Het Grote DETAILING-TOPIC……..Voor echte Poetsfreaks!!!

Forumindex Forums Overige Wassen, Poetsen en Detailing Het Grote DETAILING-TOPIC……..Voor echte Poetsfreaks!!!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240815
    GTS Power
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 May 2008

      Het idee van dit topic is om je ervaringen en vragen te delen over car-detailen.

      dus van een busje spraywax tot polijstspullen.(zowel handmatig of machinaal)

      tevens is dit ook de juiste plaats om je HOW-TO’s en SHOW-OFF’S te plaatsen :thumbup

      Gr Tom

      #17912086
      GTS Power
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 May 2008

        Ik trap af:

        effe 6 uurtjes aan het zweten geweest.

        na eerst de vec te hebben gewassen en klei-en kon het polijsten beginnen…..

        na eerst een testspot te hebben gemaakt die mij aanstond kon ik beginnen met de gewenste combinatie (medium pad(wit) met ultimed compound)

        daarna verdelen en later op standje 2 verder uitspreiden en beginnen met polijsten op standje 6.
        dit doormiddel van telkens weer je gepolijste spoor half te overlappen.daarna haaks op je patroon nogmaals op die wijze polijsten.

        daarna goed uitpoesten en contoleren(had ik hulp bij ;) )

        na heel wat uurtjes had ik alle delen gehad en heb ik de Vec goed in de Meguiars Gold Class Carnauba Plus Premium Paste Wax gezet.
        alle liggende delen heb ik 2x in de wax gezet.

        ook onder de kap nog wat schoongemaakt.

        de lak is nu weer superglad en de vec glimt weer als een spiegel :wub

        na een regenbui is het goed te zien dat de wax z’n werk doet :thumbup

        #17912087
        kimmy05
          Lid sinds:
          12 August 2011

          ff een vraagje ik wil mijn auto voor de 1e keer in de wax zetten, de vorige eigenaar deed t helaas niet…..

          ik heb nu liggen shampoo, voor de auto natuurlijk,
          en ik heb de quick clay detailling system van meguiars,
          en de Carnauba plus premium wax ook van meguiars.

          Is dit een goeie basis om mee te beginnen??
          en hebben julllie misschien tips hoe ik het t beste kan aanpakken???

          sorry beginnende autoeigenaar ;)

          #17912088
          GTS Power
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 May 2008

            @kimmy05 wrote:

            ff een vraagje ik wil mijn auto voor de 1e keer in de wax zetten, de vorige eigenaar deed t helaas niet…..

            ik heb nu liggen shampoo, voor de auto natuurlijk,
            en ik heb de quick clay detailling system van meguiars,
            en de Carnauba plus premium wax ook van meguiars.

            Is dit een goeie basis om mee te beginnen??
            en hebben julllie misschien tips hoe ik het t beste kan aanpakken???

            sorry beginnende autoeigenaar ;)

            voor het waxen is het idd goed om eerst de auto te kleien.hierdoor heb je een erg goede basis om op te waxen :thumbup

            om je auto hiermee in de wax te zetten is het een goed basis.als je krasjes wilt wegpoetsen kun je eventueel nog ultimed compound en swirl x aanschaffen.hiermee kun je NA het kleien oneffenheden mee wegwerken en daarna weer afwaxen.

            #17912089
            kimmy05
              Lid sinds:
              12 August 2011

              ok bedankt, en dit alles kan ik het beste doen na het wassen toch????
              klinkt misschien dom maar heb t nog nooit gedaan, en heb geen vriend die mij kan helpen ;)

              En de krassen wegpoetsen is niet zozeer nodig, de auto gaat in maart (ben ik 2 maanden weg) naar een kennis toe en die gaat m helemaal opnieuw schuren en spuiten ;) rio verde groen….(rijd in een opel tigra) ;)

              #17912090
              Mr.F
                Lid sinds:
                3 November 2008

                Wassen
                Clayen
                Waxen

                ;-)

                Ik zal zometeen eens een foto van mijn gepoetste Astra posten :)

                #17912091
                GTS Power
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 May 2008

                  @kimmy05 wrote:

                  ok bedankt, en dit alles kan ik het beste doen na het wassen toch????
                  klinkt misschien dom maar heb t nog nooit gedaan, en heb geen vriend die mij kan helpen ;)

                  En de krassen wegpoetsen is niet zozeer nodig, de auto gaat in maart (ben ik 2 maanden weg) naar een kennis toe en die gaat m helemaal opnieuw schuren en spuiten ;) rio verde groen….(rijd in een opel tigra) ;)

                  wassen is noodzaak voor het kleien!!!!

                  eerst GOED wassen daarna direct kleien op je natte auto(scheelt je weer detailer spray ;) )

                  #17912092
                  kimmy05
                    Lid sinds:
                    12 August 2011

                    thnx voor de tips ga morgen lekker aan de slag ermee, hopen dat t weer mee gaat zitten ;)

                    zet wel een foto op van na t poetsen ;)

                    #17912093
                    Mr.F
                      Lid sinds:
                      3 November 2008

                      Hier het resultaat van een dag poetsen:

                      Gewassen
                      Geclayed
                      Smartwax
                      Poorboys Carnauba Wax ( uit potje )

                      #17912094
                      GTS Power
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 May 2008

                        showroom model :thumbup :thumbup :thumbup

                        #17912095
                        Mr.F
                          Lid sinds:
                          3 November 2008

                          Tnx :)

                          #17912096
                          mrmonkey
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 February 2006

                            Heb een bloedhekel aan poetsen :jerry

                            #17912097
                            Astra F Vaassen
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              21 February 2010

                              Mijn F uit ’93 ook laatst gedeeltelijk gedaan met spul wat allemaal op werk lag. Allemaal industrie spul dus in grote vaten enzo, polijstmiddel was compound 7-3 of 7-2 weet niet zeker meer! Dus gewassen, klei erover die pikzwart werd terwijl auto er super schoon uitzag, daarna lak super glad, toen gepolijst en daarna met machine weer gewaxt!king:

                              Hier zie je het groene mooi komen waardoor die niet meer paars/blauw lijkt!

                              #17912098
                              Mr.F
                                Lid sinds:
                                3 November 2008

                                :thumbup :thumbup

                                #17912099
                                GTS Power
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 May 2008

                                  Erg netjes gedaan!!!

                                  Staat er weer strak bij.

                                  #17912100
                                  Astra F Vaassen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    21 February 2010

                                    Dankje! En met de machine polijsten was vrijwel nieuw voor mij haha king: Ja maar de andere kant moet nog haha en het dak blijft dof dus iets meer polijsten nog!

                                    #17912101
                                    dion87
                                      Lid sinds:
                                      22 August 2011

                                      soms wou ik dat mijn wagen ook zwart of een andere donkere kleur was, dat is zoveel meer poetsplezier als je ziet wat voorn kleur er dan onder vandaan komt

                                      #17912102
                                      Juffer1
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        26 July 2006

                                        Leuk initatief voor een topic !

                                        Ik haak even in de op dingen waar ik erg benieuwd naar ben :

                                        @GTS Power wrote:

                                        na eerst een testspot te hebben gemaakt die mij aanstond kon ik beginnen met de gewenste combinatie (medium pad(wit) met ultimed compound)

                                        Waarom gebruik je een pad die bedoeld is voor lichte polijstmiddelen en ga je daar in combinatie met een compound mee polijsten ?
                                        Was het niet beter geweest om een zwaardere pad te pakken (bijvoorbeeld een oranje of gele) en met een middel zwwar polijstmiddel te gaan polijsten ?
                                        Welke stap(pen) heb je overigens na het polijsten met deze stap gedaan ?

                                        @GTS Power wrote:

                                        eerst GOED wassen daarna direct kleien op je natte auto(scheelt je weer detailer spray ;) )

                                        Ik hoop dat je daarna eerst de auto ook weer goed afspoeld ?

                                        Of je op een natte auto kan kleien hangt voor een belangrijke factor ook af van welke klei je gebruikt. Veel klei-soorten veroorzaken bij het gebruik van alleen water marring en marring is alleen te verwijderen door te polijsten.
                                        Daarnaast is het NIET te adviseren om te gaan kleien zonder toevoeging van een lubricant omdat die lubrciant bedoeld is om de clay te laten glijen.

                                        @Astra F Vaassen wrote:

                                        Mijn F uit ’93 ook laatst gedeeltelijk gedaan met spul wat allemaal op werk lag. Allemaal industrie spul dus in grote vaten enzo, polijstmiddel was compound 7-3 of 7-2 weet niet zeker meer! Dus gewassen, klei erover die pikzwart werd terwijl auto er super schoon uitzag, daarna lak super glad, toen gepolijst en daarna met machine weer gewaxt!king:

                                        De machine die op de grond ligt is een rotary met zo te zien een oranje pad. Je geeft zelf al aan dat je met een compound hebt gepolijst. In combinatie met een oranje pad is dit bijna de allerzwaarste combinatie die er mogelijk is. Deze combinatie dient altijd te worden nabehandeld, het liefste met een excentrische machine en een licht polijstmiddel.
                                        Doe je dit niet dan loop je in 95% van de gevallen kans op zware hologrammen (die zijn er nu nog niet, die komen pas als al je olieen zijn verdampt / weg zijn dus met een week of 2).
                                        Daarnaast haal dit een serieuze hoeveelheid van je lak af (reken op een micron of 5 – 9).

                                        Even ter indicatie : een standaard lak heeft vanaf het blik 0,13mm aan lak. Hierin zit de primer, kleurlak, metallic en blanke lak, dit geeft wel redelijk aan dit je met zo’n apparaatverdomd goed moet weten waar je mee bezig bent.
                                        Zonder lakdiktes te meten zou ik dit niet aandurfen…

                                        #17912103
                                        GTS Power
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 May 2008

                                          @Juffer1 wrote:

                                          Leuk initatief voor een topic !

                                          Ik haak even in de op dingen waar ik erg benieuwd naar ben :

                                          @GTS Power wrote:

                                          na eerst een testspot te hebben gemaakt die mij aanstond kon ik beginnen met de gewenste combinatie (medium pad(wit) met ultimed compound)

                                          Waarom gebruik je een pad die bedoeld is voor lichte polijstmiddelen en ga je daar in combinatie met een compound mee polijsten ?
                                          Was het niet beter geweest om een zwaardere pad te pakken (bijvoorbeeld een oranje of gele) en met een middel zwwar polijstmiddel te gaan polijsten ?
                                          Welke stap(pen) heb je overigens na het polijsten met deze stap gedaan ?

                                          @GTS Power wrote:

                                          eerst GOED wassen daarna direct kleien op je natte auto(scheelt je weer detailer spray ;) )

                                          Ik hoop dat je daarna eerst de auto ook weer goed afspoeld ?

                                          Of je op een natte auto kan kleien hangt voor een belangrijke factor ook af van welke klei je gebruikt. Veel klei-soorten veroorzaken bij het gebruik van alleen water marring en marring is alleen te verwijderen door te polijsten.
                                          Daarnaast is het NIET te adviseren om te gaan kleien zonder toevoeging van een lubricant omdat die lubrciant bedoeld is om de clay te laten glijen.

                                          [/quote]

                                          ik heb senatorman gevraagd om er een sub-forum van te maken omdat er stiekem toch wel vraag naar is.

                                          ik heb deze witte pad gekozen omdat ik niet te zwaar wou beginnen met de test spot.
                                          de spot beviel mij wel dus ben ik er op doorgegaan.waarom is deze combie vreemd eigenlijk dan?ik had ook swirl x kunnen nemen met een oranje pad bewijze van spreken.
                                          ik ben hierna met deze goed schoongemaakte pad weer over de motorkap heen geweest met swirls x maar dit gaf niet echt meerwaarde,daarom heb ik de rest direct in de wax gezet.
                                          =============================

                                          onder goed wassen versta ik ook uiteraard afspoelen.
                                          ik wil niet zeggen dat je op een net afgespoelde auto kunt kleien zonder detailer maar het scheelt toch zeker best wat detailer omdat de auto nog nat is.

                                          #17912104
                                          Juffer1
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            26 July 2006

                                            @GTS Power wrote:

                                            ik heb deze witte pad gekozen omdat ik niet te zwaar wou beginnen met de test spot

                                            @GTS Power wrote:

                                            waarom is deze combie vreemd eigenlijk dan?

                                            Je pakt een medium zware pad met het allerzwaartse polijstmiddel wat er is : namelijk een compound.
                                            Dat noem ik geen testspot. Met een testspot begin je zo licht mogelijk en ga je stapje voor stapje omhoog tot je een combinatie vindt waarbij je veel van die lakdefecten verwijderd.
                                            Wat ik nu bij jou lees is dat je van licht direct naar superzwaar gaat.

                                            Een zware combinatie laat altijd zijn sporen na, de opzet van nabehandelen met een lichtere combinatie is dat je op die manier de sporen / schades van de voorafgaande zware combinatie weghaalt en op die manier een strak plaatje creeert.

                                            @GTS Power wrote:

                                            ik had ook swirl x kunnen nemen met een oranje pad bewijze van spreken

                                            Nu ik SwirlX zie staan ga ik er vanuit dat je Mequiars /ultimate compound gebruikt en dan wordt bovenstaand ineens een heel ander verhaal.
                                            De compound van Mequiars is namelijk geen compound zoals poetsers / detailers hem kennen.
                                            De compound van Mequiars is gewoon een middelzwaar polijstmiddel. De allerlichtste serie uit de mequiars versie is de SwirlX.

                                            Mijn inziens zou het ideaal plaatje met jou spullen zijn :
                                            Ultimate Compound met witte pad
                                            SwirlX met licht groene pad
                                            Ontvetten met een IPA

                                            Nogmaals : een compound polijstmiddel is het zwaarste wat er is !
                                            Dit kan je qua schuurgraad redelijk goed vergelijken met Jif.
                                            Ga dus niet zomaar iets op je auto smeren zonder dat je 100% zeker weet wat het is.

                                            @GTS Power wrote:

                                            onder goed wassen versta ik ook uiteraard afspoelen.
                                            ik wil niet zeggen dat je op een net afgespoelde auto kunt kleien zonder detailer maar het scheelt toch zeker best wat detailer omdat de auto nog nat is.

                                            Wat mensen uit je eerste tekst zouden kunnen opmaken is dat je de auto wast en daarna gelijk clay’ed voordat je de auto hebt afgespoeld. Clayen mag je alleen op een schone lak doen. 1 zandkorrel in je clay is al genoeg om voor honderden euro’s schade te veroorzaken.
                                            Daarbij is het van belang om te weten of je lubricant op basis van waterbasis is of op basis van syntetische middelen zoals de Quick detailer van Mequiars.
                                            Bij die laatste is het verre van wenselijk om icm water te gaan clayen.

                                            #17912105
                                            GTS Power
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 May 2008

                                              @Juffer1

                                              er stond in de vorige berichten dat het om ultimate compound ging idd.
                                              ik heb eerder gewerkt met deze spullen dus is wist wel welke combie in ongeveer wou maken vandaar deze keuze ;)

                                              ontvetten met IPA heb ik nog nooit gedaan(weet ook niet wat het is exact)
                                              wat is het grote voordeel hiervan???

                                              over het wassen:
                                              ik neem aan dat iedereen die z’n auto wast die ook weer afspoeld.dat hoort namelijk bij het ‘wassen’ in zijn geheel.(maar idd het zou een mogelijkheid kunnen zijn :afro )
                                              zand in je klei of laten vallen = weggooien :vertag

                                              ik heb detailer van SMARTWAX en die is 1:1 te verdunnen dus dit gaat zeker wel goed met water.

                                              #17912106
                                              Mr.F
                                                Lid sinds:
                                                3 November 2008

                                                Ik droog de auto gewoon naar het wassen en daarna de detailspray voor de clay, vind het als de auto volledig nat is niet fijn op een of andere manier.

                                                #17912107
                                                Juffer1
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 July 2006

                                                  @GTS Power wrote:

                                                  ontvetten met IPA heb ik nog nooit gedaan(weet ook niet wat het is exact)
                                                  wat is het grote voordeel hiervan???

                                                  IPA is isopropyl alcohol. Deze leng je aan met water.
                                                  Na een polijststap spray je dit op de lak en neem je de lak weer af. Op deze manier haal je alle olie die vanuit het polijstmiddel is achtergebleven weg en creeer je een schoon oppervlakte.
                                                  Hierdoor pakt een glaze of wax beter en kan je ook beter zien wat het resultaat is van je voorgaande polijststap.

                                                  #17912108
                                                  Van het Ende Customs
                                                    Lid sinds:
                                                    1 April 2008

                                                    HEERLIJK!!! king:

                                                    Zoveel verschillende mensen zoveel verschillende manieren. Uiteraard vind iedereen zijn eigen manier goed.
                                                    Ik dacht dat ik aardig con poetsen, maar hier gaat een wereld voor me open.
                                                    Eigenlijk zou hier een how-to moeten zijn in stappen om je lak perfect te herstellen.

                                                    :wors :wors :wors

                                                    #17912109
                                                    groenetijger
                                                      Lid sinds:
                                                      13 December 2007

                                                      Het valt me op dat veel detailers meteen IPA roepen om polijstresidu te verwijderen. Toch zijn er ook mensen waarbij hun lak aangetast wordt door een verkeerd gebruik ervan.. Wellicht dat een beginner dan beter Monello Spruzzo oid kan gebruiken om polijstresidu te verwijderen. Dit is dan “veiliger” voor hen.

                                                      @Van het Ende Customs, how-to’s voor detailen zijn op meerdere fora beschikbaar.
                                                      Zelf kan ik het stappenplan van Carclean erg goed waarderen:

                                                      Handmatig: http://forum.carclean.nl/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                                      Machinaal (Excentrisch): http://forum.carclean.nl/cc_postst5868/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500900.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.