan botter te hebben verteld, schijnt de turbo er op deze manier de olie die er teveel in zit, zo weg te werken.
binnenkort als ik weer tijd heb, ga ik het intercoolertraject eens goed schoonmaken.
voor de rest geen problemen meer, gelukkig!!!!!groeten.
11 mei 2015 om 21:22 #17494889Radiateurs uit China zijn nogal een gok, je hebt er goede bij, maar een Chinees gooit niks weg, en duwt de B-keus er vaak net zo hard doorheen. En dan nog, het is net als die van TX motorsport, ik heb er nog aardig lang mee gedaan, maar zo’n constructie zou haast een leven lang mee moeten kunnen gaan. Bij mij een paar jaartjes, maar bij velen veel minder dan een jaar.
Kan je er stukke beter eentje bij Hartgers laten maken.
17 mei 2015 om 18:39 #17494890zo, vandaag een mooie roadtrip op en neer naar varsseveld gemaakt.
naar de turbo meeting bij tvs geweest.
veeeeel gezien, en bekeken.
stonden toch een enkele dikke monsters tussen, en creatieve knutselaars.
zo zie je dat overal wel ergens een plaats is voor een turbo.
volgend jaar weer :thumbgroeten.
31 mei 2015 om 08:43 #17494891Het is weer zover :swear :swear .
na een lange tijd geen lek te hebben gehad, op de krukaskeering na, begint het gezeik weer.
toen ik pas de auto verzette, lag er weer een redelijke plas olie onder.
binnenkort de brug weer op om te kijken wat er lekt, en dan maar eens spullen gaan bestellen.
ruk er dan de complete motor uit, en stop niet voor hij droog is.
maar dit moet nu dus weer komen als de meetings weer beginnen, dus probeer het uit te stellen tot na de zomer.
zoniet, dan word het verrekt strakke planning.
ik houd jullie op de hoogte.groeten.
31 mei 2015 om 09:15 #17494892Weer de bakzijde? Kan een spoor in je krukas gesleten zijn, maar wat vaker voorkomt is dat de lip verbrandt. Dit kun je voorkomen door met de montage de binnenste rand van de keerring geheel vol te blaffen met vet, zodat het gelijk gesmeerd is en een barriere ontstaat tegen lekken.
Wat ook van belang is dat het carter niet onder druk komt te staan, wat bij een turbomotor natuurlijk een groter risico is, dat via het inlaattraject, via de kleppendeksel terug in het carter druk wordt opgebouwd. Dan kan je keerringen blijven vervangen…
Ik heb de carterventilatie van de LET niet zo gedetailleerd op m’n netvlies staan, maar voor je rembekrachtiging is er een vacuumpomp aanwezig volgens mij, en die moet volgens mij dan ook je carterventilatie doen?? Je moet in elk geval iets van actieve afzuiging op je blok hebben, zodat er vacuüm getrokken wordt op het carter, en olie zo juist naar binnen gezogen wordt.
31 mei 2015 om 10:42 #17494893Een c20let heeft geen vacuum pomp. Er zit bij mijn een terug slag klepje in de slang vanaf het kleppendeksel miss dat die lek is bij jouw.
31 mei 2015 om 11:28 #17494894En waar sluit je dan de rembekrachtiger op aan?
1 juni 2015 om 05:41 #17494895Precies hetzelfde als bij een XE, op je inlaatspruitstuk
1 juni 2015 om 06:17 #17494896Klopt als je gaat remmen laat je je gas los en dan is er voldoende onderdruk na je gasklephuis.
Maar als de een richtings-klep kapot is en boost doorlaat. dan ben je idd je carter onder druk aan het zetten.1 juni 2015 om 08:36 #17494897Ja natuurlijk, dan zit de gasklep gewoon dicht en maakt hij wel vacuum.
Maar inderdaad, je zet dan mogelijk toch druk op het carter, en zo verlies je misschien ook wel wat boost.
2 juni 2015 om 05:24 #17494898Er is ook vacuum als de gasklep open staat Vinci, zolang je maar geen boost op bouwt. Als ik bv 120 op de snelweg rijdt is er continu vacuüm terwijl me gasklep gedeeltelijk open staat, geef ik dan vol of veel gas en de turbo spoelt op, is er idd overdruk ipv vacuüm.
Het doel van die eenrichtingsklep is je rembooster slang is dat er geen slush/olie van je inlaatspruitstuk je rembooster in kan, anders zou binnen no time bij een olieboot je hele koektrommel vol zitten, :jerry .
Dit geldt uiteraard voor iedere motor, turbo of niet.2 juni 2015 om 06:58 #17494899Ja, snap het, is zoals al werd gezegd het zelfde idee als bij atmosferisch.
We bedoelen alleen niet de eenwegklep naar de rembooster, waardoor het carter druk opbouwt is mogelijk de klep naar de carterontluchting, die zit op de kleppendeksel.
3 juni 2015 om 05:28 #17494900In de kleine karterslang vanaf deksel naar gasklep zit ook idd een eenrichtingsklep. Die zorgt er voor dat de carterdampen wel na de inlaat gaan en de boost in de inlaat niet terug naar je Klepdeksel. 9 van de 10x zijn deze stuk en sta je dus bv 1 bar boost terug het deksel in te stampen. Dus waar je bij een XE dit gaatje opboort voor dat slangetje, moet je hem bij een LET afdoppen. Want je blijft keerringen VV op die manier.
3 juni 2015 om 12:09 #17494901Dan gaat hij met rustig toeren en gas los bij schakelen dus wel elke keer een beetje lopen bokken, net zoals een XE dat doet als dat kanaaltje verstopt zit. En er komt dan via de dikke ventilatieslang weer oliedrap omhoog.
Mijn ervaring is dat die motoren het mooist en lekkerst lopen als je alles origineel hebt en goed werkend. Tenzij je consessies wil doen met een mooie ronde loop en gasresponse in ruil voor heel veel meer vermogen, dan snap ik dat wel, maar als je een betrouwbare turbomotor wilt die lekker loopt denk ik dat je alles beter zo veel mogelijk origineel kan laten.
Zo’n terugslagklep is waarschijnlijk gewoon nog verkrijgbaar en dan zou ik hem persoonlijk gewoon lekker vervangen.
3 juni 2015 om 12:23 #17494902Hier nr. 7:
En die is gewoon nog beschikbaar. Onderdeelnr. 90423045 en kost om en nabij de drie tientjes ex. verzendkosten.
3 juni 2015 om 12:26 #17494903ja en dan bij 10 even een dun boortje erdoor dat het net iets groter word en niet meer verstopt. ben je van je carterdruk probleem verlost
3 juni 2015 om 16:15 #17494905Hey jongens, bedankt voor alle reacties en tips.
volgens mij zit de klep erbij mij niet op, of is dat niet mogelijk?
ga er binnenkort werk van maken, dus bestel die klep maar vast voor de zekerheid, kapot of niet.
ik hou jullie op de hoogte :thumbgroeten.
3 juni 2015 om 17:14 #17494904Sta op het punt een bestelling te maken, dus gooi ik hem er gelijk bij voor je Gerwin! :thumbup Dat scheelt weer orderkosten voor je…
3 juni 2015 om 19:53 #17494906Goed bezig vincent, ik hoor het wel als je hem hebt :thumb
groeten.
3 juni 2015 om 19:59 #17494907Oh en ja, die kan er zomaar niet tussen zitten, maar zoals bij een XE. En het kan zomaar zijn dat dat normaliter niet eens druk in het carter geeft omdat het gewoon, zoals gewoonlijk, verstopt zit…
4 juni 2015 om 10:49 #17494908Die klep gaat om de haverklap kapot en heb je weer hetzelfde probleem. Of je moet zin hebben om na iedere rit die k*tklep te controleren, :hmmz .
Die LET van mij had hetzelfde probleem, bleef maar keerringen en pakkingen eruit drukken en olie lekken, logisch als je 1.2 bar je carter in staat te drukken, :argue .
Afgedopt en weg is het probleem.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.