Herkeuring en steekproef

Forumindex Forums Overige APK & RDW Herkeuring en steekproef

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259932
    johan1981
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 April 2005

      Mijn Kadett moest gekeurd worden dus ben er vorige week (5/8) mee naar een keurstation geweest. Enige mankement was een aandrijfashoes, we hadden van te voren afgesproken dat ik eventuele mankementen zelf repareer.

      Ik de auto mee naar huis genomen en afgelopen week op een avond die ashoes vervangen.

      Vanmorgen (12/8) voor de herkeuring gegaan, was allemaal goed volgens de keurmeester, dus hij gaat afmelden……

      STEEKPROEF!

      Toen werd hij al wat zenuwachtig, de eigenaar van het keurstation kwam er ook bij. Volgens hem zaten er geen reflectors in mijn originele Irmscher achterlichten. Dus er werden lelijke grote reflectors op mijn achterbumper geplakt, zonder overleg met mij.

      Toen kwam die beste man van de RDW, heeft hele auto nagelopen en kwam erachter dat de borgpen van de onderste fuseekogel ontbrak. De monteur die mijn auto gekeurd had, is direct aan de slag gegaan om deze te vervangen, want er zat nog een stuk in ofzo en dat moest uitgeboord worden etc. Wederom zonder overleg met mij.

      Uiteindelijk is de auto wel goed gekeurd en de keurmeester heeft geen strafpunten gekregen.

      Ik kreeg echter wel de rekening!!

      De reflectors en het arbeidsloon + borgpen werden mij in rekening gebracht. Natuurlijk snap ik dat arbeid en materiaal betaald moeten worden. Maar hadden ze dit mogen doen? Aangezien ik overlegd had dat eventuele gebreken door mijzelf hersteld zouden worden. Ze hadden de auto immers al goedgekeurd!!

      Doordat die man van de RDW erbij stond hebben ze op eigen houtje de boel in orde gemaakt. Nu gaat het me niet zo zeer meer om het geld, maar wel om het principe.

      Zouden jullie nog iets ondernemen richting keurstation?

      #18166414
      soepkiepe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2010

        ik had niet betaald.
        ten 1e omdat je had overlegd dat je alles zelf zou doen.
        en ten 2e dat ze het zonder overleg hebben gemaakt.
        dat ze zenuwachtig worden voor die steekproef is hun probleem, hoeven ze niet ineens jou op kosten te gaan jagen;)

        #18166415
        otdh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 March 2010

          Een keurmeester die de auto afmeld moet zeker van zijn zaak zijn, dit ivm de kans op een steekproef ( daarom bestaat zoiets ook )

          Het is zijn keuze om de auto af te melden zonder reflectoren en een missende borgpen

          Oftewel, 1 je hoeft nix te betalen ivm reparaties die gedaan zijn zonder overleg met de klant
          En
          2 het is zijn probleem dat die die dingen over het hoofd gezien heeft

          En een :thumbsup voor de coulante steekproefcontroleur, hier maken ze gewoon korte metten met de keurmeesters….

          #18166416
          johanhummer9
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 May 2011

            inderdaad wat die 2 hierboven zeggen , ik zou niet betalen als ik jou was

            #18166417
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              Helemaal geen :thumbup voor die steekproefcontroleur, hij had die keurmeester gewoon moeten aanpakken, die heeft een niet-apk-waardige auto goedgekeurd… :thumbdown

              Verder, zij hebben inderdaad om zichzelf te redden een aantal acties ondernomen die niet met jou besproken waren en zelfs tegen de afspraken in gaan.
              Niet betalen dus. Heb je die reflectors nog wel van de bumper afgekregen? Want dat is niet erg mooi, dan kun je beter volgende keer even de originele lampen inbouwen.

              #18166418
              johan1981
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 April 2005

                Ik was dus een beetje overdonderd op dat moment en heb het betaald.

                Die reflectors zitten er nog op, haal ik er nog wel af, vind het ronduit lelijk, bovendien zitten ze niet recht en niet symetrisch op de auto…..

                Het gaat niet om heel veel geld en ik denk dat ik het er voor nu bij laat zitten en heb voor die paar tientjes geen zin in het mogelijke gedoe wat erachter weg komt.

                Ze zijn mij als klant in ieder geval kwijt en ik zal ook zeker geen reclame maken voor het bedrijf.

                Bedankt voor jullie reacties: Het ligt in ieder geval dus niet aan mij dat ik het een rare gang van zaken vindt.

                #18166420
                bitter cd
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  2 July 2008

                  dan moet de steekproefcontroleur ook weer eens het boek gaan lezen.
                  De fuseekogel moet deugelijk bevestigd zijn, maar er staat niets over een borging in.
                  De borging geldt voor stuurkogels en dus niet voor fuseekogels.

                  #18166419
                  johan1981
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 April 2005

                    @bitter cd wrote:

                    dan moet de steekproefcontroleur ook weer eens het boek gaan lezen.
                    De fuseekogel moet deugelijk bevestigd zijn, maar er staat niets over een borging in.
                    De borging geldt voor stuurkogels en dus niet voor fuseekogels.

                    OW? Het lijkt me toch redelijk belangrijk dat deze een borging hebben, ik vind het wel belangrijk dat het ook goed is. Maar neemt niet weg dat ze het niet op eigen houten hadden mogen repareren en daar een half uur arbeid voor schrijven.

                    #18166421
                    bitter cd
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      2 July 2008

                      In de keuringseisen wordt in artikel 5.2.19 lid 1 (assen) gesproken over de fuseekogels, hier wordt gezegd dat ze deugdelijk moeten zijn bevestigd. Niks over een borging dus.

                      Kijk je in artikel 5.2.9 lid 3 (stuurinrichting), dan wordt er gezegd dat de voor de overbrenging van de stuurbeweging bestemde onderdelen deugelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen.

                      Dus als de fuseekogel deugdelijk vastzit zonder borging is dit geen reden tot afkeur. Natuurlijk is het voor jezelf wel beter dat hij geborgd is.
                      Mis je de borging van de stuurkogel, dan is dit wel een afkeur.

                      De APK wordt vaak voorgesteld als een veiligheids- en milieukeuring. In de werkelijkheid is het alleen een minimale eisen keuring.

                      #18166422
                      2000
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        De garage keurt de auto goed, en bij een steekproef raken ze in paniek, en vervolgens de rekening bij jouw leggen…..Dacht het niet, ze zouden bij mij geen stuiver krijgen. Ook ik laat ‘m keuren bij een station die niet zo moeilijk doet, maar niet tegen mij gaan lopen z##ken als het niet goed gaat, die gok nemen ze zelf.

                        En het borgen van de fuseekogel wat niet moet, maar als de mogelijkheid er voor is móet die mogelijkheid dan niet worden gebruikt? En dan doel ik op het voorgeboorde gat in het fuseekogel schroefdraad?
                        Is het zelfde met mijn kadett, ik hoef geen mistlicht te hebben, maar als hij erop zit, dan moet ie het wel doen.

                        #18166423
                        arjontje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 March 2006

                          @2000 wrote:

                          De garage keurt de auto goed, en bij een steekproef raken ze in paniek, en vervolgens de rekening bij jouw leggen…..Dacht het niet, ze zouden bij mij geen stuiver krijgen. Ook ik laat ‘m keuren bij een station die niet zo moeilijk doet, maar niet tegen mij gaan lopen z##ken als het niet goed gaat, die gok nemen ze zelf.

                          En het borgen van de fuseekogel wat niet moet, maar als de mogelijkheid er voor is móet die mogelijkheid dan niet worden gebruikt? En dan doel ik op het voorgeboorde gat in het fuseekogel schroefdraad?
                          Is het zelfde met mijn kadett, ik hoef geen mistlicht te hebben, maar als hij erop zit, dan moet ie het wel doen.

                          De regel als het er zit dan moet het werken bestaat niet. (uitgezonderd handmatige hoogteregeling koplampen)
                          Opel heeft bedacht dan het beter was om de boel te borgen. maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook gelijk dan maar moet.
                          zo zijn de volkswagen fusee kogels niet geborgd, en dan bedoel ik het gedeelte wat aan de draagarm geschroeft zit.

                          En mistlichten VOOR is toegestaande verlichting. En dat hoeft helemaal niet eens te werken.
                          Maar als het werkt is de regel voor elke deel van de verlichting (uitgezonderd mist achter en achteruitrijd licht) dat het symmetrisch moet zijn. Dus mag er niet 1 lamp kapot zijn.

                          #18166424
                          Fearless
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 January 2005

                            Nou ik kan er over mee praten…qua borging op een fusseekogel.
                            Ik monteerde een normaal moertje op een bout die de pin van de fusseekogel borgt.

                            Daar MOEST een borgmoer op van de rdw controleur.
                            Dus ook als je een kroonmoer op je fuseekogel hebt, dan steek je daar gewoon weer een splitpen doorheen.

                            eigenlijk heel logisch, want zon moer is vrij snel weer los getrild. En dan krijg je brokken.

                            De garage had gewoon jou reparatie moeten bekijken, voor het zelfde geld had je de hoes niet eens vervangen/gemaakt en melden ze m alsnog af met een kapotte hoes.

                            Ik controleer ze globaal nog eens na als iemand anders de auto gerepareerd heeft, je wil niet weten wat sommige mensen allemaal onder reparatie verstaan. Van levensgevaarlijke bedrading tot een remslang dichtsmeren met kit vanwege canvas zichtbaar.
                            Zo heb ik geen verassingen als ik een steekproef krijg op een auto die ik niet gerepareerd heb.

                            Als ik jou auto kreeg en je hebt die splitpen niet terug geplaatst zette ik er ook een nieuwe in, of ik liet je weer terug komen dat je m zelf maar voor elkaar maakte.. Pas daarna kreeg je van mij een nieuwe apk. Maar wel eerst met overleg…

                            En overleggen is soms best lastig met klanten, vaak geven ze een 06 nummer op en nemen ze de hele dag niet op.
                            Wat moet je dan? de auto laten staan om iets lulligs als een splitpen die uitgeboord moet worden?

                            Beetje geven en nemen en je niet zo druk maken om een paar euro ;)

                            #18166425
                            bitter cd
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              2 July 2008

                              We zijn het er allemaal over eens dat een fuseekogel beter geborgd kan zijn voor de veiligheid.
                              Het gaat er echter om dat dit GEEN APK-eis is en er dus ook niet op afkeurd kan worden.

                              Dit is zelfs een prijktijkopdracht geweest bij de bevoedheidsverlenging voor keurmeesters.
                              De borging van de fuseekogel was verwijderd en dit moest dus beoordeeld worden, geen afkeur op dit punt als de kogel deugelijk bevestigd zit.

                              Natuurlijk geef je de klant mondeling of op de rekening het advies dit alsnog te borgen.
                              Een auto mag niet onterecht worden afgekeurd, niet door een keurmeester en ook niet door een steekproefconroleur.

                              #18166426
                              Fearless
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2005

                                Weet je wat het is…ze praten over een deugdelijke bevestiging. Vind jij een gewone moer op dit soort delen een deugdelijke bevestiging?

                                Ik iig niet, en die steekproefcontroleur ook niet, Ik had even niets anders qua borgmoeren, maar heb er wel wat anders op moeten zetten.

                                En als je een kroonmoer ziet zonder splitpen…dan mist er wat van de constructie. NIET DEUGDELIJK.

                                die borging zit er niet voor niets.

                                Nou is de ene steekproefcontroleur de andere niet en ben ik het ook wel eens oneens, sommige weten niet beter maar als het om onderstellen gaat ga ik niet lopen zeiken…en borgen dus!

                                #18166427
                                bitter cd
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  2 July 2008

                                  De bedoeling is dat we de regels aanhouden en dus geen afkeur op dingen die we zelf liever anders zien.
                                  Ik geef zelf verschillende APK trainingen en we hebben regelmatig contact met de RDW wat de officiele standpunten zijn.
                                  De borging van de fuseekogel wordt niet besproken in de keuringseisen.

                                  #18166428
                                  Fearless
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 January 2005

                                    Waar geef jij die dan? want duidelijk zijn zelfs steekproefers het er niet altijd mee eens. En juist die zouden het beter moeten weten als een keurmeester.

                                    #18166429
                                    corsaboy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Dennie daar zeg je het al. Die zouden het beter moeten weten. Haha.

                                      Ik ben zelf sfi keurmeester. Maar ik geef ook eerlijk toe dat ik niet alle regels van voor tot achter weet van alle dragrace klasses. Maar ik weet wel hoe ik de regels moet inteperteren en moet toepassen tijdens een keuring van een voertuig.

                                      En dat wordt ook verwacht van een rdw steekproef controleur en een apk keurmeester.

                                      Tuurlijk de basis moet je weten. Bij twijfel pak je de regels en pas je deze toe. Zoals daar beschreven staat hoeft er geen aparte borging op. Alleen deugdelijk bevestigd. Dus afkeur op borging is niet terecht en had de apk keurmeester de steekproefcontroleur op kunnen wijzen icm het handboek.

                                      Zoals cd design al zegt. Het is een minimaal eisenpakket maar zegt uiteindelijk niets over een voertuig.

                                      Heb heel wat apk gekeurde voertuigen afgekeurd bij het dragracen. Ook in de langzamere klasses. Zijn ze een dag ervoof gekeurd soms zelfs met steekproef maar je komt de ergste ellende tegen.

                                      #18166430
                                      Fearless
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2005

                                        Ja er wordt echt een hoop gesjoemeld met de apk. Gister toevallig nog een euroknallertje gekocht voor de handel. Met nieuwe apk….
                                        Maar als ik zie wat er aan vervangen moet worden, wat nooit goedgekeurd had mogen worden….
                                        Tis van de zotte soms hoor.

                                        #18166431
                                        petrolhead
                                          Lid sinds:
                                          13 August 2010

                                          worden na de keuring ook vaak oude onderdelen teruggezet geloof ik. :hmmz

                                          #18166432
                                          Heks
                                            Lid sinds:
                                            18 June 2012

                                            Ik ben ook is bij zo’n keuringsstation in utrecht geweest… Ik wilde het rdw laten herkeuren, maar die vonden het zelf niet zo nodig :wtf

                                            Gordels vervangen en het passend maken door te lassen, de oude erin laten zitten om geen abs error te krijgen etc… Rdw had geen zin om te komen en later had ik ze natuurlijk meteen moeten bellen voor een herkeuring (waar ze geen tijd voor hadden???)
                                            Moraal van het verhaal, ga alleen bij een garage langs die je vertrouwd. Als ze niet bereid zijn een rekening te sturen. Ga bij voorbaat naar een ander.

                                            #18166433
                                            johan1981
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 April 2005

                                              @Fearless wrote:

                                              Nou ik kan er over mee praten…qua borging op een fusseekogel.
                                              Ik monteerde een normaal moertje op een bout die de pin van de fusseekogel borgt.

                                              Daar MOEST een borgmoer op van de rdw controleur.
                                              Dus ook als je een kroonmoer op je fuseekogel hebt, dan steek je daar gewoon weer een splitpen doorheen.

                                              eigenlijk heel logisch, want zon moer is vrij snel weer los getrild. En dan krijg je brokken.

                                              De garage had gewoon jou reparatie moeten bekijken, voor het zelfde geld had je de hoes niet eens vervangen/gemaakt en melden ze m alsnog af met een kapotte hoes.

                                              Ik controleer ze globaal nog eens na als iemand anders de auto gerepareerd heeft, je wil niet weten wat sommige mensen allemaal onder reparatie verstaan. Van levensgevaarlijke bedrading tot een remslang dichtsmeren met kit vanwege canvas zichtbaar.
                                              Zo heb ik geen verassingen als ik een steekproef krijg op een auto die ik niet gerepareerd heb.

                                              Als ik jou auto kreeg en je hebt die splitpen niet terug geplaatst zette ik er ook een nieuwe in, of ik liet je weer terug komen dat je m zelf maar voor elkaar maakte.. Pas daarna kreeg je van mij een nieuwe apk. Maar wel eerst met overleg…

                                              En overleggen is soms best lastig met klanten, vaak geven ze een 06 nummer op en nemen ze de hele dag niet op.
                                              Wat moet je dan? de auto laten staan om iets lulligs als een splitpen die uitgeboord moet worden?

                                              Beetje geven en nemen en je niet zo druk maken om een paar euro ;)

                                              Dat geld is het ook niet, maar ze komen afspraken niet na doordat ze niet met mij overleggen.

                                              Ik zat notabene in de wachtkamer van dat bedrijf, overleggen lijkt me dan niet zo moeilijk.

                                              En niet achteraf bij me komen, zeggen dat het klaar is en vervolgens de rekening presenteren.

                                              #18166434
                                              crossagek
                                                Lid sinds:
                                                13 January 2005

                                                mijn kameraad is ook keurmeester en had laatst ook een steekproef op een auto , wat was het verhaal de trekhaak was te slecht om goedgekeurd te worden , maar geen tijd en geen animo bij de klant om hem helemaal te verwijderen kwa kosten dus in overleg met de klant de kogel er af geslepen aangezien dit de goedkoopste en snelste oplossing was .

                                                begon de steekproefcontroleur over het feit dat de klant bij thuiskomst de kogel weer op de trekhaak zou kunnen lassen en de trekhaak weer zou kunnen gebruiken .

                                                tegenargument van mijn kameraad : dat zou kunnen idd , maar de klant kan bij thuiskomst ook gladde banden gaan monteren en dan weer apk afkeur zou zijn , punt is dat op het moment van de keuring de trekhaak niet als trekhaak gebruikt kan worden en dus niet als trekhaak gekeurd hoeft te worden .

                                                mij is verteld dat als de schakelaars voor verlichting in de auto zitten dat dan de verlichting moet werken . mijn corsa TR heeft nu een A3 dash met mistlichtachakelaar voor achter terwijl het niet op de auto zat , dus heb draden getrokken en mistachterlicht werkend gemaakt . Meende dat dit ook voor de voorste lampen geldt :hmmz

                                                #18166435
                                                arjontje
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  31 March 2006

                                                  @crossagek wrote:

                                                  mijn kameraad is ook keurmeester en had laatst ook een steekproef op een auto , wat was het verhaal de trekhaak was te slecht om goedgekeurd te worden , maar geen tijd en geen animo bij de klant om hem helemaal te verwijderen kwa kosten dus in overleg met de klant de kogel er af geslepen aangezien dit de goedkoopste en snelste oplossing was .

                                                  begon de steekproefcontroleur over het feit dat de klant bij thuiskomst de kogel weer op de trekhaak zou kunnen lassen en de trekhaak weer zou kunnen gebruiken .

                                                  tegenargument van mijn kameraad : dat zou kunnen idd , maar de klant kan bij thuiskomst ook gladde banden gaan monteren en dan weer apk afkeur zou zijn , punt is dat op het moment van de keuring de trekhaak niet als trekhaak gebruikt kan worden en dus niet als trekhaak gekeurd hoeft te worden .

                                                  mij is verteld dat als de schakelaars voor verlichting in de auto zitten dat dan de verlichting moet werken . mijn corsa TR heeft nu een A3 dash met mistlichtachakelaar voor achter terwijl het niet op de auto zat , dus heb draden getrokken en mistachterlicht werkend gemaakt . Meende dat dit ook voor de voorste lampen geldt :hmmz

                                                  HAHA zelfde verhaal als de kogel voor de kentekenplaat zit.
                                                  Als hij thuis is kan hij die ook weer terug plaatsten.
                                                  Dat is wel heel erg kort door de bocht. :vertag

                                                  Als jou auto van voor 01-01-1998 is dan hoef ik niet naar de mist achterlicht te kijken.
                                                  Dus als er nou een schakelaar zit of niet, het maakt niet uit.

                                                  Voor, voor maakt dit ook niet uit.
                                                  mistlampen voor is toegestaande verlichting en geen verplichte verlichting.
                                                  Dit betekend dat het niet hoeft te werken. Maar als de lampen het wel doen dan moeten ze allebei werken.
                                                  Dat heeft weer met de regel te maken dat alle verlichting symmetrische moet zijn.(mistlicht achter een achteruitrijlamp uitgezonderd)

                                                  #18166436
                                                  eddepet007
                                                    Lid sinds:
                                                    11 February 2005

                                                    Mja
                                                    Vind mes aan 2 kanten snijden
                                                    Nu kost je paar tientjes hij is goed gekeurd.
                                                    Kroon moer hoort mijn inziens bevestigt te worden icm spitpen niet voor niks kroonmoer
                                                    Lijkt me stug als je het los hebt gehad dat je niet wist dat ie er niet in zat
                                                    eigenlijk neem je hier zelf een gok
                                                    En laten we eerlijk zijn meeste apk stations zijn niet gek op steekproef

                                                    Maar je had dus liever terug gegaan naar huis de pen plaatsten en dan weer terug.
                                                    Laatst bij mijn apk was er kleinigheid mocht het daar zelf op brug repareren
                                                    Koste me niks maar heb ze zelf wat extra gegeven was al blij dat ik niet heen en weer hoefde.

                                                    #18166437
                                                    kaneelschep
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      30 November 2004

                                                      Ja echt.. waar gat het over.., Een splitpen en een reflector plaatsen.
                                                      De benzine om het zelf te doen en weer terug te komen was misschien duurder geweest. ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.