HELP Ik glij alle kanten op! met winterbanden

Forumindex Forums Modellen Astra HELP Ik glij alle kanten op! met winterbanden

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229498
    DMLB ceo
      Lid sinds:
      27 June 2011

      Goedemorgen,

      Ik heb voor het eerst winterbanden gemonteerd.
      Michelin Pilot Alpin’s ( tweedehands setje met ruim profiel)
      Bij stevig wegrijden heeft mijn Astra G 1.6 8 klepper automaat 9/10 keer wielspin.
      Had ik met mijn semi-slicks zomer banden niet!
      Ook in de bochten glij ik redelijk vaak, is dit normaal op winterbanden dat ik zo weinig grip heb?
      Ik moet er uiteraard bij vermelden dat ik het glijden in de bochten heel vaak uitlok door hard erin te komen.

      #17774320
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Ik heb hier zelf ook af en toe last van, moet er nog even aan wennen.

        #17774321
        DMLB ceo
          Lid sinds:
          27 June 2011

          Oke ben niet de enige dus.
          Rijdt overigens met de maat 205/60/R15

          #17774322
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Ik rijd met 195/65/R15, dus lekker hoog (te hoog voor de Astra eigenlijk).
            Ik denk dat het te maken heeft met de hoeveelheid profiel die er op de band zit. Daardoor raakt er minder band de weg (en al is de vlaktedruk dan hoger, je hebt dan toch minder grip).

            #17774323
            DMLB ceo
              Lid sinds:
              27 June 2011

              Ik heb verder niet echt een probleem met het glijden hoor :angel kan er enigzins van genieten zelf!
              Alleen hoop ik niet dat het erger wordt naarmate het echt gaat vriezen.
              Maaaar Laat ik voorop stellen dat ik mijn rjistijl wel drastisch moet veranderen!!

              #17774324
              Stender
              Moderator
                Lid sinds:
                5 April 2009

                Je beantwoord je vraag in de laatste zin van je OP.

                #17774325
                RISL
                Moderator
                  Lid sinds:
                  24 January 2011

                  Ja, ik heb het zelf af en toe bij het wegrijden als ik op een kruising sta met de voorwielen net op een zebrapad ofzo.
                  In bochten heb ik er geen last van en ik heb al een lelijke glijpartij kunnen voorkomen afgelopen weekend, toen ik moest uitwijken voor een reiger op een smalle, gladde weg in de mist tussen de bomen. Weet zeker dat ik op m’n zomerbanden in de bomen had gehangen.

                  #17774326
                  DMLB ceo
                    Lid sinds:
                    27 June 2011

                    Jaa oke, maar is het gebruikelijk dat je minder grip heb dan met Zomerbanden?

                    #17774327
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Waarom zou je je rijstijl veranderen als je dit met zomerbanden niet hebt, of minder?
                      Ikzelf rijd op de zaak met winterbanden en prive met zomerbanden. Bij bijde heb ik het wel eens,
                      maar ik merk dat bij nat wegdek de zomerbanden zoiezo winnen.

                      Dus weeral een vorobeeld van het idee winterbanden, zit tussen de oren. Als je je rijstijl anpast op winters weer met
                      zomerbanden zelfde effect als winterbanden eronder en rijstijl aanpassen die met 150 op de snelweg voorbijscheuren met winterbanden hebben gewoon nog niet hoeven remmen.

                      #17774328
                      RISL
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        24 January 2011

                        Ik denk dat winterbanden vooral nuttig zijn wanneer er ijs of sneeuw ligt.
                        Tijdje geleden was er een test tussen winterbanden onderling en een zomerband.

                        De zomerband won inderdaad op nat wegdek. Mijn zomerbanden (Vredesstein Sporttrac 3) winnen de testen altijd als het om het ‘nat wegdek’-deel gaat, dus ik moet gewoon even wennen dat ik ff rustiger mee rijd op nat wegdek met die Snowtrac’s eronder.

                        Het wordt weer warmer geloof ik, afgelopen week vroor het bij ons nog ’s nachts en die aangevroren mist maakte het spiegelglad hier en daar. Maar de komende week zijn je zomerbanden weer beter geschikt dan de winterbanden.

                        #17774329
                        xladage
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 July 2008

                          Als ik vol gas door de bocht trek ga ik ook glijden, zelfs met splinternieuwe Pirelli’s er onder ;)
                          ik denk dat het toch echt gewoon aan je sneilheid / optrekken ligt, en niet aan de banden.
                          Op lage temperatuur zijn winterbanden zachter, en hebben meer grip, dus onder de zelfde omstandigheden zou je in de winter minder moeten glijden.

                          Klein puntje van mijn kant (misschien een tikkie offtopic, en niet persoonlijk bedoeld):
                          Winterbanden zijn er voor de veiligheid, dus zodat je onder slechtere omstandigheden “veiliger” op de weg zit, en ze niet zijn niet zodat je onder slechtere omstandigheden onveiliger kan gaan rijden en toch heelhuids thuis komt.
                          Er wordt wel vaker gezegd dat veiligheidsmaatregelen juist komen tot onveiliger gedrag, en in sommige gevallen geldt dat echt.
                          ’s Winter rijden sommige mensen met winterbanden een stuk harder dan de rest “want ik heb toch winterbanden”.
                          Auto’s met traction control gaan harder door de bocht, want de computer houdt de wagen wel op de weg, en meer van dat soort voorbeelden.

                          Nogmaals, het geldt niet voor iedereen, maar we moeten wel oppassen dat extra veiligheidsmaatregelen ons niet onveiliger laten rijden.

                          #17774330
                          RISL
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            24 January 2011

                            Het probleem (denk ik zelf) is dat veel mensen er winterbanden er nu al onder hebben liggen, terwijl er niets van sneeuw of vorst (verwacht) is. Dat spoort dus niet aan tot voorzichtiger rijden, terwijl de winterbanden wel minder aan kunnen dan zomerbanden.

                            En wat xladage zegt, al die veiligheidssystemen zijn er voor de veiligheid bij dezelfde snelheid, niet voor veiligheid bij een hogere (te hoge) snelheid.

                            #17774331
                            DMLB ceo
                              Lid sinds:
                              27 June 2011

                              Ik rij nou eenmaal stevig door, vooral in bochten.
                              Vandaar dat ik aangaf me rijstijl aan te moeten passen i.v.m. de kans dat het kan gaan vriezen.
                              Ik had geen keuze ik reed op semi-slicks om ze zo maar te noemen ver doorgesleten zomerbanden.
                              Auto moest gekeurd worden en moesten banden onder vandaar maar direct de winter gemonteerd.
                              Maar bedankt voor jullie antwoorden.

                              #17774332
                              Step-han
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 September 2010

                                @RISL wrote:

                                Het probleem (denk ik zelf) is dat veel mensen er winterbanden er nu al onder hebben liggen, terwijl er niets van sneeuw of vorst (verwacht) is. Dat spoort dus niet aan tot voorzichtiger rijden, terwijl de winterbanden wel minder aan kunnen dan zomerbanden.

                                En wat xladage zegt, al die veiligheidssystemen zijn er voor de veiligheid bij dezelfde snelheid, niet voor veiligheid bij een hogere (te hoge) snelheid.

                                Wat ik altijd heb gehoord van garages en banden dealers dat rijden op winterbanden voordeel heeft onder de 7 graden. Boven de 7 graden zijn zomerbanden beter.

                                Ik heb trouwens helemaal geen last met slippende winterbanden en ik rij ook vrij stevig. Heb er dunlop 185/65/R15 onder liggen.

                                Wat ze mij ook vertelde is dat je in de winter juist een smallere band moet hebben omdat dit beter door de sneeuw etc heen snijd als brede banden. Mijn zomerbanden zijn dan ook 215/40/R17 omdat brede banden gewoon wat fijner rijd.

                                #17774333
                                RISL
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  24 January 2011

                                  Ja, klopt, winterbanden worden aangeraden bij een temperatuur van 7 graden of minder. En dat was het vorige week wel, maar het is hier boven de 10 graden (gisterochtend en vanmorgen vroeg al).
                                  En dat van door de sneeuw snijden klopt ook, je hebt een hogere vlaktedruk waardoor je gemakkelijker door de sneeuw heen gaat.

                                  #17774334
                                  Astraman
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    14 July 2004

                                    Jah, ik heb vorige week toen de temperaturen ook wat zachter waren een paar keer de ABS gevoeld, maar het is gewoon glad, wegen zijn vochtig doordat het de hele dag mistig is. Vergeten sommige mensen niet dat hun winterbanden smaller en hoger zijn waardoor je gewoon minder strak rijdt? De mijne zijn 2cm smaller en redelijk hoog tov de zomerbanden.

                                    Je kunt in de winter beter rustig rijden, heeft drie voordelen, je winterbanden slijten minder hard, het is beter voor je motor en mechanica want dat heeft veel langer nodig om warm te worden, en je eet lekkerder want dat ziekenhuisvoer is niet te hagelen :D

                                    #17774335
                                    Step-han
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 September 2010

                                      @RISL wrote:

                                      Ja, klopt, winterbanden worden aangeraden bij een temperatuur van 7 graden of minder. En dat was het vorige week wel, maar het is hier boven de 10 graden (gisterochtend en vanmorgen vroeg al).
                                      En dat van door de sneeuw snijden klopt ook, je hebt een hogere vlaktedruk waardoor je gemakkelijker door de sneeuw heen gaat.

                                      Dat klopt inderdaad, het is hier nu 8,5 graden. Maar we zitten al in november & ze kunnen het weer van morgen nog niet goed voorspellen dus naar mijn mening is het al winterbanden tijd. Ik denk dat het niet z’n verschil is om met 10 graden met zomer of winterbanden te rijden en in de tijd van dit jaar kies ik toch voor de winterbanden.

                                      En ook in geval met strooien, hier is het al 1 of 2 keer voorgekomen en vind het dan zonde dat als mijn zomerbanden + velgen in de pekel komen.

                                      #17774336
                                      RISL
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        24 January 2011

                                        Hier zijn ze ook al even aan het strooien geweest. Mijn zomervelgen zijn ook lelijk, dus dat maakt me niet zoveel uit.
                                        Naast de ‘onder-7-graden-leidraad’ heb je ook nog een andere, er wordt namelijk aangeraden te wisselen naar winterbanden zodra 50% van de dag onder de 10 graden is.
                                        Dus we zitten wel redelijk in de juiste tijd. Vind het gewoon jammer dat het niet gewoon flink gaat vriezen en sneeuwen, ben wel benieuwd naar de grenzen van mijn winterbanden en of die nou daadwerkelijk zoveel verder liggen dan bij zomerbanden in de sneeuw.

                                        #17774337
                                        Step-han
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          27 September 2010

                                          Nou ik kan je zeggen dat je met een winterband echt fijner door de sneeuw rijdt als met een zomerband. Vorig jaar met die winter had ik nog geen winterbanden onder mn Astra maar mijn vader wel onder zijn Vectra C2. En ik reed serieus liever in mijn vaders auto dan met de astra, vooral toen er een lading sneeuw lag, de Astra spinde toen echt heel erg snel over de sneew en gleed ook lekker! Nu is die Vectra wel een diesel maartoch..

                                          #17774338
                                          RISL
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            24 January 2011

                                            Ik ga het vanzelf merken. Heb nog nooit met winterbanden op sneeuw gereden, maar ze liggen nu wel onder m’n Coupé.

                                            #17774339
                                            crossagek
                                              Lid sinds:
                                              13 January 2005

                                              het heten niet voor niks winterbanden , dus aanpassingsbanden voor de winter .

                                              de banden zijn van een ander soort rubber gemaakt dan zomerbanden . Ik rijd zelf normaal ook wel lekker sportief , maar zodra de winterbanden er onder zitten moet er gewoon een knop om in je hoofd ,winterbanden er onder dus rustiger rijden .

                                              temperaturen zijn nu weer even boven de 7 graden en eigenlijk niet lekker voor je winterbanden . Als je dan ook nog 9 van de 10 keer met slippende banden weg rijd dan vraag je om extra slijtage en moet men ook niet jammeren dat winterbanden zo duur zijn .

                                              gewoon rustig wegrijden zonder teveel gas is de beste remedie om zo lang mogelijk van je winterbandjes te kunnen genieten , planken kan na de winter wel weer als de zomerbandjes er weer onder zitten ;) ;)

                                              #17774340
                                              Astraman
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                14 July 2004

                                                Jah in maart/april trek is het altijd weer feest. Bent dan vergeten hoeveel grip je ook alweer had dan kun je er echt weer van genieten als je hem met 110 over een klaverblad heen smijt. :D

                                                #17774341
                                                RISL
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  24 January 2011

                                                  Het is altijd leuk als ik terugkom van duiken. Moet dan door een verkante bocht op de snelweg en midden in die bocht zit een hobbel. Je moet daar wel serieus voor remmen anders springt de achterkant weg en ga je achteruit de vangrail in (gebeurt regelmatig daar). Maar met dat zware duikspul achterin, kan ik er gewoon met 130+ doorheen.

                                                  Alleen jammer dat de bestuurder van het golfje of bmw’tje achter je gaat lopen duwen en dan z’n auto total-loss rijdt…(heb dat nu dus twee keer gehad, één BMW 530d en één Golf 5 GTI). Gelijk maar remmen en kijken of die kerel achter het stuur nog heel is na achteruit met 130 de vangrail in te gaan. Kost me iedere keer een hoop tijd, dus ik doe het eigenlijk niet meer als iemand denkt te kunnen racen in die bocht ;)

                                                  Maar kijk er nu al weer naar uit!

                                                  #17774342
                                                  Astraman
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    14 July 2004

                                                    Jah das altijd heel dubbel zoiets, heb het ook een keer meegemaakt, was de oude bocht bij Hintham bij Den Bosch nog. Een Peugeotje 205 die dacht er even achteraan te kunnen duiken, dook achterste voren de vangrail in. Maar jah ze doen het zelf aan de ene kant, maar aan de andere kant als je zoiets weet…

                                                    #17774343
                                                    RISL
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      24 January 2011

                                                      Ja, inderdaad. Aan de ene kant denk je: tja, ik heb het wel uitgelokt, aan de andere kant gaan ze zelf zo hard over die hobbel dat de achterkant opspringt…zelf vind ik het én zonde van m’n tijd én ik wil absoluut niet dat er iemand een keer wat overkomt als ik zo lekker door die bocht heen knal en iemand denkt dat ook te kunnen zonder extra gewicht op de achteras, en daarom doe ik het liever niet meer als er iemand in de buurt is.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 47)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.