Help; x18xe1 loopt op 3 cilinders, ECU?

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Help; x18xe1 loopt op 3 cilinders, ECU?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18351298
    Maro
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 January 2018

      Beste mede opel rijders,

      Sinds dit weekend heb ik een probleem met mijn vectra b2 sport, x18xe1

      Starten gaat, en na een paar seconden rijden (soms een minuut), brand het motor lampje en rijd de auto op 3 cilinders. De auto vervolgens uit laten lezen wat resulteerde in code ‘p0354’ wat een onderbreking in het circuit van bobine 4 zou moeten betekenen.

      Bougies vervangen hielp niet. Nu heb ik zelf e.e.a. getest en weet nu dat de bobinebrug ook goed werkt.

      Hoe weet ik dat de bobine goed werkt?

      De stekker die aangesloten moet worden op de bobinebrug bevat 5 kabels, een dikke zwarte (denk dat dit de min van de bobine is…) en 4 gekleurde kabels (denk dat dit de plus per cilinder moet zijn) Waar ik nu achter ben gekomen is dat er geen signaal/stroom door de witte kabel komt, wat cilinder 4 moet zijn. Dit heb ik getest door de kabels tussen cilinder 1 en 4 om te wisselen, waarna de vierde cilinder wel een vonk kreeg en cilinder 1 niet). Kortom de witte kabel levert geen stroom/signaal.

      Nu verdenk ik de ECU ervan dat deze op de een of andere manier geen signaal levert. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

      Ik hoop dat iemand van jullie mede opel rijders mij kan helpen  ;-)

       

      #18351301
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Ik heb een zo ECU, als je wilt hebben. Bekend probleem voor deze ecu model. 4 gekleurde kabels, signaal is massa, niet plus. Zwarte cable is +.

        #18351304
        Maro
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 January 2018

          Beste Liviu2004,

          Dank voor je snelle reactie!

          Ik verdenk ook nog steeds de ECU, maar vind het vreemd dat ie de eerste paar seconden (minuut of twee, soms iets langer en soms heel kort) gewoon perfect rijd. Ineens gaat het lampje branden en is het rijden op 3 cilinders.

          Dus het lijkt alsof de ECU het heel even goed doet en daarna iets ervoor zorgt dat cilinder 4 geen vonk meer krijgt…

          Komt dit ook vaak voor bij dit type ECU?

           

          #18351323
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Ik kan vinden wat het probleem is, waar is deze auto?

            #18351463
            Maro
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 January 2018

              Probleem opgelost dankzij liviu2004
              Een nieuwe ECU en de auto rijdt weer netjes op 4 cilindertjes.

              Merk wel op dat heeeel af en toe (1 a 2 keer per rit) de auto even 1 keer schokt in de lage toeren. Op de snelweg of hoge toeren nergens last van. Ook als ik vanuit de tweede versnelling  in de lage toeren wat meer gas geef dan lijkt het alsof de auto ook even schokt.

              Dit ga ik nog even uitzoeken.

              Maar het grote probleem is opgelost en kan dus weer lekker rijden  :good:

               

               

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.