Het bekende probleem; Instrumentenpaneel valt weg

Forumindex Forums Modellen Corsa Het bekende probleem; Instrumentenpaneel valt weg

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 2 reacties.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262883

    frodfrod
    • Topics 1
    • Reacties 1
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 December 2013

    Goedemiddag,

    Door de jaren heen zijn er al velen discussie’s geweest over de problemen van het compleet wegvallen van het instrumentenpaneel van Opel Corsa’s C uit 2001 / 2002. Het blijkt dat verschillende forumleden het probleem kunnen oplossen maar dat er tot nu toe geen dealer wordt genoemd die ook bekend is met het probleem. Ook ik zelf heb van de vorige eigenaar van mijn Corsa C te horen gekregen dat de opel-dealer waarbij de auto altijd is onderhouden geen idee heeft hoe je dit probleem moet oplossen.

    Mijn vraag is dan ook:
    Welke (Opel-)garage kan onderstaand probleem met het instrumentenpaneel oplossen, (zonder een gehele kabelboom te vervangen maar slechts de stekker vast te zetten) en wat kan dit geintje gaan kosten?

    Het Probleem:
    Tijdens het rijden valt de snelheidsmeter, toerenteller en het display uit. Enkele seconde later springt alles weer aan en blijft het lampje van de handrem enkele seconden branden. Het kan ook voorkomen dat de snelheidsmeter, toerenteller en het display niet werkt tijdens het starten van de auto. De auto start dan niet (helemaal niet of de moter valt na 2 seconde uit), aangezien het geen contact kan maken met het systeem van de startonderbreker.

    Oorzaak:
    De stekker achterop de tellerbak maakt slecht contact. Men zegt dat deze stekker niet juist is geborgen waardoor deze ‘los’ wordt getrokken.

    Oplossing:
    Het loshalen van de tellerbak, de stekker opnieuw bevestigen / stekker 2 mm verder opschuiven / stekker vast solderen

    Oftewel:
    Is er iemand bekend met een garage / opel-dealer die bekend is met het probleem en oorzaak, en die de oplossing kan uitvoeren. De reden dat ik het niet zelf wil doen is omdat ik twee linkervoeten aan m’n armen heb. (en geen risico wil lopen + tijd)

    Bronnen: (waarbij over het zelfde probleem wordt gediscussieerd)
    viewtopic.php?f=8&t=146020
    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=30348” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4860345” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://www.amtgarageforum.nl/opel/vectra/storing-en-uitvallen-dashboard-31440.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=510604” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18202637

    thereaper
    Participant
    • Topics 14
    • Reacties 478
    • Offline
    • Lid sinds:
      19 March 2011

    Het is ook mogelijk dit aan een forum lid te vragen,
    Deze zijn veel goedkoper, en gezelliger :afro .
    Als je met deze info naar een goede garage gaat komen ze er vermoedelijk ook wel uit.
    Maar de prijs… geen idee.
    En als je je woonplaats vermeld is er misschien wel iemand die je kan/wil helpen voor een klein vergoeding.

    PS. Even voorstellen word altijd op prijs gesteld.

    #18202638

    frodfrod
    • Topics 1
    • Reacties 1
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 December 2013

    hoi hoi!

    lekker gezellig ‘meeten’ met forum leden die het wellicht hadden kunnen fixen had gekund, heb alleen echter erg weinig tijd en de auto elke dag nodig voor m’n werk.

    Ik heb zelf wat geprobeerd en het lijkt opgelost. (afkloppen)

    Wat ik heb gedaan;
    -vakje linksonder er uit gehaald (plastic ‘weerhaken’ los frunniken met een platte schroevendraaier)
    -gehele kap waarin het vakje zat losgehaald (2 torque-schroefjes onderop)
    -stuurkappen losgehaald (1 torque-schroef onderop), beetje trekken en duwen.
    -Kap die over de tellers gaat losgehaald (2 torqueschroeven onder, 1 boven de 100 (km/h) van je snelheidsmeter)
    -teller losgeschroefd (ook 2 torqueschroeven onder en een klipje aan de bovenzeide)
    -knipperlichten- en ruitenwisser-units kan je eruit trekken(klipje) als ze in de weg zitten.
    -teller eruit trekken
    -stekker zit met 2 klipjes vast, loshalen, en wat extra rubbertjes toevoegen en weer terug plaatsen. (hierdoor komt de stekker iets meer naar voren)
    -Controleer gelijk ook de stekker en draden op knikken, beschadigingen, viezigheid, etc.
    -de hele handel terugplaatsen.

    Opvallend; Na het terugplaatsen en het starten duurde het even voordat mijn benzinemeter door had dat er wél benzine in de tank zit, (hij bleef 1 a 2 minuten knipperen)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.