HELP probleem met bedrading/dynamo met kadett 1970

Forumindex Forums Modellen Kadett HELP probleem met bedrading/dynamo met kadett 1970

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262020
    tobykadett
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 November 2013

      hallo allemaal,

      ik ben nu een paar maanden bezig met een kadettje uit 1970 die ik gekocht heb van iemand die totaaaal niet weet hoe die een auto moet opknappen, heel veel klussen verder bedrading verlichting ophanging veren etc etc etc.
      Dacht ik eindelijk alles gehad te hebben.
      vanaf aankoop is de kadett altijd rijdend geweest nou heb ik nog geen tijd gehad om onder de motor kap onderzoek te doen.
      Daar ben ik nu aan begonnen en hier begint het gedoe meteen.
      de draden die vanaf mijn dynamo lopen zaten aan elkaar geknupt met ducttape (zegt genoeg)
      Dit heb ik dus netjes na gelopen en vast gezet zoals het hoort weer netjes verwerkt in een kabelboom.
      Blijkt dat mijn dynamo kapot is ben gaan meten en mn accu gaf 5,67 volt.
      Nieuwe dynamo erop (zelfde type dynamo voor een ander blok) Dus alleen even de ophanging veranderen.
      Nu zit hier de aansluiting van de bedrading het net iets anders maar (volgens mij) heb ik dit goed aan gesloten.
      Weer gemeten en hij geeft 14,2 Volt bij de accu hij werkt dus goed.
      Ik ben in de auto zelf al mijn bedrading weer aan gaan sluiten (radio,dashboard,lampjes,ruitenwissers,12V aansteker, aanjager)
      En nu komt t ik start de auto weer, hij doet t alles werkt en is prima.
      Ik wil de dag erna weg rijden bam accu leeg zekering eruit. nieuwe zekering er tussen even lopen kloten met verschillende standen van knoppen. de aanjager werkt niet tot nauwelijks de verlichting werkt zoals het hoort(complete bedrading van te voren opnieuw gelegd) Ruitenwissel had maar 1 stand, nu 2 waarvan de “uitstand” nu ineens de ruitenwissers laat bewegen op het moment dat de ruitenwissers beneden zijn valt de auto uit. De dynamo laad niet meer bij weer 5,98 volt claxon doet het niet meer,en het rare is aan alle kabels van mijn dashbord heb ik NIETS veranderd. dus ruitenwissers , lampen,contact claxon heb ik geen draden gewisseld of iets HOE kan dit???

      #18193997
      Andre_Ede
        Lid sinds:
        16 June 2006

        Probeer een je topic titel wat duidelijker te maken, daar worden veel mensen blij van.

        #18193998
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          maak eens een foto van je dynamo. En de bedrading, zit er een spanningsregelaar tussen (vaak los bij oude autos).

          #18193999
          tobykadett
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 November 2013

            ik heb nu even geen foto die zal ik vanmiddag maken als ik er mee aan de gang ga.
            heb even getekend hoe het nu zit

            + is de draad naar de accu
            – is de Aarde (zit op t frame)
            D is het lampje op het dashbord

            nu heb ik zelf al bedacht wat het kan zijn moet die aarde maken met een kabel op het blok?
            zo ja dan is dat waarschijnlijk het probleem

            #18194000
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Nou het is meer de vraag of het een gelijkspanning of wisselspanning dynamo is.
              Is het een gelijkspanning moet er nog een spanningsregelaar tussen.

              #18194001
              tobykadett
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 November 2013

                Oke nu word het helemaal mooi.,,,

                ik ben net aan het knutselen geweest en ben er achter gekomen dat het bij de ruitenwissers zit (raar want ik heb niets veranderd)

                Er zit vanaf het dashbord een stekker met een blauwe een groene en een gele kabel die loopt naar het motortje van de ruiten wissers.
                Elke keer als je de ruitenwissers aanzet en de wissers weer tot de rust stand komen springt de zekering.
                dus als ze beneden zijn.
                Nu dacht ik misschien maakt die ergens sluiting dus ik trek de stekker dr af en voila hij doet het.
                De drie draden zitten in 1 stekker verwerkt dus ik heb dit los gehaald en alleen de gele draad die rechtstreeks vanaf het stekkertje ook naar het motortje loopt laten zitten.
                Nu doen de ruitenwissers het zonder dat de zekering spring en de dynamo geeft volop stroom terug bijna 15 V
                Iemand enig idee waar dit aan ligt?

                ik heb er een tekening bij gedaan ik heb dus alleen de GELE draad aangesloten als ik blauw en groen aan sluit springt de zekering keer op keer

                #18194002
                tobykadett
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 November 2013

                  @ haasje bij deze dynamo’s zit de spannings regelaar aan de binnenkant maar het probleem met de dynamo lijk nu opgelost hij geeft nu 14,8 volt af

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.